۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ فاطمه چهل امیرانی:

سی سال با باکری‌ها

30 سال است که ما برای «حمید و مهدی» مراسم سالگرد می‌گیریم. یک دعای کمیل و یک سخنرانی ساده، زینت‌بخش این مراسم است. سخنران هم اغلب یکی از دوستان و یاران این دو شهید است. دورتادور محل برگزاری مراسم هم عکس شهدا و دوستان حمید و مهدی را می‌چینیم. گو اینکه مراسم، نه صرفا برای این دو نفر، بلکه یادبودی برای همه شهداست.

amiraniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – فاطمه چهل امیرانی: 

۳۰ سال است که ما برای «حمید و مهدی» مراسم سالگرد می‌گیریم. یک دعای کمیل و یک سخنرانی ساده، زینت‌بخش این مراسم است. سخنران هم اغلب یکی از دوستان و یاران این دو شهید است. دورتادور محل برگزاری مراسم هم عکس شهدا و دوستان حمید و مهدی را می‌چینیم. گو اینکه مراسم، نه صرفا برای این دو نفر، بلکه یادبودی برای همه شهداست.
حمید جنازه نداشت، برای همین، یکی از هدف‌های برگزاری سالگرد این است که تلاش کنیم تا فرزندانشان، پدرشان را بیشتر بشناسند. همه را هم دعوت می‌کنیم. البته اوایل اطلاع‌رسانی می‌کردیم و هر کسی دوست داشت، می‌آمد. اما سال‌های بعد مردم خودشان می‌آمدند و هر سال یک‌نفر سخنرانی می‌کرد. بچه‌ها هم به این شکل با شخصیت پدر و عمویشان آشنا می‌شدند. از این طریق وجود پدر در خانه ما، رنگ‌وبویی دیگر می‌گرفت و محکم می‌شد. برای همین است که فرزندان من، عاشقانه، پدرشان را دوست دارند. تامین هزینه‌های مراسم هم خیلی راحت نیست اما چون قصدمان این بود که حتما برگزار شود به هر شکلی است به سختی هزینه‌ها را تامین می‌کنیم. همیشه هم، مراسم را در پارکینگ خانه برگزار می‌کردیم به جز چند سال که در خانه یکی از اقوام یا یک سال در مسجدی در قم مراسم برگزار شد. قصدم این است که بگویم به هر شکلی بود، نگذاشتیم در برگزاری مراسم، وقفه‌ ایجاد شود. امسال پارکینگ نیاز به تعمیر داشت و باتوجه به تغییر دولت، فکر کردیم یکسری محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر معمولا بر سر برگزاری مراسم ایجاد می‌شد، رفع شده‌ است. احسان (پسر شهیدباکری) هم پیگیری کرد و در نهایت گفته ‌شد که سخنران مراسم امسال، آقای شمخانی‌ هستند. خاطرم هست که با وجود درگیری‌هایی که آن زمان حمید و مهدی در سپاه داشتند، بعد از شهادت‌شان آقای شمخانی نخستین فرد از سپاه بود که برای دیدن ما به ارومیه آمد و همین، ما را خیلی خوشحال کرد.
امسال هم پیش خودمان گفتیم، نوبت سخنرانی به آقای شمخانی رسیده ‌است. اطلاع‌رسانی کردیم و نزدیک به ۳۰۰ نفر دعوت شدند. با این حال روز سه‌شنبه طی تماسی به ما اعلام شد که مراسم به‌دلایلی در مسجد برگزار نمی‌شود و باید محل را تغییر بدهید. مجبور شدیم در ۴۸ ساعت، پارکینگ خانه را که به‌علت تعمیرات چندان وضعیت مساعدی نداشت، آماده کنیم. اما چون محدودیت مکان داشتیم، شرمنده افراد زیادی شدیم که تصور می‌کردند، قرار است مراسم در مسجد برگزار شود. سالگرد شهادت «مهدی و حمید» همواره فراجناحی برگزار شده و همه می‌آیند. هر کسی‌که عشق شهید دارد به دعوت خود شهدا در چنین مراسمی حضور پیدا می‌کنند. شاید من کسی را دعوت کنم اما نیاید و البته ممکن است، کسانی بیایند که ما آنها را دعوت نکرده باشیم.
در آخر این‌را هم بگویم که هر سال، مراسمی رسمی در وزارت کشور برای این دو شهید برگزار می‌شود، اما سوالم این است که چطور مراسم سالگرد رسمی و دولتی هر سال، بدون هیچ مشکلی برگزار می‌شود اما وقتی خود خانواده می‌خواهند، مراسمی بگیرند «اما» و «اگر»هایی در کار وارد می‌شود؟ این درحالی است که مراسم به خوبی هم برگزار شد و هیچ اتفاق غیرعادی‌ای هم نیفتاد.
منبع: شرق
:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

81 - 73 =