۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱

سبحانی در نشست دفتر تحکیم وحدت: اقتصاد کشور در ۲۴ سال گذشته با تفکر سرمایه‌داری اداره شده است

بعد از جنگ دولت‌هایی که سر کار آمدند به خاطر میل به آبادانی و ساخت و ساز و به دلیل غلبه تفکر سرمایه‌داری و اندیشه مبتنی بر لیبرالیست سنگ بنایی گذاشته شد که در 3 دولت بعدی استمرار پیدا کرد و آن سنگ بنا با اصول قانون اساسی مطابقت نداشت و در حقیقت در 24 سال گذشته کشور ما با یک سیاست اقتصادی اداره می‌شود.

sobhani 7«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حسن سبحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با حضور در نشست انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه علامه طباطبایی پیرامون مسائل انتخاباتی به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: کسی که مسئولیت ریاست جمهوری را  بر عهده می گیرد باید بر اساس واقعیت‌ها نیز عمل کند. در حالی که قبل از انتخابات صبحت‌ها پیرامون آرمان‌ها و ارزش‌هاست،من ترجیح می‌دهم درباره واقعیات صحبت کنم.

سبحانی افزود: کار رئیس جمهور با کار دولت بر هم منطبق نیست، دولت مطابق قانون اساسی تکالیف روشنی دارد و رئیس جمهور نیز وظایف خاص خودش را دارا می‌باشد از جمله وظایف اقتصادی رئیس جمهور اداره کردن وزیران، مسئولیت برنامه، بودجه، اداری و استخدامی کشور است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در کشور ما دولت نقش زیادی در اقتصاد دارد، گفت: این وظیفه رئیس جمهور، به این معنی است که رئیس دولت در اقتصاد ملی که منظور هم اقتصادی دولتی و هم غیر دولتی است، نقش بسزایی دارد، همچنین تخصص رئیس دولت برای تصدی امر برنامه و بودجه، می‌تواند مستقیما به مسائل اقتصادی گره بخورد.

سبحانی در ادامه افزود: قانون اساسی نقش مهمی را در دورانی که مسائل اقتصادی حاد باشد و چه غیر آن، برعهده رئیس جمهور گذاشته شده است. در مقدمه قانون اساسی این نکته مطرح است که دولت راهگشای ایجاد جامعه اسلامی است. جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن نهادهایی که در آن به وجود  می آیند، مطابق قانون اساسی باشند. و کارکرد این نهادها این است که مسائل عقیدتی نهضت اسلامی را عینیت بخشند. دولت باید با بوجود آوردن نهادها و سازمان‌ها و همچنین با کارکرد آنها عقاید مطرح در نهضت اسلامی را عینیت بخشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: استراتژی قانون اساسی این است که اگر نهادهای درون قانون عملیاتی شود، جامعه نمونه بوجود خواهد آمد و در آن جامعه انسان با ارزش‌های اسلامی پرورش می‌یابد. این مشی انقلاب اسلامی است، درحالی می‌شود از کشوری صحبت کرد و آن را ممیز کشورهای دیگر کرد که عینیت اصول قانون اساسی آن کشور در رفتار آن جامعه دیده شود. اگر در کارکرد کشور و نهادهای آن ردپای قانون اساسی نباشد، دلیلی برای نامیده شدن کشور اسلامی وجود ندارد.

حسن سبحانی با تاکید بر غلبه تفکر سرمایه‌داری بر اقتصاد کشور تصریح کرد: بعد از جنگ دولت‌هایی که سر کار آمدند به خاطر میل به آبادانی و ساخت و ساز و به دلیل غلبه تفکر سرمایه‌داری و اندیشه مبتنی بر لیبرالیست سنگ بنایی گذاشته شد که در ۳ دولت بعدی استمرار پیدا کرد و آن سنگ بنا با اصول قانون اساسی مطابقت نداشت و در حقیقت در ۲۴ سال گذشته کشور ما با یک سیاست اقتصادی اداره می‌شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بد اقتصادی و فرهنگی، گفت: امروز که علائم رشد اقتصادی و فرهنگی در جامعه ایران رصد می‌شود هیچکس نمره خوبی به این وضعیت نمی‌دهد وضعیت الان ما نتیجه کارکرد یک تفکر اقتصادی در ۲۴ سال گذشته است. اگر چنین وضعیت را نمی‌پسندیم باید به دنبال تغییر سیاست‌ها باشیم.

حسن سبحانی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر بر اساس فردگرایی افراطی و کنار گذاشتن دولت توسعه‌ای مبتنی بر یکی دانستن توسعه با ساخت و ساز و مثل دیگران شدنِ ایران جلو آمدیم یعنی مبنی بر اصول قانون اساسی اقدام نکردیم.

وی افزود: امروز در کشور ما با وجود رکود اقتصادی بانک‌های وسیعی وجود دارد که از رونق اقتصادی بالایی برخوردار هستند. متقاضیان تأسیس، بانک‌ها را آنقدر پر رونق می‌یابند که صف تأسیس بانک‌ها بسیار طولانی می‌شود. چه وضعیتی پیش آمده است که در اقتصادی که رکود حاکم است و نرخ رشد اقتصادی آن صفر است نظام مالی آن پر رونق است؟ نتیجه آن می‌شود که پول در اقتصاد ما حاکم است.

حسن سبحانی با اشاره به اینکه ما به نهادهای قانون اساسی پشت پا زده‌ایم، خاطرنشان کرد: الان مردم اگر دو شغل داشته باشند، می‌توانند زندگی‌شان را بگذارند و دیگر وقتی برای نشاط سیاسی باقی نخواهد ماند. عدالت به معنی تحقق حق است. وقتی قانون اساسی از حقوق مردم صحبت می‌کند، یعنی اینکه مطبوعات باید آزاد باشند، اجتماعات باید آزاد باشد و خیلی موارد دیگر. این در شرایطی است که اگر مردم از نظر اقتصادی نتوانند زندگی‌شان را بگذرانند، این حقوق اجرا نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به اصول حقوق اساسی برگردیم، تصریح کرد: تجربه و دانش بشر باید با آگاهی مدیران به گونه‌ای به کار گرفته شود تا بشود جامعه را با اصول قانون اساسی وقف داد. من معتقدم صدور انقلاب اسلامی از طریق عینیت بخشیدن به اصول قانون اساسی است.

وی افزود: جامعه‌ای که عقاید اسلامی در آن عینیت یابد و همه از وضعیت راضی باشند، دیگر زحمت امام و شهدا هدر نخواهد رفت، ما نمی‌خواهیم پوسته‌ای از اسلام در جامعه حاکم باشد.

 *در عرصه انتخابات مسائل زیادی عنوان می‌شود ولی سابقه افراد نشانه عمل آنها در آینده است

 سبحانی در ادامه گفت: کسانی که در معرض انتخاب برای ریاست جمهوری هستند گذشته مشخصی دارند و توصیه می‌کنند برای بررسی چرایی عدم مطابقت دولت‌ها قانون اساسی به سابقه سیاسی افراد توجه کنیم زیرا اینکه افراد چقدر در سابقه سیاسی خود به اجرای قانون اساسی متعهد هستند می‌تواند اطمینان از عمل آنها به صحبت‌هایشان در آینده را حاصل کند.

 وی افزود: گذشته برخی افراد دغدغه آنها را در مورد مسائل مختلف نشان می‌دهد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: بر اساس قانون اساسی مصوبات مجلس نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد و وظیفه شورای نگهبان نیز نظارت بر قوانین و تائید آنهاست ولی دولت‌ها و مجلس قوانینی را ارائه کردند که با قانون اساسی مغایر نبود و به همین دلیل شورای نگهبان آنها را تائید کرد ولی چندان منطبق بر قانون اساسی نیز نبوده است.

وی ادامه داد: سیستمی بودن اصول نیز مانع از انطباق کامل قوانین بر قانون اساسی شده است و متناسب نبودن سیاست‌ها با شرایط کشور نیز به این قضیه دامن زده است.

سبحانی گفت: البته برنامه‌نویسان با صداقت در کشور بر انطباق قوانین با قانون اساسی اصرار داشته‌اند.

وی در ادامه جامعه اسلامی را جامعه‌ای منطبق بر قانون اساسی دانست و گفت: در یک یا دو سال نمی‌توان جامعه‌ای منطبق بر قانون اساسی یاد کرد ولی باید برای یک افق ۲۵ ساله برنامه‌ریزی کنیم.

*امکانات کشور بر اساس آمایش سرزمین توزیع نمی‌شود

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در کشور ما آمایش سرزمین برای توزیع درست امکانات رعایت نمی‌شود اظهار داشت: ما باید توجه کنیم که هر امکاناتی را با توجه به شرایط هر منطقه توزیع کنیم به طور مثال صنعت فولاد نیاز به آب زیاد دارد و باید در کنار دریا باشد ولی ما آن را در کویر هم احساس می‌کنیم.

وی افزود: اگر آمایش سرزمین درست رعایت می‌شد ۵ استان جنگ‌زده جنوبی کشور در حال حاضر امکانات بهتری داشتند.

سبحانی ادامه داد: رئیس‌جمهور و دولت باید به برخی طرح‌ها نه بگویند در صورتی که ما فکر می‌کنیم احترام به مردم این است که با همه طرح‌ها موافقت کنیم.

به گفته سبحانی موافقت با اجرای تمام طرح‌ها از تمام مناطق مانع از تحقق عدالت در اماکن مختلف می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای حذف سهمیه استخدام فرزندان کارمندان به جای آنها در برخی ادارات برنامه‌ای دارید یا خیر گفت: اگر چنین قانونی در ادارات وجود دارد خلاف است.

*هدفمندی یارانه‌ها قصابی بود نه جراحی

سبحانی با اشاره به درست نبودن طرح تحول اقتصادی گفت: به طور کلی مسئله‌ای به نام طرح تحول معنایی ندارد زیرا تحول باید اتفاق بیفتد و پس از آن نام تحول را بر روی طرحی قرار دهیم ولی از تمام طرح‌هایی که برای تحول اقتصادی در نظر گرفته شده بود فقط طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد که آن هم از ابتدا یک قصابی بود نه جراحی.

وی افزود: در طرح هدفمندی یارانه‌ها بیمار شناخته نشده بود زیرا به طور کلی چیزی به نام یارانه سوخت در کشور وجود نداشت که بخواهیم آن را حذف کنیم بلکه ما از ابتدا سوخت را ارزان می‌فروختیم نه اینکه با یارانه باشد.

سبحانی اظهار داشت: طرح هدفمندی یارانه‌ها هدفمند نبود زیرا هدفمندی این نیست که به ۷۵ میلیون نفر یارانه‌ دهیم، در این طرح مسائل اقتصادی ساده گرفته شد و تحولی ایجاد نشد.

در ادامه یکی از دانشجویان مسئله‌ای را مطرح کرد مبنی بر اینکه حسن روحانی کتابی را با عنوان نهادگرایی در امنیت ملی ایران نوشته است و مکتب نهاد‌گرایان را در اقتصاد مطرح کرده است که حسن سبحانی در این مورد گفت: رویکردهای اقتصادی در یک جامعه باید بر اساس شرایط آن جامعه باشد. ممکن است نظریه‌ای بسیار موفق هم باشد ولی متناسب با یک جامعه پیشرفته مطرح شده باشد.

وی افزود: رویکردهای اقتصادی در یک جامعه سرمایه‌داری بسیار پیشرفته است که درآمد سرانه آنها بیش از ۲۰ هزار دلار است در صورتی که ما از نظر اقتصادی از آنها عقب‌تریم و نظریه‌هایی که در آن کشورها موفق است ممکن است در جامعه ما مناسب نباشد.

سبحانی گفت: ما برای اصلاح اقتصاد کشور باید نرخ ارز را اصلاح کرده و به کوچک‌سازی دولت بپردازیم.

وی ادامه داد: ۱۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه کشور در اختیار نهادهایی قرار می‌گیرد که آنها هم انحصاری هستند یعنی انحصار از بخش دولت به بخش خصوصی منتقل می‌شود که این وضعیت نیز مناسب نیست.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چه نظریه‌ای را برای اقتصاد کشور پیش‌بینی می‌کنید عنوان کرد: حدود ۳۰ سوال یعنی حداقل ۶۰ ترم دانشگاهی، بانکداری اسلامی و اقتصاد بدون ربا را تدریس کرده‌ام و تمام سال‌هایی که در مجلس و دولت بودم نیز به این مسئله پرداختم و در حال حاضر با شعار انتخاباتی اقتصاد بدون ربا وارد شده‌ام.

وی افزود: وقتی می‌گویم اقتصاد بدون ربا اجرا می‌کنم حتما بر اساس مبانی علمی می‌گویم.

سبحانی در ادامه با بیان تعریفی از اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصادی که بتوان با پشتیبانی مردم جامعه را در مبارزه با سلطه سست نکند اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: برنامه‌ای که تهیه کرده‌ام به رشد فضایل اخلاقی و ایجاد نظام اقتصادی می‌پردازد.

سبحانی با بیان اینکه مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی غیر قابل تفکیک هستند گفت: اگر جامعه‌ای مانند اروپا بسازیم ولی فرهنگ دینی ما در آن نباشد فایده‌ای ندارد، نقطه اوج نگاه من فرهنگی است که این مسائل را در ۳۵ محور در برنامه‌ام آورده‌ام.

وی ادامه داد: من بر این مسئله تاکید دارم که در دل فقر، دین و فرهنگ ریشه نمی‌گیرد.

به گفته وی این جمله که کشورهای اسلامی فقیر هستند غلط است زیرا اگر کشوری اسلامی باشد نباید فقیر باشد و اگر کشوری فقیر بود اسلامی نیست.

وی اظهار داشت اگر بگویم اقتصاد زیربنای فرهنگ است تصوری مارکسیستی است ولی می‌گویم که باید به مسائل معیشتی مردم بسیار بپردازیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه برخوردی با صنایع تخریب‌کننده محیط زیست دارد گفت: طرح‌های هفتگانه نیشکر قرار بود با ۴۰ میلیارد تومان به پایان برسد ولی در حال حاضر به ۴۰۰ میلیارد تومان نیز رسیده است.

سبحانی ادامه داد: من برای طرح‌هایی که نیمه‌کاره هستند باید موردی تصمیم بگیرم و بر اساس هزینه فایده اقتصادی ـ اجتماعی آنها را تجزیه و تحلیل کنم ولی برای شروع طرح‌های جدید به پیشنهادهای مخرب حتما نه می‌گویم.

وی در ادامه در رابطه با مسائل اقتصادی اجرا شده در دولت‌های قبلی گفت: سیاست اقتصادی یکسانی بر مبنای لیبرال در دولت‌های گذشته اجرا شد ولی دوره فرد‌محوری به پایان رسیده است و باید سیستم قانون اساسی را پیاده کنیم، مفسر قانون اساسی نیز شورای نگهبان است و کسی نباید تفسیر خود را حاکم کند.

سبحانی افزود: قانون اساسی دولت توسعه‌ای را مطرح کرده و من به دولت توسعه‌ای که برای رشد کشور سیاستگذاری می‌کند معتقدم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد ایران بورس‌محور است یعنی چیزی به نام وام وجود ندارد و آنچه در نظام بانکی می‌گذرد مشارکت است نه وام.

وی افزود: در مورد ربا نیز باید بگویم تعریف ربا قرض، شرط و مازاد است که در نظام بانکی ما قرض وجود ندارد. بنابراین سرمایه‌گذاری بانکی یک مشارکت محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 8 = 2