۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۵ عراقچی:

سخنگوی آینده وزارت خارجه یک خانم است

سخنگوی وزارت خارجه از انتخاب اولین سفیر و اولین سخنگوی وزارت خارجه از میان خانم‌ها خبر داد.

10-968.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

سید عباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: سخنگوی وزارت خارجه که یک خانم است تا هفته آینده معرفی می‌شود.

وی همچنین از تصمیم به اعزام اولین سفیر زن وزارت خارجه به یکی از کشورهای خارجی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با اعلام تصادفی بودن هم‌زمانی سفر جفری فلتمن با سلطان قابوس به ایران گفت: دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه به صراحت به معاون دبیرکل سازمان ملل ابلاغ شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر جفری فلتمن به ایران گفت: در درجه اول باید بیان کنم که ما چیزی با عنوان سفر معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا به ایران نداریم و نداشتیم.

وی ادامه داد: آقای فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل است و تحت همین عنوان هم به ایران سفر داشته است و ما هیچ ارتباطی بین ماموریتی که ایشان در سفر به ایران انجام دادند به عنوان معاون دبیرکل با ملیت ایشان و سوابق دیپلماتیک ایشان قائل نیستیم. همزمانی این سفر با سفر سلطان قابوس سلطان محترم عمان کاملا تصادفی بوده است و هر کدام اینها با اهداف جداگانه‌ای طراحی شده است.

عراقچی تصریح کرد: سفر فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در خصوص مسائل منطقه به ویژه موضوع سوریه بود. مدتی بود که قرار بود این سفر انجام شود حتی یکی دو بار به تاخیر افتاد تا اینکه در زمان حاضر انجام شد و دیروز ایشان در تهران حضور داشت و ملاقات‌های خود را با وزیر امور خارجه و دوتن از معاونان وزیر امور خارجه انجام داد.بحثی که وجود داشت صرفا بحث مسائل منطقه با محوریت سوریه بود که رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت و چون ایشان از منطقه هم آمده بود دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کردند و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران هم به ایشان منتقل شد به خصوص در رابطه شرایط این چند روز اخیر و احتمال حملات نظامی که به صراحت به ایشان گفته شد که هرگونه استفاده از ابزارهای نظامی تبعات سنگین خود را برای نه تنها سوریه بلکه برای کل منطقه خواهد داشت و به هر حال دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران تشریح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر سلطان قابوس به ایران نیز بیان کرد: این سفر نیز اهداف خود را داشت. ایشان برای حضور در مراسم تحلیف جناب آقای دکتر روحانی ابزار علاقه کرده بود اما به دلیل همزمانی آن با ایام سعید عیدفطر و اهمیتی که این عید در کشورهای اسلامی و منطقه خلیج‌فارس داشت این سفر را با تاخیر انجام دادند و به عنوان اولین میهمان خارجی به دیدار جناب آقای دکتر روحانی آمدند.

وی ادامه داد: روابط جمهوری اسلامی ایران و عمان روابط کاملا نزدیک و برادرانه‌ای است غیر از بحث هدف اول سفر که تبریک و نشان دادن عمق روابط دوستانه و برادرانه دو کشور بود طبعا همکاری‌های مختلف در حوزه‌های به ویژه با موضوع انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. همین طور سایر همکاری‌های سیاسی دو کشور. ایران و عمان همواره روابط دوستانه و عمیقی داشتند ما در دوره‌های مختلفی با هم همکاری داشتیم بحث ترانزیت‌،انرژی‌، صدور گاز و بحث های دیگر. وزرای امور خارجه، انرژی،‌ اقتصادی،‌فرهنگی ایشان را همراهی می‌کردند که با همتایان خود دیدارهایی را داشتند و در مجموع سفر از نظر ما سفر بسیار خوب و موفقی بود و در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه کشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات احمد شهید مبنی بر نوشتن دو نامه به حسن روحانی برای سفر به ایران گفت: آقای احمد شهید دو نامه به آقای روحانی نوشته است. نامه‌ها به دفتر آقای روحانی ارسال شده است درباره درخواست ایشان برای سفر به ایران باید این واقعیت را عرض کنم که ما متاسفانه جناب آقای شهید را گزارشگر منصفی نمی‌دانیم. ایشان در گزارش‌های گذشته خود جانب انصاف را رعایت نکردند حتی متاسفم که بیشتر در یک اپوزوسیون ظاهر شدند و اقدامی انجام دادند که فراتر از وظایفش به عنوان گزارشگر سازمان ملل بود. برای ما اصلا قابل فهم و پذیرش نیست که ایشان خارج از چارچوب وظایف با افرادی ملاقات کنند، در جاهایی مصاحبه کنند در مجامعی حاضر شوند که مربوط به مسوولیت ایشان نیست.

وی افزود: به هر حال تا این روند غیر منصفانه توسط ایشان متوقف نشود طبعا زمینه‌ای برای سفر ایشان به ایران وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مطالب منتشر شده در نشریه فارین پالسی در مورد حمایت‌های آمریکا از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران نیز گفت: اسنادی که درباره کمک آمریکا به رژیم صهیونیستی منتشر شده برای ما خبر جدیدی نبود، ما از کمک‌های گسترد‌ه‌ای که آمریکا و کشورهای غربی دستور جنگ ایران به صدام انجام داده بودند اطلاع داشتیم و مدارک زیادی در این باره وجود دارد از جمله در مورد بحث حملات شیمیایی مدارک زیادی وجود دارد و حتی بعضی از شرکت‌های آمریکایی به این دلیل به دادگاه کشیده شدند و با پیگیری‌هایی که انجام شد محکوم شدند.آنچه که در اینجا مطرح است سیاست دوگانه آمریکایی‌ها است که به هیچ معیار و اصول انسانی و مقررات بین‌المللی پایبندی عمیقی ندارند. تروریست‌ها هر جایی که در جهت منافع آنها باشند خوب هستند و در مواردی که علیه منافع آنها باشند بد هستند. حملات شیمیایی اگر در راستای منافع آمریکا باشد نه تنها سکوت می‌کنند بلکه برای آنها کمک هم می‌خواهند اما در جای دیگری اگر بتوانند بهانه جویی کنند به بهانه سلاح‌های شیمیایی در جهت منافع خودشان از آن استفاده می‌کنند و این نکته‌ای است که در سوریه می‌گذرد.

وی در ادامه درباره تلاش برخی کشورها برای مداخله نظامی در سوریه گفت: به بهانه اینکه حملات شیمیایی توسط دولت در این کشور صورت گرفته است در روزهای اخیر فضاسازی گسترده‌ای را مبنی بر حمله نظامی به سوریه صورت دادند که در این باره چند نکته قابل توجه است. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هر شرایطی توسط هر طرفی محکوم است و ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی قاطعانه آن را محکوم می‌کند. این مساله در اعتقادات ما جا دارد که از نظر ما تمامی سلاح‌های کشتار جمعی خلاف اسلام، اخلاق و انسانیت است و هم اینکه ما به عنوان قربانی این سلاح‌ها همواره آن را محکوم کردیم. نفس استفاده از این سلاح‌ها در هر شرایطی و با هر هدفی محکوم است اما دلایل و اسنادی وجود دارد که آنچه که در سوریه اتفاق افتاده توسط گروه‌های تروریستی بوده است .

وی توضیح داد: اسناد این مساله حتی توسط دولت روسیه در شورای امنیت به نمایش گذاشته شد و کاملا هم منطقی به نظر می‌رسد که در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در سوریه بودند این کار صورت گرفته و بهانه‌ای به دست کشورهای غربی داده می‌شود و در پی آن تلاش برای استفاده از ابزارهای نظامی علیه دولت سوریه و مردم آن کشور مطرح می‌شود و توسط برخی کشورها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

عراقچی ادامه داد: ما به شدت نسبت به هرگونه استفاده از حملات نظامی و هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می‌دهیم مسلما تبعات خطرناکی برای منطقه و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و این تبعات و عواقب به سوریه محدود نخواهند ماند و کل منطقه را درگیر می‌کند.

عراقچی تاکید کرد: منطقه ما در شرایط بسیار حساسی به سر می‌برد و بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارد و باید راهکارهای سیاسی برای حل مشکلات پیدا کرد. امیدواریم عقلانیت کافی در رهبران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که اظهاراتی مبنی بر حملات نظامی داشته‌اند وجود داشته باشد به خصوص اینکه شورای امنیت سازمان ملل هم هیچگونه مجوزی در این باره صادر نکرده است.

یکی از خبرنگاران درباره سخنگوی جدید وزارت امور خارجه پرسید و گفت: با توجه به تمایلی که برای انتصاب یک سخنگو به وجود آمده است چه کسی قرار است به عنوان سخنگوی منصوب شود که عراقچی پاسخ داد: در وزارت امور خارجه همکاران خانم در سطوح بالای مدیریتی و کارشناسی داریم حتما حضور خانم‌ها در عرصه سیاست خارجی می‌تواند تاثیرگذار و موفق باشد. هم اکنون سطوح مدیریتی از جمله مدیر کل حقوق بشر و مدیرکل دیپلماسی عمومی بر عهده دو نفر از همکاران خانم ما است که از تجربیات خوبی برخوردار هستند و در سطوح کارشناسی هم در ادارات مختلف در داخل کشور از حضور خانم‌ها بهره‌مند هستیم. آقای ظریف علاقه‌مند بود که در دو سمت برای اولین بار از حضور خانم‌ها استفاده کند که سمت‌های سخنگویی و سفارت است.

وی افزود: فکر می‌کنم هر دو انشاءالله به وقوع خواهد پیوست. اولین سخنگوی زن در وزارت خارجه و اولین سفیر خانم ان‌شاالله منصوب خواهند شد که برای سیاست خارجی مفید خواهد بود.

خبرنگار دیگری پرسید که این انتصاب‌ها چه زمان انجام می‌شود که عراقچی گفت: ان‌شاءالله امیدواریم معاونین جدید و سخنگو در هفته آینده مشخص شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه باید از حقوق هسته‌یی خود صرف نظر کنیم گفت: سخنگو موظف نیست که هر کسی اظهار نظری کرد به وی پاسخ دهد. مواضع رسمی توسط مقامات رسمی کشور پاسخ داده می‌شود. قرار نیست هیچ کسی ذره‌ای از حقوق مردم ایران که در موضوعات هسته‌یی و چه در سایر موضوعات باشد، کوچکترین عقب‌نشینی داشته باشد. آنچه که مد نظر است این است که ورود به مذاکرات با رویکردها و شیوه‌ها و ادبیات جدید است که بتواند نتیجه قابل قبول برای مردم ایران و در قالب تعامل برد برد داشته باشد. اینکه فردی در گوشه‌ای اظهار نظری کند شخصی است و ارزش پاسخگویی ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران به عنوان متحد سوریه در صورت حمله نظامی به این کشور چه خواهد بود؟ گفت: منطقه ما در شرایط حساسی به سر می‌برد و احتیاج به آرامش‌، مدارا‌ و خویشتن‌داری دارد. امیدواریم اقداماتی صورت نگیرد که دامنه بحران را از کنترل خارج کند و تبعات سنگینی برای منطقه و جامعه بین‌المللی به دنبال داشته باشد. ما به عنوان ایران تمام تلاش‌های خود را می‌ کنیم با طرف‌های مختلف در حال رایزنی و مشورت هستیم و امیدواریم که به راه‌کار سیاسی برای موضوع سوریه برگردند و به سوریه از طریق گفت‌وگوهای ملی کمک کنند و راه حل مسالمت‌آمیز برای سوریه پیدا کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار برقراری مجدد روابط شده است گفت: نامه نخست وزیر انگلیس مبنی بر تبریک به رییس جمهور و اظهار تمایل برای برقراری مجدد روابط رسیده است. این مسائل احتیاج به زمان دارد و نیاز به مذاکرات کارشناسی دارد. باید مشخص شود که رویکردها و رفتارها تغییر پیدا کرده است اما در آن صورت هم اگر این شرایط محقق شود و دو کشور به مرحله بازگشایی مجدد سفارت‌ها برسند این روابط طبق نظر مجلس در مقطع فعلی در حد کاردار خواهد بود.

وی درباره برگزاری اجلاس ژنو ۲ وزمان برگزاری آن نیز گفت: تلاش‌ها برای برگزاری اجلاس ژنو ۲ شدت گرفته است. دیدارهایی بین مقامات آمریکایی و روسی و سازمان ملل بوده است و خواهد بود و اظهار امیدواری‌هایی شده است که این اجلاس هر چه زودتر برگزار شود؛ چرا که در شرایط فعلی بیش از گذشته به آن احساس نیاز می‌شود و باید به سمت گفت‌وگوهای ملی پیش روند. آقای فلتمن به عنوان معاون دبیر سیاسی دبیر کل سازمان ملل به دنبال اجلاس است زیرا میزبان و بانی آن سازمان ملل است.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات مطرح شده در خصوص وقوع جنگ در سوریه پرسید که عراقچی گفت: اجازه دهید فعلا در مورد جنگ صحبت نکنیم. اوضاع منطقه حساس‌تر از آن است که اینگونه صحبت‌ها بتواند کمکی به حل مشکلات منطقه انجام دهد. منطقه ما در شرایط بسیار پیچیده و تنش‌زایی به سر می‌برد. همه باید سیاست‌ها و مواضع خود را کنترل کنند و بیش از این اوضاع پیچیده و سخت نشود و زمینه برای راهکارهای سیاسی از بین نرود. قطعا هرگونه اقدام نظامی در سوریه همانطور که کشورهای دیگر از جمله روسیه هشدار داد‌ه‌اند عواقب سنگینی برای منطقه خواهد داشت و کمکی به سوریه هم قطعا نخواهد بود.

خبرنگاری به انتصاب سخنگوی جدید در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: همکاران رسانه‌ای و مطبوعاتی از شما رضایت دارند چه دلیلی وجود دارد سخنگوی جدید انتخاب شود که عراقچی گفت: قطعا تصمیم‌گیری در این باره بر عهده وزیر امور خارجه است. استدلال ایشان این است که دولت جدید و وزیر جدید حتما باید صدای جدیدی هم داشته باشد و به نظر ما این استدلال معقول است من هم از اول قرار نبود سخنگو باشم در یک دوره موقت و کوتاهی به دلیل تصمیم آقای مهمانپرست قرار شدکه به طور موقت این وظیفه را انجام دهم تا سخنگوی جدید تعیین شود که من در ماموریت اصلی‌ام که کار سیاسی وزارت امور خارجه است انجام وظیفه خواهم کرد. از لطف شما و سایر خبرنگارانی که بزرگواری داشتند و صحبت‌هایی را خصوصی و غیرخصوصی مطرح کرده‌اند تشکر می‌کنم.

خبرنگار دیگری پرسید در آستانه گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران قرار داریم برخی رسانه‌ها درباره پیش‌نویس آن نوشته‌اند که در آن آمده است ایران هم زمان با افزایش ظرفیت غنی‌سازی خود ذخایر اورانیومش را محدود نگه می‌دارد آیا این مساله را تایید می‌کنید و چه انتظاری از آژانس درباره گزارش جدید دارید؟ که عراقچی پاسخ داد: فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ایران در چارچوب مقررات بین المللی صورت می‌گیرد و ما هیچ‌گاه فراتر از مقررات بین‌المللی که به آن متعهد هستیم که شامل ان‌پی‌تی و موافقت‌های پادمان آژانس است نرفته‌ایم و قصدی هم نداریم آنچه که در برنامه ما انجام می‌شود چه از نظر ایجاد تاسیسات جدید یا نصب دستگاه‌های جدید و یا تولید و تبدیل مواد همه در چارچوب نیازهای ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی است.

وی اضافه کرد: ما هم در عرصه تولید برق و هم در زمینه تولید سوخت برای راکتورهای هسته‌یی و تحقیق و توسعه و عرصه‌های بهداشتی و پزشکی و تولید داروهای مربوط به بیماران سرطانی و هم در عرصه متعدد دیگر در زمینه کشاورزی و زمینه‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می شود به تولید مواد هسته‌یی در چارچوب مقررات احتیاج داریم و همه اینها در چارچوب نیازهای ما و براساس برنامه و سیاست‌های ما انجام می‌شود و ربطی به ابعاد سیاسی این موضوع ندارد از آژانس هم انتظار داریم در گزارش خود فقط به ابعاد فنی بپردازد و وظیفه خود را به عنوان نهاد بین المللی مربوط و موظف به بررسی ابعاد فنی برنامه هسته‌یی ایران انجام دهد و وارد بحث‌های سیاسی نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره اظهار نظر مسوولان فدراسیون فوتبال مبنی بر این که وزارت خارجه باید درباره اقدام مسوولان فوتبال امارات درباره انتخاب نام جعلی برای لیگ فوتبال این کشور وارد شود گفت: دوستان ما در فدراسیون فوتبال پاس‌کاری و شوت‌دادن و انتقال توپ را بهتر بلدند و بهتر می‌توانند این کار را انجام دهند. باید گفت در وهله اول اقدام لیگ امارات خلاف اساسنامه فیفا است و اگر شکایتی باید صورت گیرد باید به فدراسیون بین‌المللی فیفا باشد. بخش حقوقی وزارت خارجه در این باره مکاتبه‌ای با فدراسیون فوتبال کرده و اعلام آمادگی داشته که در این امر مهم به فدراسیون فوتبال کمک کند و توان حقوقی و دیپلماتیکش را در اختیار فدراسیون قرار دهد.

وی درباره خروج افراد مجرم از ایران و پیگیری‌های قضایی درباره آنها گفت: این مساله مشکلی است ما از طریق پلیس بین‌الملل اقدام کرده‌ایم و در مواردی آنها به کشور بازگشت داده شده‌اند و در مواردی کشور مربوطه همکاری نکرده ویا موافقت‌نامه‌ای بین دو کشور وجود نداشته است. به هر حال ما اگر بتوانیم کمکی کنیم که منجر به بازگردانده شدن افراد مجرم شود حتما دریغ نخواهیم کرد.

وی درباره اینکه روشنفکران آذربایجان پیشنهاد داده‌اند که کتیبه‌های بهتر و زیباتری به جای اشعار نظامی گنجوی در مقبره وی تعبیه شود، این همکاری‌ها در چه مرحله است گفت: اخباری به ما رسید که این کتیبه‌ها جابه جا شده است امیدواریم این جابه‌جایی برای مرمت و زیباتر شدن و بهتر شدن این کتیبه‌ها باشد. با دوستان در جمهوری ‌آذربایجان در تماس هستیم که این قضیه روشن شود که نظامی گنجوی شاعر بزرگ فارسی گوی است که متعلق به مردم ایران و جمهوری آذربایجان و بلکه میراث مشترک بشریت است و به همه بشریت تعلق دارد. آنها میراث ماندگار همه بشریت هستند و باید به آ‌نها ارج گذاشته شود. هرگونه احترامی به آنها حفظ شان آنها احترام به فرهنگ جهانی است. امیدواریم جابه‌جایی آنها برای مرمت آنها باشد. اگر برای تبدیل به احسن شدن آنها اقدامی لازم باشد و کارشناسان ایرانی بتوانند کمکی انجام دهند حتما در خدمت هستیم و تماس‌ها در این باره ادامه دارد. اما اطلاعی از تصمیم آذربایجان در این باره نداریم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر احکام سنگین زندان برای دو ایرانی در تایلند نیز گفت: اتهامی که برای این دو ایرانی صادر شده حمل غیرقانونی مواد منفجره بوده است. اتهام فعالیت تروریستی علیه دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی موضوعی بود که در رسانه‌های خارجی استفاده شد اما اتهامی که دولت تایلند درباره آنها اعلام کرد حمل غیرقانونی مواد مفنجره است و استفاده غیرقانونی از آنها علیه پلیس که ظاهرا در زمان دستگیری یکی از آنها چنین اقدامی انجام داده است و موضوع سوم خسارت وارد کردن به اموال عمومی بوده است. هیچ اتهام دیگری از جمله اینکه بعضی رسانه‌های دیگر خارجی اعلام کردند به آنها وارد نشده است. آنها البته دو ایرانی هستند که هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی در ایران ندارند. هنوز از انگیزه‌های آنها برای این اقدام در تایلند مطلع نیستیم؛ اینکه چرا اقدام به حمل مواد منفجره کرده‌اند و چه دلیلی باعث شده که این مواد منفجر بشود. اما از زوایه اینکه آنها دو شهروند تبعه ایران هستند که در یک کشور خارجی دستگیر شده‌اند و مراحل دادگاه آنها طی می‌شود طبیعتا سفارت ما در بانکوک وظیفه کنسولی دارد که خدمات کنسولی‌اش را به آنها ارائه دهد. از این زاویه ما پیگیر این مسئله هستیم که به آنها کمک شود اجرای عدالت دقیقا رعایت شود نیازهای آنها در زندان مورد توجه قرار گیرد و این کاری است که برای همه زندانی‌ها در حد مقدوراتمان انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: احکامی که برای این دو نفر صادر شده حبس ابد و ۱۵ سال است آن سه اتهام مربوط به نفر اول است که محکوم به حبس ابد شده است،‌نفر دوم اتهام معاونت در جرم را دارد که ۱۵ سال زندان برایش در نظر گرفته شده است فرصت تجدید نظر وجود دارد امیدواریم اگر تصمیم‌گیری برای درخواست تجدید نظر داشتند طبعا برای ادامه روند عادلانه دادگاه به آنها کمک خواهیم کرد و نهایتا اگر حکم زندان قطعی شود بین ما و تایلند موافقت‌نامه تبادل زندانیان وجود دارد که با طی شرایط خاصی می‌توانند به کشور منتقل شوند و ادامه دوران زندانشان را در ایران سپری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات والی هرات مبنی بر اینکه کنسولگری ایران را به اخذ رشوه برای صدور روادیدکار متهم کرده گفت: بین ما و افغانستان روابط بسیار نزدیک و دوستانه و برادارانه است، اما مشکلاتی که به صورت جاری ایجاد می‌شود طبعا گسترده است زیرا ما مرزهای طولانی با یکدیگر داریم. درباره مواد مخدر یا مهاجران افغانی و یا جویندگان کار و عابران غیرمجاز از مرزها مشکلات متعددی ایجاد می‌شود. یکی از مشکلات صدور ویزا برای مردم افغانستان است که خواهان سفر به ایران هستند. تعداد زیادی از اتباع افغانستان تمایل دارند به ایران سفر کنند و در جستجوی فرصت‌های کاری و اقتصادی هستند. ما براساس منافع و امنیت کشور ظرفیت محدودی برای صدور ویزا داریم. کنسولگری ما در هرات ماهانه حداقل سه هزار ویزا صادر می‌کنند با اینحال تقاضا برای ویزا بسیار گسترده است و متاسفانه عواملی دخیل شده‌اند که از آژانس‌های مسافرتی در افغانستان گرفته تا از این وضعیت سو استفاده کنند و مبالغی را از اتباع افغانی بگیرند از این گونه مشکلات وجود دارد اما هیچ کدام از آنها به کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های ما در افغانستان مربوط نمی‌شود. همکاران ما در کمال پاک‌دستی و صداقت در خدمت مردم و دولت افغانستان هستند. تا روند صدور ویزا را به بهترین شکل انجام دهند. اگر سوء استفاد‌ه‌ای انجام می‌گیرد توسط افرادی بیرون از سفارت است که من از والی محترم هرات گلایه می‌کنم که بدون بررسی‌های لازم اتهاماتی را به کنسولگری ما وارد کرده که پایه و اساسی را ندارد از ایشان می‌خواهم به عوامل بیرون از سفارت در افغانستان توجه کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی، درباره سفر کمیته حقوقی و کنسولی وزارت خارجه به یمن برای پیگیری سرنوشت دیپلمات ایرانی و همچنین انتظار از دولت یمن در این باره گفت: هیات وزارت امور خارجه به سرپرستی آقای سجادی از امروز کار خود را در یمن آغاز کرد تماس‌هایشان آغاز شده است امیدواریم در پایان این سفر بتوانیم به اطلاعات و اخبار جدیدی درباره دیپلمات ربوده شده ایرانی و عزیزمان برسیم هنوز اخبار بیشتری نداریم اما سفر این هیات را تحولی بزرگ می‌دانیم که امیدواریم نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: تاکید داریم که مسوولیت حفظ جان این دیپلمات بر عهده یمن است ما از مقامات یمنی انتظار موکد داریم که تلاش‌های خود را برای یافتن ایشان سرعت و شدت دهند و فکر می‌کنیم بیش از حد قضیه طولانی شده است و حتما انتظار داریم دولت یمن به مسوولیت خود برای یافتن این دیپلمات ایرانی عمل کند. اخبار کامل‌تر پس از بازگشت هیات اعلام می‌شود.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات نتانیاهو درباره متهم کردن ایران به این که سلاح‌های شیمیایی خود را در سوریه امتحان می‌کند پرسید که عراقچی گفت: اظهارات نتانیاهو آنقدر بی‌ارزش است که نیازی به پاسخگویی ندارد ایران همکاری کامل در عرصه مبارزه با سلاح شیمیایی با مراجع مربوطه داشته است و هیچگونه سلاح شیمیایی اصولا در ایران وجود ندارد که مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی مربوطه است رژیم صهیونیستی یکی از بزرگترین دارندگان سلاح‌های کشتارهای جمعی در منطقه خاورمیانه است و موجودیت این رژیم و سیاست‌های آن همواره و توطئه،‌تجاوز،‌کشتار، قتل و حمله به مردم فلسطین و کشورهای منطقه بوده است. چنین ادعاهایی از سوی نتانیاهو بیشتر ادعاهای مضحک و خنده‌داری است که ارزش پاسخگویی هم ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که در گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و ترکیه ،ایران گفته که استفاده از سلاح های شیمیایی توسط مخالفان سوریه انجام شده است نیز گفت: اعتقاد راسخ داریم که این استفاده توسط گروه‌های تروریستی بوده است. این اقدام در زمانی انجام شد که بازرسان سازمان ملل در سوریه حضور داشتند هیچ انسان عاقلی در شرایطی که بازرسان سازمان ملل وجود دارند اقدامی انجام نمی‌دهد که به ضرر خود باشد و به سرعت این موضوع گزارش می‌شود. بسیار منطقی است گروه‌های تروریستی و معارضین مسلحی که با تروریست‌ها مرتبط هستند از این فرصت سو استفاده کرده‌اند ضمن اینکه دولت روسیه مدارکی را در شورای امنیت ارائه کرد که نشان می‌داد که از طریق عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌داد که حمله از منطقه‌ای که تحت تصرف گروه‌های تروریستی بوده صورت گرفته ضمن اینکه گزارش‌هایی که توسط تلویزیون سوریه نشان داده شد مبنی بر کشف سلاح‌های شیمیایی و ماسک‌های مقابله با مواد شیمیایی که در اختیار گروه‌های تروریستی بوده و متاسفانه نام برخی کشورهای خارجی هم بر روی ظروف این مواد وجود داشتند.

وی اضافه کرد: اخیرا تشکیک‌هایی صورت گرفته درباره عکس‌هایی که از کشته شده‌ها منتشر شده و نشان می‌دهد ظاهرا یک سناریوی تبلیغاتی پشت سر این ادعا وجود دارد که دولت سوریه را متهم کند و بهانه‌ای برای حمله نظامی ایجاد نماید. ما به همه دولت های منطقه‌ هشدار می‌دهیم که مراقب باشند آنچه که در سوریه می گذرد در جهت منافع رژیم صهیونیستی است و هرگونه حمله به آن کشور دقیقا در راستای منافع رژیم صهیونیستی است و همه منطقه باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند و اجازه ندهند با اقدامات نسجیده دامنه بحران بیش از این گسترش یابد.

وی درباره‌ روابط ایران با کشورهای همسایه نیز گفت: همانطور که پیش از این تاکید شده که روابط با همسایگان اولویت دارد، در این باره منطقه‌ خلیج فارس جایگاه ویژه‌ای را دارد. جای انکار نیست که برخی سوء تفاهم‌ها و اختلاف‌نظرها و اختلاف سیاست‌ها بین ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس وجود دارد که فقط از طریق گفت‌وگو و مشورتهای سیاسی می‌تواند حل و فصل شود.

وی افزود: قطعا دولت جدید این موضوع را در اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار خواهد داد.

عراقچی به سفر سلطان قابوس به تهران اشاره کرد و گفت: این سفر می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد، روابط ما با عمان در بین کشورهای خلیج فارس همواره ویژه و خوب بوده است و عمق و تاریخ محکمی دارد. عمان می‌تواند علاوه بر روابط دو جانبه با ایران به گسترش روابط ایران با کشورهای خلیج فارس و رفع سوء تفاهم‌ها و رسیدن به سیاست‌های همسو کمک کند.

وی درباره‌ رژیم حقوقی دریای خزر و آخرین اخبار درباره‌ آن نیز گفت: بحث دریای خزر بسیار پیچیده، کاملا فنی و تخصصی است و ۵ کشور دیدگاههای مختلف و سیاست‌های مختلف دارند. رسیدن به دیدگاه واحد و رژیم حقوقی واحد در دریای خزر، حداقل تجربیات چند سال گذشته نشان داده که کار آسانی نیست. در وزارت خارجه دبیرخانه خزر این موضوع را پیگیری می‌کند و آقای آخوندزاده به عنوان نماینده‌ی ویژه رییس‌جمهور در دریای خزر این کار را دنبال می‌کند. هنوز منتظر هستیم که آیا تغییری در این باره صورت می‌گیرد یا خیر. منتظریم که تصمیم خود را آقای ظریف درباره‌ کادر مدیریتی جدید وزارت خارجه بگیرد درباره‌ دریای خزر ایران با حفظ حقوقش فعالیت خواهد کرد. اما به خاطر پیچیدگی‌هایی که دارد انتظار رسیدن به یک رژیم حقوقی در کوتاه مدت را نباید داشت.

عراقچی در ابتدای این نشست هفته دولت را به همه‌ی کارگزاران دولت، و بخصوص دولت جدید و اعضای آن تبریک گفت و یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 50 = 56