۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ررسي دفترچه انتخاب رشته كنكور سراسري سال 92 نشان داد:

حذف رشته علوم سیاسی در دانشگاه علامه

دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی، امسال در رشته علوم سیاسی دانشجوی کارشناسی پذیرش نکرده است. حذف رشته علوم سیاسی در این دانشگاه در حالی است که این رشته به عنوان یکی از رشته‌های بازنگری شده از سوی دانشگاه علامه در جریان اسلامی کردن علوم انسانی قرار بود با سرفصل‌های جدید از اول مهرماه در این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر تدریس شود.

allame uniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی، امسال در رشته علوم سیاسی دانشجوی کارشناسی پذیرش نکرده است. حذف رشته علوم سیاسی در این دانشگاه در حالی است که این رشته به عنوان یکی از رشته‌های بازنگری شده از سوی دانشگاه علامه در جریان اسلامی کردن علوم انسانی قرار بود با سرفصل‌های جدید از اول مهرماه در این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر تدریس شود. اردیبهشت امسال عناوین جدید دروس رشته علوم سیاسی که بیانگر تغییر و تحولات اساسی در محتوای این رشته علوم انسانی بود، در قالب ۳۶ واحد درسی اعلام شد.

براساس بازنگری صورت گرفته علوم سیاسی در چهار حوزه مطالعات ایران، مطالعات سیاسی، مطالعات جهان بین‌الملل و حوزه مطالعات سیاسی با عناوین درسی همچون قرآن و سیاست، سیره سیاسی پیامبر اعظم(ص)، اندیشه سیاسی امام(ره) و امام خامنه‌ای، فلسفه سیاست، اندیشه سیاسی در ایران و اسلام، دفاع مقدس، اندیشه سیاسی در غرب و… مورد تغییر و تحول قرار گرفت و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. با این وجود در حالی که قرار بود سرفصل‌های بازنگری شده این رشته از مهرماه امسال در دانشگاه‌ها مورد تدریس قرار گیرد، دانشگاه علامه به عنوان مجری و مسوول بازنگری علوم انسانی برای سال تحصیلی آینده هیچ ظرفیتی برای پذیرش دانشجو در این رشته در نظر نگرفته است. این در شرایطی است که سال گذشته این دانشگاه ۲۰ دانشجوی دختر برای این رشته پذیرش شده بود. علوم سیاسی در کنار رشته‌های دیگری همچون علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، حقوق، روزنامه‌نگاری، علوم ارتباطات و… طی سال‌های اخیر مورد تغییر و تحولات زیادی در محتوای دروس و همچنین ظرفیت پذیرش دانشجو قرار گرفت.

این نخستین بار نیست که دانشگاه علامه اقدام به حذف پذیرش دانشجو در یکسری از رشته‌های علوم انسانی می‌کند. در کنکور سراسری سال ۹۰ نیز این دانشگاه ۱۳ رشته را از دفترچه انتخاب رشته داوطلبان علوم انسانی حذف کرد. در آن زمان حذف این ۱۳ رشته در راستای بازنگری ۳۸ رشته علوم انسانی از سوی دانشگاه علامه عنوان شد. در همین راستا طی دوره و سال‌های گذشته اساتید رشته‌های علوم انسانی بیش از پیش محدود شدند و به شیوه‌های مختلف همچون بازنشستگی اجباری یا اخراج از دانشگاه‌ها کنار گذاشته شدند. در این میان دانشگاه علامه به عنوان مسوول و مجری بازنگری علوم انسانی بیشترین اقدامات را در جهت حذف، تغییر و اخراج اساتید علوم انسانی صورت داد. در کنکور کارشناسی ارشد امسال نیز دانشگاه علامه به صورت محدود و تفکیک شده اقدام به پذیرش دانشجویان در دو نیمسال تحصیلی به صورت جداگانه برای دانشجویان دختر و پسر کرد. بررسی دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۲ همچنین نشان می‌دهد این دانشگاه برای نیمسال تحصیلی اول سال تحصیلی جدید در هیچ رشته‌یی پذیرش دانشجو ندارد و تمامی ظرفیت‌های تعیین شده برای پذیرش دانشجو از سوی این دانشگاه به نیمسال دوم تحصیلی اختصاص دارد. در همین راستا جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی با نگارش نامه‌یی خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب، خواستار احیای فضای آکادمیک شدند. در این نامه ضمن اشاره به مسائلی چون فشار، محرومیت از تحصیل دانشجویان و اخراج اساتید، انتصابی کردن روسای دانشگاه‌ها و فشار بر تشکل‌های دانشجویی در سال‌های گذشته از رییس‌جمهور خواسته شده است تا به معرفی وزیر علومی بپردازد که برای رفع این معضلات تلاش کند.

ادامه پذیرش تک‌جنسیتی در رشته معدن

بررسی دفترچه کنکور امسال بیانگر ادامه حذف دختران از رشته معدن در دانشکده‌های فنی دانشگاه‌های کشور است. علاوه بر دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه یزد، دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه لرستان و… برای رشته معدن تنها دانشجوی دختر پذیرش کرده‌اند. اعلام ظرفیت دانشگاه‌ها در سال ۹۰ پذیرش تک‌جنسیتی ۴۰ رشته تحصیلی در ۲۰ دانشگاه کشور را نشان می‌داد. در این میان رشته معدن از جمله رشته‌هایی بود که از کنکور سال ۹۰ پذیرش دانشجو در آن در بیشتر دانشگاه‌ها به صورت تک جنسیتی و تنها برای آقایان صورت گرفت. سال گذشته نیز در مقطع کارشناسی ارشد، پذیرش دانشجو در دانشکده معدن دانشگاه تهران و تعدادی از دانشگاه‌های دیگر به صورت تک‌جنسیتی بود. در همین راستا دانشگاه اراک نیز اقدام به پذیرش دانشجویان دختر و پسر به صورت تفکیک شده در دو نیمسال تحصیلی برای سال تحصیلی جدید کرده است. بررسی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور همچنین بیانگر ظرفیت پایین پذیرش دانشجویان دختر در رشته‌های فنی است.

ظرفیت جداگانه دانشگاه علوم پزشکی ایران

بررسی دفترچه انتخاب رشته سال ۹۲ همچنین بیانگر این است که دانشگاه علوم پزشکی ایران مستقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به پذیرش دانشجو کرده است. پس از ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی تهران و حاشیه‌های بعد از آن تا همین چندی پیش پذیرش دانشجو برای این دانشگاه در کنکور امسال نامشخص بود. پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران در کنکور سراسری ۹۲ در حالی است که بعد از ماجرای ادغام این دانشگاه با دانشگاه تهران، دیوان عدالت اداری تفکیک دوباره این دو دانشگاه را غیرقانونی اعلام کرد. از طرف دیگر برای دانشگاه علوم پزشکی ایران امسال بودجه جداگانه‌یی در مجلس در نظر گرفته نشده و این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای یک ردیف بودجه بودند. پیش از این دیوان محاسبات در نامه‌یی به وزیر بهداشت شروع به فعالیت و انتزاع دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران را مغایر برنامه پنجم توسعه دانسته بود.

حذف ظرفیت دانشگاه شهید عباس‌پور

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۲ همچنین نشان می‌دهد بعد از ادغام دانشگاه شهید عباس‌پور در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش دانشجو برای این دانشگاه از طریق دانشگاه شهید بهشتی و تحت عنوان «پردیس فنی مهندسی شهید عباس‌پور» صورت گرفته است. این در حالی است که دانشجویان این دانشگاه نسبت به این تصمیم ناگهانی و ادغام این دانشگاه با دانشگاه شهید بهشتی معترض هستند. دانشگاه صنعت آب و برق عباسپور در سال ۹۰ از وزارت نیرو به وزارت علوم منتقل شد. پس از آن در سال ۹۱ زمزمه ادغام دانشگاه صنعت آب و برق با دانشگاه خواجه نصیر مطرح شد. نهایتا در سال ۹۲ این دانشگاه منحل و با دانشگاه شهید بهشتی ادغام شد.

منبع: اعتماد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

27 - = 26