۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵

آقای رئیس‌جمهور به دلیل ادبیاتت هم مچکریم!

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

mobareze.ir - rohaniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

آرمان نصر اللهی نوشت:

ادبیات دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور یازدهم کشور هر چند برای اولین بار نبود که از زبان یک رئیس‌جمهور ایران خارج می‌شد ولی بعد از هشت سال خط و نشان کشیدن‌های بی‌فرجام و فاجعه‌بار و ادبیاتی منحصر بفرد در عالم سیاسیت، این گونه سخن گفتن در جمع، هویت فرهنگی ایران را باز تولید و به جهانیان عرضه کرد که همین امر به خودی خود، یکی از نتایج پربار پیروزی کاندیدای اصلاحات و اعتدال است؛ امر لازم و ضروری بود برای مقدمه تغییر. تغییری که از «الفبای سخن‌ گفتن» وزیدن گرفته و چه شوری در جامعه بزرگ ایران ایجاد کرد. چه ایرانی چند سالی بود که با این ادبیات فاصله گرفته و به فرهنگ «کوچه بازاری» که در تریبون‌های رسمی کشور بارها و بارها اشاعه داده می‌شد، عادت کرده بود!

از تیر و مرداد سال ۸۴ تاکنون، ادبیات سیاسی کشور به گونه‌ای بود که امروز تا حرفی از اخلاق و دوستی در کشور و حتی با سایر ملل سر داده می‌شود همه ذوق زده شویم و برای گوینده خارج از هر گونه تفکر و دیدگاه فکری و سیاسی کف بزنیم و تحسین اش کنیم. ادبیات رئیس‌جمهور یازدهم کشور در دو مراسم تنفیذ و تحلیف برای کسانی که ادبیات خاص و منحصربفرد هشت سال گذشته را شنیده‌‌اند واقعا غریبانه بود.

ادبیات اخلاقی و با متانت رئیس جمهور یازدهم آن هم در حضور شماری از نمایندگان کشورهای جهان تا جایی به دل نشست که نمایندگان مجلس که البته اکثر آنها در جریان انتخابات مخالف تفکر دکتر روحانی بودند برایش کف بزنند و با گفتن کلمه احنست از گفته‌های رئیس دولت تدبیر و امید حمایت کنند. حرف زدن از دوستی در حالی طی دو روز گذشته از زبان رئیس‌جمهور اسلامی ایران خارج می‌شد که ادبیات سیاسی کشور در هشت سال گذشته پر بود از بی‌حرمتی‌ها نه به دول خارجی حتی به دوستان دیروز داخلی و البته اینگونه بود تا در یک شرایط خاص دکتر روحانی به دلیل همین ادبیات آشنا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود تا مردم ایران بگویند که خواهان چه هستند و خواسته هایشان چه رنگی است.

ادبیات و جملات دکتر روحانی در دو مراسم تنفیذ و تحلیف برای کسانی که سری در سیاست دارند خیلی آشنا بود، کسانی که مرداد سالهای ۷۴ و ۸۰ را به یاد دارند حتما این گونه ادبیات نیز در گوشه‌های ذهنشان حضور دارد جای که سید محمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات نیز اینگونه و با این ادبیات سخن می‌گفت و به همین دلیل بود تا واژه گفتگوی تمدن‌ها برای اولین بار در جهان و آن هم از سوی کشور جمهوری اسلامی ایران طنین انداز شود.

در مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم خبری از ادبیات تهاجمی بر علیه داخلی‌ها و همچنین آرزوی مرگ کردن برای خارجی‌ها در میان بنود و به جای عبارات رئیس جمهور سابق در هشت سال گذشته که از زدن، نابود کردن، کشتن و از بین بردن حرف می‌زد دکتر روحانی از زبان تکریم و تمجید حرف زد و خواستار وحدت و همدلی بیشتر در بین ملتی شد که هشت سال گذشته روز به روز از هم فاصله می‌گرفتند. ادبیات دکتر روحانی به بیان جملات و کلماتی اختصاص پیدا کره که امروز بخش زیادی از مردم کشور آنها را فراموش کرده‌اند و وی در سخنانش به جای سیر کردن در عالم رویا بیشتر بر اساس واقعیت‌های کنونی کشور و جهان  لب می‌گشاید.

روحانی در مراسم تحلیفش از فضای شور و نشاط در جامعه حرف زد، کلماتی که سالهاست برای مردم کشور رویا شده‌اند و به جای آنها واژه‌های تورم، بیکاری، گرانی و هزاران مشکل و معضل جایشان را گرفته بود ولی همه امیدوارند تا روحانی با دولت تدبیر و امید و با آن کلید بتواند بخشی از قفل‌های بسته شده را باز کند و فضا پر از نشاط و آشتی در کشور شود.

اینکه تفکر سیاسی روحانی به کدام جریان وابسته است و به کدامین سو می‌رود اصلا مهم نیست، بلکه مسئله مهمتر روند برنامه‌های اجرایی دولت جدید در کشور است که همه مردم را به فرداها امیدوار کرده است و به همین دلیل از همین حالا همه چشم انتظار برنامه‌های دولت هستند و از همه بیشتر از روحانی انتظار دارند برای فراهم کردن فضایی پر از شور، نشاط و آشتی در کشور برنامه ریزی داشته باشد.

ادبیات روحانی فاخر است. او از لزوم احترام و تکریم به قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی در کشور حرف زد، وی از لزوم رعایت حقوق زنان، از تلاش برای رفع مشکلات و نارسایی‌های کشور صحبت کرد و به همین دلیل است که از روز گذشته حرف مردم در هر کوچه و برزن «ادب و متانت گفتاری» رئیس‌جمهور جدید است و بس. به همین دلیل باید گفت آقای رئیس جمهور به دلیل ادبیات جدیدت واقعا متشکریم.

منبع: بهار نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

46 - = 42