۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۷

آنگاه که بیمه روزنامه‌نگاران، نویسندگان و هنرمندان قطع شد

چندی پیش، در آغاز کار دولت جدید و کار وزیر ارشاد که امید به تغییر‌های مثبت بود، خبر قطع بیمه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان شگفتی آفرید. خبر قطع بیمه 60 هزار نفر از آنان، اعتراض بسیاری را برانگیخت و برای بسیاری موجی از نگرانی فراهم آورد.

images (7)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، همیشه قشری مهجور بوده‌اند. با اینکه همیشه رسانه در دستان آن‌ها بوده، اما کمتر پیش آمده که از آن برای مطالبات خود استفاده کنند. چندی پیش، در آغاز کار دولت جدید و کار وزیر ارشاد که امید به تغییر‌های مثبت بود، خبر قطع بیمه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان شگفتی آفرید. خبر قطع بیمه ۶۰ هزار نفر از آنان، اعتراض بسیاری را برانگیخت و برای بسیاری موجی از نگرانی فراهم آورد.
در این باره با هوشنگ اعلم (روزنامه‌نگار)، ایرج راد (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون) و مهدی غبرایی (مترجم) گفت‌و‌گو کردیم و نظرات تکمیلی مهدی شجاعی (مدیر عامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان) را نیز جویا شدیم.
  جفایی که بر اهل فرهنگ شد
ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر، قطع بیمه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان را تأسف‌بار دانست و گفت: «سازمان تأمین اجتماعی، می‌توانست کار خود را تا هنگام واریز بدهی دولت به صندوق ادامه دهد و افرادی را که در حال پیگیری مسائل درمانی خود هستند با مخاطره مواجه نکند؛ هرچند که ما با توجه به نگرانی اعضا این موضوع را پیگیری کردیم و با توجه به اینکه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان نسبت به پرداخت حق بیمه خود همیشه مسئول بوده‌اند و به موقع آن را پرداخت کرده‌اند، این سازمان نمی‌تواند حق بیمه آن‌ها را قطع کند و اگر هم مشکلی بین صندوق حمایت و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، باید بین خودشان حل شود و به افراد کشیده نشود.»
هوشنگ اعلم، هم در پاسخ به این موضوع که این اتفاق از کسر بودجه دولت دهم ناشی شده است و چرا پیش از انتقال قدرت به دولت جدید این موضوع رفع و رجوع نشده است، گفت: «در دولت نهم و دهم، همواره نسبت به اهالی فرهنگ، جفا شده و آنچه در این هشت سال بر اهالی فرهنگ رفته، بی‌سابقه بوده است. حتی حداقل‌هایی که برای این قشر تعریف شده بود، از آن‌ها دریغ شده است. ما در پی این کاستی‌ها، هنرمندان برجسته‌ای چون «محمود استادمحمد» را از دست دادیم که فقط برای نبود یک دارو، از میان ما رفت. این به آن معناست که قشر نویسنده و هنرمند ما، در بحث سلامت و معاش با سختی‌های بسیاری روبه‌روست.»
در این میان، مهدی غبرایی، نویسنده و مترجم، اساس بیمه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان را مشکل‌دار دانست و در این رابطه گفت: «این بیمه زمانی که تعریف شد، شامل حال افراد بالای ۵۰ سال نبود و این در حالی‌ست که افراد در این سن و سال است که بیشتر به بیمه و درمان نیاز دارند. من، برای این امر اقدام کردم و گفتند که سن شما برای بیمه بالاست. من، سال گذشته با مشکل قلبی مواجه و مجبور شدم که هزینه بالای این درمان را خود بر عهده بگیرم که اگر مساعدت پزشکی که درمان من را بر عهده داشت نبود؛ شاید من موفق به برخورداری از درمان نمی‌شدم.»
  نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان لایق امنیت‌اند
هوشنگ اعلم، در رابطه با اینکه چه تمهیداتی می‌توان برای رفاه هنرمندان و نویسندگان در وزارت ارشاد تعریف کرد، ابراز داشت: «وضعیت بیمه در این چند سال نه تنها برای هنرمندان بلکه برای همه مردم کارایی لازم را نداشته است. مردم چه میزان از داروهای مورد نیاز خود و حتی چه حجمی از مخارج درمان خود را از طریق بیمه می‌توانند، پرداخت کنند؟ نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، لایق آنند که سال‌های سالخوردگی خود را در امنیت سپری کنند و از یک رفاه نسبی برخوردار شوند.»
غبرایی نیز با بیان اینکه در جامعه متمدن امروز، بیمه، حداقل حق افراد محسوب می‌شود درباره رویه‌ای که برای رفاه و امنیت نویسندگان و هنرمندان لازم است، صورت گیرد، گفت: «این امری است که من نمی‌توانم درباره آن نظر دهم و کارشناسان باید بگویند که چه فرآیند‌هایی لازم است. امیدواریم که دولت جدید کارشناسانی را برای این موضوع در نظر گیرد و در رفع مشکلات اقدام کند.»
او در ادامه، قطع بیمه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان را امری ناپسند خواند و ابراز داشت: «دولت یازدهم، وعده‌هایی درباره تشکل‌ها و نهادهای صنفی نویسندگان و مترجمان داده است که امیدوارم تحقق پیدا کند و این نهادها بتوانند نقش موثری در شرایط نویسندگان و حفاظت از امنیت و رفاه اجتماعی آنان فراهم کنند.»
ایرج راد، نیز درباره کارهایی که در کنار بیمه در خانه تئاتر برای هنرمندان و رفاه آنان صورت گرفته است، گفت: «ما در کنار بیمه تأمین اجتماعی، بحث بیمه تکمیلی و بیمه طلایی را نیز در خانه تئاتر قرار دادیم تا افرادی که مایل هستند از این امر برخوردار شوند. همچنین خانه هنرمندان سالمند را با مساعدت بهزیستی در حال راه‌اندازی داریم تا هنرمندانی که نیاز به مراقبت و استفاده از خدمات پزشکی و فیزیوتراپی دارند، چه به صورت دائم و چه به صورت مقطعی، بتوانند از این خدمات بهره ببرند.»
  اهالی فرهنگ، همیشه قشری حداقل‌خواه بوده‌اند
هوشنگ اعلم، درباره اینکه چرا همیشه اهالی فرهنگ و هنر در زمینه رفاه اجتماعی، مهجور واقع شده‌اند و با کاستی‌هایی روبرو بوده‌اند، گفت: «اهالی فرهنگ، همیشه قشری حداقل‌خواه بوده‌اند که این ناشی از مناعت‌طبع آن‌هاست. آن‌ها هیچگاه به دنبال اعتراض نسبت به شرایط صنفی خود نبوده‌اند و همیشه سعی در آن داشته‌اند که برای فرهنگ و ‌هنر، قدمی بی‌چشمداشت بردارند؛ اگر مسئولان به این قشر توجه کنند، نه تنها جامعه متضرر نخواهد شد؛ بلکه دستاورد آنان، جامعه را رو به تعالی می‌برد. میزان تولیدات فرهنگی هر کشور، نشانگر میزان توجه مسئولان به این مقوله و حمایت از هنر و هنرمند است.»
اعلم نسبت به آینده و امنیت مالی و اجتماعی هنرمندان، امید‌وار نیست و گفت:‌ «هرچند در دولت جدید امیدهایی متصور است، اما در جهت امنیت هنرمندان، نمی‌توان امید داشت که کار‌های خوب و قدم‌های مثبتی برداشته شود.»
  قطع بیمه، صدمه جبران‌ناپذیری وارد می‌آورد
ایرج راد نیز درباره رفع مشکل قطع بیمه هنرمندان، با بیان اینکه این مشکل را ما بررسی کردیم و مسئله‌ای مقطعی است و به زودی حل می‌شود، ابراز کرد: «در گذشته نیز مسائلی از این دست اتفاق افتاده و همواره با اینگونه مسائل مواجه بوده‌ایم که پس از چندی با تدبیر مسئولان مشکل حل شده است و ما به حل آن امیدوار هستیم؛ اما به هرحال قطع شدن بیمه صدمات جبران ناپذیری به افراد می‌زند. امیدواریم هرگز دیگر شاهد این کاستی‌ها و مشکلات نباشیم.»
در انتها اعلم ، آسیب به فرهنگ و افراد فرهنگی را بسیار جدی دانست و با عنوان اینکه در این هشت سال لطمه‌های بسیاری به فرهنگ ما زده شده، افزود: «اگر مردم برای مدتی به لحاظ اقتصادی در مضیقه قرار گیرند و به لحاظ معیشتی دچار نقصان شوند، چندان به آینده زندگی آن‌ها صدمه نمی‌زند؛ اما زمانی که به فرهنگ و اهالی آن آسیب وارد شود، در متن فرهنگ جامعه چنان نقصانی وارد می‌شود که پس از سال‌ها قابل جبران نیست.»
این روزنامه‌نگار با بیان اینکه با بررسی جامعه‌شناسانه، می‌توان آسیب‌‌های فرهنگی را که در این دوران به مردم وارد آمده ارزیابی کرد و با مشاهده آن‌ها شاهد خواهیم بود که به زمان طولانی برای جبران آن، نیاز خواهد بود، گفت: «با آمدن دولت جدید بر سر کار، می‌توان امیدوار بود که اقدامات موثری در این زمینه صورت گیرد و ترکیب اعضای دولت جدید موید آن است که دولت یازدهم، در جهت بهبود شرایط گام بر می‌دارد؛ هرچند که نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. امیدواریم که رویکرد به سمت رشد فرهنگ و هنر در جامعه باشد.»
  مشکل بیمه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان حل شده است
در این میان، دغدغه اهالی فرهنگ و هنر را درباره قطع بیمه با مهدی شجاعی، مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان در میان گذاشتیم. وی با عنوان اینکه، مشکل این بیمه حل شده است، تصریح کرد: «طی جلسه‌ای که با مدیران سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، قرار شد تا همه شعبات سازمان تأمین اجتماعی مانند گذشته به تمامی نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندانی که از سوی صندوق معرفی می‌شوند و همچنین از قبل بیمه شده بودند، خدمات بدهند.»
مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، درباره اینکه چرا چنین مشکلی پدید آمد، ‌گفت: «در اصل، مشکل خاصی نبوده ‌است. نامه‌ای که سازمان به شعبه‌های خود زده بود، سوء‌تفاهم‌هایی ایجاد کرده و سردرگمی‌هایی همراه داشت و باعث تبعاتی که شاهد بودید شد. به این عنوان که برخی شعبه‌ها، نامه را بد تلقی کرده و از دادن خدمات به افراد خودداری کردند.»
شجاعی در پاسخ به این سوال که پس در حال حاضر، مشکل حل شده است و افراد می‌توانند برای بیمه خود اقدام کنند، گفت: «هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در گذشته افراد به شعبه تأمین اجتماعی منطقه خود رجوع می‌کردند؛ ولی در حال حاضر، باید از طریق سازمان مرکزی تأمین اجتماعی در تهران اقدام کنند.»
او در پاسخ به اینکه اگر مشکلی نبوده، پس مسئله کسر بودجه که مطرح شد، چیست؟ بیان کرد: «کشور در دو سال اخیر با مشکلات مالی زیادی روبرو بوده و در نتیجه آن، کسری بودجه داشته است. با اینکه بودجه صندوق توسط دولت و مجلس تصویب شده بود؛ اما به دلیل نبود پول این بودجه به دست ما نرسید. بنابراین با رایزنی‌هایی که با شخص رئیس‌جمهور انجام شد، اراده بر این قرار گرفت تا بدهی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی، نه بدهی صندوق، بلکه بدهی مستقیم دولت محسوب شود و این مسئله از گردن ما برداشته شود.»
شجاعی با بیان اینکه با توجه به این امر، اقدام سازمان تأمین اجتماعی، اقدام نامناسبی بود، افزود: « ما همواره در جهت امنیت نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان قدم برداشته‌ایم و در دولت یازدهم نیز این موضوع را پیگیری کردیم. دولت دهم چندین هزار میلیارد بدهی دارد و ۲۰ میلیارد بدهی صندوق که ناشی از کم‌کاری خود دولت بوده، رقمی نیست که سبب این دردسرها شود.»
در انتها وی، درباره دیگر اقدامات صندوق به طرح تکریم هنرمندان اشاره کرد و ادامه داد: «در این طرح، هیأتی تعریف شده که افراد در همه شاخه‌های فرهنگی و هنری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر به لحاظ مالی در مضیقه باشند به عنوان طرح تکریم به آن‌ها مبلغی پرداخت می‌شود؛ البته طرح بیمه تکمیلی نیز از دیگر اقدامات این صندوق است.»
حال با بحث‌های مطرح شده، باید دید که آیا افراد با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی دیگر با در بسته مواجه نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند از حق بیمه خود بهره‌مند شوند یا خیر؟
منبع: قانون
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

22 + = 25