۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۵

البرادعی؛ بازیگر واقعی یا عروسک؟

برادعی ناگاه از معاون رئیس جمهور دولت کودتا به لیدر اپوزیسیون تبدیل شد. او اکنون سخنانی می‌گوید که حرف دل بسیاری از مردم مصر، بویژه جوانان، است؛ مردمی که از کودتا و پیامدهای آن سرخورده اند و افسوس می‌خورند چرا در گرماگرم انقلاب کارگزاران رژیم مبارک را با قاطعیت از دخالت در سیاست و اقتصاد مصر بازنداشتند. برادعی اینک از ضرورت ایجاد دادگاه انقلاب و قلع و قمع رژیم مبارک، در زمان انقلاب مصر، سخن می گوید و مرسی را به دلیل عدم مبادرت به این اقدام شماتت می کند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – سرویس جامعه مجازی: عبداله شهبازی؛ مورخ و پزوهشگر سیاسی که این روزها تحولات مصر و سوریه را در فیسبوک خود رصد می کند، در مطلبی با عنوان «مشکل تحلیل‌های سیاسی ما واقعی پنداشتن بازیگران است!» نوشته است:

یکی از دوستان می گفت: در سیاست با بازیگران سرو کار داریم، و بخشی از مشکلات ما در تحلیل سیاسی از آنجاست که نمی‌توانیم میان بازیگر و شخصیت واقعی تفکیک قائل شویم. باور می کنیم که آنتونی کوئین همان حمزه (س) است و داریوش ارجمند مالک اشتر.

526528_10151814829494687_2030173782_nبه گمان من، این تحلیل در مورد سخنانی که دیروز، ۲۶ اوت، در وبگاه روزنامه “شعب مصر” بنقل از محمد البرادعی منتشر شد، مصداق دارد.

1236964_10151814837114687_569432253_nآقای برادعی هفته پیش از مصر خارج شد و به اروپا رفت و دادگاهی در مصر او را به اتهام “خیانت” تحت تعقیب قرار داده است.

بدینسان، برادعی ناگاه از معاون رئیس جمهور دولت کودتا به لیدر اپوزیسیون تبدیل شد. او اکنون سخنانی می‌گوید که حرف دل بسیاری از مردم مصر، بویژه جوانان، است؛ مردمی که از کودتا و پیامدهای آن سرخورده اند و افسوس می‌خورند چرا در گرماگرم انقلاب کارگزاران رژیم مبارک را با قاطعیت از دخالت در سیاست و اقتصاد مصر بازنداشتند. برادعی اینک از ضرورت ایجاد دادگاه انقلاب و قلع و قمع رژیم مبارک، در زمان انقلاب مصر، سخن می گوید و مرسی را به دلیل عدم مبادرت به این اقدام شماتت می کند.

هم‌زمان، تبلیغات علیه برادعی نیز در مصر اوج گرفته تا بدان‌جا که او را عامل جرج سوروس برای استقرار حکومت اخوان و عامل اصلی برکشیدن مرسی در مصر و حتی رهبر شبکه مخفی جهانی اخوان المسلمین عنوان می‌کنند!

995994_10151814830844687_883707771_nبه سخنان ۲۶ اوت “اخبار شعب مصر” بنقل از البرادعی توجه کنیم:

«استعفا دادم چون پس از مدتی برایم روشن شد که رژیم مبارک دوباره بازگشته است. متأسفانه حق با مرسی بود که دولت پنهان علیه او توطئه و بحران سازی می‌کند و در شبکه برق اختلال ایجاد می‌کند و مانند آن، و اخوان کمکی به مرسی نکرد بلکه با حماقت زیاد نظام مبارک را در موفقیت طرح‏هایش که الان اجرا می‏‏شود یاری رسانید و مرسی را برای اتخاذ تصمیم‏های مناسب در وقت مناسب راهنمایی نکرد… آنچه اخیراً در مصر رخ داد را می‏توان اینگونه به اختصار شرح داد که نظام مبارک، [یعنی] دولت پنهان در ارتش و وزارت کشور و دادگستری و روزنامه‏ها و تبلیغات و آمریکا و اسرائیل و بعضی از کشورهای عربی، منتظر پیروزی مرسی و اخوان در انتخابات ریاست جمهوری بودند و اجازه دادند که آن‏ها به حکومت برسند ولی در عین حال از همان زمان برای براندازی او با ایجاد بحران‏ها و توطئه‏ها برنامه‌ریزی کردند… لازم بود مرسی اوّل به پاکسازی دستگاه قضایی دست زند زیرا عدل اساس ملک است و لازم بود برای محاکمه رژیم مبارک دادگاه ویژه انقلابی تشکیل شود… پول‏هایی که اکنون از جانب بعضی کشورهای عربی به مصر سرازیر شده همان اموال مصر است که مبارک سرقت کرده و پول آن کشورها نیست. و از اشتباهاتی که اخوان مرتکب شد تهاجم و بدگویی به مخالفان سیاسی‏ و کشورهای عربی بود تا جایی که حتی من نیز از بدگویی آن‌ها در امان نماندم. متأسفانه مردم مصر فریب خوردند و اخوان ابزاری برای موفقیت توطئه شد…»

پ. ن: کوشیدم در منابع دیگر این سخنان منسوب به برادعی را بیابم ولی موفق نشدم. تنها منبعی که دیروز سخنان فوق را نقل کرده همان سایت “جریدة شعب مصر” به سردبیری دکتر نادر مصطفی است.

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

2 + 6 =