۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ البرادعی از بازیگردانان اصلی جنگ می گوید

ننگ این جنگ بی پایه و اساس را تکرار نکنید

چند سال از حمله به عراق می گذرد و از آن زمان تا به حال چندین منبع تایید کرده اند که توجیه غرب از حمله به عراق در واقع کاملا بی پایه و اساس بوده است... در واقع تصمیم آمریکا و بریتانیا برای حمله به عراق اصلا ربطی به سلاح های هسته ای نداشت... جنگ عراق به وی آموخت که فریب و دروغ تنها مختص مستبدان در کشورهای کوچک نیست.

albaradeii (1)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – مسعود شایگان (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی)

این روزها که اخبار حمله احتمالی امریکا به سوریه و کناره گیری متحدان جنگ عراق از جنگ تازه، مهمترین تیترهای رسانه هاست، بازخوانی دیدگاه سیاستمداران عرب از جنگ امریکا در عراق می تواند جالب باشد.

یکی از این افراد، محمد البرادعی دیپلمات و سیاستمدار مصری است که در زمان وقوع جنگ عراق دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۵ هم به وی تعلق گرفت. البرادعی در  کتاب خاطرات ۳۵۲ صفحه ای خود با عنوان «عصر فریب»[۱] که به فارسی ترجمه شده [۲] بر لزوم محاکمه جرج بوش رئیس جمهور سابق امریکا و اعضای کابینه وی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در عراق تاکید کرده است.

وی می نویسد:

«اعضای دولت پیشین آمریکا با این ادعا که عراق دارای تسلیحات کشتار جمعی است در سال ۲۰۰۳ به این کشور حمله کردند و از این طریق دست به فریب افکار عمومی زدند».

وی ادعای بوش مبنی بر لزوم اشغال عراق با هدف آزادسازی مردم این کشور و محافظت از جهانیان در برابر سلاح‌های کشتار جمعی را “مضحک” توصیف کرده است.

البرادعی همچنین سیاست‎مداران امریکا را به تحریف واقعیت‌ها پیش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ متهم می‌کند و می‌نویسد، جرج بوش رئیس جمهور وقت امریکا و دستیارانش بر خلاف یافته‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شدند که صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق، تسلیحات کشتار جمعی در این کشور انبار کرده است.

او که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ مدیرکل آژانس اتمی سازمان ملل بود، در ادامه می‌گوید، بر اساس یافته‌های بازرسان وی در عراق، لوله‌های آلومینیومی که در این کشور یافت شد برای استفاده در راکت‌ها به کار می‌رفته است و نه برای ساخت بمب‌های اتمی.

البرادعی حمله به عراق را اقدامی “بی‌شرمانه و بی‌دلیل” توصیف کرده و خواستار تحقیق درباره جنایت‌های امریکا در این کشور شده است:

«چند سال از حمله به عراق می گذرد و از آن زمان تا به حال چندین منبع تایید کرده اند که توجیه غرب از حمله به عراق در واقع کاملا بی پایه و اساس بوده است گروه تحقیقاتی ایالات متحده در عراق میلیارد ها دلار خرج کرده و در نهایت به این نتیجه رسید که حق با بازرسان آژانس بوده و صدام حسین برنامه هسته ای خود را از سر نگرفته بود. در واقع تصمیم آمریکا و بریتانیا برای حمله به عراق اصلا ربطی به سلاح های هسته ای نداشت.

یادداشت معروف داونینگ استریت به تاریخ جولای سال ۲۰۰۲ که به بیرون درز کرده بود یکی از چندین منابعی است که نشان می داد تصمیم آمریکا و بریتانیا برای حمله به عراق مدت ها قبل از شروع بازرسی ها گرفته شده بود. من تا به امروز نتوانسته ام این مطالب را بخوانم و به هزاران سرباز بی گناهی که در جنگ کشته شدند، صدها هزار عراقی بی گناهی که در بمباران ها کشته یا قطع عضو شدند، خانواده هایی که از هم پاشیدند و زندگی هایی که تباه شدند فکر نکنم و متحیرم که چرا بازیگردانان اصلی جنگ به خود نیامده اند و به کاری که کرده اند فکر نکرده اند.

ننگ این جنگ بی پایه و اساس باید همه را به این وادارد که ببینند چه اشتباهی در مورد عراق مرتکب شدند و آن را دیگر تکرار نکنند.»

albaradeii (2)وی حمله به عراق را “تجاوز به کشوری که هیچ تهدیدی قریب الوقوعی از سوی آن جهان را تهدید نمی‌کرد”، توصیف کرده و می نویسد تمامی ادعاهای دولت بوش در مغایرت با بررسی‌ها و اطلاعات بازرسان بین‌المللی قرار داشت و بنابراین:

«جنگ عراق به من آموخت که فریب عمدی اذهان عمومی، به کشورهای کوچکی که حکومت‌های دیکتاتوری دارند، محدود نمی‌شود.»

البرادعی پیش تر زمانی که برای آخرین بار پیش از ترک منصب خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کرد، حمله آمریکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ (فروردین ۱۳۸۲) را غیرقانونی و مبتنی بر بهانه های واهی خوانده و گفته بود:

«من همیشه نسبت به حمله مصیبت بار به عراق حسرت می خورم، چون این حمله با بهانه های پوچ و توخالی و بدون کسب مجوز از شورای امنیت سازمان ملل انجام شد.» [۳]

وی در این سخنرانی با بیان اینکه بازرسان آژانس انرژی اتمی به هیچ دلیلی در مورد برنامه هسته ای عراق مبنی بر تولید سلاح های کشتار جمعی دست نیافتند، گفته بود:

«این در حالی است که در این جنگ، صدها هزار نفر از مردم بی گناه عراق جان خود را از دست داده اند.»


[۱]- خاطرات البرادعی که در برگیرنده سه دوره ریاست البرادعی بر آژانس است اردیبهشت سال گذشته ( ۲۰۱۲ میلادی) و توسط انتشارات «بلومزبری» منتشر شده بود. این خاطرات در ۱۳ فصل تدوین شده که در ۴ فصل از ‌کتاب به موضوع ایران پرداخته است. وی در این بخش‌ها به مشکلاتی که غربی‌ها بر سر راه ورود ایران به کلوپ کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای ایجاد کرده‌اند؛ اشاره کرده و از فشارها، دخالتها و سیاسی کاری‌های آمریکا در این پروسه پرده بر می‌دارد.

[۲]- عصر فریب: دیپلماسی هسته‌ای در عصر خیانت، خاطرات محمد البرادعی، ترجمه: فیروزه درشتی، انتشارات ایران، چاپ اول، تهران ۱۳۹۲٫

[۳]- «کوفی عنان» دبیرکل وقت سازمان ملل هم اشغال عراق توسط آمریکا را محکوم کرده و به این علت که حمله مذکور با اجازه شورای امنیت صورت نگرفته است، آن را غیرقانونی خوانده بود.

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

27 - 19 =