۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴ امیرحسین زرنگار :

آیا احمدی نژاد می آید؟!

برخی معتقدند که اگر دولت تدبیر و امید نتواند وضعیت اقتصادی و به تبع آن وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد، احتمال آن که حسن روحانی اولین رئیس جمهور یک دوره ای تاریخ جمهوری اسلامی ایران لقب بگیرد وجود دارد. با این حال معتقدم که علاوه بر آن که بسیاری از حامیان احمدی نژاد در سال ۸۴ و ۸۸ دیگر تن به حمایت از او نخواهند داد و با توجه به رفتار مردم در انتخابات هفتم اسفند، آن ها به خوبی نشان دادند که بین نفع کم و ضرر حتمی، با حضور خود در پای صندوق های رأی، نفع کم...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-امیرحسین زرنگار :

*سردبیر هفته نامه دانشجویی نوبهار

بهار ۹۶، آیا احمدی نژاد می آید؟!

 با پایان یافتن مرحله ی دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه امسال، تنور انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و گمانه زنی ها برای حضور افراد و جریانات مختلف داغ خواهد شد.zarnegar

احمدی نژاد، طلایه دار شروع فعالیت انتخاباتی

چند روزی می شود که بحث حضور محمود احمدی نژاد در دوازدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری با وعده ی “یارانه ۲۵۰ هزار تومانی” در فضای مجازی منتشر شده است. اگر چه که این اولین بار نیست که حرف از حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ می شود و چنین اخباری مسبوق به سابقه نیز بوده است.

هشتم مرداد ماه سال گذشته طرفداران و افراد وابسته به حلقه ی اصلی حامیان احمدی نژاد در همایشی به نام “نشست تبیین مبانی و اندیشه های انقلاب اسلامی و امام (ره)” دور هم گرد آمدند. از جمله چهره های شاخص حاضر در این جلسه می توان به مجتبی ثمره هاشمی، علی نیکزاد، علی اکبر جوانفکر، عبدالرضا شیخ الاسلامی و … اشاره کرد. احمدی نژاد در این مراسم مشکلات کشور را ناشی از فاصله گرفتن از خط امام (ره) بیان کرده و برای بازگشت به خط امام (ره) و تبیین و تبلیغ آرمان های امام، پایه گذاری یک “موج فرهنگی” را پیشنهاد می کند.

اواخر شهریور ماه سال گذشته نیز برخی خبرگزاری ها به نقل از یکی از وزیران وی گزارش کردند که احمدی نژاد در جلسه ای به اعضای حاضر در جلسه گفته است: «خودتان را برای انتخابات آماده کنید. البته نه انتخابات مجلس، بلکه انتخابات ریاست جمهوری و من شرکت خواهم کرد.»

با این وجود هنوز رئیس دولت های نهم و دهم شخصا و صراحتا حرفی از حضور در انتخابات سال ۹۶ بر زبان نیاورده است اما سفرهای استانی وی و برگزاری مراسم های سخنرانی متعدد را می توان به نوعی زمینه سازی برای شروع فعالیت های انتخاباتی وی دانست.

چه جریانی از احمدی نژاد حمایت خواهد کرد؟

با شکست اصولگرایان و افراد اصلی این جریان در انتخابات هفتم اسفند و انشقاق و عدم وحدت میان سران این جریان و جدایی برخی از اصولگرایان سابق نظیر علی لاریجانی، علی مطهری و کاظم جلالی از آن ها، جریان اصولگرایی این روزها در وضعیت آشفته ای به سر می برد و توانایی رقابت با اصلاح طلبان و اعتدالیون را ندارد. از طرفی اختلاف و شکاف میان اصولگراها و احمدی نژاد پس از سال ۹۲ افزایش روزافزونی داشته است. ولی می توان گفت که با شرایط فعلی، احتمال روی آوردن جبهه ی پایداری به وی، که زمانی مهم ترین حامی و موافق احمدی نژاد محسوب می شد و از مخالفان اصلی دولت تدبیر و امید به شمار می رود و هنوز نتوانسته است شکست در انتخابات مجلس را هضم کند، دور از ذهن نخواهد بود.

آیا شورای نگهبان احمدی نژاد را تأیید صلاحیت خواهد کرد؟

احمدی نژاد دور دوم ریاست جمهوری خود را در حالی آغاز کرد که آیت الله خامنه ای در نماز جمعه ی ۲۹ خردادماه سال ۸۸ با گفتن «نظر آقای رئیس جمهور به بنده نزدیکتر است» تلویحا از وی حمایت کرد. اما دو سال بعد در سال ۹۰ و پس از ماجرای استعفای حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات و یازده روز خانه نشینی احمدی نژاد، او به نوعی در مقابل رهبری ایستاد. از طرفی در چهار سال دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، حلقه ی اصلی اطرافیان وی نظیر اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، علی اکبر جوانفکر، محمدرضا رحیمی، مجتبی ثمره هاشمی و عبدالرضا داوری که جریان انحرافی نامیده شدند قدرت بیشتری گرفتند و عامل اختلاف میان احمدی نژاد و حامیان اصولگرای وی شدند.

احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ می خواست به نوعی روش ولادیمیر پوتین و دیمتری مدودف در روسیه را در ایران اجرا کند و با حمایت از رحیم مشایی وی را به ریاست جمهوری برساند و بتواند آینده ی سیاسی خود را حفظ کند ولی شورای نگهبان صلاحیت فرد اصلی جریان انحرافی را تأیید نکرد. اگرچه که اکثر افراد بر این باورند که شورای نگهبان صلاحیت وی را در صورت ثبت نام تأیید نخواهد کرد، اما از نظر نگارنده، علیرغم آن که فسادها و پرونده های حلقه ی اصلی نزدیکان احمدی نژاد در این سال بر همگان آشکار شده است ولی با توجه به رفتار غیرقابل پیش بینی شورای نگهبان در ماجرای بررسی صلاحیت های انتخابات مجلس شورای اسلامی و علی الخصوص پس از آن _ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان_ می شود این احتمال را هم داد که محمود احمدی نژاد تأیید صلاحیت شود.

در صورت تأیید صلاحیت، مردم فریب وعده های احمدی نژاد را می خورند؟

برخی معتقدند که اگر دولت تدبیر و امید نتواند وضعیت اقتصادی و به تبع آن وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد، احتمال آن که حسن روحانی اولین رئیس جمهور یک دوره ای تاریخ جمهوری اسلامی ایران لقب بگیرد وجود دارد. با این حال معتقدم که علاوه بر آن که بسیاری از حامیان احمدی نژاد در سال ۸۴ و ۸۸ دیگر تن به حمایت از او نخواهند داد و با توجه به رفتار مردم در انتخابات هفتم اسفند، آن ها به خوبی نشان دادند که بین نفع کم و ضرر حتمی، با حضور خود در پای صندوق های رأی، نفع کم (انتخاب اصلاح طلبان و اعتدالیون) را بر ضرر حتمی (انتخاب تندروها) ترجیح دادند. بر همین اساس باید گفت که حتی اگر احمدی نژاد تأیید صلاحیت نیز شود وی دیگر در میان مردم مقبولیت نداشته و رأی نخواهد آورد.

 ::::

۱ دیدگاه

  1. کاظم :

    خدا به داد ما برسد . مملکت تازه دارد به سامان میرسد . آن ۴۵ هزار تومان دیگر ارزش خودش را از دست داده اما تهیه و پرداختش برای دولت هر ما مصیبتی است . تازه داریم خود را پیدا میکنیم که اگر این ناچیز قطع شد تأثیری در زندگی ما نگذارد .

    احمدی نژاد از جیب بابای خود که قرار نیست بپردازد . قطعا حاملهای انرژی از جمله بنزین چند برابر خواهد . دوباره روز از نو و روزی از نو باید هر روز شاهد گران شدن اجناس باشم . آخرش نیز با دلار ده هزار تومانی پاستور را ترک خواهد کرد .خدا به داد ما برسد .

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 5