۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱

معنایابی دولت قوی در کنار مجلس قوی

در این چند روز، دو رویکرد افراطی در قبال کابینه پیشنهادی رئیس جمهور شکل گرفت. عده ای خواهان این بودند که نمایندگان به تمامی وزرا صرف نظر از قانع شدن یا نشدن رای مثبت دهند و با همه آنها موافقت نمایند. برای این حرف خود نیز دلایلی بیان می کردند از جمله همراهی با حماسه سیاسی مردم، شکل گرفتن سریع تر دولت و رسیدگی به مشکلات بی شمار به جا مانده از دولت قبل و ... . در واقع آنها از مجلس فقط سر تکان دادن می خواستند که این امر با یک مجلس پویا و فعال تضاد دارد و...

16786p2-3مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

دو اصطلاح «عصاره فضائل ملت» و «تبلور برجستگی‌ها و شاخص‌ها» توصیفی هستند که توسط امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری برای مجلس شورای اسلامی به کار برده شده اند. این دو عبارت به خوبی نشان دهنده جایگاه باارزش و با اهمیت مجلس در نگاه این دو بزرگوار و همچنین در ساختار قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی می باشد.

متاسفانه در چند روز گذشته شایعاتی دهان به دهان می چرخید و در پی القای این امر بودند که به دلیل حساب و کتاب ها، تمامی وزرا بدون هیچ گونه زحمتی از سد مجلس خواهند گذشت. آنها به خیال خود برای ارائه شاهدی بر ادعا، شنونده را به حضور فلان و فلان وزیر رجوع می دادند. نگارنده این یادداشت، هرگز چنین شایعاتی را باور نداشت؛ چرا که این نوع رفتار را نه در شان رئیس جمهور می دانست و نه در شان نمایندگان مجلس. واضح و آشکارا این نوع حرف زدن ها را مغرضانه می دانستم و در تقابل با جایگاه و شخصیت جناب دکتر روحانی و جناب دکتر لاریجانی می باشد.

اما جدای از این مورد، مجلس از امروز دوشنبه تا چهارشنبه برای بررسی صلاحیت وزرا و دادن رای اعتماد تشکیل جلسه علنی می‌دهد. به نظر می رسد موضع کلی مجلس نسبت به کابینه مثبت باشد. انتظار مردم نیز این است که نمایندگان مجلس از موضع حمایتی برخورد نمایند؛ البته این بدین معنی نیست که لزوماً و حتماً به تمامی وزرا رای مثبت داده شود اما این توقع است که نمایندگان فارغ از بحث های جناحی تلاش نمایند به نقد دلسوزانه کارنامه، سوابق و برنامه های وزرا مبادرت ورزند و در این بین رای آوری هر وزیر در مراتب بعدی اهمیت می باشد.

در این چند روز، دو رویکرد افراطی در قبال کابینه پیشنهادی رئیس جمهور شکل گرفت. عده ای خواهان این بودند که نمایندگان به تمامی وزرا صرف نظر از قانع شدن یا نشدن رای مثبت دهند و با همه آنها موافقت نمایند. برای این حرف خود نیز دلایلی بیان می کردند از جمله همراهی با حماسه سیاسی مردم، شکل گرفتن سریع تر دولت و رسیدگی به مشکلات بی شمار به جا مانده از دولت قبل و … . در واقع آنها از مجلس فقط سر تکان دادن می خواستند که این امر با یک مجلس پویا و فعال تضاد دارد و این گونه رفتار کردن منجر به شکل گیری مجلسی دست و پا بسته و منفعل خواهد شد. عده ای نیز از هر وزیری ایراد می گرفتند و خواهان تقابل مجلس با دولت بودند.

اما این نوع سخنان با رهنمودها و آموزه های امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نظام از جمله خود دکتر روحانی نیز در تناقض می باشد.

مگر نه اینکه حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک با مجلسی‌ها اظهار داشت:« مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهای بزرگ در صدر مشروطیت است. مجلس نماد مهم مردم‌سالاری است و تک تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند. دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مهم و تاثیرگذاری که امام فرمود عصاره فضائل یک ملت است، می‌نگرد.»

مگر نه اینکه جناب روحانی در ادامه سخنان خود گفتند:« مجلس شورای اسلامی بی‌تردید ادامه دهنده راه سیاستمدار بزرگی چون شهید مدرس است که امام عزیز ما به او عشق می‌ورزید و افتخار مجلسیان این است که ادامه دهنده راه او باشند.»

و شاه بیت سخنان رئیس جمهور در آن روز « دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود و اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد، برای دولت خواهد بود.»

بدون شک از امروز تا آخر هفته، همه ملت به مجلس نگاه می کنند. نمایندگان باید نشان دهند مجلسی در تراز انقلاب و نظام اسلامی داریم. نمایندگان باید ثابت نمایند که شکست دولت قبلی در تحقق برنامه های خود، به دلیل تک روی و عدم توجه به نصایح دلسوزانه شان بود.

آنها باید نشان دهند که فارغ از سهم خواهی های سیاسی، تنها در پی «نقد منصفانه» و «رای خردورزانه» هستند. نمایندگان باید برای تک تک حرف هایی که این چند روز بیان می کنند و رای مثبت و منفی که می دهند حجت شرعی داشته باشند. آنها باید به گونه ای رفتار نمایند که در پایان کار علاوه بر این که شایسته ها وزیر شده باشند، میانگین رفتارشان نیز مورد قبول جامعه افتاده باشد. همه نمایندگان باید به یاد داشته باشند با رفتاری که این چند روز نشان می دهند قبل از آغاز به کار وزیر، در عملکرد مثبت و منفی وزیر انتخابی سهیم شده اند.

و در نهایت اینکه ارتباط رسمی مجلس- دولت از امروز آغاز می شود. نمایندگان بدانند که حرمت امامزاده را متولی نگه می دارد و «دولت قوی در کنار مجلس قوی معنا می یابد و اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد، برای دولت خواهد بود.»

منبع: جامعه خبری تحلیلی الف

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

43 - = 39