۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۴

مسکن مهر جدید متوقف شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مردم باید بین تورم و ادامه مسکن مهر یکی را انتخاب کنند، گفت: راه مسکن دار شدن مردم پس انداز است. آخوندی اخذ مالیات از خانه‌های خالی، اجاره بلند مدت و آزادسازی نرخ بلیط هواپیما را برنامه خود معرفی کرد.

14مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

عباس آخوندی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو به تشریح برنامه‌هایش در حوزه راه، مسکن و شهرسازی پرداخت.

آخوندی با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و با بیان این‌‌که باید به دنبال توسعه کسب و کار حمل‌ونقل باشیم زیرا ۱۰ درصد تولید ناخالص ایران مربوط به این بخش است، افزود: افراد زیادی در حمل‌ونقل بار و مسافر فعال هستند و حمل‌ونقل ریلی نیز سهم بالایی در اشتغال دارد، بنابراین باید فضای مناسب برای توسعه کسب و کار این بخش‌ها در کشور فراهم شود.

وی با بیان این‌که در حوزه شهرسازی عدالت جغرافیایی در تمام پهنه ایران را در دستور کار دارد، تصریح کرد: در این بخش باید بتوانیم تمام شهرها و روستاهای کشور را پوشش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در حوزه مسکن نیز باید برای تولید یک نوع مسکن پایدار متکی بر درآمد خانوارها برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر درباره سرنوشت مسکن مهر خیلی سئوال شده است. واقعیت این است اگر بخواهیم سیاستی را تثبیت کنیم نباید این کار با اغراض سیاسی و به دلخواه مدیران انجام شود.

آخوندی ادامه داد: باید ببینیم این سیاست چقدر کارایی و دوام دارد، مسکن مهر را نیز باید از این منظر بررسی کرد.

مسکن مهر سیب زیبا جا زده شد

وی با بیان این‌که در این حوزه خودم را جای مشتری قرار می‌دهم، اظهار کرد: بر این اساس آیا خانه (مسکن مهر) شرایط مورد نظر را دارد. به نظرم این داستان را نمی‌توان به عنوان یک مجموعه در بسته نگه داشت. مسکن مهر مانند یک سیب بسیار زیبا به مردم نشان داده شده است، این سیب باید قاچ شود و آنرا کالبد شکافی کرد.

آخوندی با بیان این‌که اولین بحث مسکن مهر جانمایی آن است، گفت: باید بررسی کنیم آیا سایت‌های مسکن مهر درست انتخاب شده و می‌تواند اطمینان مورد نظر را حاصل کند. بحث دوم مربوط به طراحی و معماری این پروژه‌هاست، با توجه به این‌که اکثر خانم‌های ایرانی خانه‌دار هستند آیا معماری خانه‌ها جذابیت لازم را دارد.
وی افزود: باید بررسی شود که متقاضیان در مسکن مهر حق انتخاب داشته‌اند و این‌که در خدمات شهری، روبنایی و زیربنایی این پروژه چه اقداماتی صورت گرفته است، فکر می‌کنم مسکن مهر ابعاد کارنشده زیادی دارد.

مسکن مهرهای نیمه ساخت تکمیل می شود ولی پروژه جدید نداریم

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که باید نسبت به همه قراردادهای طرح مسکن مهر متعهد باشیم، تاکید کرد: این طرح در بحث‌های اقتصاد کلان باید بررسی شود که اساسا مسکن مهر از جهت اقتصادی امکان ادامه را دارد؟در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد افزایش پایه پولی کشور منبعث از مسکن مهر است.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به پروژه مسکن مهر تزریق شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر باید به این طرح تزریق شود.

آخوندی با بیان این‌که بنابراین باید با مردم گفت‌وگو کنیم و از آنها بپرسیم که تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر را، گفت: دولت در برابر این انتخاب قرار دارد که آیا چنین طرح‌هایی را ادامه دهد یا خیر؟ یا این‌که تورم را پایین نگه دارد. خوب است که در این زمینه با مردم گفت‌وگو شود.

وی با طرح این پرسش که در چنین طرح‌هایی می‌خواهیم کیفیت زندگی مردم را بالا ببریم آیا حق انتخاب را به آنها داده‌ایم، یادآور شد: در بازدیدی که جمعه گذشته از پروژه‌های مسکن مهر پردیس داشتم، دیدم که یک سینک یک متری در آشپزخانه نصب شده است، اما اکثر مردم روز اول آنرا تخریب کرده و تغییر می‌دهند. این یعنی اسراف، یعنی دورریز ثروت ملی.

نگاهم به مسکن شهروندی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه من به مسکن مهر شهروندی است، گفت: نگاه می‌کنم این طرح‌ها چقدر می‌تواند مطلوبیت مورد نظر ساکنان را تامین کند.

آخوندی در ادامه به ادعای تاثیر طرح مسکن مهر بر قیمت زمین و مسکن اشاره کرد و افزود: وقتی این طرح شروع شد گفتند قیمت زمین را حذف می‌کنیم و به سرعت به سمت صفر کردن قیمت زمین حرکت می‌کنیم. اما آیا واقعا این طرح در شهرهای بزرگ چنین اثری داشت.

وزیر راه و شهرسازی در آماری که البته منبع آن را اعلام نکرد گفت: در ۸ سال اخیر قیمت مسکن ۸۰۰ درصد و زمین ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، مسکن مهر، نماد یک مداخله عظیم و بی‌سابقه در اقتصاد مسکن است. در طول تاریخ مسکن ایران سابقه چنین مداخله‌ای را نداشته‌ایم.

وی با بیان این‌که در خصوص طرح مذکور به مردم می‌گوئیم که پروژه‌های آغاز شده را حتماً به پایان می‌رسانیم، تاکید کرد: به قرارداهای قبلی پایبند هستیم، اما به طور کلی برای ادامه این طرح باید مقداری در سطح ملی گفت‌وگو کنیم.

باید با مردم صادق باشیم

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در قالب طرح مسکن مهر ساخت ۲۴۰ هزار واحد در تهران آغاز شده است، گفت: به‌طور طبیعی این تعداد واحد مسکونی برای اسکان یک میلیون نفر کافی است، اما از این میزان تاکنون ۳۸ هزار واحد تحویل شده که مردم در ۲۰ هزار واحد آن ساکن شده‌اند.

آخوندی با تاکید بر این‌که این طرح تاثیرات واقعی را در بخش مسکن نداشته است، افزود: سایت‌های مسکن مهر آب، برق، شبکه فاضلاب، گاز، خدمات روبنایی مانند مسجد، بیمارستان و کلانتری می‌خواهد. معتقدم با کمک مردم باید تدبیری در این زمینه کنیم. برای آینده باید درس بگیریم.

آخوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن نیز گفت: در این حوزه دو بحث مطرح است؛ یکی ساخت مسکن و دیگری معاملات آن. در حوزه ساخت نیازمند تامین منابع مالی با استفاده از پس‌انداز مردم هستیم. بنده همواره یکی از منتقدان سیاست‌های دولت در این بخش بوده‌ام، واقعیت این است که مفهوم پس‌انداز برای خانه دار کردن مردم مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگویم که بدون پس‌انداز امکان خانه‌دار شدن وجود ندارد و حرف‌هایی که تاکنون در این زمینه زده شده فقط یک شعار ساسی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید با انواع صندوق‌های پس‌انداز قدرت خرید مردم را در عدد ۶ یا ۷ ضرب کنیم، گفت: به‌عنوان مثال ۱۰ میلیون پس انداز یک خانوار در یک برنامه ۵، ۷ یا ۱۰ ساله (بسته به شهر محل سکونت) باید ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان قدرت خرید را افزایش دهد. البته تحقق این برنامه مشروط به حمایت دولت، وجود یک نظام تشویقی، حمایت مالی، حمایت بانکی و مالیاتی از مردم است.

آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر بانک‌‌ها کمتر از ۲۰ درصد قیمت مسکن را تامین می‌کنند، گفت: این در حالی است که سهم بانک‌های خارجی از تامین مسکن ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت ملک است، بنابراین باید به دنبال افزایش سهم بانک‌های داخلی در این حوزه باشیم. البته در این مسیر نباید از طریق منابع بانک مرکزی این کار انجام شود، بلکه باید از محل پس‌اندازهای مردمی سهم بانک‌ها را در تامین منابع مورد نیاز خرید مسکن افزایش دهیم.

دست تاجران را می‌بوسم

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که افراد برای تجارت این خانه‌ها را خریده‌اند، مشکلی در این زمینه نداریم و دست این تاجران را می‌بوسیم، اما هر کاسبی باید مالیات کسب و کار خود را پرداخت کند.

وی ادامه داد: معتقدم کسی که یک خانه دارد باید از پرداخت مالیات معاف شود، اما کسی که شغلش خرید و فروش مسکن است باید مالیات پرداخت کند. برای این کار باید قوانین مالیاتی اصلاح شود، با این کار عرضه مسکن افزایش یافته و قیمت مسکن به شدت کنترل خواهد شد.

دومین وزیر راه و شهرسازی ایران در خصوص برنامه کنترل بازار اجاره‌بها نیز گفت: برای این کار باید قراردادهای اجاره تطویل شود. باید در این بخش یک نوع مالیات طراحی شود که به نفع اجاره‌های طولانی مدت باشد. در کشورهای غربی از همین مکانیسم استفاده می‌شود و فرمولی دارند که امکان افزایش نرخ اجاره‌بها در هر لحطه را نمی‌دهد.

آخوندی تاکید کرد: در خصوص کنترل بازار اجاره‌بها با سیستم تعزیراتی مخالف و با سیستم اقتصادی موافقم.

تشکیل بنگاه‌های بزرگ مقیاس

وی همچنین با اشاره به این‌که موقعیت جغرافیایی ایران به لحاظ حمل‌ونقل بار و ترانزیت زیباست، بیان کرد: زیرساخت‌های بسیار خوبی در این بخش داریم و میلیاردها تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۸۶ میلیون تن در بنادر کشور وجود دارد، اما از این ظرفیت استفاده مناسبی نمی‌شود.

وی با بیان این‌که زیرساخت‌های خوبی در بخش‌های ریلی و جاده‌ای داریم، تاکید کرد: مشکل ما در این حوزه کسب و کار حمل‌ونقل است. در این حوزه باید ببینیم چگونه می‌توانیم بنگاه‌های بزرگ مقیاس با توانایی حمل بار ترکیبی را در کشور داشته باشیم.

آخوندی با بیان این‌که در این حوزه نیز باید درباره مشکلات گفت‌وگو کنیم به آماری در این زمینه اشاره کرد و افزود: با آنکه ظرفیت حمل ۱۵۰ میلیون تن بار را داریم، اما در ۴ ماه اخیر فقط ۱۲٫۵ میلیون تن بار در کشور جابجا شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح‌های عمرانی نیمه تمام نیز گفت: این طرح‌ها با درآمد کشور همخوانی ندارد و در حال حاضر ۳۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران این بخش بدهکار هستیم. حجم تعهدات در این بخش بسیار زیاد و حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

پسرفت حمل‌ونقل هوایی

آخوندی با بیان این‌که باید منابع مورد نیاز این پروژه‌ها را از طریق بورس و بنگاه‌های خصوصی تامین کنیم در رابطه با آزاد راه تهران-شمال گفت: این پروژه کج متولد شد و ۱۸ سال است که داستان آن ادامه دارد. ساختارهای این پروژه مورد بازنگری قرار می‌گیرد. آزاد راه تهران-شمال پروژه سختی است که ۷۷ کیلومتر تونل دارد و تا یکماه آینده تصویر روشن‌تری از این پروژه به مردم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که نوسازی ناوگان هوایی خوب نبوده است، گفت: در حال حاضر ۱۸ ایرلاین به ظاهر خصوصی در کشور داریم، اما همه این بنگاه‌ها از نظر مالی مشکل دارند و توسعه در این بخش نداشته‌ایم و مرتب کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که در این زمینه نیز باید با مردم «راست و پوست کنده سخن بگوئیم» گفت: سهم حمل‌ونقل هوایی از حمل‌ونقل کشور ۳ درصد است که ۴۰ درصد این میزان نیز مربوط به کارمندان دولت است. بر اساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه باید در سال سوم این برنامه (امسال)قیمت‌ها آزادسازی می‌شد، اما هنوز اتفاقی در این زمینه روی نداده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 6 =