۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹

وقتی‌ گفتم: ایرانی‌ام، گفت: با قایق آمدی؟

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

وقتی‌ گفتم: ایرانی‌ام، گفت: با قایق آمدی؟

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

ماه پیش دولت استرالیا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن هر پناهجویی که به طور غیرقانونی وارد این کشور شود، بلافاصله به جزیره پاپوآ در گینه‌نو منتقل می‌شود و سفیر استرالیا در تهران نیز دیروز به خبرگزاری ایسنا گفت: هیچ راهی برای جلوگیری از اجرای این قانون وجود ندارد و پناهجویان غیرقانونی باید به اردوگاه‌هایی که به همین منظور در جزیره پاپوآ آماده شده، منتقل شوند.

به گفته سفیر استرالیا در ایران، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، ۶۵۰۰ پناهجوی ایرانی با قایق و از راه‌های غیرقانونی وارد استرالیا شده‌اند. این رقم بالاترین تعداد مهاجرانی است که از این طریق به استرالیا می‌آیند و بعد از آن افغان‌ها قرار دارند. شرایط نگهداری پناهجویان در جزایر گینه‌نو شرایط مناسبی نیست و برخی از آنها که پیش از این نیز به جزایر دیگر گینه‌نو فرستاده شده بودند در اعتراض به وضعیت خود و طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌هایشان در ماه ژوئیه دست به شورش زدند.

در همین حال “نغمه دانایی” کارشناس امور مهاجرت در استرالیا به دویچه‌وله می‌گوید حدود یک سوم پناهجویانی که در دو سال اخیر با قایق به استرالیا آمده‌اند ایرانی هستند. او می‌گوید هرچند اکثریت این افراد به دلیل تغییر دین و یا فعالیت‌های سیاسی تقاضای پناهندگی می‌کنند اما بعد از طی دوره پناهجویی و پذیرفته شدن در کشور استرالیا جذب کارهای تجاری و اقتصادی می‌شوند و به همین دلیل از سوی بخشی از دولت و مردم استرالیا، عنوان پناهنده اقتصادی گرفته‌اند، لقبی که نخست‌وزیر استرالیا نیز در یک برنامه تلویزیونی به این گروه از پناهندگان داد. وی افزود: همین امر سبب شده تا اعتراضات مردم استرالیا نسبت به روند رو به رشد پناهندگی در این کشور بیشتر شود. امکانات نسبتا مناسبی نیز که در اختیار پناهجویان قرار می‌گیرد، دلیل دیگری برای مخالفت مردم با این روند است چرا که معتقدند این امکانات باید صرف خود مردم استرالیا شود.

آزاده دواچی پژوهشگر مسائل اجتماعی و دانشجوی دوره دکترا در استرالیا هم می‌گوید: «به نظر من جو غالب این است که مردم موافق‌ قانون انتقال پناهجویان به گینه‌نو هستند. به‌خاطر اینکه الان شرایط طوری شده که دولت استرالیا خیلی از بودجه‌ها را کم می‌کند و از لحاظ مالی خیلی مشکل پیدا کرده‌اند و در یکسری از بخش‌ها دارند نیروی کارشان را کم می‌کنند و امکانات‌شان کمتر شده. بنابراین خیلی از مردم می‌گویند تا وقتی امکانات برای خود ما کافی نیست، دلیلی ندارد که با این‌همه قایق دو هفته یکبار یکسری آدم بیایند و دولت استرالیا مالیات بگیرد و بدهد به این پناهجوها و از بچه‌ها و از آینده‌ی بچه‌های ما یا کلاً از بودجه عمومی کشور کم شود، برای آدم‌هایی که بعضی‌هاشان پناهنده واقعی هم نیستند. آن چیزی که من فهمیده‌ام اینکه دولت کنونی استرالیا از وقتی که این قانون را گذاشته محبوبیت‌اش خیلی بیشتر شده است.»

نغمه دانایی می‌گوید: بیشتر ایرانیان مقیم استرالیا از طریق مهاجرت به این کشور آمده‌اند اما می‌گوید در این چند سال اخیر و با زیاد شدن تعداد مهاجران غیرقانونی و انتشار این خبر که بیشتر آنان ایرانی هستند، اوضاع اجتماعی کمی برای ایرانیان تغییر کرده است. آزاده دواچی هم می‌گوید: «برای خود من تا به‌حال اتفاق افتاده که رفتم دکتر و وقتی از من پرسیده که کجایی هستم و من گفتم ایرانی هستم، گفت: با قایق آمدی؟»

منبع: بهار نیوز
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

70 - 64 =