۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶

زمزمه استیضاح فرجی‌دانا ۹روز پس از «رای اعتماد»

روز گذشته 82 نماینده اصولگرای مجلس در قالب تذکر، مخالفتشان را با تصمیم‌های اخیر فرجی‌دانا اعلام کردند. علاوه بر این تذکر، نامه‌ای با هدف استیضاح وزیر در حال جمع‌آوری است. پشت پرده تلاش برای استیضاح، جبهه پایداری قرار گرفته و فراکسیون اصولگرایان، البته برخی نمایندگان عضو در فراکسیون رهروان ولایت نیز بیکار ننشسته‌اند و جسته‌وگریخته تلاش‌هایی صورت گرفته.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): رضا فرجی‌دانا هنوز نیامده باید پاسخگوی انبوه سوال‏‌ها باشد، نه‌تنها سوال که حالا اوراق استیضاح او در میان نمایندگان دست‌به‌دست می‌شود و به همین زودی‌ها باید منتظر استیضاح وزیر ۹روزه بود. وزارتخانه پرحاشیه وزارت علوم از همان ابتدا با واکنش‌های تندی از سوی اعضای کمیسیون آموزش اصولگرایان مجلس همراه بود. جعفر میلی‌منفرد از بهارستان رای اعتماد نگرفت و توفیقی دیگر وزیر پیشنهادی هم درست در دقایق ۹۰ به‌یکباره از معرفی به بهارستان بازماند. فرجی‌دانا در چنین شرایطی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد؛ رای اعتمادی که هنوز مهر آن خشک نشده، زمزمه‌های استیضاح به میان آمده، استیضاحی که می‌توان به سادگی ردپای آن را در انتصاب‌های اخیر وزیر علوم پی گرفت. جعفر توفیقی، مشاور وزیر علوم شده و میلی‌منفرد نیز، معاون آموزشی این وزارتخانه. انتصاب‌هایی که گویا اصولگرایان مجلس را بسیار برآشفته ساخته.
روز گذشته ۸۲ نماینده اصولگرای مجلس در قالب تذکر، مخالفتشان را با تصمیم‌های اخیر فرجی‌دانا اعلام کردند. علاوه بر این تذکر، نامه‌ای با هدف استیضاح وزیر در حال جمع‌آوری است. پشت پرده تلاش برای استیضاح، جبهه پایداری قرار گرفته و فراکسیون اصولگرایان، البته برخی نمایندگان عضو در فراکسیون رهروان ولایت نیز بیکار ننشسته‌اند و جسته‌وگریخته تلاش‌هایی صورت گرفته. وزیر علوم البته به جز دو، سه‌مورد انتصاب، در این ۱۰روز گذشته تنها مشغول شناسایی امور وزارتخانه بوده و هنوز تغییرها به تعداد انگشتان دست نرسیده، سروصدای فراوانی به راه افتاده. انگارنه‌انگار که وزرای علوم دولت‌های گذشته با انبوهی تغییرات و انتصاب مدیران ناکارآمد چه بلایی بر سر استاندارد علمی دانشگاه‌های کشور آوردند، البته آن روزها همه‌چیز بر وفق مراد اصولگرایان بود و کمتر صدای اعتراضی از این و آن شنیده می‌شد. نمایندگان مجلس چه بخواهند و چه نخواهند باید خودشان را برای تغییرهای گسترده مدیران آماده کنند، چنانچه موجی در دانشگاه‌های مختلف شکل گرفته و کمپین‌های نامه به وزیر علوم برای تغییر روسای دانشگاه‌ها در دستور کار دانشجویان است؛ دانشجویانی که در این سال‌ها با انواع محدودیت‌ها برای ادامه تحصیل و فعالیت‌های صنفی همراه بوده‌اند حالا در شرایط سیاسی معتدل‌تر بنا دارند تا اعتراضشان را به گوش وزیر علوم برسانند؛ وزیر علومی که هنوز ۹روز از رای اعتمادش از مجلس نگذشته، باید خودش را برای استیضاح احتمالی آماده کند. علاوه بر تذکر ۸۲نماینده گویا نامه اعتراضی دیگری در مجلس دست‌به‌دست می‌چرخد، نامه‌ای که باز هم رضا فرجی‌دانا را هدف قرار داده، البته به جز وزیر علوم کابینه یازدهم، وزیر امورخارجه و نفت هم روی خوشی از نمایندگان ندیده‌اند و این روزها با موجی از انتقادها مواجه‌اند.
تلاش برای ورود ۱۳۰ دانشجو ستاره‌دار به دانشگاه
اگر های‌وهوی بهارستان کمرنگ‌تر شود، دستور اصلی جلسه، بررسی وضعیت بازگشت به تحصیل برخی دانشجویان ستاره‌دار است، نه خط‌ونشان برای وزیر و نه تهدید به استیضاح. رضا فرجی‌دانا از میان ۳۰۰دانشجویی که در وزارت علوم طرح دعوی کرده بودند نزدیک به ۱۳۰نفر را برگزیده تا مراتب بازگشت‌شان به دانشگاه را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند. نصیری قیداری، معاون پارلمانی وزارت‌علوم در همین زمینه می‌گوید: «ماجرای دانشجویان ستاره‌دار همیشه مطرح بوده، البته در سال‌های گذشته گاهی تعدادشان به‌هزار نفر هم می‌رسیده. اینها دانشجویان بازمانده از تحصیل- به دلایل مختلف سیاسی، صنفی و…- هستند که از پذیرش در مقطع فوق لیسانس و دکترای دانشگاه‌های سراسری باز مانده بودند.»
ستاره‌دارها افراد مشکل‌داری هستند
البته عبدالوحید فیاضی که در چند ماهه گذشته در انتقاد و اعتراض به انتخاب‌ها و انتصاب‌ها در وزارت نماینده تاثیرگذاری بوده در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «اعلام شده بود برخی دانشجویان ستاره‌دار هستند، ما بررسی کردیم و مشخص شد، آنطور که در افکار عمومی پخش شده نیست، اینکه خیلی عادی و سلیقه‌ای یا سیاسی از ادامه تحصیل باز مانده باشند، اینها افراد مشکل‌داری هستند. حالا ما در جلسه از آقای فرجی‌دانا فهرست دانشجویان ستاره‌دار را از ایشان می‌گیریم. برای ما مهم است که بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار با چه توجیهی صورت می‌گیرد؟ اگر مشکل‌دار باشند، دولت حق ندارد دانشجویان ستاره‌دار را به دانشگاه‌ها برگرداند، با تغییر دولت، ارزش‌ها عوض نشده.»
انتصابات فرجی‌دانا، وزیر اطلاعات را به کمیسیون آموزش کشاند
از سوی دیگر نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه یکشنبه هفته آینده از وزیر اطلاعات دعوت خواهیم کرد تا با حضور در کمیسیون درباره نتیجه استعلام توفیقی و میلی‌منفرد پاسخ دهد، به خانه ملت گفته: «این کمیسیون معتقد است در بدنه وزارت علوم خلافی صورت گرفته بنابراین از وزیر اطلاعات می‌خواهیم تا نسبت به شبهات کاری این افراد پاسخگو باشد.»جبار کوچکی‌نژاد بنا دارد این سوال را از وزیر اطلاعات مطرح کند: «وضعیت استعلام توفیقی و میلی‌منفرد چگونه است؟ آیا به درستی استعلام انجام شده یا خیر؛ و اینکه نظر صریح این وزارتخانه نسبت به شبهات به وجودآمده در مورد این افراد چیست. در حال حاضر دیدگاه مجلس آن است که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خلاف عمل کرده و اعتدال‌ها رعایت نشده.»
البته او برخلاف دیگر نمایندگان تاکید کرده که استیضاح، آخرین اهرم بازدارنده است که کمیسیون از آن استفاده خواهد کرد. عباس مقتدایی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی منتقد انتصابات اخیر در وزارت علوم است و می‌گوید: «دلخوری برخی نمایندگان از انتصابات اخیر فرجی‌دانا روند استیضاح وی را بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد کلید زد.» گویی که مجلس نهم بنا ندارد کمی آهسته‌تر ماجرای استیضاح و سوال از وزرا را پیش برد، چندروز پیش محمدجواد ظریف، میهمان کمیسیون امنیت بود و به روایت اعضای این کمیسیون با دلخوری از مجلس رفت، گروهی دیگر در کمیسیون انرژی بنا را بر فضاسازی علیه وزیر نفت گذاشته‌اند و حالا وزیر ۹روزه علوم در آستانه استیضاح است.
منبع: شرق
::::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

24 + = 28