۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳ گفتگو با مهدی ماندگاری، دبیر نشست میثاق انجمن‌های اسلامی با خط امام (ره) :

«دلواپس» ها از انجمن‌های اسلامی دست بر نمی‌دارند

ماندگاری با یادآوری پیام 24 خرداد به مسئولان دانشگاهی و غیردانشگاهی، خواهان اجرای کامل قانون اساسی و خروج از بن‌بست بی‌عدالتی و بی‌قانونی در 8 سال گذشته شد و گفت: دانشجویان منتقد در دانشگاه‌ها از این به بعد نخواهند گذاشت احدی به حریم قانون تجاوز کند و از این به بعد با واکنش‌های تندی از سوی جریان‌های اصیل دانشجویی روبرو خواهند شد.

anjoman eslamiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): هفته گذشته گروهی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان برای برپایی نشستی جهت وحدت گفتمانی ذیل «خط امام(ره)» تلاش کردند که با کارشکنی گروه‌های رادیکال دانشگاهی و غیردانشگاهی روبرو شد. میزبانی این نشست با انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که در طول یک سال گذشته ضمن اعلام برائت از مدعیان دفتر تحکیم وحدت، فعالیت خود را به صورت مستقل ادامه داده است.

در همین رابطه، با مهدی ماندگاری، دبیر نشست میثاق انجمن‌های اسلامی دانشجویان، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ماجرای نشست انجمنهای اسلامی چه بود؟

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به ضرورت هماهنگی تشکیلاتی بر اساس همفکری و تعمیق در مبانی اعتقادی و سیاسی انجمن‌های اسلامی به عنوان تنها تشکل به واقع دانشجویی در دانشگاه، بر آن شدیم که نشستی به عنوان میثاق انحمن های اسلامی با خط امام(ره) را در خرداد ماه که یادآور دو واقعه مهم تاریخی رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و حماسه دوم خرداد است، برگزار کنیم اما این نشست با مشکلات و موانعی روبرو شد.

وی در رابطه با روند کسب مجوز برگزاری نشست گفت: مجوز نشست از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با موافقت اکثریت اعضای هیات نظارت بر تشکلهای دانشگاه داده شده و آقای دکتر آیتی معاون محترم فرهنگی وزارت بهداشت هم ضمن اعلام موافقت خود با برگزاری این نشست، خواستار آن شدند که همه مراحل برگزاری برنامه طبق قانون انجام پذیرد.

وی افزود: معاون محترم فرهنگی وزارت بهداشت همچنین با همتای خود در وزارت علوم هم رایزنی لازم را انجام دادند که آقای دکتر ضیاء هاشمی معاون محترم وزارت علوم هم موافقت خود را به صورت شفاهی به ایشان اعلام کردند.

ماندگاری در رابطه با علت لغو نشست گفت: علیرغم صدور مجوز، وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌های دولتی و غیردولتی هیچ‌گونه حمایت مالی از انجمن علوم پزشکی شیراز برای برگزاری این نشست انجام نداده‌اند و یکی از دلایل لغو این نشست در موعد مقرر هم همین عدم همکاری‌ها بود.

وی با تأکید بر اینکه تمامی انجمن‌های اسلامی دعوت شده به این نشست عضو هیج اتحادیه‌ای نیستند، افزود: طبق آیین‌نامه نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاهیان (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) برگزاری نشست مطلقاً در چارچوب اتحادیه‌ها نیست و تشکل‌هایی که عضو اتحادیه نیستند می‌توانند نشست برگزار کنند و لذا این نشست کاملا در چارچوب قانون است.

کسانی که ۱۵ سال قبل انشعاب کردند حالا نگران انشعاب شده‌اند!

دبیر نشست میثاق انجمن‌های اسلامی با خط امام (ره) با اشاره به کارشکنی برخی گروه‌های رادیکال برای ممانعت از برگزاری این نشست، گفت: جریانی که ۱۵ سال قبل راه خود را از انجمنهای اسلامی جدا کرده و از دفتر تحکیم وحدت انشعاب کرده است، امروز از جان ما چه می‌خواهد؟ آیا می خواهد جریان اصیل انجمنهای اسلامی را به انزوا بکشاند تا خود را به عنوان نماد انجمن اسلامی معرفی کند؟

وی افزود: چرا انشعابیون هر بار که جریان اصیل انجمنهای اسلامی در مقابل طیف‌های تندرو قد علم کرده و تلاش برای اصلاح ساختار و احیای تفکر اصیل انجمن اسلامی را در راستای قانون اسلامی و مرام‌نامه دفتر تحکیم وحدت داشته، به جوش و خروش افتاده و تهمت می‌زنند؟

ماندگاری تأکید کرد: ۱۵ سال قبل ۸ انجمن اسلامی از دفتر تحکیم وحدت انشعاب کردند و وزارت علوم به آنان اجازه تأسیس اتحادیه جدیدی را داد. حال چگونه است که اینان از یک طرف دولت آقای خاتمی را که به آنان مجوز فعالیت در قالب اتحادیه داده با بدترین تعابیر می‌کوبند، و ار طرف دیگر اجازه اقدام مشابهی را به انجمن‌های اسلامی که عضو هیچ اتحادیه‌ای نیستند نمی‌دهند؟

انجمن‌های اصولگرا، بحران هویت دارند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به نظر می‌آید جریان انشعابی سال ۷۸ انجمن‌های اسلامی علیرغم گرایش روزافزون به رادیکالیسم و پیوستن به یک جریان سیاسی تندرو در خارج از دانشگاه همچنن از بحران هویت رنج می‌برد. خصوصا که در دو سال اخیر سایر تشکلهای دانشجویی اصولگرا هم کمابیش به همین جریان ساسی رادیکال تمایل پیدا کرده‌اند و لذا تفاوتی میان مواضع تئوریک و عملکرد سیاسی آنان دیده نمی‌شود و این خود موازی کاری و بی عدالتی در تقسیم بودجه بین تشکل های دانشگاهی است.

وی افزود: ضمن اینکه که جریان سیاسی حامی آنان در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گذشته در مقابل جریانات دیگر اصولگرا ایستاده و متحمل شکست‌های قابل توجهی هم شده، که از جمله رأی نیاوردن یکی از اعضای سابق این تشکل دانشجویی در لیست آنان برای انتخابات مجلس نهم از تهران بود.

«دلواپس» ها از انجمنهای اسلامی دست بر نمی‌دارند

وی تأکید کرد: به همین جهت اینها با دشمن‌تراشی و دوقطبی کردن فضا تلاش دارند خود را محور اسلام و انقلاب بنمایانند و گروه‌های اصیل انجمن‌های اسلامی را که در طول سالهای گذشته خود را از افراط و تفریط حفظ کرده‌اند، محور باطل و اپوزیسیون معرفی کنند! در حالی که این گروه های به ظاهر  اسلامی چه بسیار دروغ ها و تهمت هایی که به جریان های اصیل نزدند و با تخریب بی انصافانه سعی در بزرگ نشان دادن خود دارند.

ماندگاری خاطر نشان کرد: کسانی که خود را «دلواپس» انجمن‌های اسلامی نشان می‌دهند، در واقع نگران منافع سیاسی خود هستند، چون اگر انجمن‌های اسلامی واقعی ذیل تفکر امام راحل با یکدیگر وحدت کنند، دیگر جایی برای رادیکالیسم و فرصت‌طلبی به نام اسلام و انقلاب نمی‌ماند.

تندروها از کجا خط می‌گیرند؟

دبیر نشست میثاق انجمن‌های اسلامی با خط امام (ره) افزود: اینها همان کسانی هستند که از دیوار سفارت بریتانیا به شکل مفتضحی بالا رفتند و بعد که با عتاب رهبری مواجه شدند نتوانستند کار خود را توجیه کنند، اما در محافل خود از موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا با این عنوان که فلان فرد از سفارت شوروی خط گرفته بوده، عقب‌نشینی کردند!

وی با اشاره برخی اقدامات رادیکال این گروه که از مواضع سایت رسمی و غیررسمی شان قابل تشخیص است، گفت: باید معلوم شود که این گروه ها از کجا خط می‌گیرند و حمایت مالی می‌شوند؟ چگونه است که امکانات مالی مضاعفی در اختیار این گروه‌های به اصطلاح دانشجویی است و علیرغم مواضع هنجارشکن ایشان، برخورد قانونی از سوی نهادهای مسئول دانشگاهی با آنان صورت نمی‌گیرد؟

وی افزود: برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که دست اندرکاران سایت‌های این گروه در استخدام نهادهای مسئول دانشگاهی هستند و با استقاده از امکانات بیت‌المال این رسانه‌ها را تغذیه می‌کنند. در این صورت باید در بی‌طرفی و تقوای مسئولین دانشگاهی مربوط که اجازه چنین سوء استفاده‌ای را داده‌اند، تردید کرد.

هزینه‌های انجمن‌های اسلامی برای خروج کشور از بن‌بست سیاسی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در طول سال‌های گذشته در اوج فشارهای دانشگاهی و امنیتی به انجمن‌های اسلامی، ما توانستیم انجمنهایمان را در مسیر قانون اساسی و مرامنامه انجمنها و دفتر تحکیم وحدت حفظ کنیم تا بهانه‌جویان فرصت برخوردهای سلبی را از دست بدهند. ضمن اینکه برخی انجمنها را که در این سالها تعلیق و تعطیل شده بودند، دوباره نوسازی کردیم.

وی با اشاره به عدم صدور مجوز برخی انجمن‌ها به مدت بیش از دو سال، افزود: چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، با رایزنی‌های ما طرح سوال از وزیر علوم دولت دهم درباره عدم صدور مجوز انجمن‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفت که امیدوار بودیم با روی کار آمدن دولت اعتدال مسیر جدیدی در قوه مجریه هم باز شود اما ظاهراً همان انجمن‌هایی که مخالف دولت جدید بودند، امروزه با فراغ بال بیشتری به فعالیت می‌پردازند و حتی علیه انجمن‌های اصیل و معتدل کارشکنی می‌کنند.

ماندگاری با اشاره به صدور بیانیه‌های صریح و راهگشا در طول یک سال گذشته افزود: در اوج کارشکنی‌های انتخاباتی و سپس در دوران فشار افراطیون علیه کابینه دولت یازدهم، بیانیه‌های ما با امضای بین ۲۰ تا ۳۰ انجمن‌های اسلامی فضای یک طرفه دانشگاه را در هم شکست و جو شدیدی که علیه سرپرست و وزرای پیشنهادی وزارت علوم به وجود آمده بود را تلطیف کرد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های اسلامی هزینه‌های سنگینی برای خروج کشور از بن‌بست سیاسی و ظهور گفتمان اصلاح و اعتدال پرداختند، تأکید کرد: اما ما انتظار هزینه متقابل از دولت اعتدال برای انجمن‌های اسلامی را نداریم، چون معتقدیم احیای فکری و تشکیلاتی جنبش دانشجویی باید به واسطه اراده خود دانشجویان صورت پذیرد. اما این پرسش مطرح هست که چرا وزارت علوم به وظایف قانونی خود در قبال فضای سیاسی دانشگاه‌ها که از وعده‌های اصلی دولت اعتدال هم بود، عمل نمی‌کند؟

بر میثاق خود برای بازسازی معنوی و تشکیلاتی انجمنها استواریم

دبیر نشست میثاق انجمن‌های اسلامی با خط امام (ره) با اشاره به ادامه تلاش برای برگزاری نشست میثاق افزود: اگرچه برگزاری نشست در سالگرد حماسه دوم خرداد میسر نشد اما همانطور که بر آرمان دوم خرداد برای احیای جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آن همچنان پا برجاییم، بر میثاق خود برای بازسازی معنوی و تشکیلاتی انجمنها استوار خواهیم ماند.

ماندگاری با یادآوری پیام ۲۴ خرداد به مسئولان دانشگاهی و غیردانشگاهی، خواهان اجرای کامل قانون اساسی و خروج از بن‌بست بی‌عدالتی و بی‌قانونی در ۸ سال گذشته شد و گفت: دانشجویان منتقد در دانشگاه‌ها از این به بعد نخواهند گذاشت احدی به حریم قانون تجاوز کند و با اعمال کج سلیقگی‌ها و خودمحوری راه را برای فعالیت در چارچوب قانون بسته نگه دارند و از این به بعد با واکنش‌های تندی از سوی جریان‌های اصیل دانشجویی روبرو خواهند شد.

::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

71 - = 67