۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۹

سیاسی کاری در برنامه دیروز، امروز، فردا

چند سال تمام صدا و سیمایی که پسوند ملی در کنار نامش دارد بیش و پیش از هر چیزی در رویکردهای سیاسی و برنامه های ارائه شده اش در این حوزه، تریبونی خاص برای طرح ایده ها و دیدگاه های یک طیف سیاسی خاص بود، طیفی که از آنها به عنوان اصولگرا نام برده می شود و حال دوباره...

12094مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

هادی پناهی نوشت:

چند سال تمام صدا و سیمایی که پسوند ملی در کنار نامش دارد بیش و پیش از هر چیزی در رویکردهای سیاسی و برنامه های ارائه شده اش در این حوزه،  تریبونی خاص برای طرح ایده ها و دیدگاه های یک طیف سیاسی خاص بود، طیفی که از آنها به عنوان اصولگرا نام برده می شود؛ در این سال ها اصلاح طلبان و اعتدال گرایان محذوفان همیشگی کنداکتور صدا و سیما بودند جز در موارد بسیار معدودی که به شکل قطره چکانی برخی از کنشگران این اردوگاه سیاسی به جام جم راه می یافتند و می توانستند تا حدودی طرح موضوع و دغدغه کنند که آنهم در سیل پروپاگاندی جناح مقابل نه به چشم می آمد و نه می توانست دایره شمول گسترده ای در مخاطبان عام این رسانه ملی داشته باشد.

در طول دو دهه اخیر بطور معمول طیف راست از جناح چپ در صدا و سیما بسیار بروز و ظهور بیشتری داشت و در چند سال اخیر این روند شیب فزاینده ای به خود گرفت تا آنجا که دیگر دیدن تصاویر افرادی چون آیت الله هاشمی از رسانه ملی به خیال دور می مانست افرادی چون سید محمد خاتمی که هشت سال ریاست جمهوری کشور را با آرای بالا و قاطع دراختیار داشتند؛ که گویی هیچ گاه در این کشور منصبی نداشته و از جایگاهی برخوردار نبودند.

این طلسم اما با فیلم تبلیغاتی حسن روحانی کاندیدای آن روزها و رئیس جمهور منتخب ملت این روزها شکسته شد؛ مردم با رای معنی دار خود نشان دادند که این تبلیغات یکسویه و یکطرفه جایگاه و پایگاهی در میان آنان ندارد و فارغ از همه مضایق و کاستی ها آنان خدمتگزاران صدیق خود را فراموش نمی کنند و به هنگامه آزمون آنگونه که بایسته و شایسته است پاسخ تمامی نکات را هوشمندانه و با دقت می دهند.

با وزیدن نسیم اعتدال در سپهر سیاسی و اثبات رویکرد اکثریت ملت انتظار می رفت که صدا و سیما همخوان با رای و نظر مردم تغییری در رویکردها و عملکردهای خود بدهد اما شب گذشته و ساعتی پیش بازهم نشان داده شد که گویا مدیران این مجموعه نمی خواهند تغییر مشی چندانی در رفتارهای پیشین خود بدهند و درب بر همان منوال گذشته و بر همان پاشنه می چرخد.

در حالیکه موضوع انتخاب شهردار پایتخت به مهم ترین موضوع روز عرصه سیاسی کشور تبدیل شده و همگان از هر طیف و جناحی بر حساسیت و اهمیت این موضوع خطیر اذعان و اعتراف دارند. در بهترین ساعت پخش و در برنامه ای که در چند سال گذشته موضوعات روز سیاسی با حضورمسئولین و کارشناسان مورد کنکاش و بررسی قرار می گیرد؛ برنامه امروز، دیروز، فردا موضوع بحث خود را آغاز به کار چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا قرار داد و در حالیکه قرار بود با هماهنگی های اعلام شده عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این جلسه حضور یابد به ناگهان میهمانان برنامه عوض شدند و با این عنوان که وزیر کشور به علت سفر کاری نتوانسته است در جلسه حضور یابد دو تن از منتخبین دوره چهارم شورای شهر تهران به استودیو جام جم آمدند تا در خصوص شوراها و کارکرد آنها سخن بگویند.

جلسه ای که هم به لحاظ شکلی و هم از لحاظ ماهیتی ایرادات بسیاری داشت و نشان داد که رویکرد صدا و سیما بازهم در بزنگاه های حساس به سمت و سوی یک طیف سیاسی گرایش دارد.

طرفه آنکه در ابتدا مجری برنامه تاکید و تصریح ویژه ای بر عدم سیاسی کاری اعضای شورای شهر و منتخیبن مردم داشت و اولین سئوال خود را نیز به این نکته اختصاص داد.

سیاسی کاری که از منظر آنان و با توجه به مصادیقی که عنوان می کردند عمل در چارچوب رویکردهای قاعده مند حزبی و جناحی است و اینکه منتخبین شورا نباید سیاست و مولفه های آن را در تصمیمات خود دخالت دهند. پیش فرض و انگاره ای که از اساس محل ایراد است چرا که تفسیر آنان از سیاسی کاری به بیراه می رود.

برای تبیین این نکته باید گفت مگر می شود کسی که طی یک فرآیند سیاسی (انتخابات) به این جایگاه راه یافته و علی القاعده عقبه و سابقه سیاسی داشته از سیاست ورزی پرهیز داد؟ از اساس امر سیاسی سایه بسیط خود را در برهه و زمانه ما بر یکان یکان وجوه زندگی گسترانده است و اینکه گفته می شود سیاست نباید در حوزه بالادستی چون شورا و شهرداری دخالت داده شود به شوخی می ماند که تنها می توان آن را در چارچوب فیگورهای سانتیمانتالیستی ارزیابی کرد. شوراها در ساخت قدرت حضور دارند و ذاتا یک سازه سیاسی هستند آنچیزی که در این میانه محل ایراد است سیاسی کاری و مقدم دانستن مولفه های غیر همخوان با وظایف و کارکردهای شوراها است که محل ایراد است و از حسن اتفاق این برنامه آنهم در این برهه و با ترکیب میهمانان آن مصداق بارز سیاسی کاری بود.

در حالیکه لااقل نیمی از منتخبین شورا متعلق به جناح اصلاح طلب هستند و با این عنوان و تحت لوای لیست این اردوگاه سیاسی از مردم رای گرفته و انتخاب گردیده اند در کمال تاسف دو مهمان حاضر در استودیو متعلق به جناح مقابل یعنی اصولگرایان بودند و تنها یکی از منتخبین اصلاح طلب به عنوان میهمان تلفنی به برنامه فرا خوانده شد که بدیهی است نه در حضور میهمانان و نه در وقت ارائه شده انصاف لحاظ نگردیده بود و شائبه سیاسی کاری بوضوح قابل حس شدن بود.

از سوی دیگر نکته جالب توجه هماهنگی دو میهمان در راستای اهداف سیاسی خاص بود به گونه ای که علیرضا دبیر و رضا تقی پور هر دو به نحوی سخن گفتند که گویی برای مدیر فعلی شهرداری تهران رپرتاژ آگهی می روند؛ این نکته در رفتار و منش دبیر بیش از تقی پور هویدا بود و جالب آنکه وقتی تقی پور از روند انتخاب گزینه ها می گفت و در نهایت اشاره داشت که دو نفر به نقطه نهایی می رسند به ناگهان دوربین دبیر را نشان داد که با حالتی خاص به وی گفت ” بعدا به این می رسیم”  ( دبیر فکر می کرد دوربین وی را نشان نمی دهد) این نکته بخوبی نشان داد که میهمانان در راستای هدفی خاص هماهنگ اند.

از سوی دیگر دبیر بارها در برنامه به تعریف و تمجید از عملکرد شورای شهر سوم و شهردار فعلی تهران پرداخت که البته نمی تواند به خودی خود محل ایراد باشد اما در هنگامه ای که همگان می دانند رقابت حساس و نفس گیری میان دو گزینه شهرداری از سوی دو طیف در شرف تکوین است این دفاع و حمایت آنهم از رسانه ای که با بودجه بیت المال اداره می گردد و باید حفظ بی طرفی کند چه معنایی دارد؟

از همه جالب تر آنکه علیرضا دبیر در انتهای سخنان اش به دیدارهای چندگانه شهردار فعلی تهران و رئیس جمهور اشاره کرده و عنوان داشت که هماهنگی میان آنان وجود دارد! نکته ای که به عناوین مختلف در چند صباح اخیر از سوی رسانه های حامی شهردار تهران قصد القای آن وجود دارد و طرح این موضوع به شکلی مجدد در صدا و سیما در نوع خود بسیار جالب توجه است طرفه آنکه شهردار تهران تنها یک بار به دیدار رئیس جمهور رفته و این بر اساس عرف سیاسی نکته عجیبی نیست و یک امر متداول و معمولی است چرا که هر دو تا این لحظه از مقامات رسمی کشور هستند اما  سوء استفاده سیاسی که در این خصوص به منصه ظهور رسیده جالب توجه است و از آن عجیب تر آنکه تفاوت مشی سیاسی این دو و عقبه و خاستگاه سیاسی متفاوت شان نکته ای نیست که بر کسی پوشیده باشد اما معلوم نیست چرا درست اکنون و در برهه انتخاب شهردار این تبلیغات جامه عمل می پوشد و همراهان دکتر قالیباف علاقه وافری به دولت و شخص رئیس جمهور پیدا کرده اند؟!

هر چه هست انتظار می رود که صدا و سیما بر اساس قانون و اخلاق عمل کرده و روندی را که در آن به تریبون سیاسی طیفی خاص تبدیل شده بود را همخوان و همسنگ با فعل و نظر مردم که در انتخابات متبلور گردید دچار دگرگونی کند، که ملت فهیم ایران فارغ از هر نکته ای بخوبی عملکردها را می بینند و به موعدش واکنش مطلوب را نشان می دهند.

منیع: خرداد نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 7 = 2