۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۸

سفره‌ خالی کارگران با حداقل دستمزد ۶۰۰هزارتومانی

در حالی که گمانه‌زنی‌ها برای حقوق سال بعد 600هزارتومان است، کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران با انتشار گزارشی نتیجه تحقیقات میدانی‌اش برای اجرای بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، مجموع هزینه‌های ماهانه یک خانوار چهارنفره کارگری را اعلام کرد. بر اساس تحقیقات این نهاد کارگری هزینه یک‌ماه خانوار چهارنفره کارگری بدون احتساب هزینه‌های مربوط به چهار آیتم قانونی دخانیات، اثاثیه منزل، امور فرهنگی، تفریح و رستوران و هتل، 17میلیون‌و603هزارریال محاسبه شده است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): وزیر کار اعتقاد دارد باید دستمزد‌ها ۲۵درصد افزایش یابد، تشکل‌های کارگری اعتقاد دارند آنچه نهایتا اتفاق خواهد افتاد افزایش ۲۰ تا ۲۲درصدی حداقل دستمزد خواهد بود و حداقل دستمزد امسال ۴۸۷هزارتومان است.  با این فرض کوتاه آنچه برای سال آینده اتفاق خواهد افتاد یعنی حداقل حقوق که هم‌اکنون ۴۸۷هزارتومان است، نهایتا چیزی نزدیک به ۶۰۰هزارتومان خواهد بود. با این ۶۰۰هزارتومان یک کارگر و خانواده‌اش چکار می‌توانند بکنند؟
اجازه دهید یک محاسبه ساده انجام دهیم. فرض کنید این خانواده خانه دارند و اجاره‌خانه‌های سرسام‌آور در تهران و شهرهای بزرگ را پرداخت نخواهند کرد. همین اول کار هم تفریح را کنار بگذاریم، هزینه‌های فرهنگی نظیر سینما و… هم که هیچ. فرض کنیم فرزند یک کارگر هم دفترچه و قلم و خودکار و مداد نمی‌خواهد. خدای نکرده هم فرزند دیگر در دانشگاه آزاد تحصیل نمی‌کند. هزینه درمان را هم که کنار بگذاریم، فرض هم بکنیم که اصولا یک خانواده به پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی و… احتیاج ندارد. این خانواده فقط باید کار کند و بخورد.
خدای‌نکرده فرزند شیرخواره هم ندارند که نیاز به پوشک، شیرخشک، لوازم مخصوص کودک، دارو و داروهای کمکی، هزینه دوره‌ای پزشک و… داشته باشد. یعنی کف مصرف یک خانوار را در اینجا در نظر می‌گیریم.
اگر هر نفر از اعضای این خانواده طی روز دو قرص نان بربری (برای صبحانه و ناهار و شام) بخورد، این با توجه به قیمت بربری می‌شود یک‌هزارتومان، اگر سه‌عدد تخم‌مرغ ۳۵۰تومانی هم بخورد، می‌شود هزارو۵۰تومان، اگر هر نفر یک‌سوم ارزان‌ترین ماست بازار (یعنی ماست مکعبی پگاه دوهزارو۲۰۰تومان) هم بخورد، روزی ۷۲۶تومان هم ارزش ماستی می‌شود که خورده، اگر هرروز ۵۰ گرم ارزان‌ترین پنیر بازار یعنی ۴۵۰گرمی پگاه را بخورد، این هم می‌شود نزدیک به۴۷۰تومان، ۲۰ گرم هم قند با چای بخورد، که آن هم می‌شود روزانه ۵۴ تومان، ۱۰۰ گرم هم سیب‌زمینی بخورد، که آن هم ۲۵۰تومان می‌شود، ۱۰۰گرم هم گوجه بخورد (چراکه شاید بخواهند یک وعده تخم‌مرغ را به‌صورت املت مصرف کنند) که این هم ارزشی بالغ بر ۲۸۰تومان دارد. یعنی این خوراک یک‌نفره هرروز ارزشی بالغ بر سه‌هزارو۸۲۶تومان خواهد داشت. این را اگر برای ماه حساب کنیم رقم صدو۱۵هزارتومان خواهد شد. یعنی چهارنفر روی هم باید برای یک‌ماه و خوردن همین‌ها که گفته شد، لااقل ۴۶۰هزارتومان، همین حالا هزینه کنند.  حالا فرض کنید این خانواده برای نمونه طی ماه یک‌کیلو گوشت قرمز به ارزش حداقل (بی‌کیفیت‌ترین گوشت) ۳۲هزارتومان، دوکیلو مرغ ۱۴هزارتومان، دوکیلو سیب ۱۰هزارتومان هم بخورد که اینها هم روی هم ۵۶هزارتومان می‌شود.
تخم‌مرغ را هم باید با چیزی سرخ کرد، یک حلب روغن ماهی مصرف کنند خواهد شد ۲۲هزارتومان، یک بسته هم چای بخرند که قیمت آن هم حداقل ۱۵هزارتومان است. اینها همگی با هم با قسمت قبلی می‌شود ۹۳هزارتومان.
۹۳هزارتومان و ۴۶۰هزارتومان روی هم می‌شود تقریبا ۵۵۳هزارتومان. دونفر از اعضای این خانواده هم اگر روزانه نیاز به حمل‌ونقل داشته باشند و برای این حمل‌ونقل از ارزان‌ترین وسیله یعنی اتوبوس استفاده کنند، یعنی هرکدام روزی هزارو۲۰۰تومان و دونفر روی‌هم روزانه دوهزارو۴۰۰تومان هزینه اتوبوس خواهد داد. این در ماه یعنی ۷۲هزارتومان.
این را که به آن ۵۵۳ هزارتومان اضافه کنیم به رقم ۶۲۵هزارتومان در ماه برای یک خانواده چهارنفره خواهیم رسید.
یک‌میلیون‌و۷۰۰هزارتومان حداقل هزینه
در حالی که گمانه‌زنی‌ها برای حقوق سال بعد ۶۰۰هزارتومان است، کمیته مزد شوراهای اسلامی کار استان تهران با انتشار گزارشی نتیجه تحقیقات میدانی‌اش برای اجرای بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، مجموع هزینه‌های ماهانه یک خانوار چهارنفره کارگری را اعلام کرد. بر اساس تحقیقات این نهاد کارگری هزینه یک‌ماه خانوار چهارنفره کارگری بدون احتساب هزینه‌های مربوط به چهار آیتم قانونی دخانیات، اثاثیه منزل، امور فرهنگی، تفریح و رستوران و هتل، ۱۷میلیون‌و۶۰۳هزارریال محاسبه شده است.
در توضیح جدول هزینه حداقلی خانوار کارگری، نکاتی را متذکر شده است از جمله اینکه هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر اساس ۱۸ قلم کالای اساسی و با قیمت میادین میوه‌وتره‌بار و مراجع رسمی تهیه شده است. در گزارش این نهاد کارگری هزینه مسکن با درنظرگرفتن میانگین هزینه‌های مسکن در تمام نقاط استان تهران و با فرض اینکه ۵۰درصد از کارگران صاحب خانه باشند محاسبه شده است.
کمیته مزد شوراهای اسلامی کار متذکر شده است که عدم درج هزینه‌های دخانیات، اثاثیه منزل، امور فرهنگی، تفریح، هتل و رستوران به‌منزله نفی اینگونه هزینه‌ها برای کارگران نیست و این موارد در خانوار کارگری غالبا با کاستن از هزینه خوراک تامین می‌شود.
منبع: شرق
::::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 2