۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲

عکس: هفت خاطره ی متفاوت ازمراسم تنفیذ

ازدهمین مراسم تنفیذ ریاست جمهوری اسلامی ایران عصر امروز برگزار می شود. مراسمی که طی آن هفتمین منتخب ملت، حکم خود را از رهبری دریافت می کند تا طبق قانون اساسی، ریاست جمهوری اش به صورت رسمی تایید شود.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

تنفیذ هفتمین رئیس مهور منتخب. ساعت ۱۵:۳۰بعدازظهر امروز، «حسن روحانی» در حسینیه امام خمینی(ره) حکم تنفیذ خود را از رهبر جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهد کرد تا هفتمین منتخب ملت باشد که پس از طی مراحل قانونی، به عنوان رئیس جمهور رسمی ایران انتخاب می شود.پیش از روحانی که منتخب یازدهمین دوره ریاست جمهوری است، ۶ منتخب دیگر ملت پیش از این از دستان رهبری حکم تنفیذ دریافت کرده بودند. ۳ رئیس جمهور از دستان امام خمینی(ره) و ۳ رئیس جمهور دیگر نیز از دستان آیت الله خامنه ای.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر ایران است. تنفیذ حکم رئیس جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات او در قانون اساسی است و هرگز جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی از نظر قانونی، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد.

این گزارش مروری تصویری است بر همه مراسم تنفیذ که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

 

قدرناشناسی

«این تنفیذ تا زمانی است که عمل بر طبق موازین اسلام باشد.» ۵ بهمن ماه سال ۵۸ وقتی «سید ابوالحسن بنی صدر » حکم تنفیذ خود را به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، از امام خمینی(ره) دریافت می کرد، شاید هرگز فکر نمی کرد با وجود پشتوانه بالای رای مردم، روزی فرا برسد که نمایندگان همان مردم، عدم کفایت سیاسی او را تصویب و مقام ریاست جمهوری را از او پس بگیرند. کلیدی ترین راز این ماجرا شاید بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ بود. آن جا که این تنفیذ را مشروط به عدم عدول ازموازین اسلامی و قانون اساسی بداند. این گونه بود که تنفیذ بنی صدر فقط یک سال و نیم اعتبار داشت و ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، او طبق قانون از ریاست جمهوری اسلامی ایران عزل شد.

 

تنفیذ شهادت

 

11 مردادماه سال ۱۳۶۰، دومین منتخب ملت ایران، با تنفیذ رهبری به ریاست جمهوری منصوب شد. شاید مراسم تنفیذ«محمدعلی رجایی» یکی از خاطره انگیزترین مراسم تنفیذ تاریخ جمهوری اسلامی باشد. مراسمی که پس از رای گیری در شبهای قدر، به همزمانی تنفیذ با عید سعید فطر رسید و البته کمتر از یک ماه بعد، با شهادت رئیس جمهور منتخب در انفجار دفتر نخست وزیری به دست گروه فرقان، دوره کوتاه یکماهه ریاست جمهوری دومین منتخب ملت ناتمام ماند.

 

اولین تکرار برای یک مراسم

۱۷ مهر سال ۱۳۶۰، وقتی هنوز داغ شهادت رئیس جمهور منتخب بر دل ملت سنگینی می کرد، مراسم تنفیذ سومین رئیس جمهور منتخب برگزار شد.«حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای» سومین فردی بود که با تنفیذ امام خمینی(ره) به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

انتصابی که یک بار دیگر در ۱۲ شهریور سال ۱۳۶۴ انجام شد تا  حجت الاسلام خامنه ای  که با حدود ۹۶ درصد رای، بالاترین درصد آرای مردی در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را به دست آورده بود، به صورت رسمی به عنوان رئیس جمهور دوره چهارم نیز برگزیده شود.

 

تنفیذ با طعم داع فراق

هنوز داغ رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  بر شانه های ملت، سنگینی می کرد که مردم پنجمین رئیس جمهور خود را برگزیدند.

۱۲ مرداد سال ۱۳۶۸، «حجت الاسلام اکبر هاشمی بهرمانی» به حسینیه جماران رفت تا دوماه پس از رحلت امام خمینی(ره) و انتخاب «حضرت آیت الله خامنه ای» به رهبری جمهوری اسلامی ایران، حکم تنفیذ ریاست جمهوری ایران را از دستان ایشان دریافت کند.

این مراسم، ۴ سال بعد و در تاریخ ۵ مرداد سال ۱۳۷۲ یک بار دیگر  و این بار در حسینیه امام خمینی(ره) بیت رهبری، تکرار  شد تا ریاست جمهوری  هفتمین منتخب ملت، رسمی و قانونی شود.

 

روزی ثابت برای تنفیذ

۱۲ مرداد سال ۱۳۷۶، مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. «حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی» که هفتمین منتخب ملت ایران بود، در حسینیه امام خمینی(ره) حکم تنفیذ ریاست جمهوری خود را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرد. این مراسم دقیقا ۴ سال بعد و در ۱۲ مرداد ۸۰ هم برگزار شد تا تاریخ ۱۲ مرداد، به عنوان تاریخ ثابت برگزاری مراسم تنفیذ باشد و در دوره های بعدی نیز در همین تاریخ، مراسم تنفیذ برگزار شود.

 

حاشیه هایی برای یک مراسم

۱۲ مرداد سالهای ۸۴ و ۸۸ روزهای تنفیذ رئیس جمهور دولت های نهم و دهم بود. «محمود احمدی نژاد» هم مثل ۳ رئیس جمهور پیش از خود، دوبار در جلسه تنفیذ شرکت کرد تا حکم خود را از رهبر انقلاب بگیرد و به طور رسمی، عنون رئیس جمهور را دریافت کند.

مراسم تنفیذ احمدی نژاد در سال ۸۸ یکی از خبرسازترین مراسم تنفیذ تاریخ جمهوری اسلامی بود. مراسمی که پس از حوادث سال ۱۳۸۸ برگزار می شد و حواشی بسیاری پیرامون این مراسم شکل گرفت. هرچند مراسم تنفیذ طبق روال معمولی و قانونی و در آرامش کامل برگزار شد، اما حتی رفتار خود احمدی نژاد در این مراسم هم به حاشیه های تنفیذ سال ۸۸ افزود.

 

در انتظار هفتمین رئیس جمهور

ساعت ۵ بعدازظهر ۱۲ مرداد ۱۳۹۲، دوباره حسینیه امام خمینی(ره) در خیابان فلسطین، پذیرای مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب است تا «حجت الاسلام حسن روحانی» حکم تنفیذ خود را از رهبرمعظم انقلاب دریافت کند و به عنوان رئیس رسمی دولت یازدهم، کارش را اغاز کند. روحانی فردا هم به مجلس شورای اسلامی می رود تا با شرکت در مراس تحلیف و ادای سوگند، کارش را به صورت رسمی در دولت یازدهم آغاز کند.

منبع: مجله مهر

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

60 - 50 =