۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹

انتشار گزارش شکنجه‌های مخوف سیا

رخی تاکتیک‌های استفاده شده برای وادار کردن بازداشت‌شدگان به افشای اطلاعات درباره طرح‌ها و شبکه‌های تروریست احتمالی، همه مرزهای اخلاقی و حتی تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی را نقض کرده‌اند.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

«تهدید با دریل برقی و سوراخ کردن اعضای بدن متهمان با مته»، «تهدید و اعمال آزار جنسی»، «غرق مصنوعی» از جمله شکنجه‌های مخوف و تکنیک‌های بازجویی در سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ تا پایان دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش دوم بوده است. اینها ادعای هیچ کشور و نهاد ضد امریکایی نیست، بلکه بخش بسیار کوچکی از گزارش ۴٨٠ صفحه‌یی کمیته اطلاعاتی سنا از یک کار تحقیقاتی شش هزار صفحه‌یی است که درباره شکنجه‌های مخوف و تکنیک‌های بازجویی ضد ترور سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) انجام شده است و حالا واشنگتن را به اتخاذ تدابیر امنیتی شدید در داخل و خارج از مرزها به ویژه پیرامون مراکز دیپلماتیک این کشور واداشته است.
فاکس نیوز به نقل از محافل جمهوریخواهان، این گزارش را تلاش حزبی دموکرات‌های ضد حزب رقیب ارزیابی می‌کند. بر اساس بیانیه جمعی از جمهوریخواهان، اما دلیل مخالفت آنها با انتشار این گزارش تهدیدهای ناشی از آن است. به گزارش رویترز اکثریت دموکرات کمیته اطلاعاتی سنا که در تهیه این گزارش مشارکت داشته‌اند در آن به مواردی نظیر جزییات گرافیکی تهدیدهای جنسی و دیگر تکنیک‌های بحث‌برانگیز مورد استفاده روی مظنونان و متهمان به طراحی و اجرای طرح‌های تروریستی اشاره کرده‌اند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز سناتور دایان فین‌اشتاین ماه‌هاست که برای انتشار این گزارش تلاش می‌کند.
به گزارش رویترز برخی تاکتیک‌های استفاده شده برای وادار کردن بازداشت‌شدگان به افشای اطلاعات درباره طرح‌ها و شبکه‌های تروریست احتمالی، همه مرزهای اخلاقی و حتی تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی را نقض کرده‌اند. این گزارش که تدوین آن سال‌ها به طول انجامیده و در آن علاوه بر گزارش میدانی با بسیاری از مظنونان مصاحبه و گفت‌وگو شده است، تاریخ بازداشت‌ها و بازجویی‌های ضد ترور سی‌آی‌ای را دوره پس از ۱۱ سپتامبر ٢٠٠١ تا پایان ریاست‌جمهوری جرج بوش نشان می‌دهد. و به استناد این گزارش شخص رییس‌جمهور اعمال این روش‌ها را تایید کرده است.
دولت بوش پیش از پایان کار خود بخش عمده‌یی از این فعالیت‌ها را متوقف کرد. باراک اوباما هم بلافاصله پس از انتخاب مجدد و نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری برای دومین بار، پایان برنامه‌هایی نظیر «تکنیک‌های تقویت‌شده بازجویی» را اعلام کرد.
نتیجه نهایی کمیته اطلاعاتی سنا این است که در پی بازجویی‌های سخت‌گیرانه و مخوف هیچ اطلاعات مفیدی به دست نیامده است و همه دستاوردهای این شکنجه‌ها از روش‌های متعارف دیگر هم قابل دستیابی بوده است. اگر چه بسیاری از مقامات اطلاعاتی و ضد ترور سازمان سیا نتیجه این گزارش را نمی‌پذیرند و می‌گویند همین تکنیک‌ها بوده که در طول زمان درهای بسیاری را به روی آنها گشوده است اما باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا هم می‌گوید صرف‌نظر از آنکه با این روش‌های بازجویی اطلاعات مفیدی به دست آمده یا نه، «این تکنیک‌ها واقعا به استفاده‌اش نمی‌ارزیدند چون به ارزش‌های ملی ما آسیب وارد کرده‌اند.»
برآورد واشنگتن نشان می‌دهد در حالی اکنون امریکا صحنه اعتراض‌های مردمی علیه خشونت پلیس در مواجه با سیاهان است، انتشار این گزارش موجب تشدید احساسات ضد‌امریکایی و واکنش‌های خشونت‌آمیزی علیه منافع این کشور در برخی کشورهای جهان خواهد شد.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با همین موضوع به رویترز گفته است: نشانه‌هایی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان گفت انتشار این گزارش منجر به بروز ریسک‌های بزرگ‌تری خواهد شد و تاسیسات و تجهیزات و کارمندان امریکایی آنها را در معرض خطر قرار خواهد داد
برنادت مین، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، در این باره به خبرنگار خبرگزاری آلمان گفته است جان کری، وزیر خارجه امریکا به همین دلیل تلفنی با سناتور دایان فین‌اشتاین، گفت‌وگو کرده است. کری در این گفت‌وگوی تلفنی هشدار داده که این گزارش می‌تواند به خشونت بیشتر در خاورمیانه منجر شود و خطری جدی برای جان ربوده‌شدگان امریکایی باشد. در همین حال سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به‌طور مخفیانه بولتنی را منتشر کرده‌اند که در آن نسبت به بروز واکنش‌های خشونت‌آمیز در آن سوی آب‌ها هشدار داده‌اند. پنتاگون هم به فرماندهان خود در مناطق گوناگون دستور داده تا اقدامات لازم برای حراست از نیروها و پایگاه‌های امریکایی در خارج از مرزهای این کشور را فراهم کنند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =