۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰

نگاهی به ادعاهای سعید جلیلی در مناظره سوم

این متن به هیچ وجه ادعا نکرده است که سعید جلیلی دروغ گفته است. بالاترین ادعایی که این متن دارد، اشتباه سعید جلیلی است. که مطمئنا بسیاری از آن از مشاورانی که این اطلاعات را به او داده اند نشات می گیرد. متن در چند مورد بدون اینکه به نتیجه رسیده باشد، تنها تعارضات میان دو نفر را نشان داده است و مشخص نشده است کدام مطابق واقع است.

13397_774«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – سرویس جامعه مجازی: 

سید اکبر موسوی‎ از کاربران شبکه اجتماعی پلاس در صفحه شخصی خود نوشت:

نگاهی به ادعاهای سعید جلیلی در مناظره سوم

ادعای نخست آقای معین وزیر علوم قبل از توفیقی به رئیس جمهور وقت نامه می نویسد درباره ۵۰ دانشجو از انجمن اسلامی مستقل جلوی وزارت علوم اعتراضی کردند در خواست می کند که با برگزار کنندگان تجمع برخورد امنیتی، اطلاعاتی، سیاسی و حقوقی شود.

بررسی: نامه ای که منتشر شده است، با ادعای سعید جلیلی تفاوت دارد. ۱٫ در آن نامه هیچ سخنی از برخورد نیست. بلکه گفته شده است بررسی کامل. میان بررسی کامل و برخورد تفاوت است. ۲٫ در آن نامه گفته شده است تا طبقه ششم ساختمان مرکزی را اشغال کرده بودند و این با اعتراض جلوی وزارت خانه متفاوت است. ۳٫ دانشجویان شعار می دادند که فلان استاد باید اعدام شود. درخواست اعدام با اعتراض تفاوت دارد. آن هم بدون حکم قضایی.
پس ادعای سعید جلیلی در این باره با واقعیت سازگار نیست.

ادعای دوم:  در سمیرم هشت نفر ، در ایذه چهار نفر ،در فیروز آباد چهار نفر و در سبزوار یک نفر به خاطر اعتراض های اجتماعی کشته شده اند که آقای عارف گفت آیا اینها زیر نظر دولت بوده است.

در سمیرم دو اتفاق افتاده است. یکی برای زمانی خاتمی است و مربوط به تقسیمات کشوری بود که در این اعتراضات سه نفر کشته شده بود. دیگری برای زمان احمدی نژاد است که هشت نفر کشته شده بود. که هیچ کدام از کشتن ها ربط به دولت نداشت. نه زمان خاتمی نه زمان احمدی نژاد. پس: ۱٫ زمان خاتمی ۸ نفر در سمیرم کشته نشدند. ۲٫ همان سه نفر هم ربطی به دولت نداشتند. بلکه نیروی انتظامی مسئول این کار بود. که آن زمان زیر نظر باقر قالیباف بود. ۳٫ اعتراضات اجتماعی در همه دولت ها بوده، در یاسوج شهر ما در اعتراض به سهمیه بندی بنزین سه نفر کشته شدند و ده ها نفر به زندان رفتند. در زمان هاشمی هم بوده، قبل از آن هم بوده و بعد هم خواهد بود. در زمان مسئولیت امنیتی سعید جلیلی، در دولت احمدی نژاد، هاله سحابی کشته شد صانع ژاله کشته شد. ستار بهشتی و …. کشته شدند.
پس این ادعا هم نمی تواند با حقیقت یکی باشد. و در آن خلط شده است.

ادعای سوم «لویت» نفر دوم فرانسه است؟ آقای لویت کارشناسی در الیزه است. کجا نفر دوم فرانسه است؟ این را که دنیا می شناسد.
بررسی: با خواندن این خبر [ http://bit.ly/18XahAC ] روشن می شود که لویت که به گفته جلیلی دنیا این را می شناسد، تنها یک کارشناس در الیزه نیست.
ژان-دیوید لویت Jean-David Levitte سمت های زیادی در دستگاه دیپلماسی فرانسه داشته است. او سفیر سابق فرانسه در آمریکا، مشاور ویژه سارکوزی در همۀ پرونده های دیپلماتیک، سفیر فرانسه در سازمان ملل(۲۰۰۰-۲۰۰۲)، و رییس شورای امنیت ملی فرانسه، مذاکره کننده در بسیاری از موضوعات بین المللی از جمله قطعنامۀ ۱۴۴۱ عراق و مشاور ویژه دیپلماتیک شیراک نیز بوده است.
لویت قرار بود پس از پیروزی سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری رئیس شورای عالی امنیت ملی فرانسه باشد؛ نهادی که با اصرار سارکوزی و برگرفته از مدل شورای امنیت ملی آمریکا قرار بود تأسیس شود، اما در نهایت این شورا به دلیل رقابت های موجود میان نهادهای سیاستگذاری تشکیل نشد.
:: از این خبر نمی توان به ادعای ولایتی بر نفر دوم بودن لویت دست یافت. اما قطعا فردی بلند پایه است و او را نمی توان در حد کارشناس در الیزه تنزل داد. جالب اینجاست کارشناسی که همه دنیا می شناسندش. پس ادعای سعید جلیلی در اینجا هم مخدوش است.

ادعای چهارم پس از ادعای ولایتی مبنی بر توافق لاریجانی و سولانا و این که فردی از داخل با گفتاری موجبات برهم زدن توافق شد، جلیلی گفت: اطلاعات شما درست نیست.
پیش از این در تصحیح کلمات رضایی، جلیلی ادعا کرده بود که سولانا زد زیر قرارداد نه ایران. ::چرا اما این مثالی که شما می زنید برای زمان آقای لاریجانی بود و درست نبود و از سوی سولانا رد شد نه از سوی ایران و اونها این را رد کردند.

ولایتی پاسخ داد: ما هر چه می گوییم شما می گویید درست نیست. ما اطلاع دقیق داریم که این موضوع درست نیست. ولایتی ادعا داشت که  سولانا در مذاکرات بعدی  تلکس این خبر را  نشان دادند که یکی از مسئولان اجرایی گفته است ما در خصوص مسائل هسته ای مذاکره نمی کنیم، کارشکنی شد.
ادعای ولایتی با ادعای جلیلی ناسازگار است. و هر یک به نادرستی اطلاعات دیگری اذعان دارد.

ادعای پنجم جلیلی در پرسش خود از روحانی، با استناد به دو متن از روحانی و البرادعی دیپلماسی روحانی را نقد می کند و این ادعای روحانی را که کشور را از خطر جنگ نجات دادیم، نفی می کند.جلیلی: چراکه حتی خود دوستان الان هم می گفتند ما داشتیم ایران را از یک خطری نجات می دادیم ، این درحالیست که اساسا خبری نبود
روحانی خطاب به سعید جلیلی با اشاره به سخنان البرادعی درباره مذاکره با سه کشور اروپایی گفت: آنچه که من درباره بحث ممانعت از جنگ گفتم مربوط به سال ۸۲ است اما نکته ای که شما خواندید مربوط به سال ۸۴ است یعنی آخرین پیشنهاد اروپایی ها.

ادعای روحانی این است که گفته البرادعی برای سال ۸۴ است. و جلیلی دچار خلط شده است. درباره بحث جنگ، در مناظره با احمدی نژاد محسن رضایی، ممانعت از جنگ را تایید کرد. البته اشاره ای به روحانی نداشت. بسیاری از مسئولین در این سالها این را تایید کرده اند. نمی توان به این کلمه جلیلی که اساسا خبری نبوده است اعتماد کرد.

*
پس از متن. این متن به هیچ وجه ادعا نکرده است که سعید جلیلی دروغ گفته است. بالاترین ادعایی که این متن دارد، اشتباه سعید جلیلی است. که مطمئنا بسیاری از آن از مشاورانی که این اطلاعات را به او داده اند نشات می گیرد.
متن در چند مورد بدون اینکه به نتیجه رسیده باشد، تنها تعارضات میان دو نفر را نشان داده است و مشخص نشده است کدام مطابق واقع است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

19 + = 20