۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون در مجلس

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

mehdi ghasemi (10 of 10).jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

نام علی ربیعی در کنار عنوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته تا نمایندگان مجلس صلاحیت او را برای این وزارتخانه به قضاوت بنشینند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، صابری، فیاضی و پورابراهیمی به عنوان مخالف و منصور آرامی و تاجگردون، حسینی‌صدر و محجوب به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی سخن گفتند.

 

صابری:کم‌توجهی وزیر پیشنهادی کار به بیکاران، سردرگمی آنها را بیشتر می‌کند

یک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تامین اجتماعی گفت: اولویت کاری این وزارتخانه علوم اقتصادی است هرچند برخورداری ایشان از علوم جامعه شناسی و مدیریت استراتژیک قابل توجه است اما از آن اولویت سازمانی فاصله دارد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رضا صابری خاطر نشان کرد: با احترام به تجربه آقای ربیعی که ۳۰ سال ممارست در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی و دانشگاهی دارند این تجربه‌ها برای وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی کافی نیست.

 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای ربیعی به عنوان یک چهره و فعال سیاسی شناخته می‌شود چه تضمینی وجود دارد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.

 

صابری اضافه کرد: نکات قابل توجهی در برنامه آقای ربیعی است که باید به آنها اشاره کرد اما فرصت محدود است و در این مجال تنها به چند نکته توجه می‌کنم.

 

این نماینده مجلس خطاب به ربیعی گفت: شما در برنامه‌ پیشنهادی خود بیکاری را اولین چالش، اشتغال و کار را اولین برنامه خود ذکر کردید در دومین برنامه تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار بیان شده است. صیانت از نیروی کار شامل صیانت از افراد بیکار و شاغل است. در ذیل صیانت از بازار کار به ۱۴ اقدام اجرایی اشاره‌ کرده‌اید که تنها در یک بند به اعمال حمایت‌های حقوقی و قضایی درمورد بیکاران اشاره شده و در ۱۳ مورد دیگر فقط صیانت از نیروی شاغل مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی این پرسش را مطرح کرد که آیا وزارت کار فقط صیانت از شاغلین را وظیفه خود می‌داند و ادامه داد: این کم‌توجهی به بیکاران نه تنها چالش موجود را حل نمی‌کند بلکه سردرگمی آنها را افزایش می‌دهد در حال حاضر ادارات کار حتی بیکاران را نمی‌پذیرد و بخش خصوصی وارد کاریابی شده است. یک بیکار چند سال باید در انتظار شغل از این دفتر کاریابی به آن دفترکاریابی برود.

 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دفاتر نمایندگان مجلس در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه در امر کمک به بیکاران و کاریابی راه‌حل مناسبی برای شما خواهند بود اما مدل شما برای حل کوتاه مدت بیکاری چیست؟ برنامه‌های شما با وزارتتان مرتبط نیست.

 

صابری تاکید کرد: برنامه شما در ساماندهی بازار کار به شدت تحت تاثیر نهادهای اجتماعی سیاسی است. این برنامه شما را به آنجا می‌رساند که فردا بیایید بگویید مسوول اشتغال کشور من نیستم.

 

وی در ادامه به چالش بیکاری اشاره و عنوان کرد: شما در چالش دوم به بیکاران بدهکار بانکی اشاره کرده‌اید چگونه اقدام پیشنهادی شما تحت ارایه تسهیلات بانکی خوداشتغالی به این مساله خواهد پرداخت؟ شما به بدهکاری دولت به تامین اجتماعی هم اشاره کردید البته این دور تسلسل مد شده و وزیر بهداشت هم از بدهکاری خود به تامین اجتماعی می‌گوید شما چگونه از بیمه برای بیکاران بهره می‌گیرید؟

 

صابری درباره بازنشستگان نیز گفت: علیرغم اینکه مشکل در قانون بودجه سال ۹۱ و در قانون بودجه ۹۲ ذکر شده است مشکل ۸۰ هزار بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنها پرداخت نمی‌شود، شما نمی‌توانید با وعده‌های ۳ ماهه یا ۶ ماهه این مساله را حل کنید مگر اینکه به این مساله قائل باشید که بدون حقوق می‌شود زندگی کرد. شما چه ضرب‌الاجلی طبق قانون بودجه اعلام می‌کنید؟

 

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون در بخش پایانی صبحت‌هایش با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از حوزه‌های مهم کاری شما مسائل اجتماعی یا آسیب‌های اجتماعی است اما این حوزه همچنان در مقابل وظایف خود ناقص است امروز حتی شما معلولین را نمی‌توانید پوشش خدماتی بدهید در حالی که طبق قانون معلولین باید از خدمات شما بهره‌مند شوند ولی یک جواب می‌شنوند که توان حمایت نداریم چه پاسخی به آنها دارید؟

 

فیاضی مطرح کرد: سهم کمرنگ تعاونی‌ها در برنامه‌های ربیعی

یک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایشان از چهره‌های خوب هستند اما به خاطر تقویت کار دولت باید به چند مساله در برنامه آقای ربیعی اشاره کرد که یکی از آنها کمرنگ دیدن سهم تعاونی‌ها است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عبدالوحید فیاضی خاطر نشان کرد: آقای ربیعی یکی از نیروهای متدین و پاکدست در جمهوری اسلامی است که تا به حال خدمات خوبی ایفا کرده است اما به چند نکته باید توجه کرد. اول اینکه زیربنایی بودن وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی برکسی پوشیده نیست این وزارتخانه یک وزارت فانتزی نیست بلکه مبنای تولید و اشتغال را در کشور شکل می‌دهد.

 

نماینده نور و محمودآباد ادامه داد: آقای ربیعی در برنامه‌هایش افزایش سهم تعاونی‌ها در بازار پول را تاحدودی کمرنگ دیده است این در حالی است که نقش موثر و پویای تعاونی‌ها در بازار بسیار مهم است. امروز ده‌ها اتحادیه تخصصی در سرتاسر کشور وجود دارد و هفت هزار فروشگاه تعاونی فعالیت می‌کند که می‌توانند یکی از زنجیره‌های اصلی بخش توزیع باشند.

 

این نماینده مجلس از وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی پرسید: در ارتباط با نظام تولید، نظامی که حتی می‌تواند در مهار تورم نقش داشته باشد،چه برنامه‌ای‌ دارید؟

 

فیاضی با اشاره به اصل تعاونی‌ها گفت: یکی از یادگاران شهید بهشتی علاوه براصل مترقی ولایت فقیه، اصل تعاونی‌ها بوده است در نظام تولید مبتنی بر تعاونی‌ها چیز جدیدی در برنامه شما نمی‌بینیم در حالی که در ایران ۵۰ درصد مردم عضو تعاونی‌ها و در دنیا ۱۲ درصد عضو تعاونی‌ها هستند.

 

وی ادامه داد: سهم ۵۰ درصدی که عضو تعاونی‌ها هستند از تولید ۷ درصد است که در برنامه شما این رقم ۵ درصد ذکر شده اما دولت آن را ۷ درصد اعلام کرده است.

 

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تقابل کارفرما و کارگر پرداخت و گفت اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید تقابل کارفرما و کارگر را کاهش دهیم. خود شما جزو این گروه هستید اما در برنامه‌هایتان به اتحادیه‌های کارگری توجهی نشده است. غنی‌سازی کار و غنی‌سازی شغل و تولید توامان باید مدنظر قرار بگیرد ولی در برنامه‌های شما این مساله کمرنگ دیده شده که انتظار داشتیم بیش از این باشد.

 

فیاضی در پایان صحبت‌هایش به سازمان اقتصادی شستا اشاره کرد و گفت: سازمان بزرگی به نام شستا در حوزه کار شما وجود دارد که از دیرباز حیاط خلوت صاحبان قدرت بوده و فرقی نمی‌کند کدام دولت سرکار بوده اما از دولت آقای روحانی انتظار ویژه‌ای می‌رود. از آقای ربیعی هم انتظار داریم شستا را یک فرصت ملی برای همه ایرانی‌ها بداند.

 

آرامی: ربیعی امتحان پس داده است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اعتدال و التزام عملی ربیعی به ولایت فقیه هیچ تردیدی نیست، گفت: آقای ربیعی امتحان پس داده است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منصور آرامی که در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت اظهار کرد: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده و دارای اهداف و برنامه و وظایف مهمی است.

 

وی تصریح کرد: کسی که تصدی وزارت تعاون را بر عهده می‌گیرد آیا باید پزشک، اقتصاددان‌،متخصص بیمه‌،کارفرما، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس جامعه باشد؟ در واقع به نظر می‌رسد مدیریت این وزارتخانه که دارای چنان اهمیتی است نیازمند توانایی مدیریت استراتژیک می‌باشد که ربیعی با روحیه هم‌گرایی و مشورت دارای چنین ویژگی‌هایی است.

 

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه، توانمندی و تخصص ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی دارای سوابق اجرایی و فعالیت‌های علمی بسیاری است که راهنمایی ۴۰ پایان‌نامه در حوزه بازاریابی و کارآفرینی و ۱۰ پایان‌نامه در زمینه خصوصی‌سازی را برعهده داشته است.

 

آرامی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های وزارت تعاون گردش مالی سازمان تامین اجتماعی است، خاطر نشان کرد: ربیعی سالها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را برعهده داشته و کتابی در این زمینه منتشر کرده است و در واقع در بحث مبارزه با فساد هم صاحب نظر و صاحب صلاحیت است.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ربیعی در کارنامه خود عضویت در هیات مدیره چندین شرکت صنعتی‌،‌سابقه فعالیت در بخش‌های کارگری، عضو موسس و هیات امنای موسسه آموزش عالی کار و … را دارا است، گفت: پژوهش‌هایی که وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی داشته است نشان می‌دهد از فهم درستی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و اندیشه تعاون برخوردار است.

 

وی افزود: آنهایی که ربیعی را می‌شناسند باید بدانند در اعتدال،‌پاک‌دستی‌، جدیت در کار،‌پایبندی و التزام عملی به ولایت فقیه در وی هیچ تردیدی نیست قطعا ربیعی معتقد به راستگویی است چرا که می‌دانیم امروز یکی از گرفتارهای ما آمارهای نادرست است.

 

آرامی با اشاره به اینکه طی چند روزه اخیر در فضای مجازی تعدادی از معاندین دست به تخریب چهره ربیعی زده‌اند، گفت: ربیعی بیش از ۵۰ ماه در سنگرهای مختلف دفاع مقدس، از این نظام دفاع کرده است و بدون حاشیه به خدمت مشغول بوده است. ربیعی امتحان پس داده است و خادم بوده و هست.

 

تاجگردون: ربیعی می‌تواند گلوگاه‌های فساد را در وزارت رفاه شناسایی کند

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس گفت: ربیعی به دلیل توانایی که دارد می‌تواند گلوگاه‌های فسادی که در وزارت تعاون‌،کار و رفاه اجتماعی است را شناسایی کند.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا تاجگردون که در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت، اظهار کرد: وقتی بحث انتخاب ربیعی برای وزارت مذکور مطرح شد بنده موافق نبودم اما به هر حال فرصت مجلس فرصت خوبی است و مهم است که بدانیم چه کسی مسوولیت تصدی بر این وزارتخانه مهم که در دو بخش اقتصادی و اجتماعی فعالیت را دارد برعهده می‌گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: برداشتم این است که نسبت به این وزارتخانه نباید نگاه صرف اقتصادی و اجتماعی داشت چرا که آسیب‌پذیر می‌شود.

 

نماینده مردم گچساران در مجلس با اشاره به تحقق اصول ۲۹، ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی گفت: اگر این اصول بخواهد عملی شود مهمترین بخشی که به آن کمک می‌کند وزارت کار است که هم در زمینه اجتماعی و هم در مسائل اقتصادی فعالیت خواهد داشت.

 

تاجگردون با تاکید بر اینکه باید نسبت به این وزارتخانه نگاه استراتژیک داشته باشیم ،یادآور شد: ربیعی به دلیل سوابقی که در کارنامه خود دارد نگاه استراتژیک خواهد داشت و می‌تواند تلفیقی از این فعالیت‌ها را پیگیری کند.

 

وی افزود: وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی از جمله وزارتخانه‌هایی است که صندوق‌های زیرمجموعه آن نقش بین نسلی را بر عهده دارد و نمی‌شود با نگاه غیر استراتژیک و انتزاعی به آن نگاه کرد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سوال که این وزارت رفاه،‌چه نوع وزارتی است گفت: ما در سازمان مدیریت سابق می‌گفتیم وزارت رفاه سازمان برنامه دیگری است چرا که این وزارتخانه دو اثر منفی ومثبت خواهد داشت اثر مثبت آن موجب ارتقاء رفاه در داخل کشور و اثر منفی آن اگر اقتصادی نباشد، موجب فساد خواهد شد.

 

تاجگردون با اشاره به اینکه وقتی اسم وزارت رفاه به میان می‌آید سریعا ذهن افراد به فعالیت‌های شستا سوق پیدا می‌کند، گفت: ربیعی به دلیل توانایی که دارد می‌تواند گلوگاه‌های فساد این وزارتخانه را شناسایی کنند.

 

وی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد یک دولت رفاه هستیم، گفت: دولت رفاه باید شکل گیرد چرا که انتخاب انسان‌های ارزشمند هیچگاه به ضرر ما نبوده و نگاه‌های استراتژیک و علمی قطعا موثر است.

 

پورابراهیمی: در برنامه وزیر پیشنهادی کار تحولی در قانون کار دیده نمی‌شود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نبود برنامه‌ای درخصوص تحول در قانون کار و تحول در برنامه تعاون در برنامه‌های ربیعی انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی گفت: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه و سه ماموریت متفاوت تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی تصریح کرد: ایشان وزیر کار سابق و از مجموعه فعالان خانه کارگر است و با ادبیات و سیاست‌های حوزه خانه کارگر وارد فضای اجرایی کشور شدند که سوابق ایشان در حوزه‌های مختلف چیزی از توانمندی‌های ایشان کم نمی‌کند اما نکته اصلی بنده این است که ما امروز مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور که بعضا اشتباها به مفهوم اجتماعی به کار برده می‌شود را به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار دهیم، در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عمدتا در حوزه روابط کار و قانون کار فعالیت کرده است.

 

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با نشان دادن اسلایدی در نمایشگر صحن مجلس، اظهار کرد: از نظر بنده سه محور اساسی در فعالیت‌های وزارت رفاه مشهود است که اولی حوزه نهادهای قدرتمند مالی است که امروز سازمان تامین اجتماعی قبل از اینکه کارکرد اجتماعی داشته باشد، کارکرد اقتصادی دارد. حوزه بعدی فعالیت‌های بخش تعاون در ساختار وزارتخانه است که ادغام وزارت تعاون را به دنبال داشته است و بخش سوم نیز حوزه روابط کارگری و مجموعه وزارت کار است.

 

پورابراهیمی ادامه داد: این سه مجموعه با حوزه فعالیت‌های حمایتی همانند بهزیستی که به آن اضافه شده بخش عمده فعالیت‌ها است و استناد من این است که ۸۰ درصد ماموریت‌ها و وزن اصلی این وزارتخانه را مجموعه نهادهای اقتصادی تشکل می‌دهد.

 

وی با اشاره به برخی از نهادهای اقتصادی گفت: آنچه لازم است ما بدانیم این است که نهادی همانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه عشایری و سایر بیمه‌های به عنوان یک نهاد بیمه‌ای قبل از اینکه آثار اجتماعی داشته باشند رویکرد اقتصادی دارند و امروز مهمترین دغدغه ما مساله اقتصاد کشور است که اولویت فعلی محسوب می‌شود.

 

این نماینده مجلس توضیحاتی درخصوص صندوق تامین اجتماعی ارایه کرد و افزود: هیچ یک از نهادهای مالی چنین اهمیتی ندارد و در مجموع شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که در سال ۶۵ تشکیل شده امروز وضع اقتصادی خوبی ندارد.

 

وی با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در این مجموعه حجم بالایی از سهم اقتصادی کشور را از آن خود کرده است، تصریح کرد: براساس سیاست‌های اصل ۴۴ در طی سال‌های گذشته وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت، نیرو و امثال این‌ها را موظف کردیم از تصدی این امور خارج شوند و در همین راستا وزارت اقتصاد بیمه‌ها و بانک‌های خود را واگذار کرده است.

 

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: من با نهایت احترامی که به کارشناسان اقتصادی دولت دارم باید بگویم که سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی به وزارتخانه نمی‌خورد و ای کاش دکتر ربیعی برای وزارتخانه دیگری معرفی می‌شدند.

 

پورابراهیمی افزود: در برنامه‌ای که توسط دکتر ربیعی ارایه شده در حوزه قانون کار که بزرگترین چالش در این حوزه وجود دارد، برنامه‌ای ارایه نشده است و قانون کار یک جانبه که باعث بیچارگی بسیاری از مجموعه‌های کشور شده است هیچگونه اصلاحی انجام نگرفته است.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خاطر نشان کرد: این امر نه تنها از نظر ما بلکه توسط نماینده ILO که چند سال پیش به ایران آمدند نیز مورد انتقاد قرار گرفت و طبق گزارش ارایه شده توسط آنها قانون کار در ایران یک جانبه است. این قانون همانند مهریه خانم‌ها می‌ماند که سنگین می‌گیرند تا موجب طلاق نشود و ما آنقدر سخت گرفته‌ایم که در حال تشدید بیکاری هستیم.

 

وی همچنین بیان کرد: اعتقاد شخصی من این است که ساختار تعاون با همین ادبیات دوستانی مثل دکتر ربیعی نمی‌تواند کمکی به اقتصاد کشور داشته باشد. طبق بررسی‌های ما ۶۰ درصد از شرکت‌های تعاونی در ساختار اقتصادی ما زیان‌ده هستند و نرخ بازدهی مجموعه اقتصاد تعاون ما کمتر از ده درصد در اقتصاد است و باید پرسید هزینه فرصت بخش تعاون در اقتصاد کشور را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

 

پورابراهیمی خطاب به ربیعی اظهار کرد: اگر عملکرد تعاون گلی به سر این ملت زده ما می‌توانیم در بخش تعاون آن را ادامه دهیم. اما مفهوم تعاون این نیست که شرکت راه بیاندازیم که هر نفر یک رای داشته باشد و چیزی که برای ما اهمیت دارد مفهوم تعاون است و نه ساختاری که اجرایی نباشد.

 

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: مجموعه وزارت تعاون به مفهوم این است که ما با رویکرد تعاون به فعالیت‌های اقتصادی در کشور بپردازیم و امروز بخش تعاون دست و پاگیر گشور ماست که در گزارش‌های اقتصادی کاملا مشهود است و نکته قابل توجه این است که امروز در برنامه پیشنهادی دکتر ربیعی موضوع تحول در ساختار تعاون و تحول در ساختار قانون کار که مهمترین موضوع ما در اقتصاد است دیده نمی‌شود.

 

حسینی‌صدر:اگر قرار بود بانک رفاه و تعاون یک بانک عادی باشند زیرمجموعه وزارت رفاه نمی‌رفتند

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر قرار بود بانک‌های رفاه و تعاون بانک‌های عادی باشند زیرمجموعه وزارت رفاه نمی‌رفتند و در قالب وزارت اقتصاد کار می‌کردند و این موضوع که وزارت رفاه را یک وزارت صرف اقتصادی بدانیم نمی‌تواند درست باشد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موید حسینی‌صدر که در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: آماری که جناب آقای دکتر پورابراهیمی به عنوان مخالف دادند به راحتی در اینترنت قابل دستیابی بود و از ایشان برای تکرار آن تشکر می‌کنیم اما من عرض می‌کنم که اگر بخواهیم بگوییم وزارت رفاه یک وزارت صرف اقتصادی است اشتباه است و فرافکنی است.

 

وی افزود: طبق قانون باید ۲۵ درصد از ظرفیت تعاون احیا شود اما متاسفانه تاکنون پنج درصد از آن احیا شده ولی وزیر پیشنهادی نباید پاسخگوی این ضعف باشد پس چرا از ایشان در این رابطه گله می‌کنیم.

 

نماینده مردم خوی در مجلس تصریح کرد: آیا بهبود فضای کسب و کار،‌ بهبود شرایط کارگری و بهبود شاخص‌های رفاه اجتماعی اهمیت کمی دارند و آیا اینها با یک اقتصاددان صرف قابل حل است؟ قطعا پاسخ اینها خیر است چرا که بنده معتقدم وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نباید یک اقتصاددان باشد بلکه باید یک مدیر باشد تا بتواند از تمام توان کشور و مدیران باسابقه برای رفع مشکلات حوزه وزارتخانه استفاده کند.

 

وی با بیان اینکه آقای ربیعی برای استفاده از مدیران نگاه شایسته‌سالاری دارد، گفت: قول مساعد ایشان برای استفاده از مدیران شایسته با هر نگاه و دیدگاه سیاسی حتی از مدیران فعلی نشان دهنده هم ایشان برای رفع مشکلات است و من امیدوارم با سابقه رزمندگی و با مدیریت خوب ایشان مسائل حل شود.

 

موید‌حسینی صدر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتابی که ربیعی در مورد فساد به رشته تحلیل در آورده است، خاطرنشان کرد: آشنایی جناب آقای ربیعی با نحوه برخورد با فساد قابل ستایش است و قطعا این انسان پاک می‌تواند برای رفع مشکلات و فسادهای حوزه اجتماعی فعالیت مثمرثمری انجام دهد. ضمن آنکه تنظیم سند ملی کار شایسته که از برنامه‌های اصلی ایشان است با شایسته‌سالاری و پرهیز از حزب‌بازی و فامیل‌بازی که نوعی فساد است همخوانی دارند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با رای مجلس به آقای ربیعی هر چه سریعتر کابینه تشکیل شود تا شرایط کشور به سمت بهبود حرکت کند.

 

به گزارش ایسنا، محجوب که به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی رفاه بخشی از وقت نماینده خوی را گرفته بود، در سخنانی گفت: صحبت‌های جناب آقای پورابراهیمی برخلاف قانون برنامه است و من به ایشان توصیه می‌کنم قانون برنامه را مطالعه کند.

 

وی افزود: طبق قانون برنامه، استمرار بنگاه‌داری و کار اقتصادی شرکت‌های شستا برخلاف قانون برنامه است. ضمن آنکه موضوعات مرتبط با قانون کار از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه نمود و جناب آقای ربیعی با آشنایی که با قانون کار دارند می‌توانند آن را بهبود ببخشند.

 

محجوب در پایان با نشان دادن حجم نامه‌های تشکل‌های کارگری به وزیر پیشنهادی، گفت: آقای ربیعی با این حجم درخواست‌ها از تشکل‌های مردمی مواجهند و نباید از مردم و خواست آنها غافل شد.

 

ربیعی:اشتغال فقط پاشیدن پول نیست/نگاه اقتصاد منهای رفاه اجتماعی، برزیلی کردن کشور است

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که این وزارتخانه مسئول پیگیری سیاست‌های فعال و دستگاه‌هایی است که باید ایجاد شغل کنند.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ربیعی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان دفاع از صلاحیت و برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من از زمان دولت شهید رجایی تاکنون سه بار از این مسئولیت فرار کرده بودم اما این بار با درکی استراتژیک، وضع امروز را چنان دیدم که هر کس در هر جایگاهی باید برای عبور از این شرایط پیچیده به میدان بیاید.

 

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، وضعیت نامناسب کار و سرمایه ایرانی، تهدید کیفیت زندگی بخشی از جامعه و سقوط بخشی از جامعه با هزینه‌های درمان به طبقه فرودست، یادآور شد: من با وجود این شرایط پذیرفتم که در این مسئولیت کمک آقای روحانی باشم و تنها با عنایت الهی و خدا پشت گرمی و حمایت مجلس می‌توانم وظیفه‌ام را انجام دهم.

 

ربیعی به طرح سوالات و ابهامات نمایندگان در حوزه روابط کار و اشتغال اشاره و تصریح کرد: معتقدم اساس و ترجمان اعتدال‌گرایی، در این وزارتخانه بخش اعظمی به کار و اشتغال برمی گردد همگان باید بتوانند در جریان کارگری و کارفرمایی تشکل‌های خود را ایجاد کنند و وزارتخانه باید از آنها حمایت کنند همچنین نیروهای شاغل و نیروهای داوطلب شغل باید توامان مورد حمایت قرار گیرند و گسترش چتر حمایتی بر کار و تولید از برنامه‌های من در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

 

وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم ادامه داد: اشتغال فقط پاشیده شدن پول نیست اگرچه پول شرط لازم است اما می‌توان سیاست‌های پیشرفت‌گرا را به پیش برد و ایجاد شغل کرد.

 

وی همچنین گفت: در حوزه روابط کار و اشتغال برخی این ایراد را گرفتند که نگاه من یک جانبه است اگرچه انکار نمی‌کنم که نگاه مستضعف‌گرا و کارگری دارم اما معتقدم هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد باید به او ارزش گذاشت و مجسمه‌اش را ساخت و او را تبدیل به نماد کرد متاسفانه کارآفرینی و ایجاد شغل ارزش فراموش‌شده‌ای است و من به احیای آن اعتقاد دارم.

 

ربیعی به مطالعه پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین که به تازگی صنعتی شدند، اشاره کرد و گفت: مطالعه عمیق من در این پنج کشور برای این بوده که آنها چطور از این شرایط عبور کردند بر این اساس معتقدم تنها راه نجات کشور ایجاد شغل است ولی این مغایرتی با نگاه مستضعف‌گرا و کارگری ندارد. زیرا به یک‌سو افتادن، کشور را با بحران ایجاد می‌کند.

 

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد : یکی سیاست کلان است که به قوانین، مقررات، مجلس و هیات وزیران مربوط است. سیاست دوم سیاست تنظیمی است که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سیاست دیگر سیاست انفعالی مثل بیمه‌ها است که بخشی از فعالیت‌های وزارت تعاون را تشکیل می‌دهد و سیاست دیگر سیاست فعال است که تنها سیاستی است که به طور مستقیم به وزارت کار برنمی‌گردد اما من در برنامه‌هایم از آن شانه خالی نکرده‌ام و معتقدم که مسئول پیگیری سیاست‌های فعال و دستگاه‌هایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت کار است.

 

ربیعی در ادامه تبیین شاخص‌های کار شایسته، ارتقا شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار، تقویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط و آسیب‌شناسی آنها و نوشتن و اجرای اسناد توسعه اشتغال استانی و ایجاد توازن در اشتغال استانی را از جمله برنامه‌های خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه بخش رفاه اجتماعی باید متوازن‌کننده رشد و توسعه کشور باشد، افزود: نگاه یک بعدی اقتصاد منهای رفاه اجتماعی و همچنین تجربه منهای نگاه حمایت‌گرایانه اشتغالی، برزیلی کردن کشور است.

 

وی در بخش ابتدایی سخنانش در جلسه علنی امروز مجلس گفت که مشارکت مردم، اصرار و ایستادگی رهبری بر اصول و تاکید ایشان بر طبق دو عنصر جمهوریت و اسلامیت زمینه‌ساز مردم‌سالاری دینی در انتخابات شد.

 

وی اضافه کرد: من نمی‌توانم سخن خود را آغاز کنم بدون اینکه از کسانی که زمینه‌ساز این کار شدند یاد کنم. باید از امام(ره)، شهدای دفاع مقدس و دوستان هم‌رزمم که تابوتشان بر شانه‌هایم سنگینی می‌کند، جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های آنها یاد کرد چرا که زندگی باکرامت امروز ما و این دموکراسی همه ناشی از این فرآیند است و باید آن را ارج نهاد زیرا بدون یادآوری این موضوع پای در راه مسئولین نهادن خطرناک است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد وضعیت شستا و تامین اجتماعی گفت: ۴۷ درصد جمعیت کشور در حوزه تامین اجتماعی و شستا هستند ولی اکنون شرایط طوری است که تمام صندوق‌های ما ورشکسته‌اند و نسبت بین شاغلین و مستمری‌بگیران زیر ۶ است که این خط قرمز است و بدان معناست که ما بین نسلی را رعایت نکرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه صندوق‌های فولاد در سه ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، گفت که موضوع منابع و مصارف در بخش صندوق‌ها بزگترین چالش است.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر پول بیمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌ها داده نشده است که به اعتقادم بخشی از این مجموعه مشکلات به دلیل ضعف مدیریتی است چرا که در بخش‌هایی که مدیریت باثبات داشتیم مساله و مشکلی نداشتیم.

 

وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بیان اینکه مجموعه شستا و تامین اجتماعی بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است، گفت: این مجموعه حیاط خلوت و سیاست‌زده شده است که با خدای خود عهد می‌بندم در صورت وزیر شدن از سیاست‌زدگی دوری کنم و برنامه‌های پاکدستی را پیگیری کرده و افرادی را خارج از جناح‌های سیاسی به کار گیرم.

 

ربیعی اضافه کرد: این مجموعه باید بالای ۳۰ درصد سود داشته باشد تا بتوان منابع و مصارف آن را مورد بررسی قرار داد البته فراموش نکنیم وظیفه دولت بنگاه‌داری نیست و باید کار به سمت غیر بنگاه‌داری سوق پیدا کند.

 

وی همچنین در مورد رویکردش به توانمندسازی منابع انسانی و توجه به بهزیستی گفت: یکی از برنامه‌های بنده توجه به معلولان و مددجویان است که در حال حاضر یک میلیون زن سرپرست خانواده داریم.

 

ربیعی در پاسخ به اظهارات برخی مخالفان درمورد تناسب او با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: آیا باید فردی پزشک را بر این کار می‌گذاشتند؟در این شرایط آیا بهتر نیست مدیری توانمند برای پیوند بین اقتصاد و رفاه اجتماعی در این حوزه باشد؟ این وزارتخانه مدیری استراتژی می‌خواهد که بنده معتقدم که مدیری استراتژیک هستم که راهبرد و برنامه مشخصی دارم. نباید تک بعدی به مسائل نگاه کرد چون جامعه با بحران روبرو می‌شود.

 

وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در مورد انتقادات مطرح شده به او مبنی بر امنیتی بودنش گفت: یکی از مباحثی که در مورد من و برخی از دوستان مطرح می‌کنند این است که این کابینه امنیتی است. ما در زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خدمت آقای روحانی بودیم واقعا دولت در سایه بود. سوال این است که تصویر ما از امنیت چیست؟

 

وی افزود: در تمام دنیا هوشمندترین افراد در بخش‌های امنیتی کار می‌کنند کارکشته‌ترین و برجسته‌ترین سیاست‌مداران و افراد استراتژیست در این بخش فعال هستند. نمونه آن در زمان فعالیت ما در دبیرخانه شورای امنیت است که روشنفکرترین سیاست‌های قومی در این دبیرخانه پیاده شده است.

 

وی با بیان اینکه تصویر موجود از امنیت بودن تصویر درستی نیست، گفت: بنده به گذشته خود افتخار می‌کنم به همین دلیل امنیتی بر این باورم برخی از دوستان که موضوع امنیتی بودن را مطرح می‌کنند باید آن را نقطه قوت من بدانند چون اگر امنیتی بودن به معنای تلاش برای نقش بستن خنده بر لبان فرزند کارگر، حفظ آبروی مردم، بردن نان بر سفره مردم، ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ منافع ملی باشد همه ما امنیتی هستیم و حتی شما نیز امنیتی هستید.

 

ربیعی ادامه داد: بنده در سایت‌های اینترنتی مطالب را جستجو می‌کردم و به این نتیجه رسیدم که موارد مربوط به بحث امنیتی بودن که در سایت‌ها مطرح شده است همه مورد استفاده دستگاه‌های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفته است که این موضوعی تاسف‌بار است.

 

وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با تاکید بر اعتقاد به تمامی فرمایشات مقام معظم رهبری بخصوص در زمینه انتخابات گفت: بنده نه تنها از لحاظ شرعی بلکه با تحقیقات دانشگاهی به این نتیجه رسیده‌ام که مشارکت، ثبات و دموکراسی باید در کنار یکدیگر باشد این همان نظر مقام معظم رهبری است که ما به آن معتقدیم.

 

ربیعی با بیان اینکه چیزی به جز انقلاب ندارد گفت: حیات سیاسی و جانی خود را در انقلاب می‌بینم و هویتی غیر از نظام و انقلاب ندارم.

 

وی همچنین به مردم و نمایندگان قول داد در صورت تصدی وزارتخانه کار، رفاه و تعاون اجتماعی را برعهده بگیرد، از رنج مردم بکاهد، لبخند بر لب مردم به خصوص کارگران بنشاند و همچون گذشته ساده‌زیستی‌اش را ادامه دهد.

 

وی در پایان به نمایندگان گفت: اگر به او رای بدهند یا ندهند برای نظرشان احترام قائل است و ایستادن پشت این تریبون و مورد نقد قرار گرفتن را به عنوان ثمره دموکراسی می‌داند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

62 + = 67