۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸

عارف:باید فضای با نشاط جایگزین فضای فعلی دانشگاه‌ها شود

باید از تجربیات دوم خرداد 76 برای حفظ این سرمایه اجتماعی درس بگیریم. امروز روز پاسخگویی به مطالبات به حق مردم است؛ البته باید تلاش کنیم که توقعات مردم افزایش نیابد.

mobareze.ir - aref«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): به گزارش مبارزه به نقل از امید دکتر محمدرضا عارف  که  در مراسم تجلیل از خردورزی سیاسی و فرزانگی اخلاقی که در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور چشم گیر اساتید دانشگاه سراسر کشور و دانشجویان برگزار شد، شرکت کرده  ود با بیان اینکه افتخار بنده همواره این بوده که یک دانشگاهی هستم،گفت: دانشگاهیان در همه صحنه‌های انقلاب نقش بی‌بدیلی داشته‌اند. دانشجویان در فضای بسته و ناامیدی که در انتخابات مطرح بود، نقش تاثیرگذاری داشتند.

وی تصریح کرد: دانشجویان در فضای بی‌تفاوتی درس می‌خواندند اما به محض تغییر در فضای دانشگاه‌ها، شاهد تحولاتی بودیم.

عارف تاکید کرد: بنده هیچ سهمی بیش از یک فرد معمولی برای خودم در خلق این حماسه قائل نبوده و همواره سعی کرده‌ام که نماینده مجموعه‌ای باشم که با آن همکاری داشته‌ام.

وی در ادامه افزود: در انتخابات ۲۴ خرداد حماسه بزرگی خلق شد که خالق این حماسه، مردم عزیز کشورمان بودند. عزت و سربلندی کشور ما نتیجه واضح این حماسه است.

معاول اول دولت اصلاحات با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری سرمایه اجتماعی عظیمی برای کشور خلق کرد، گفت: معتقدم که باید این سرمایه را حفظ کرده و افزایش دهیم. در انتخابات ۲۴ خرداد، فقط ۲۷ درصد مردم در انتخابات شرکت نکرده‌اند البته عده‌ای به دلیل گم شدن شناسنامه و موارد دیگر در انتخابات حضور نیافتند که نباید از آنها توقع داشته باشیم. وظیفه ما دانشگاهیان این است که علل شرکت نکردن ۱۷ درصد از مردم در انتخابات را بررسی کرده و ببینیم که چه دلیلی داشته است که آنها در انتخابات شرکت نکرده‌اند.

عارف افزود: بنده فکر می‌کنم که ظرفیت نهایی نظام، مشارکت صددرصدی مردم در انتخابات است اما مشارکت ۷۰ درصدی در عرف بین‌المللی نیز مشارکت بالایی است که باید حفظ شود.

وی تاکید کرد: باید مطالعه شود که چرا این تعداد در انتخابات شرکت نکردند.

معاول اول دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنانش حفظ سرمایه اجتماعی و سیاسی که به واسطه انتخابات ریاست جمهوری در کشور ایجاد شده را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: معتقدم که حفظ و گسترش این سرمایه بر عهده دانشگاهیان است. دانشگاهیان و اساتید و البته دانشجویان، بزرگترین گروه مرجعی هستند که باید نسبت به ارتقای جایگاه آنها تلاش شود.

عارف ادامه داد: باید از تجربیات دوم خرداد ۷۶ برای حفظ این سرمایه اجتماعی درس بگیریم. امروز روز پاسخگویی به مطالبات به حق مردم است؛ البته باید تلاش کنیم که توقعات مردم افزایش نیابد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید بر اساس واقعیات کشور، روندی را دنبال کنیم و مردم نیز مطمئن باشند که می‌توانیم به مطالبات به حق آنها پاسخ دهیم. این احساس امید باید در کشور ایجاد شود.

معاول اول دولت اصلاحات در ادامه گفت: نهادهای مدنی در یک جامعه مردم‌سالار باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. تشکل‌های مردمی در دولت اصلاحات جایگاه خوبی داشته‌اند، اما به دلیل اینکه این تشکل‌ها ریشه‌ای نبود، با برخوردهای قهرآمیز تعطیل و یا نیمه‌تعطیل شدند.

عارف افزود: باید از این تشکل‌ها حمایت شده و فعالیت‌های آنها طوری نهادینه شود که با تغییرات دولت، سلایق خاص و فعالیت آنها متوقف و یا کمرنگ نشود.

وی با اشاره به اینکه پس از حماسه ۲۴ خرداد تحولات جدیدی در شکل‌گیری تشکل‌های مردمی به وجود آمده است، اضافه کرد: یکی از مطالبات همه استان‌های کشور، ساماندهی و یا حفظ تشکل‌های مردم‌سالار است. باید برای اساتید و دانشگاهیان تشکل‌های فراگیر ایجاد کنیم.

عارف تصریح کرد: مطابات دانشجویان به حق و بدیهی است و دولت آینده باید حل این مشکلات را در اولویت‌های خودش قرار دهد.

وی یادآور شد: تشکل‌های صنفی دانشجویی که نقش کلیدی در فضای سیاسی کشور داشته‌اند باید دوباره حمایت و احیا شوند.

معاول اول دولت اصلاحات اضافه کرد: برای اینکه دولت در پاسخ به مطالبات مردم موفق شود، نیازمند حمایت است که البته دانشگاهیان و اساتید باید با ارائه رهنمود و برنامه‌ به دولت آینده کمک کنند.

عارف در همین زمینه افزود: بنده از دانشجویان خواهش می‌کنم که با برنامه و رهنمودهای خود برای حل مشکلات مردم و تغییر فضای موجود بویژه در بخش‌های مختلف فرهنگ و دانشگاه، به دولت کمک کنند تا بتوانیم فضا را تغییر داده و آن را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه مطالبات دانشگاهیان روشن است و همه آنها می‌خواهند که دانشگاه به جایگاه واقعی خود در نظام اسلامی بازگردد، تأکید کرد: قوانین و آئین‌نامه‌هایی که در سال‌های اخیر برای دانشگاه ابلاغ شده، باید اصلاح شود و دانشگاه به دانشگاهیان بازگرددباید.فضای با نشاط جایگزین فضای فعلی دانشگاه ها شود.

معاول اول دولت اصلاحات افزود: امیدوارم دولت آینده پاسخگوی مشکلات معیشتی و فرهنگی مردم باشد.

عارف در ادامه سخنانش به موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و افزود: در بحث هسته‌ای پتانسیل‌هایی ایجاد شده که امیدوارم بتوانیم با تدبیر آن را به نفع نظام حل و فصل کنیم.

گفتنی است در این مراسم که به مناسبت تجلیل از دکتر محمدرضا عارف برگزار شد چهره های شاخص دانشگاهی همچون جعفر توفیقی،نجفقلی حبیبی،عبدالله ناصری،احمد معتمدی،علی محمد حاضری،دکتر امی،و ۲ تن از اساتید عارف در زمان تحصیل وی در دانشکده فنی دانشگاه تهران حضور داشتند.

در پایان این مراسم تابلو فرش نفیسی که تصویر عارف بر آن چهره پردازی شده بود به نمایندگی از جامعه دانشگاهی کشور به وی اهدا شد.

همچنین در حاشیه این مراسم،در مورد آخرین تحولات درباره حزب فراگیر خود اظهار کرد: پیشنهادات و مطالبات مردم به خصوص دوستان ما در استان‌ها درباره تشکیل حزب به ما رسیده است و ما کارگروهی را تشکیل داده‌ایم و در حال بررسی این موضوع هستیم؛ هرگاه در این باره به نتیجه‌ای رسیدیم، آن را به مردم اطلاع می‌دهیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که تعریف شما از اعتدال چیست؟ گفت: این سوال را از آقای روحانی بپرسید اما اعتدال را بخشی از تفکر اصلاح‌طلبی می‌دانم.

 

عارف در پاسخ به این پرسش که چه رابطه‌ای میان اعتدال‌گرایی و انقلابی‌گری وجود دارد؟ اظهار کرد: انقلاب ما، انقلاب اعتدال است، زیرا اسلام یک دین معتدل است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تشکیل حزب آیا برای انتخابات مجلس بعدی تلاش خواهید کرد؟ پاسخ داد که ما هنوز به این جمع‌بندی نرسیدیم که حزب تشکیل دهیم یا احزاب را تقویت کنیم. یکی از فعالیت احزاب مشارکت در انتخابات است و اگر ما هم حزب تشکیل دهیم، در انتخابات مجلس بعدی حضور خواهیم داشت.

 

عارف در پایان درباره امکان انتخاب شدنش به عنوان معاون اول رییس جمهوری منتخب گفت: این سوال را از آقای روحانی بپرسید.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

7 + 3 =