۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲

جزییات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

118-113.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت وزیر اطلاعات را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی از کابینه حسن روحانی در دستور کار قرار دادند.

ابتدا بیرانوند به عنوان مخالف حجت‌الاسلام علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات سخن گفت.

 

بیرانوند: شنیده‌ها حکایت از تاسیس معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری دارد

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: شنیده‌هایی حکایت از تاسیس معاونت سیاسی امنیتی در حوزه ریاست جمهوری دارد که اتفاقی بسیار عجیب به شمار می‌آید.

 

به گزاش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، بهرام بیرانوند در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی نمایندگان وارد دو عرصه بررسی صلاحیت‌های عمومی و تخصصی می‌شوند.

 

وی افزود: از آنجا که تمامی گفت‌وگوها از رادیو و تلویزیون به صورت زنده پخش می‌شود طبیعتا طرح مربوط به مباحث صلاحیت عمومی دارای آفتی است و امکان سوء استفاده را برای اغیار فراهم می‌کند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در صورت امکان و صلاحدید جلسات غیرعلنی همچون بررسی صلاحیت اعتبارنامه نمایندگان برای بررسی صلاحیت عمومی وزرای پیشنهادی برگزار شود.

 

به گفته بیرانوند، البته مردم باید در جریان بررسی صلاحیت تخصصی وزرای پیشنهادی و اثبات توانمندی‌های آنها قرار گیرند.

 

وی با اشاره به بررسی کلیات برنامه‌های کابینه در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: خوشحال می‌شدیم که رئیس‌جمهور در جلسه نوبت عصر دیروز یعنی در زمان بررسی کلیات برنامه حضور داشتند، اینکه بخشی از زمان رئیس‌جمهور به نمایندگان برای بیان موافقت با کلیات برنامه‌های کابینه داده شد نشان دهنده مساعدت مجلس با دولت برای حل معضلات کشور است. اما به نظر بهتر بود که خود رئیس‌جمهور در این جلسه حضور پیدا می‌کرد و به دفاع از برنامه‌های کابینه می‌پرداخت.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه ماموریت ذاتی وزارت اطلاعات حفظ سلامت نظام، مقابله با جریان‌های براندازی خارجی و داخلی، فساد سازمان یافته است، گفت: طبیعتا رسیدگی به تمامی این موارد احتیاج به تخصص دارد که اگر مدیران وزارتخانه تسلطی به این فضا نداشته باشد روند خسارت‌بار خواهد بود.

 

بیرانوند ادامه داد: از طرف دیگر ما دشمنان قسم‌خورده‌ای داریم که هیچ‌کسی بر روی کارهای جاسوسی آنها اختلاف‌نظر ندارد طبیعتا برای مقابله با این اقدامات باید نیروهایی وجود داشته باشد که به معنای واقعی به فضای کار امنیتی و شیوه‌های دریافت صحیح اطلاعات آشنا باشد.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه اظهار کرد: در این بین دو موضوع بررسی شود اینکه کار اطلاعات امنیت مهم است یا خیر که به نظر ما از اهمیت بالایی برخوردار است و طبیعتا افراد باید با تخصص بتوانند با دشمن برخورد کنند بنابراین اهمیت و داشتن تخصص وزیر اطلاعات در این حوزه با سایر حوزه‌های دیگر کمتر نیست.

 

وی وزارت اطلاعات را یکی از حساسترین حوزه‌ها برشمرد و گفت: وزارت اطلاعات قرار است از سایر وزارتخانه‌ها حراست و حفاظت کند پس می‌توان گفت که یکی از حساس‌ترین حوزه‌ها است.

 

بیرانوند درعین حال اظهار کرد: اگر بگوییم حوزه اطلاعات، اخبار و امنیت اهمیت ندارد شنیده‌ها چیز دیگری را می‌گوید که حاکی از آن است که در حوزه ریاست‌جمهوری معاونت سیاسی امنیتی در شرف تاسیس است که اگر این شنیده‌ها صحیح باشد اول نقض‌کننده عدم امنیت موضوع کار وزارتخانه است و رویکرد عجیبی به شمار می‌آید.

 

وی توضیح داد: شرح وظایف وزارت اطلاعات و حدود کارش در مصوبه مجلس قید شده است ولی اگر قرار باشد معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری تاسیس شود این سوال پیش می‌آید که کدام وظیفه بر زمین مانده است کیه انجام آن در مصوبه قانونی نمی‌گنجد.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار کرد: اگر معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری شکل بگیرد مرز و خطوط فعالیت‌هایش چیست و با کدام قانون محاسبه می‌شود. رئیس‌جمهور چه گزارش‌هایی را به عنوان مولفه‌های امنیتی مدنظر قرار می‌دهد و از طرف دیگر آیا قرار است مدیر دیگری غیر از رئیس‌جمهور بر کارهای امنیتی نظارت داشته باشد؟

 

نماینده مردم بروجرد همچنین با بیان اینکه دو برنامه به عنوان برنامه‌های پیشنهادی وزیر اطلاعات به دستمان رسیده است، گفت: یک برنامه دارای حداقل‌ها است و برنامه دیگر حد و مرزهای وزارت اطلاعات را نشان می‌دهد که ما با آن مساله داریم و حتی نمی‌دانیم چه کسی آن را نوشته است.

 

وی توضیح داد: اگر قرار باشد برنامه دوم اجرا شود ما در مورد آن مرزهای جدی داریم یکی از بندهای این برنامه بازبینی در رویه بازنشستگی‌های نیروهای مجرب و متخصص در کنار بازگشت کارشناسان و مدیرانی به وزارت اطلاعات است که به هر دلیل بازنشسته شده‌اند یعنی قرار است ضمن بازگشت مدیران گذشته تعدادی از مدیران کنونی و سالهای قبل را به بهانه بازنشستگی از این وزارتخانه بیرون کنند که این به معنای مشغول کردن وزارت اطلاعات با ساختار درونی‌اش است.

 

بیرانوند ادامه داد: بند دیگر مربوط به آلایش پرونده‌های شکل گرفته در سالهای اخیر است این در حالی است که این پرونده‌ها گنیجه‌های امنیتی کشور است که با این کار زحمات سربازان گمنام امام زمان (عج) نادیده گرفته شود و همچنین این به معنای پذیرش عدم بی‌طرفی وزارت اطلاعات در جریان سیاسی است.

 

وی اضافه کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وزارت اطلاعات سیستم امنیتی یکپارچه‌ای را برای کل ملت دارد و انگار این موضوع می‌خواهد به جامعه القا شود که در چند سال اخیر پرونده‌سازی‌هایی صورت گرفته که این جفا در حق سربازان گمنام امام زمان(عج) است.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه هر ملتی دارای خطوط قرمزی است، گفت: یکی از خطوط قرمز حفظ تمامیت ارضی است که تاریخ ثابت کرده است که هرگاه متجاوز نادانی به سرزمین ما تعرض کند این ملت با تمامی اقوام خود به عنوان ید واحده در مقابل متجاوز ایستاده و هیچگاه اجازه نمی‌دهد که حتی یک متر از خاک مقدس کشور تجزیه شود. بنابراین اگر صدهاهزار خون پاک برای حفظ تمامیت ارضی ریخته شود هیچ باکی نیست.

 

وی شکاف بین مردم و دوگانگی را از دیگر خطوط قرمز کشور برشمرد و گفت: در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی یده واحده‌ای برای ایجاد وحدت شکل گرفته است که احدی نمی‌تواند مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهد. نمونه آن واکنش مردم در ۹ دی بود که نشان می‌دهد مردم به حفظ برادری با یکدیگر تعصب دارند.

 

بیرانوند قانون را به عنوان میثاق ملی و حاصل زحمات تمامی مردم برشمرد و گفت: در فتنه ۸۸ عده‌ای با وجود پذیرش ملزومات قانونی انتخابات دانسته و یا نادانسته نقشه شوم دشمن را تکمیل کردند که مردم هیچ‌کدام از اعمال آنها را به رسمیت نمی‌شناسند عده‌ای خاص بعد از حضور چهل میلیونی مردم آن هم برادرانه زیر میز بازی زدند و از خطوط قرمز عبور کردند و رفتار مناسبی از خود نشان ندادند آنها به خاطر این اعمالشان به ملت بدهکارند.

 

وی اضافه کرد: در این بین اگر کسی توان دیدن نقشه شوم دشمن را ندارد نیاز است که این موارد به آنها نشان داده شود طبیعتا اگر اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) در این ایام دیده نشود و آنها را بخواهند به بهانه بازنشستگی از وزارت اطلاعات بیرون کنند هیچگاه این موضوع از ذهن ملت پاک و فراموش نمی‌شود.

 

بیرانوند با اشاره به وظایف وزارت اطلاعات در بخش امنیت داخلی گفت: مردم همه منابع امنیت خبری در سیستم امنیتی هستند که مفسدان و دشمنان را به سیستم امنیتی معرفی و کارهای آنها را گزارش می‌دهند. بنابراین باید از این اعتماد مردم به سیستم امنیتی در خاکریز اول دفاع دشمن استفاده کرد.

 

 

عبداللهی: مقابله با تحریم‌ها، تورم و بیکاری نیازمند ایجاد بستر آرام توسط وزارت اطلاعات است

 

نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی گفت که اهمیت وزارت اطلاعات و وزارت کشور اقتضا می‌کند که وزرای پیشنهادی این دو وزارتخانه از رای بالایی برخوردار شوند.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا عبداللهی که در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: در شرایطی که اقتصاد ما با رکورد تورمی مواجه است و شاهد تورم بالا در حد ۳۱ تا ۳۲ درصد هستیم و نرخ بیکاری دو رقمی است همه از جمله وزارت اطلاعات باید بستر سرمایه‌گذاری را فراهم کنند زیرا سرمایه و سرمایه‌گذار به جایی می‌روند که احساس امنیت کنند اما در غیر این صورت رشد اقتصادی رو به رشد نیست و گرانی و تورم تشدید می‌شود.

 

وی اضافه کرد: هدف تحریم‌های ظالمانه خارجی متوقف کردن تولید، کاهش تولید، افزایش بیکاری و گرانی است که مقابله با آن نیازمند بستر آرامی است که وزارت اطلاعات با حضور شخصیتی عارف، اندیشمند و متفکر مثل آقای علوی می‌تواند به این مهم کمک کند و در این راستا باید از فضای امنیتی دور شویم.

 

نماینده مردم ماهنشان در مجلس با اشاره به سابقه ۲۶ ساله نمایندگی خود و هفت دوره حضور در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: من این اهمیت را احساس کردم که در دفاع از وزیر اطلاعات سخن بگویم و از نمایندگان می‌خواهم که اهمیت این وزارتخانه را در شرایطی که کشور به امنیت و آرامش نیاز دارد درک کنند و به وزیر پیشنهادی رای اعتماد دهند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تحقق حماسه سیاسی در انتخابات ۲۴ خرداد ماه را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم پایه‌های حماسه اقتصادی در این سال مهم گذاشته شود و با شکل‌گیری دولتی کارآمد و دولت تدبیر و امید در آینده شاهد خلق حماسه اقتصادی باشیم.

 

وی اضافه کرد: کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد و مشکلات داخلی و تحریم‌های ظالمانه خارجی شرایط را سخت کرده و ضروری است در این شرایط به فرمایش رهبری در ایجاد وحدت و همکاری عمل کنیم و پایبند باشیم که ایشان گفتند به دولت جدید که در حال شکل‌گیری است کمک کنیم.

 

عبداللهی با بیان اینکه مواجهه با چالش‌های پیش‌روی دولت یازدهم نیازمند آگاهی و تدبیر است، خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور منتخب مردم و مورد تایید نظام با توجه به مطالبات ملت مسئولیت مضاعفی در این رابطه دارد و باید یاران و همکاران خود را از میان کسانی برگزیند که خدمتگزار مردم باشند و از دانش، تدبیر و کفایت لازم بهره‌مند باشند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین یادآور شد: من پنج دوره از هفت دوره حضور در مجلس را خدمت آقای روحانی بودم و هشت سال هم با آقای علوی در مجلس همکار بودم و ایشان را از نزدیک می‌شناسم. اگرچه در زمان معرفی کابینه‌ها خیلی اشتیاق و علاقه‌ای به صحبت نداشتم اما این دوره حیفم آمد که صحبت نکنم لذا هم در موافقت با برخی وزرا و هم در موافقت با کلیات ثبت‌نام کردم.

 

وی با بیان اینکه امنیت، اقتصاد و معیشت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد، گفت: آقای علوی از شخصیت‌های حوزوی است و تحصیلات دانشگاهی دارد، ایشان دکترای فقه و مبانی حقوق را از دانشگاه فردوسی دریافت کرده و سابقه نمایندگی ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس، نمایندگی امام (ره) در لامرد، نمایندگی مجلس در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم و عضویت کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات را دارد و در این حوزه اشراف دارد و صاحب‌نظر است و این برای تصدی وزارت ارزشمند است.

 

نماینده مردم ماهنشان در مجلس، در ادامه معاونت نظارت و بازرسی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم مقام معظم رهبری و نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان با رای دو میلیونی را از دیگر سوابق وزیر پیشنهادی اطلاعات عنوان و خاطرنشان کرد: آقای علوی شناخت خوبی از مسائل داخلی، قومیت‌ها و مسائل کل کشور دارد و همچنین کشورهای اطراف را به خوبی می‌شناسد، ایشان به بیش از ۳۰ کشور مسافرت داشته و با این کشورها آشنایی دارد.

 

 

جهانگیرزاده: رای اعتماد قدرتمند به “علوی” نشانگر اعتماد به دستگاه اطلاعاتی کشور است

 

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که رای اعتماد قدرتمند نمایندگان به وزیر پیشنهادی اطلاعات نشانگر اعتماد مجلس به دستگاه اطلاعاتی کشور و حمایت ویژه از آنهاست.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد جهانگیرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اظهار کرد:‌ بدون تردید نقش وزارت اطلاعات با توجه به شرایط چند دهه گذشته جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای است و وجود دشمنان مختلف خارجی و جریانات مساله‌دار داخلی اهمیت وزارت را چند برابر کرده است.

 

وی افزود: ما به امنیت ملی در مقابل جاسوسان بین‌المللی و شیطنت‌های منطقه‌ای نیاز داریم و می‌طلبد که وزارت جسارت لازم را در برابر اینها داشته باشد.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس، فراوانی نیروهای حرفه‌ای و کارشناس گمنام اما فعال و دلسوز و همچنین تجارب فراوان در برخورد با گروه‌های ضدانقلاب و جاسوسان را از جمله ظرفیت‌های وزارت اطلاعات عنوان کرد.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:‌مردم انتظار دارند دستگاه اطلاعاتی دستگاه قدرتمندی باشد که احساس آرامش را به کشور تزریق کند، حریم حمایتی را حفظ کند و از حریم خصوصی مردم حمایت کند تا با متخلفین برخورد شود و مردم در کمال آرامش زندگی کنند.

 

جهانگیرزاده با تاکید بر لزوم پرهیز از تمایلات سیاسی در وزارت اطلاعات، گفت که این وزارتخانه به همه بخش‌های نظام تعلق دارد و نه صرفا دولت.

 

وی کاهش هزینه‌های اطلاعاتی را یک ضرورت در شرایط فعلی توصیف و خاطرنشان کرد که وزیر پیشنهادی اطلاعات در برنامه‌اش به این موضوع توجه دارد.

 

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمک موثر برای مقابله با تحریم‌ها فقط از دست وزارت خارجه یا نهادهای اقتصادی بر نمی‌آید، گفت: وزارت اطلاعات تجارب گران‌قیمتی دارد که می‌تواند آن را در اختیار سایرین قرار دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه وزیر اطلاعات باید چشم بینای نظام جمهوری اسلامی باشد، گفت: آقای علوی با چهار دوره عضویت در مجلس، حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات، سابقه حضور در نهادهای نظامی دارای بینش امنیتی است و می‌تواند وزارت را به پرهیز از ورود به مسائل خرد و تمرکز بر مسائل کلان بین‌المللی و امنیت ملی سوق دهد.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد:‌اگر وزارت اطلاعات به مسائل عمده امنیت ملی بپردازد اولا باید به انتخاب رییس‌جمهور احترام بگذاریم زیرا رییس‌جمهور دارای بینش امنیتی و روابط بین‌الملل است و به عنوان کارشناس انتخابی کرده که باید به او احترام گذاشت، آقای علوی هم روحانی انقلابی فعال و پرتحرک آشنا به مسائل نظامی است که در کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان عضویت دارد، دارای وزانت علمی است و به لحاظ عملیاتی انسان فعالی است.

 

جهانگیرزاده در پایان تاکید کرد: معتقدم آقای علوی در تقویت نظام کارشناسی و نظام مدیریتی خبره دستگاه‌های اطلاعاتی و افزایش ظرفیت‌های حرفه‌ای اطلاعاتی موفق خواهد بود و از نمایندگان می‌خواهم به او رای اعتماد دهند.

 

 

رسایی: علوی برای امام جمعه بودن گزینه خوبی است نه وزارت اطلاعات

 

نماینده مردم تهران گفت: تاکید ما بر موضوع فتنه و برائت افراد از آن انتقام‌گیری نیست بلکه جلوگیری از تکرار اتفاقاتی است که به قول مقام معظم رهبری نظام را تا لب پرتگاه برد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، حمید رسایی در مخالفت با وزارت حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: دلیل روبوسی‌ام با وزیر پیشنهادی که قبل از نطقم انجام دادم این بود که بگویم زنده باد مخالف من، شعاری که امیدواریم به صورت واقعی تحقق پیدا کند.

 

وی گفت: در دوره‌ای شعار زنده باد مخالف من را دیگران دادند ولی ما به آن عمل کردیم.

 

وی با تاکید بر اینکه خدا را شاهد می‌گیرم که قصد و غرض شخصی بین بنده و حجت‌الاسلام علوی در میان نیست، به تبیین دلایل مخالفتش با وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و افزود: یکی از اشکالات وارد بر ایشان با وجود سوابق خوب در سایر حوزه‌ها آشنا نبودن با حوزه عمل وزارت اطلاعات است؛ سوالم این است که چرا برخی دوستانی که سابقه و پیشینه وزارت اطلاعات را داشتند توسط رئیس‌جمهوری معرفی نشدند ولی حجت‌الاسلام علوی معرفی شد که هیچ‌سابقه‌ای در این وزارتخانه ندارد.

 

رسایی افزود: به نظر بنده بهتر بود حجت‌الاسلام پورمحمدی با سابقه و آشنایی خوب بر مسائل اطلاعاتی و نظارتی به عنوان وزیر اطلاعات به مجلس معرفی می‌شد.

 

این عضو جبهه پایداری گفت: در هر مجموعه‌ای نیروهای خوب و گاهی نیروهای مخالف وجود دارد که حتی ممکن است لباس روحانیت به تن داشته باشند، وقتی فرد بی‌سابقه‌ای در وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد افرادی که قصد شیطنت دارند و در داخل این مجموعه هستند ممکن است مجددا از این موضوع سوءاستفاده کنند.

 

وی، روحیه لابی‌گری را در مجلس مورد اشاره قرار داد و گفت: روحیه لابی‌گری در نمایندگان مجلس موضوعی طبیعی است اما این روحیه برای وزیر اطلاعات خوب نیست، ایشان با برخی چهره‌ها و شخصیت‌هایی ارتباط دارند که اگر وزیر اطلاعات بودند یا نباید با آنها ارتباط می‌داشت یا با آنها برخورد می‌کرد.

 

وی با اشاره به حضور حجت‌الاسلام علوی در جلسه‌ای مدعی شد در یک جلسه فردی که در پرونده مشهور «شهرام کذا» بود و حتی از افراد ساواک در آن جلسه، حضور داشتند حجت‌الاسلام علوی نیز جزو مهمانان آن جلسه بود و حضور داشت البته ایشان بعدا گفت که این افراد را نمی‌شناسد سوال بنده این است که چطور می‌توان چنین فردی را در مسئولیت وزارت اطلاعات قرار داد؟

 

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: حجت‌الاسلام علوی در موضوعی دچار خبطی شده بود که بعدا هم آن را پذیرفت و ما نجابت کردیم و آن موضوع را بیان نکردیم.

 

وی یادآور شد: حجت‌الاسلام علوی در جایی گفته بود که برای وزارت کشور مناسب‌تر است، چون در وزارت اطلاعات برخی حرف‌ها را باید نگه داشت که با روحیات بنده سازگار نیست.

 

وی تصریح کرد: با خود کلنجار رفتم که این موضوع را بگویم یا نگویم، ولی حالا آن را می‌گویم حجت‌الاسلام علوی برای مجلس نهم و میان‌دوره‌ای در انتخابات شرکت کرد ولی در هر دوبار رد صلاحیت شد، حالا بنده وارد جزئیات آن نمی‌شوم اگر در رد صلاحیت‌های شورای نگهبان تردید شود، در تایید صلاحیت این شورا نیز باید تردید شود، بنابراین حرمت این شورا باید حفظ شود.

 

رسایی تصریح کرد: وزیر اطلاعات باید درباره صلاحیت‌های مجلس دهم نظر دهد، بنابراین باید برای تعیین وزیر پستی که مهمتر از نمایندگی است دقت شود، آقای علوی برای امام جمعه بودن گزینه خوبی است ولی برای وزارت اطلاعات خیر.

 

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی افزود: در سال ۷۶ وزیر اطلاعاتی مسئول این وزارتخانه شد که هیچ سابقه‌ای در این وزارتخانه نداشت و اکثر اعضای منحله حزب مشارکت که از این وزارتخانه خارج شده بودند بلایی بر سر هاشمی رفسنجانی آورده بودند که ما هم که منتقد ایشان هستیم چنین کاری با ایشان نکردیم، آنان به هاشمی اتهام قتل زدند ولی با وجودی که با آقای هاشمی مخالفیم چنین اتهامی به ایشان نزدیم.

 

نماینده مردم تهران مدعی شد: بی‌تجربگی وزیر دولت اصلاحات موجب دور خوردن وزارت اطلاعات و شکل‌گیری قتل‌های زنجیره‌ای شد، هرچند که وزارت اطلاعات در سال‌های بعد خود را بازسازی کرد.

 

وی با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی وزیراطلاعات گفت: وقتی دو برنامه وزیر را که با فاصله زمانی به مجلس ارسال شد متوجه شدم برنامه اول ایشان مورد تایید وزیرپیشنهادی اطلاعات نیست، آقای علوی از الان برای شما برنامه می‌نویسند، آقای لاریجانی آیا برنامه اول وزیر پیشنهادی اطلاعات از دولت به مجلس ارسال شده است؟ آقای روحانی چه کسی این برنامه را نوشته است آیا نباید با مشورت افراد خبره این برنامه نوشته می‌شد.

 

رسایی تصریح کرد: در سال ۷۶ اصلاحات آمریکایی و مطبوعات و رسانه‌های آن دوران به بهانه قتل‌های زنجیره‌ای وزارت اطلاعات را زدند، به بهانه کوی دانشگاه نیروی انتظامی را زدند و وزارت اطلاعات را سلاخ پیرزن‌ها معرفی و نیروی انتظامی را قاتل جوانان جا انداختند، به بهانه قتل‌های زنجیره‌ای بسیج و سپاه را به صورت تک‌تیراندازی زدند، بسیج و سپاه را طوری معرفی کردند که گویا افرادی با دمپایی سوار بر موتور هزار مردم را لت و پار می‌کنند؛ آقای روحانی شما هم در آن زمان تخریب شدید تعجب می‌کنم که چرا شما با سابقه بودن وزیر اطلاعات در این وزارتخانه را مورد توجه قرار نمی‌دهید.

 

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ افزود: وزارت اطلاعات در گذشته سوابق عناصر اصلاحات آمریکایی را از بین برد و به همین دلیل در استعلامات بعدی برای این عناصر سابقه‌ای در این وزارتخانه موجود نیست، اما نگران تکرار این قضایا هستیم، البته شخصیت آقای روحانی مقتدرتر از آن است که انتخاب برخی از افراد برای برخی از معاونت‌های وزارت اطلاعات را برتابد.

 

وی در پایان تاکید کرد: مجلس شاخص اندازه‌گیری و بزنگاه نظام است و مردم به عملکرد ما توجه دارند.

 

 

قوامی: باید درباره خلق حماسه سیاسی توجه ویژه‌ای به وزارت اطلاعات شود

 

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد که یکی از شروط لازم برای تحقق حماسه اقتصادی، ایجاد بستر امن در کشور است که این مستلزم توجه ویژه به وزارت اطلاعات است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگازری دانشجویان ایران (ایسنا)، هادی قوامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه برنامه پیشنهادی رییس جمهور از تنوع بالایی برخوردار است، گفت: مهم‌ترین جایی که می‌تواند فضا را برای عملیاتی کردن برنامه رییس جمهور آماده کند، وزارت اطلاعات است.

 

وی افزود: طبیعتا در وهله اول برای مقابله با بیکاری، تورم و توزیع نابرابر درآمدها باید شرایط امنی را در کشور ایجاد کرد. اگر بتوان فضا را برای توسعه اقتصاد در کشور فراهم کنیم می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم. باید وزیری همچون آقای علوی در مسند وزارت اطلاعات باشد که بتواند چنین محیطی را ایجاد کند.

 

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به بخشی از اظهارات مخالفین وزیر پیشنهادی اطلاعات مبنی بر نداشتن سابقه اجرایی وزیر معرفی شده گفت: زمانی که ما وارد مجلس می‌شویم، ما را براساس تجربه و تخصص در کمیسیون‌های تخصصی توزیع می‌کنند، بنابراین کسی که چهار دوره در کمیسیون تخصصی مجلس بوده است، طبیعتا تخصص و تجربه کار را دارد.

 

وی اضافه کرد: آقای علوی در تجربه نمایندگی مجلس در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش‌آفرین بوده است که همه اینها به معنای داشتن تجربه و تخصص است. پس نباید تنها به یک بعد قضیه اشاره کنیم.

 

قوامی اضافه کرد: از طرف دیگر بعد از خلق حماسه سیاسی، اکنون وظیفه ماست که حماسه اقتصادی مدنظر رهبری را اجرا کنیم. شور و شوق انتخاباتی ایجاد شده موتور متحرکه توسعه است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته با پدیده فرار مغزها روبه‌رو هستیم، گفت: طبیعتا باید به این دولت کمک کنیم تا نخبگان کشور بازگردند و بر این پایه افرادی که دلشان برای کشور و نظام می‌تپد باید به تمامی مسائل نگاه کرده و از نگاه سطحی و تک بعدی بپرهیزند چون منجر به افراط می‌شود.

 

وی شرط لازم برای تحقق حماسه اقتصادی را ایجاد فضای امن در کشور در بعد اقتصادی عنوان و اظهار کرد: رفتار و حرکات برخی از مخالفان وزیر به افراط‌گرایی منتهی می‌شود که تنها ناامنی را در کشور به وجود آورده که ما را از خلق حماسه اقتصادی دور می‌کند.

 

قوامی با اشاره به طرح مباحثی در مورد رد صلاحیت علوی در انتخابات مجلس نهم گفت: به فرموده مقام معظم رهبری در مورد رد صلاحیت‌ها اگر فردی ردصلاحیت شد، یعنی برای آن مسوولیت رد صلاحیت شده و این به معنای بی‌صلاحیت بودن آن فرد نیست و نباید آن شخص را ساقط کرد. رهبری بعد از رد صلاحیت آقای علوی، ایشان را برای امام جمعه اراک پیشنهاد کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر رییس جمهور برای بسیاری از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت اطلاعات با مقام معظم رهبری مشورت می‌کند، پس باید به این مورد نیز توجه شود، نباید مباحثی را مطرح کرد که درست نیست. همه ما باید مکمل دولت باشیم.

 

نماینده مردم اسفراین همچنین گفت: اکنون تمامی نگاه‌ها متوجه مجلس است که چطور شرط لازم برای تحقق حماسه اقتصادی را فراهم می‌کند، طبیعتا توجه ویژه به وزارت اطلاعات یک شرط لازم برای خلق این حماسه است.

 

وی در پایان در مورد شبهات مطرح شده در مورد چرایی ارائه دو برنامه از سوی وزیر پیشنهادی اطلاعات به مجلس گفت: بنده در این باره از آقای علوی سوال پرسیدم که ایشان گفتند برنامه اولیه اشتباه بوده و برنامه دیگر پیشنهادی خود ایشان بوده است.

 

 

هروی: وزیر پیشنهادی اطلاعات شخصیتی جامع و تحصیلکرده دارد

 

یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اطلاعات فردی تحصیل‌کرده و کاردان است گفت: چرا برخی از نمایندگان فکر می‌کنند که وزیر اطلاعات نباید شخصیت تحصیل‌کرده باشد؟

 

به گزارش ، جواد هروی در صحن علنی نوبت صبح امروز(سه‌شنبه) به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات که وقت خود را با قوامی دیگر موافق وزیر تقسیم کرده بود، گفت: گفته می‌شود که جلساتی از سوی برخی از وزرای پیشنهادی با برخی از نمایندگان گذاشته شده است که بنده لازم به توضیح می‌دانم که جلسه خاصی با علوی برگزار نکردم و اگر امروز از ایشان دفاع می‌کنم صرفا به دلیل شخصیت بارز و شان بالای آقای علوی است.

 

وی با بیان اینکه آقای علوی دارای شخصیت توانا و تحصیلکرده و دانا است، گفت: ما امروز احتیاج به فردی توانا و متخصص را داریم که در حساس‌ترین وزارتخانه منصوب کنیم این موضوع واضح است که هرگاه در کشور امنیت برقرار بوده چرخه اقتصاد و تولید چرخیده است.

 

هروی با قدردانی از رئیس‌جمهور برای معرفی علوی برای وزارت اطلاعات گفت: ایشان فردی تحصیلکرده و توانا و آگاه است که در حوزه تخصصی خود آگاهی دارد، البته برخی این ایراد را وارد می‌کنند که ایشان سابقه اطلاعاتی ندارد ولی سوال من از همین افراد این است که کدام یک از وزیران اطلاعات در ابتدای کار خود سابقه اطلاعاتی داشته‌اند؟

 

نماینده مردم قائنات در مجلس خاطرنشان کرد: این اولین‌بار است که برای وزارت اطلاعات وزیری پیشنهاد می‌شود که دارای سابقه چهاردوره نمایندگی است ایشان فردی است که در کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات مسئولیت داشته و سوابقی همچون معاونت بازرسی نیروهای مسلح، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی و عضویت در مجلس خبرگان را در کارنامه خود دارد پس سوال این است که چرا نباید وزیر اطلاعات فردی جامع و تحصیل‌کرده باشد؟

 

هروی در ادامه با بیان اینکه در فضای بین‌المللی کشور دچار تهدیداتی است گفت: فتنه‌ها و کارهایی که کشورهای بیگانه برای سرکوب استقرار نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، این تهدیدها را رقم می‌زند اما از طرف دیگر عدم برخورد مناسب با دستگاه‌های اطلاعاتی نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

 

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه باید وزیری توانا برای حل مشکلات مناطق مختلف روی کار آید، گفت: امکانات اطلاعاتی در مناطق مرزی و محروم بعضا ضعیف است که حتی می‌توان گفت اختلاف بین گروه‌های اجتماعی و مذهبی که به دلیل عدم رعایت و کیاست از طرف دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما را دچار مشکل کرده است که طبیعتا با وجود وزیری متخصص، دانا و آگاه این مشکلات قابل حل شدن است.

 

وی درپایان گفت: عدم انطباق صحیح اطلاعات از کشور به مرکز عین بی عدالتی است که شایسته است وزیری با داشتن تحصیلات عالیه روی کار آید تا این مشکلات را نیز برطرف کند.

 

وزیر پیشنهادی اطلاعات: عدم دخالت در حریم خصوصی افراد از رویکردهای وزارت اطلاعات آینده است

وزیر پیشنهادی اطلاعات عدم دخالت در حریم خصوصی افراد و نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن کشور را از جمله رویکردهای ملی خود در مدیریت وزارت اطلاعات عنوان کرد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت اطلاعات ضمن قدردانی از رییس‌جمهور برای انتخاب وی جهت پیشنهاد به مجلس، گفت: وزارت اطلاعات که من برای سکان‌داری آن پیشنهاد شدم نهادی خطیر و حساس است و نقشی بی‌بدیل در همه عرصه‌ها دارد.

 

وی با اشاره به تصویب قانون وزارت اطلاعات در دوره‌های اول مجلس، یادآور شد: این حساسیت همچنین مورد توجه قرار گرفته و پس از تصویب قانون وزارت، ماده واحده‌ای به آن افزوده شد که شرط تحصیل در حد اجتهاد و چند شرط دیگر را در مورد وزیر اضافه کرده است و این نشان می‌دهد مجلس برای وزیر اطلاعات بیشتر به نقش راهبردی توجه داشته که تضمینی بر حرکت وزارت در چارچوب شرع، قانون و بر محور ارزش‌های اخلاقی باشد.

 

وزیر پیشنهادی اطلاعات ادامه داد: شرط تحصیلات در حد اجتهاد برای وزیر به معنی اعمال نظر فقهی وی در وزارت نیست بلکه مشی فقهی رهبری در فرآیند فعالیت وزارت اثرگذار است و این شرط تحصیل در حد اجتهاد شرطی لازم برای درک و شناخت دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری و اعمال آن در وزارتخانه است.

 

وی همچنین در ادامه به حضور ۱۰ ساله خود در درس خارج فقه مقام معظم رهبری اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ برخی گفتند آقای روحانی تناسب را در انتخاب وزرا رعایت نکرده، اتفاقا ایشان تناسبات را خوب در نظر می‌گیرد و تصمیماتش بی‌حکمت نیست از جمله اینکه ایشان برای استقبال از مهمانان خارجی به من گفتند به استقبال رییس‌جمهور سودان برو! این سخن مزاح‌گونه علوی با خنده حضار مواجه شد.

 

علوی در ادامه یادآور شد: آنچه ریاست‌جمهوری را به پیشنهاد این حقیر برای وزارت اطلاعات وا داشت استحضار ایشان از پیشینه من در ارتباط با ماموریت‌های وزارت اطلاعات بود. من در کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات در مجلس حضور داشتم و هنوز جزئیات آن جلسات را در ذهن دارم.

 

وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه یادآور شد: من در ادوار اول، دوم و چهارم مجلس مخبر و نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی بودم که کمیسیون تخصصی وزارت اطلاعات بود همچنین در مجلس هشتم نایب رییس کمیسیون سیاست خارجی بودم که پیوند تنگاتنگی با بخشی از وظایف وزارت داشت. همچنین در سال‌های ۶۸ تا ۷۰ معاون نظارت و بازرسی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع بودم که ماموریت‌های آن با بخشی از ماموریت‌های وزارت اطلاعات سنخیت دارد و سه دوره سه ساله ریاست عقیدتی سیاسی ارتش را بر عهده داشتم.

 

وی یادآور شد: پس از پیشنهاد من به عنوان وزیر اطلاعات از سوی آقای روحانی اضافه بر شناخت کلی که از فرآیند شکل‌گیری وزارت و فراز و فرودهای آن داشتم، در جلساتی با همه کسانی که دستی در وزارتخانه داشتند بر وضع وزارت اشراف کلی یافته و برنامه‌ خود را برای اداره این وزارتخانه تقدیم مجلس کردم.

 

وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه در پاسخ به شبهه‌ای در مورد دو نسخه‌ای بودن برنامه ارائه شده از سوی وی، اظهار کرد: یکی از این نسخه‌ها در واقع پیشنهاداتی بود که برای استفاده جهت تدوین برنامه تنظیم شده بود و آن را به اشتباه منتشر کرده بودند که این نسخه اصلا چارچوب برنامه را ندارد اما من در برنامه خود اهدافم را در ارتباط با سازمان وزارت و عناوین برنامه‌های اجرایی بازگو کردم.

 

علوی ادامه داد: در جهت تحقق جامه‌ی این موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغی رهبری، اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) در صیانت از حقوق مردم و فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی همت کاملی در وزارت اطلاعات به کار گرفته خواهد شد.

 

وی تلاش در جهت تعامل و هماهنگی با جامعه اطلاعاتی، دولت، رییس‌جمهور، ارائه مشاوره اطلاعاتی به مدیران نظام، افزایش اعتماد مردم به وزارت، عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن کشور و بکارگیری دیپلماسی هوشمندانه و پنهان در سیاست خارجی با کمک دستگاه مربوطه را از جمله رویکردهای ملی خود در مدیریت وزارت اطلاعات عنوان کرد.

 

وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره رویکردهای درون‌سازمانی خود در وزارت اطلاعات نیز تصریح کرد: حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی وزارت اطلاعات در پرتو هدایت و رهنمودهای رهبری و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیرپذیری آن از جریان‌های سیاسی، تقویت نگاه ملی و فراجناحی، رعایت موازین شرعی، قانونی و اخلاقی در اقدامات اطلاعاتی، صیانت از پرسنل و سازمان در مقابل تهدید و آسیب حفاظتی، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، مهارت‌آفرینی و بهره‌گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه در فرآیند اطلاعاتی و ایجا نشاط و امید در بین کارکنان از جمله این رویکردهاست.

 

علوی خاطرنشان کرد: اگر امروز در کشورمان امنیت حاصل شده ثمره مجاهدت خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی است. کارکنان وزارت از کلیت نظام در عرصه جنگ نرم حمایت می‌کنند و من از خداوند مسالت دارم که من را در حمایت از سربازان گمنام امام زمان (عج) یاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

13 - = 7