۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸

انتخاب رییس دانشگاه «شریف» به شیوه دانشگاه «تهران»

دانشگاه تهران، در حالی این روزها در انتظار معرفی رییس جدید خود از سوی وزیر علوم است که از دانشگاه صنعتی شریف نیز خبر می‌رسد، رییس جدید این دانشگاه همچون دانشگاه تهران انتخاب و معرفی می‌شود. اتفاق امیدوارکننده‌ای که باعث می‌شود، دانشگاه‌های ایران و اعضای هیات علمی سهم بیشتری در تعیین سیاست‌های دانشگاه داشته باشند.

 sharif uniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): دانشگاه تهران، در حالی این روزها در انتظار معرفی رییس جدید خود از سوی وزیر علوم است که از دانشگاه صنعتی شریف نیز خبر می‌رسد، رییس جدید این دانشگاه همچون دانشگاه تهران انتخاب و معرفی می‌شود. اتفاق امیدوارکننده‌ای که باعث می‌شود، دانشگاه‌های ایران و اعضای هیات علمی سهم بیشتری در تعیین سیاست‌های دانشگاه داشته باشند. در همین رابطه رییس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف و عضوکمیته تعیین رییس دانشگاه تازه‌ترین جزییات تعیین رییس جدید این دانشگاه را اعلام کرد و گفت: بسیاری از استادان شریف هیچ تمایلی برای ریاست ندارند.
سعید سهراب‌پور به خبرگزاری مهر گفت: شورای دانشگاه صنعتی‌شریف اقدام به تشکیل کمیته‌ای برای انتخاب رییس جدید دانشگاه صنعتی‌شریف کرد. این کمیته دارای پنج عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است. وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی‌شریف هم‌اکنون ۴۵۰استاد دارد و برای نشست بر کرسی ریاست این دانشگاه لازم است گزینه‌های مدنظر استاد تمام و ۱۰ سال سابقه کار در دانشگاه را داشته باشند، علاوه بر این ریاست یا معاونت دانشکده باید در کارنامه‌شان باشد. رییس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف با بیان اینکه از بین این استادان در نهایت ۱۱۷ نفر به کمیته معرفی شده‌اند، اظهار کرد: هر هفته جلساتی برگزار می‌شود تا از بین این ۱۱۷ نفر، در نهایت شش‌نفر انتخاب شوند.
به گفته سهراب‌پور، عده‌ای تصور می‌کنند که این استادان تشنه دریافت حکم ریاست هستند اما این‌طور نیست و بسیاری از این استادان هیچ تمایلی برای ریاست دانشگاه صنعتی‌شریف ندارند. وی ادامه داد: کار انتخاب گزینه‌ها تا اواسط خردادماه ادامه دارد، در نهایت شش‌نفر از کمیته مذکور انتخاب و به شورای دانشگاه معرفی می‌شوند. شورا نیز از میان این شش‌نفر سه‌نفر را به‌عنوان گزینه نهایی به وزارت علوم معرفی می‌کند.
سرنوشت معرفی رییس دانشگاه تهران چه شد؟
روش تعیین رییس دانشگاه تهران به دانشگاه شریف سرایت کرد که البته هنوز سرنوشت معرفی رییس دانشگاه تهران مشخص نشده است. هم‌اکنون پرونده شورای مشورتی انتخاب ریاست دانشگاه تهران با ارایه برنامه شش‌نامزد و رای ۵۱ استاد منتخب دانشگاه به آنها، بسته شده است. در هفته گذشته، پرونده شورای مشورتی در حالی بسته شد که رضا فرجی‌دانا با دریافت نظرات اعضای هیات‌علمی درباره پنج منتخب، یک‌نفر را به‌عنوان رییس دانشگاه تهران انتخاب می‌کند؛ مساله‌ای که باعث می‌شود، روند دموکراتیک‌بودن انتخاب رییس دانشگاه تهران را در آخرین مراحل خود، اندکی خدشه‌دار کند. چراکه با این تفاصیل، این وزیرعلوم است که با دریافت نظر اعضای هیات‌علمی یک‌نفر را به‌عنوان رییس دانشگاه تهران معرفی می‌کند. گرچه در آغاز راه می‌تواند برای دانشگاه‌های ایران اتفاق امیدوارکننده‌ای باشد.
در اولین نشست شورای مشورتی ریاست دانشگاه تهران که با حضور فرجی‌دانا در روز دوشنبه برگزار شد، محمدحسین امید، سرپرست کنونی دانشگاه تهران، محمود نیلی‌احمدآبادی، حسین حسینی، سیدمحمدعلی موسوی، محمود کمره‌ای و محمد رحیمیان به‌عنوان گزینه‌های ریاست دانشگاه تهران انتخاب شدند. پس از آن در آخرین نشست شورای مشورتی انتخاب ریاست دانشگاه تهران نیز شش‌گزینه پیشنهادی برنامه‌های خود را ارایه کردند. پس از آن در انتهای جلسه نیز دکتر منصور خلیلی‌عراقی، رییس شورای منتخبین انتخاب ریاست دانشگاه تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره اعلام نتیجه رای‌گیری و جزییات نشست این شورای مشورتی گفت: جو جلسه شورا به‌قدری خوب و صمیمی بود که یکی از گزینه‌های پیشنهادی کناره‌گیری کرد و دونفر دیگر نیز برنامه‌های یکدیگر را تبلیغ می‌کردند. خلیلی‌عراقی با تاکید بر اینکه این جلسه فقط یک جلسه استمزاجی بود، اظهار کرد: تصمیم‌گیری اصلی با دکتر فرجی‌داناست. در این جلسه فقط نظرات ۵۱عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران جمع‌آوری شد و نتیجه آن محرمانه به وزیر علوم تحویل داده می‌شود و هیچ‌کدام از این ۵۱نفر نیز از جمله خود بنده از نتیجه رای‌گیری اطلاعی نداریم.
وی درباره اینکه وزیرعلوم چه زمانی ریاست دانشگاه تهران را انتخاب خواهد کرد، گفت: این مساله در اختیار وزیر علوم است و من از آن اطلاعی ندارم. با این حال با گذشت ۱۰ روز از پایان نشست شورای مشورتی تعیین رییس دانشگاه تهران، هنوز گزینه نهایی ریاست دانشگاه تهران از سوی فرجی‌دانا معرفی نشده است.
منبع: شرق 
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

6 + 1 =