۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵

اسلام‌گرایان و سکولارهای جهان اسلام در بزنگاه تاریخی

در حالی که اتحادیه آفریقا عضویت حکومت کودتایی مصر را به حالت تعلیق درآورده، بشار اسد ضمن ابراز خوشحالی از سقوط مرسی، تحولات مصر را نشانه «شکست اسلام‌ سیاسی در جهان» خوانده است. ترکیه به عنوان مهم‌ترین حامی مرسی هنوز از پذیرش دولت نظامی خودداری کرده، ولی عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از سقوط مرسی به هیجان آمده و برخی از این کشورها در حال بازداشت اعضای اخوان‌المسلمین هستند.

8566f59e-cb08«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – سرویس جامعه مجازی: 

Ali-Ashraf Fathi از کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس در صفحه خود نوشت:

صدها هزار تن از حامیان محمد مرسی و علاقه‌مندان به اخوان‌المسلمین به خیابان‌های مصر ریخته‌اند و برخی خبرنگاران نیز از آمار چهار میلیونی خبر می‌دهند. تعداد تلفات ناشی از حمله نظامیان حامی کودتا به حامیان مرسی به ۱۰ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی رسیده است. تظاهرکنندگان شعار «یا پیروزی یا شهادت» سر می‌دهند. دکتر محمد بدیع رهبر ۷۰ ساله جنبش اخوان‌المسلمین در میان تظاهرکنندگان حاضر شده و سخنرانی تندی ایراد کرده است. این سخنرانی منجر به صدور حکم بازداشت وی از سوی دولت کودتا شده. بدیع در سخنرانی پرشور خود در حالی که جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای ارتش مصر مدام بر فراز میدان و خیابان‌ها در حال پرواز بودند، اعلام کرد که حامیان مرسی، دولت کودتا را نخواهند پذیرفت و حاضرند جان‌شان را بر سر آزادی نخستین رییس‌جمهور منتخب و مردمی تاریخ مصر و دیگر زندانیان حکومت کودتا بدهند. وی خطاب به شیخ الازهر گفت: «تو نماینده همه مسلمانان مصر نیستی. به نام آنها سخن نگو! تو برای حفظ صندلی قدرت می‌جنگی» سپس گفت: «خدایا! برادران ما بر ما ستم کردند. تو آنها را ببخشا!»

در حالی که اتحادیه آفریقا عضویت حکومت کودتایی مصر را به حالت تعلیق درآورده، بشار اسد ضمن ابراز خوشحالی از سقوط مرسی، تحولات مصر را نشانه «شکست اسلام‌ سیاسی در جهان» خوانده است. ترکیه به عنوان مهم‌ترین حامی مرسی هنوز از پذیرش دولت نظامی خودداری کرده، ولی عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج  فارس از سقوط مرسی به هیجان آمده و برخی از این کشورها در حال بازداشت اعضای اخوان‌المسلمین هستند.

اگر تنش‌ها در مصر افزایش پیدا کند، اخوان‌المسلمین بر خلاف سرکوب‌های دوره مبارک، اکنون توان بیشتری برای رویارویی با حاکمان نظامی مصر را دارد.   ورای این تنش‌های بی‌سابقه سیاسی، دو جریان اسلام‌گرا و سکولار جهان اسلام در بزنگاه مهمی قرار گرفته‌اند. شریعت‌گرایان متکی به یک انتخابات کاملا آزاد و استاندارد خواهان آزادی اولین رییس‌جمهور منتخب مردمی تاریخ مصر هستند و سکولارها به پشتوانه نظامیان کودتاگر خواهان نادیده گرفتن انتخابات یک سال پیش و کنار گذاشتن قانون اساسی این کشور شده‌اند. قواعد دموکراسی به سود اسلام‌گرایان و حمایت کودتاگران به سود سکولارهاست. هر دو نیز از بدنه مردمی قدرتمندی برخوردارند. نتیجه‌ای که مصری‌ها از این جدال تاریخی خواهند گرفت، تعیین‌کننده جدال‌های مهم فکری منطقه‌ای و جهانی خواهد بود. آیا کودتا ذاتاً و مطلقاً مذموم  و دموکراسی ذاتاً و مطلقاً ممدوح است؟ و یا این ممدوحیت و مذمومیت نسبی است؟ آیا دموکراسی هدف است یا وسیله؟

نوشته سه سال پیشم درباره اسلام سیاسی در خاورمیانه.

فیلم سخنرانی پرشور رهبر اخوان‌المسلمین در تظاهرات روز جمعه را از اینجا ببینید.

عکس الجزیره از تظاهرات دیروز حامیان مرسی در قاهره

عکس الجزیره از یکی از کشته‌‌های حامی مرسی

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

41 - 40 =