۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ واعظ زاده در جمع دانشگاهیان و صنعت گران:

کلید حل مشکلات اقتصادی در تجاری شدن پیشرفت های علمی و فناوری است

دکتر صادق واعظ زاده، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (در سالهای 61-1359) و از فعالان انقلاب فرهنگی است که سالها به عنوان عضو دانشجویی و سپس عضو حقیقی و حقوقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت داشته است. وی سابقه معاون علمی رئیس جمهور و ریاست بنیاد نخبگان در دولت نهم را نیز در کارنامه دارد و در حال حاضر علاوه بر مسئولیت دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، اجرای قانون تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها و حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان را در شرایط تحریم، هم دارو و هم درمان دانست که از دسترسی بیمار اقتصاد به دور نگهداشته شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، دکتر صادق واعظ زاده در دیدار با جمعی از دانشگاهیان و صنعت گران که برای در خواست از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نزد وی  آمده  بودند،  گفت:  مهم ترین مشکل کشور اقتصاد است و اتفاقا نقطه ضعف اصلی شرایط موجود کشور نیز بخش اقتصاد است. درحالی که نقطه قوت کشور بخش علم و فناوری است که علیرغم همه محدودیت ها و موانع،  عملکرد نسبتا خوبی در دو دهه گذشته  داشته است، اگرچه مردم هنوز طعم شیرین پیشرفت های علمی و فناوری را نچشیده اند.

وی گفت: این پیشرفت ها در حوزه انرژی هسته ای و هوا و فضا و نانو و غیره برغرور ملی و افتخار ایرانی افزوده است؛  اما به صورت کالا و خدمات وارد زندگی مردم نشده و به حل مشکل اشتغال و تورم کمک زیادی نکرده است و معیشت آنها را بهبود نداده است.

وی افزود: برای مبارزه با نقظه ضعف خود باید از نقطه قوت خود شروع کنیم. کلید حل مشکلات اقتصادی در دست تجاری شدن پیشرفت های علمی و فناوری است.

واعظ زاده اضافه کرد: امروز هزاران مخترع و نوآور آماده هستند تا محصولات جدید و مفید به بازار عرضه کنند و برای فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی کار تولید کنند و انحصار محصولات دانش بنیان  را ازواردات بی کیفیت بگیرند. خوشبختانه  برای این کار ساز و کار قانونی  فراهم است،  اما کندی و وفقه در اجرا وجود دارد.

واعظ زاده به قانون تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها و حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این قانون از مترقی ترین قوانین در نوع خود در دنیاست و به شرط اجرای قوی و سریع می تواند به تلاش های علمی و فناوری کشور معنی ببخشد و دستاوردهای پژوهشی را به کالا و خدمات مورد نیاز مردم تبدیل کند.

وی گفت: اجرای این قانون گامی جدی درجهت اقتصاد مقاومتی دانش بنیان خواهد بود و در شرایط تحریم و تنگنای کنونی، دارو و درمان از سوی طبیب حاذق است.  اما متاسفانه از دسترسی بیمار اقتصاد به دور نگهداشته شده است

واعظ زاده گفت: مطابق قانون بودجه باید در سال ۱۳۹۱  یک هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص می یافت و با جلب اعتماد مردم مبالغی بسیار بیش از این از محل نقدینگی سرگردان در بازار ایران جذب تولید دانش بنیان می شد و چرخ آن به راه می افتاد. اما متاسفانه این مبلغ تامین نشد و در شروع کار موجب عدم اعتماد سرمایه گذاران به نقش دولت در رونق تولید دانش بنیان شد.

وی گفت:  در رونق دادن به تولید، نوع نگاه و سیاست های درست دولت مهم تر از منابع مالی است که دولت مستقیما به تولید اختصاص می دهد .

وی از صنعت گران، نوآوران و شرکت های دانش بنیان موجود خواست در انتظار سیاست های حمایتی و منابع مستقیم و غیر مستقیمی که به سوی این بخش می آید،  باشند. زیرا هر دولتی که بر روی کار بیاید، باید قانون را اجرا کند و اقتصاد دانش بنیان ایران را که تازه متولد شده، از خفگی در دوران کودکی نجات دهد.

دکتر صادق واعظ زاده، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (در سالهای ۶۱-۱۳۵۹) و از فعالان انقلاب فرهنگی است که سالها به عنوان عضو دانشجویی و سپس عضو حقیقی و حقوقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت داشته است. وی سابقه معاون علمی رئیس جمهور و ریاست بنیاد نخبگان در دولت نهم را نیز در کارنامه دارد و در حال حاضر علاوه بر مسئولیت دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 38 = 48