۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ انتشار سخنرانی تاریخی آیت الله بیات زنجانی در واکنش به ردصلاحیت گسترده در خبرگان:

این انتخابات نیست، انتصابات است!

به عنوان یک نماینده که گاهی پشت سر این آقایان در نماز جمعه تهران نماز می‌خواندم، الآن به شک افتاده‌ام و از این به بعد نمی‌توانم پشت سر اینها نماز بخوانم؛ برای این که اینها آن بینه معارض را معرفی کنند چراکه خود آن اساتیدی که [صلاحیت‌ها را] تائید کرده‌اند، سؤال کرده‌اند که چه کسانی هستند و آمده‌اند در مقابل این بینه معارض گفته‌اند که این آقا عادل نیست؟ یا این آقا تقوا ندارد؟ یا این آقا شرایط علمی را ندارد؟

khobreganمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سایت آیت الله اسدالله بیات زنجانی، متن سخنرانی مشهور ایشان در سال ۱۳۶۹ در واکنش به رد صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای دومین دوره انتخابات مجلس خبرگان  را منتشر کرد. در این انتخابات از میان ۱۶۹ کاندیدا، تنها ۱۰۹ نفر تأیید صلاحیت شدند، به نحوی که در برخی حوزه‌ها تعداد افراد تأیید شده از تعداد کاندیداهای لازم کمتر بود. این ردصلاحیت گسترده که شامل قاطبه کاندبداهای جناح خط امام می‌شد، اولین نمونه اعمال گسترده نظارت استصوابی به تفسیر شورای نگهبان بود، به نحوی که باقیمانده کاندیداهای جناح چپ نیز با صدور اطلاعیه ای از انتخابات انصراف دادند.

آنچه در ادامه می‌آید، متن نطق پیش از دستور آیت الله بیات زنجانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی (جلسه ۲۷۷، مورخ ۱۰ مهر ۱۳۶۹) است که فارغ از مواضع سیاسی و فقهی ایشان، جزو اسناد تاریخی مهم در انتقاد از عملکرد شورای نگهبان و دفاع از مبانی جمهوریت نظام محسوب می‌گردد:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

من بنای بر صحبت نداشتم و اگر جناب آقای امامی کاشانی در خطبه نماز جمعه صحبت‌هایشان با اصول و معیارهای فقهی و اصول قانون اساسی منطبق بود، نیازی بر صحبت نمی‌دیدم.

با کمال تأسف من [آیت الله بیات زنجانی] ملاحظاتی در صحبتهای ایشان دیدم که از باب وظیفه شرعی و عمل به این حدیث شریفی که می‌خوانم “إذا ظَهرت البدع فلِلعالم یظهَر علمه و الّا فعلیه لَعنت الله” من با این صحبتها پایه یک “بدعت” را می‌بینم و [معتقدم] اگر در این باره اظهار نظر نکنم خلاف شرع کرده‌ام؛ بنابراین چاره‌ای نیست یک سری نکات و مسائل را در اینجا در میان بگذارم.

مطلبی که مهمتر از همه هست عبارت از این است که روندی که آقایان پیش گرفته‌اند علاوه بر هتک حرمت و حیثیت علماء و روحانیون بزرگوار که در طول سالیان دراز و بیش از هزار سال در حوزه‌های مقدسه علمیه، به درجات و مدارج بالای علمی و تقوایی رسیده‌اند، از ناحیۀ این آقایان مورد هتک قرار گرفته‌اند و از ۱۶۹ نفر [کاندیدای خبرگان] فقط ۱۰۹ نفر را با تقواسنجی که در شورای نگهبان گذاشته‌اند [رد صلاحیت کرده‌اند] اگرچه اخیراً برای من این حقیقت هم روشن شده که آقایان “دیانت سنج” و “تقوا سنج” گذاشته‌اند و [برای مثال] یکی از برادرانی را که در امتحان کتبی و شفاهی نمره بالا به دست آورده، آنهم به خاطر شهادت دو نفر از افرادی که مخالف او بوده‌اند [رد صلاحیت کرده‌اند]؛ آدم فقیه می‌فهمد که شهادت اینها قبول نیست، چراکه این [مورد] از باب شهادت‌ تعارض بینتین نیست و اگر آدم فقیه باشد به این شکل حرف نمی‌زند! آیا آدم فقیه نباید بداند که تعارض بینتین کجا است؟

برادر بسیار عزیز و بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای کروبی که حدود ۹ نفر از بزرگان و علمای قم [ایشان را تأیید کرده‌اند] که یکی از آنها آیت‌الله سلطانی [طباطبایی] است؛ یکی از آنها آیت الله فاضل لنکرانی است که استاد همین فقهای شورای نگهبان هم هستند؛ اکثر این فقها هم پیش این آقایان درس خوانده‌اند و این علما، علاوه بر شهادت و صلاحیت علمی و شهادت و صلاحیت تقوائی، صلاحیت بر اجتهاد ایشان [هم داده‌اند]. این آقایان آمده‌اند گفته‌اند بله، ولی در مقابل آنها (تأیید علما) یک سری تعارض بینتین هم بوده. حوصله مطالعه جواهر را ندارند لااقل تحریر [الوسیله] امام را بخوانند که بدانند این از مصادیق تعارض بینتین نیست و در بینتین، باید مورد، مورد واحد باشد. این ۹ نفر گفته‌اند این آقا پیش ما درس خوانده.

من در اینجا به عنوان یک نماینده که گاهی پشت سر این آقایان در نماز جمعه تهران نماز می‌خواندم، الآن به شک افتاده‌ام و از این به بعد نمی‌توانم پشت سر اینها نماز بخوانم؛ برای این که اینها آن بینه معارض را معرفی کنند چراکه خود آن اساتیدی که [صلاحیت‌ها را] تائید کرده‌اند، سؤال کرده‌اند که چه کسانی هستند و آمده‌اند در مقابل این بینه معارض گفته‌اند که این آقا عادل نیست؟ یا این آقا تقوا ندارد؟ یا این آقا شرایط علمی را ندارد؟ اگر آقای امامی کاشانی معرفی نکنند بنده از این به بعد بیننا و بین الله دیگر تردید دارم پشت سر اینها نماز بجا بیاورم این برادران به این نکات توجه داشته باشند.

نگرانی‌ای که ما در این قضیه داریم این است که مع‌الاسف این انتخابات نیست این انتصابات است. چرا تکیه بر مردم می‌کنید؟ چرا این حرف را بیخود دارید می‌زنید که آقا مردم، مردم… در خیلی از استانها، کاندیداهای شما کمتر از مورد نیاز است و [دیگر] لازم نیست دیگران به اینها رأی بدهند و زن اینها برایشان رأی بدهد [کافی ست]؛ ممکن هم هست دعوا با زنشان داشته باشند که خودشان برای خودشان رای بدهند کافی است؛…

ما اصلاح کردیم [و آمدیم] نظریه‌های حقوقی و علمی خودمان را دادیم و مورد هجوم قرار گرفته‌ایم. گفتیم این مصوبه بد است و این مصوبه اثرات سوء دارد … خوب شما آمدید از یک طرف اکثریت را نسبی کردید و از طرف [دیگر] هم آمدید سه نفر [را معرفی کردید] در جائی که ۴ نفر کاندیدا [نیاز] دارد؛ خوب اینها را که لازم نیست مردم رأی بدهند همین طوری که بعضی‌ها گفتند.

در کرمان [برای رأی گرفتن] رفته‌اند سراغ یک آقا… گفته چرا به سراغ من می‌آئید برای این که شما اگر خودت برای خودت رأی بدهید کافی است چه نیازی به رأی دادن من هست؟ چرا شما عملی را انجام می‌دهید زحمات دهساله و پانزده ساله … امام را بعد از انقلاب ضایع می کنید؟ چرا شما نمی‌گذارید این مردم با رقابتهای سالم در میدان عمل شرکت کنند و نظرات خودشان را اعلام بکنند؟ آیا این خطر نیست؟ همه ما باید در مقابل حضور آمریکای جنایتکار در منطقه با هم باشیم و مقابله کنیم اما با چه؟ با حفظ ارزشهای انقلاب. شما اگر نسل انقلاب را حفظ کنید با آمریکا می‌توانید بجنگید؛ شما اگر آزادگان را حفظ کنید با آنها می‌توانید بجنگید؛ شما اگر سپاه و بسیج و خانواده شهدا و مردم حزب الله را حفظ کنید با آنها می‌توانید بجنگید؛ شما با این سرمایه‌داران زالوصفت نمی‌توانید با آمریکا بجنگید! اینها والله به جای چراغ سبز، پروژکتور به آمریکا و انگلستان نشان دادند و در این تردیدی نیست.

والله اینها با این حرکتشان نشان دادند فاقد آن شرایطی که در قانون اساسی برای فقهای شورای نگهبان [در نظر گرفته شده] هستند برای این که یکی از شرایط این است که آگاه به مقتضیات زمان باشند. آیا اینها نشان دادند که آگاه به مقتضیان زمان هستند؟ (یکی از نمایندگان: امام تأیید کردند) امام وضع فعلی افراد را در نظر می‌گیرد، امام با صراحت فرمودند امام قبلاً هم فرموده بودند؛ ما با کمال اخلاص و تواضع به مقام معظم رهبری عرض می‌کنیم امام گونه با قضیه برخورد کنند و ان‌شاءالله تعالی می‌کنند.

همین طوری که امام نصب کرده بودند، هشدارهای مکرر امام را در رابطه با شورای نگهبان را ببینید؛ چرا شما “نؤمن ببعض و نکفر ببعض” هستید؟ چرا بعضی از عبارات امام را حفظ می‌کنید و بعضی از آنها را حفظ نمی‌کنید؟

بنده با صراحت عرض می‌کنم سه نفر از اساتید بزرگوار تایید کردند مثلا بنده را؛ ۹ نفر تایید کردند آقای حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی را؛ تعدادی تأیید کردند حجت‌الاسلام مجاهد و بزرگوار و فداکار آقای جمی را؛ من می‌گویم ۸ سال این آدم در خبرگان بوده، آیا تشخیص رهبری را داشته یا نداشته؟ اگر داشته چرا کنار گذاشتید و اگر نداشته پس رأی اولیه او هم باطل است. چرا شما تیشه به ریشة خودتان می‌زنید؟

من در اینجا به عنوان یک نماینده به عنوان یک طلبه که با منابع آشنائی دارم با صراحت هم می‌گویم و به خودشان هم گفته‌ام گفته‌ام که حاضرم در حضور آیت‌الله مشکینی که مکاسب محرمه را از او خوانده‌ام، در حضور آیت الله فاضل [که البته] در درس ایشان شرکت نکردم؛ در درس امام بودم، در درس آقای داماد بودم، در درس حاج آقا مرتضی حائری بودم، در حضور این بزرگان حاضرم با اکثر فقهای شورای نگهبان امتحان بدهم و بیشتر از آنها هم نمره بیاورم (نمایندگان: احسنت)

این چه حرکتی است که اینها دارند می‌کنند؟ چرا در رابطه با صلاحیت افرادی که شهید داده‌اند (در برابر بعضی از آنها منافق داده‌اند) ما جرممان این است که شهید داده‌ایم، دوستان ما جرمشان این است که دستشان را داده‌اند، آن آقا جرمش این است که پسرش پایش را از دست داده، آن یکی جرمش این است که با زالوصفتان مخالف است، آن یکی جرمش عبارت از این است که روی اصول فکری امام اعلام موضوع نموده و با صلابت از مواضع امام دفاع کرده‌اند، اینها برای ما جرم است؟ ما اعتقادمان این است که ما مثل گذشته همین طوری که از امام تبیعت می‌کردیم از مقام معظم رهبری از اول هم تبعیت کرده‌ایم دوستان رسماً این را مکرر در مکرر اعلام کرده‌اند؛ بیننا و بین‌الله در موردی اتفاق نیفتاده حرفی بر خلاف این قضیه زده بشود، اما مع الأسف این برادران ما دروغ، شایعات، کذب، افتراء و تهمت آن هم از ناحیه کسانی که (نایب رئیس: وقتتان تمام است) معلوم نیست که به کجا وابسته‌اند.

من در پایان این قضیه به روزنامه [رسالت] وابسته هشدار می‌دهم … والله بالله تا الله که قسم جلاله است در طول ۱۴۰۰ سال روحانیت آسیبی که از ناحیه [این] روزنامه دیده از ناحیه هیچ کسی ندیده است (نمایندگان: صحیح است، صحیح است) نامه‌ای که برادرمان جناب آقای سید حمید روحانی نوشته‌اند شما بروید بررسی بکنید ببینید که در جامعه چقدر اثر گذاشته؟ … بروید از آیت‌الله فاضل بپرسید ببنید نامه چگونه تهیه شده. والله اگر فرصتم بود بعضی از مسائل را می‌گفتم بعضی از آن فقها رفته‌اند در جای دیگر … (اگر بپرسید می‌گویم در کجا گفته) و گفته‌اند: “الآن رگ حیاتی اینها (نایب رئیس: عرض کردم وقتتان تمام است) در دست ما است و ما باید تصفیه حساب بکنیم”

فقیه عادل شورای نگهبان قبل از این که معیارها را عمل بکند، اینجور باید حرف بزند؟

إنا لله و إنا إلیه راجعون

“فأین تذهبون” که امام برای بعضی‌ها خواندند امروز من برای بعضی از این آقایان می‌خوانم؛ امیدوام ان‌‌شاءالله اینها بیدار و هشیار بشوند (نمایندگان: احسنت، احسنت)…

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 3