۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ ایلیا سالار:

وقتی از همه دنیا لیبرال تریم

کشور انگلستان طی توافقی با دولت سوئیس، بانک های این کشور را مجبور کرده که حساب بانکی شهروندان انگلیسی را به دولت این کشور اعلام نمایند. بانک های سوئیس که به حفظ حریم خصوصی سپرده گذاران در دنیا شهره خاص و عام بوده اند مجبور به شفاف سازی شده اند، حال چطور است که بانک های کشورمان نبایستی در مورد گردش سپرده های خود شفاف سازی نمایند؟

egtesadمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) - ایلیا سالار:
اقتصاددانان کشورمان همواره شفافیت اقتصادی را تنها راه کاهش فساد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار دانسته اند. دست های پیدا و پنهان بسیاری تا به امروز مانع شفاف سازی ساختار اقتصادی کشورمان بوده اند و تا اندازه زیادی هم به هدف خود دست یافته اند. اما در روزهای اخیر بحثی مطرح گردید که در صورت اجرایی شدن می تواند تبدیل به کابوسی شود برای این دست های پیدا و پنهان.در هفته های اخیر اخیر بحث حذف یارانه دهک های پردرآمد موجب ارائه پیشنهادی گردید که می تواند نقطه عطفی در عملکرد اقتصادی کشورمان محسوب گردد. پیشنهاد از این قرار بود که حساب های بانکی افراد و گردش مالی آنها مبنای شناسایی پردآمدها قرار گیرد. البته گستره تاثیرات “بررسی حساب بانکی افراد حقیقی و حقوقی” تنها به شناسایی دهک های پردآمد کشور برای حذف یارانه اشان ختم نمی شود، بلکه می تواند (۱) فراریان مالیاتی را که درآمد میلیاردی داشته و ریالی مالیات می دهند (اگر اصلا مالیات می دهند) شناسایی نماید، (۲) از طرفی مفاسد اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی چه دولتی و چه غیر دولتی و چه شبه دولتی، به راحتی قابل کشف و پیگیری نماید.فرض کنید مبلغ قابل توجهی به حساب یک نماینده مجلس، عضو شورای شهر یا هر مقام مسئول و غیر مسئول یا هر عضوی از خانواده او ریخته شود، یک سیستم بازرسی ساده به راحتی می تواند این موضوع را پیگیری کرده و منشا وجه واریزی را پرس و جو نماید. از طرفی این پیشنهاد “کاملا عملی” بوده و در توان نرم افزاری و سخت افزاری دولت می باشد. همچنین این گام می تواند شروعی باشد برای شفاف سازی کامل اقتصادی با هدف از بین بردن هرگونه فساد و تبعیض.خوب است که بدانید بدون استثنا در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا، شما مجبورید وضعیت حساب بانکی خود را به دولت اعلام کنید و در صورت ارائه اطلاعات اشتباه با جریمه های سنگین مواجه می شوید. در چنین شرایطی تصور کنید که چه کسی جرات خواهد کرد، فساد سیستمی از طریق سیستم بانکی ایجاد نماید (آنگونه که در فساد سه هزار میلیاردی و حتی بیشتر از آن در پرونده های در حال باز شدن اخیر، شاهد آن می باشیم).در آخرین خبر، کشور انگلستان طی توافقی با دولت سوئیس، بانک های این کشور را مجبور کرده که حساب بانکی شهروندان انگلیسی را به دولت این کشور اعلام نمایند. بانک های سوئیس که به حفظ حریم خصوصی سپرده گذاران در دنیا شهره خاص و عام بوده اند مجبور به شفاف سازی شده اند، حال چطور است که بانک های کشورمان نبایستی در مورد گردش سپرده های خود شفاف سازی نمایند؟

کلام آخر اینکه این طرح به هیچ عنوان به طبقات ضعیف و متوسط مردم و حتی طبقات ثروتمند جامعه که از طریق درست کسب درآمد می کنند هیچ ضرری نمی رساند. از این رو، حمایت از این پیشنهاد و جلوگیری از فراموشی آن، وظیفه تمامی کسانی است که آینده کشورمان برایشان مهم بوده و خواهان پیشرفت ایران عزیز می باشند.

متاسفانه برخی مقامات دولتی به بهانه عدم دخالت در حریم خصوصی مردم با این روش مخالفت کرده اند. در حالیکه تمام کشورهای دنیا حتی لیبرال ترین آنها این روش را در دستور کار خود قرار داده اند، مخالفت با آن به بهانه عدم دخالت در حریم خصوصی تعجب آور است.

منبع: الف
::::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 26 = 35