۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۶

افزایش احتمال حضور خاتمی در «تحلیف»

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

khatamiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رفته رفته تصویر سید «محمد خاتمی»، رییس‌جمهوری پیشین ایران‌ روی صفحه‌روزنامه‌ها به چشم می‏خورد و حالا بازدیدها و برنامه‌های او از سوی رسانه‌ها پوشش داده می‌شود، اینها همه برای افکار عمومی پیام ‌روشنی دارد، پیامی برای بازگشت مبدع ایده «گفت‌وگوی تمدن»‌ها به عرصه عمومی سیاست. در همین زمینه علی مطهری تاکید دارد ایران می‌تواند با فرستادن چهره‌هایی نظیر سیدمحمد خاتمی به برخی کشورها، برخی معضلات سیاست خارجی خود را حل و فصل کند. چراکه این‌روش‌ها، ‌روش‌های مرسوم دنیای امروز است. در دنیای امروز مقامات بازنشسته سیاسی گاهی یخ ‌روابط کشورها را آب می‌کنند. حالا حضور سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف حسن‌روحانی می‌تواند، یخ‌ روابط داخلی را آب کرده و فرصتی برای وحدت ملی فراهم آورد؛ وحدتی که سنگ بنای آن با ائتلاف و همگرایی اصولگرایان میانه و اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر ایران اتفاق افتاد. نمایندگان مجلس بر این باورند که حضور خاتمی، علاوه بر اینکه یک‌رویه عادی بوده و در آن تردیدی نیست، می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو میان گروه‌های و طیف‌های مختلف فکری باشد که در این سال‌ها تا حدودی از هم دور افتاده‏اند. به تحلیف حسن‌روحانی، خیلی زمان نمانده اما برخی کماکان برای عدم حضور سیدمحمدخاتمی در مراسم تحلیف‌روحانی، خط‌ونشان می‌کشند؛ با این حال حضور خاتمی در مراسم تحلیف بدون تردید با برخی حاشیه‏سازی‏ها همراه خواهد شد. اسماعیل کوثری در لابی مجلس، به «شرق» می‏گوید: «اگر قرار باشد خاتمی به تحلیف بیاید، آن وقت شاید برخورد خوبی با او صورت نگیرد.» از سوی دیگر محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس نیز درباره حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم تحلیف حسن روحانی، به خبرگزاری مهر، گفت: «اطلاعی از این موضوع ندارم اما فکر نکنم دعوتی از ایشان صورت بگیرد.»

خاتمی، چهره‌ای فراجناحی
هادی شوشتری . عضو کمیسیون امنیت مجلس

دعوت از ‌روسای‌جمهوری برای شرکت در مراسم تحلیف؛ هم سطح مراسم را بالا برده و هم امکانی برای تعامل میان ‌رویکردهای مختلف در عرصه سیاسی به وجود خواهد آورد. تغییرات سیاسی به‌دنبال پیروزی حسن‌روحانی در انتخابات ریاست‏جمهوری اخیر ایران، واضح و مبرهن است. این تازه ابتدای راه است و ما بدون شک در آینده‏ای نزدیک شاهد خروج چهره‌های سیاسی از انزوا هستیم. سیدمحمد خاتمی نه‌تنها چهره شناخته شده داخلی، که چهره‌ای جهانی است و حضورش در مراسم تحلیف می‌تواند پیام‌روشنی برای حرکت در مسیر میانه‌روی و اعتدال باشد. به هر شکل باید برای تحقق شعارها، از همین حالا برنامه‌های عملیاتی ارایه شود. مردم منتظر تصمیم‌های مثبت حسن‌روحانی هستند.
مخالفان حضور خاتمی، در اقلیت
 اسماعیل جلیلی . عضو کمیسیون  برنامه و بودجه
همیشه‌روال و قانون این بوده که‌روسای‌جمهوری پیشین کشور در مراسم تحلیف‌روسای‌جمهوری منتخب شرکت داشته باشند و این ماجرا برای تمام‌روسای‌جمهوری صدق می‌کند و استثنایی هم ندارد؛ از آقای احمدی‌نژاد گرفته تا سیدمحمد خاتمی. برخی دوستان در مجلس فضای متشنجی به‌وجود می‌آورند و گاهی برای حضور آقای خاتمی در مجاس خط‌ونشان می‌کشند، اما واقعیت این است که اکثریت مجلس موافق حضور خاتمی در بهارستان هستند و آنهایی هم که قصد ایجاد حاشیه دارند، در اقلیت هستند. از طیف مخالف حضور خاتمی در مراسم تحلیف‌روحانی، هیچ حمایتی وجود ندارد.امیدواریم براساس همان‌روال قانونی شاهد حضور همه چهره‌های سیاسی در مراسم تحلیف باشیم.

دعوت از خاتمی؛ احترام به رای مردم
مهدی سنایی . عضو کمیسیون امنیت مجلس

حضور شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی کشور در مراسم تنفیذ و تحلیف حسن‌ روحانی می‌تواند به تداوم وحدت و همدلی در کشور کمک کند. در مراسم تحلیف از گذشته مرسوم بوده که‌ روسای‌جمهوری سابق حضور پیدا می‌کردند و حضور آقای خاتمی هم می‌تواند به ایجاد وحدت و همدلی در میان طیف‌های مختلف سیاسی کمک کرده تا فضای برادری و دوستی در جامعه شکل گیرد. اما متاسفانه یک هفته‏ای است که برخی از گروه‌ها مواضع تندی در این زمینه گرفته‌اند. اما برخلاف نظر این دوستان فکر می‌کنم دعوت از خاتمی در راستای احترام به رای مردم و در جهت ایجاد فضای آرام و باثبات در کشور است.
منبع: روزنامه شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 8