۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲ تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت حوثی‌ها:

اعتراضات شیعیان یمن در آستانه پیروزی

«هواداران من به تظاهرات خود تا رسیدن به خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند»؛ این اظهارات «عبدالملک الحوثی»، رهبر حوثی‌های یمن، یک‌روز پس از پایان مهلت داده‌شده از سوی او برای انحلال دولت فعلی یمن بود؛ اظهاراتی که تجمع گسترده هزاران حوثی، آن را اثبات می‌کند. عبدالملک الحوثی رهبر شیعیان یمنی روز جمعه از معترضان خواست تا به خیمه‌های خود در خیابان «المطار» بروند تا مرحله دوم اعتراضات مردم علیه دولت این کشور را آغاز کنند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): «هواداران من به تظاهرات خود تا رسیدن به خواسته‌هایشان ادامه می‌دهند»؛ این اظهارات «عبدالملک الحوثی»، رهبر حوثی‌های یمن، یک‌روز پس از پایان مهلت داده‌شده از سوی او برای انحلال دولت فعلی یمن بود؛ اظهاراتی که تجمع گسترده هزاران حوثی، آن را اثبات می‌کند. عبدالملک الحوثی رهبر شیعیان یمنی روز جمعه از معترضان خواست تا به خیمه‌های خود در خیابان «المطار» بروند تا مرحله دوم اعتراضات مردم علیه دولت این کشور را آغاز کنند.

yaman

خواسته معترضان پس‌گرفتن طرح افزایش قیمت سوخت یا انحلال دولت است؛ خواسته‌هایی که تاکنون نشانه‌ای برای پذیرش آن از سوی «عبدربه منصور هادی» دیده نشده است. دولت یمن به‌هیچ‌وجه حاضر نیست از طرح افزایش قیمت سوخت دست بردارد و آن را به‌عنوان منبع مهم درآمدهای دولتی می‌داند که در صورت کنارگذاشتن آن، مجموعه حکومت متلاشی خواهد شد. راهکار دولت یمن برای پایان این اعتراضات، تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت حوثی‌هاست. در همین راستا، «عبدربه منصور هادی» پیشنهاد داد با مشارکت حوثی‌ها یک دولت وحدت ملی تشکیل شود و از کشور پادشاهی عمان درخواست کرد برای تحقق این هدف، میانجیگری کند.

همزمان با این اقدام، رییس‌جمهور یمن روز پنجشنبه هیاتی سیاسی به «صعده»، پایگاه حوثی‌ها فرستاد تا درباره تشکیل دولت وحدت ملی با رهبر حوثی‌ها به گفت‌وگو بنشیند. با این حال با گسترش اعتراضات حوثی‌ها، به نظر نمی‌رسد توافقی حاصل شده باشد. حوثی‌ها در ماه‌های اخیر در مقابله با دولت و گروه‌های قبیله‌ای رقیب، پیروزی‌های مهمی کسب کرده اند. در ماه جولای حوثی‌ها با حمایت قبیله «بکیل»، یکی از مهم‌ترین قبیله‌های یمن، موفق شدند کنترل شهر «عمران» را از قبیله «حاشد» درآورند و شکست تحقیرآمیزی را به قبیله قدرتمند «الاحمر» تحمیل کنند. با این حساب به نظر نمی‌رسد آنها تا رسیدن به خواسته‌هایشان عقب‌نشینی کنند.

عبدالملک الحوثی اخیرا در یکی از شبکه‌های تلویزیونی وابسته به حوثی‌ها، دولت را به نادیده‌گرفتن نتایج «کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن» (مذاکرات صلحی که به مدت ۱۰ ماه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ دنبال شد) متهم کرد. او همچنین خواستار روی‌کار‌آمدن دولتی تکنوکرات شد که نتایج «کنفرانس گفت‌وگوی ملی» را در دستور کار قرار دهد. این در حالی است که تمام گروه‌های سیاسی فعال در فرآیند «گفت‌وگوی ملی» که از رهیافت‌های مسالمت‌آمیز برای حل مشکلات یمن حمایت می‌کند و در تظاهرات همگانی بر ضد رییس‌جمهور پیشین نقش مهمی در سقوط «علی عبدالله صالح» و به‌قدرت‌رسیدن منصور هادی داشته‌اند، طی بیانیه‌ای عمل حوثی‌ها را محکوم کرده و آن را خروج از توافق‌های ملی قلمداد کرده‌اند. اگرچه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن امکان روی‌کارآمدن دولت جدید را رد نکرده است اما قاطعانه از افزایش قیمت سوخت دفاع کرده و با این حساب، رسیدن به توافق مشکل به نظر می‌رسد.

با این حال همزمان با ادامه اعتراضات حوثی‌ها در صنعا، رویترز به نقل از منابع یمنی گزارش داد دولت این کشور به منظور پایان‌دادن به اعتراضات جنبش حوثی‌ها روز گذشته (شنبه) پیشنهاد داده است ظرف مدت یک‌ماه استعفا دهد و تصمیم خود مبنی بر قطع یارانه سوخت را دوباره بررسی کند. این منبع که از (اعضای) کمیته تعیین‌شده از سوی رییس‌جمهوری یمن است اعلام کرد مقامات دولت، پیش‌نویس طرحی را به حوثی ارایه کرده‌اند که شامل پیشنهادی برای تشکیل یک حکومت جدید طی یک‌ماه و تشکیل یک کمیته اقتصادی برای بررسی موضوع یارانه سوخت است. به گفته این منبع، این طرح پیشنهادی در صورتی اجرایی می‌شود که حوثی‌ها چادرها و اماکن تجمع خود را از صنعا برچینند. با این حال هیچ پاسخ فوری‌ای از سوی حوثی‌ها نسبت به این طرح پیشنهادی ارایه نشده است.

این خبر که به نوعی عقب‌نشینی دولت یمن محسوب می‌شود در حالی مطرح شده که بنا بر گزارش‌ها، تعداد زیادی از افسران ارتش یمن به دلیل خودداری از مقابله با معترضان سیاست‌های دولت صنعا، از سوی دستگاه امنیتی این کشور دستگیر شده‌اند. در همین رابطه منابع امنیتی فاش کرده‌اند ارتشبد «افضل القوسی» فرمانده نیروهای ویژه یمنی پیش‌تر از صنعا پایتخت یمن فرار کرده است. به گفته این منابع، فرار «القوسی» بعد از آن صورت گرفت که تعداد زیادی از سربازان در محله «السبعین» واقع در مرکز صنعا از دستورات وی سرپیچی کردند. عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌های یمن روز جمعه در سخنانی خطاب به ارتش و نیروهای امنیتی گفته بود: «شما از ملت هستید و همچون ملت از این دولت و نظام ناراضی. همانگونه که به ملت ظلم و جفا می‌شود، شما نیز متحمل ظلم و جفا شده‌اید.» از طرف دیگر خودروهای نظامی راه‌های منتهی به وزارت کشور را بستند و در همین رابطه بالگردهای نظامی بالای سر تظاهرات‌کنندگان به پرواز درآمدند.

اگرچه معترضان علت اصلی اعتراض خود را افزایش قیمت سوخت عنوان کرده‌اند اما بسیاری بر این باورند که حوثی‌ها از تقسیمات جدید کشوری که تحت عنوان «قانون فدرال یمن» از سوی منصور هادی ارایه شده، به شدت خشمگین هستند. در این تقسیمات جدید، استان «صعده»، خاستگاه حوثی‌ها، بخشی از منطقه خودمختار «ازال» به‌شمار می‌آید که استان‌های صنعا، عمران و ذمار را دربرمی‌گیرد. پیش از این، حوثی‌ها از طریق استان حجه به دریا راه داشتند اما با انضمام منطقه حجه به اقلیم تهامه، راه دریا بر حوثی‌ها بسته شد. همچنین با پیوستن منطقه جوف به اقلیم سبا دست حوثی‌ها از رسیدن به مناطق نفتی قطع و با این تغییرات جغرافیایی، محاصره سیاسی آنها کامل شد.
منبع: شرق
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

86 + = 94