۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵

سخنگوی قوه‌قضاییه: رفع حصر صحت ندارد

انتقال مهدی کروبی از خانه امن وزارت اطلاعات به منزل شخصی‌اش به معنای رفع حصر نیست و هیچ تغییر سیاست و رویه‌یی در رسیدگی به پرونده او رخ نداده است. تغییر منزل کروبی از ابتدا تاکنون چندین‌بار اتفاق افتاده و موضوع جدیدی نیست. بنده دو، سه بار تاکید کردم که هرکس مرتکب جرمی شده باشد چه دستگیر شده باشد یا خیر، اگر توبه کرده و جبران کند از لحاظ شرعی و قانونی برخورد با او متفاوت خواهد بود حتی اگر دستگیر شده باشد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه روز گذشته در پنجاه‌وهشتمین نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران در مورد مسایل مختلف از جمله رفع حصر کروبی، پرونده بابک زنجانی، فساد بزرگ بانکی و… پاسخ داد.

محسنی‌اژه‌یی گفت: آنان که جرمی نکرده‌اند برگردند و نگرانی ای‌ بابت چیزی نداشته باشند چرا که مشکلی به وجود نمی‌آید. اگر هم مرتکب جرمی نشده‌اند و تنها اتهامی متوجه آنان است حتما وقتی بیایند رسیدگی می‌شود. بعضی از افرادی که در جریان فتنه فرار کردند، این افراد غیرقانونی خارج شده‌اند و اتهامات متوجه آنان است، یقینا وقتی برگردند دستگاه قضایی، سیستم اطلاعاتی و امنیتی متعرض آنان می‌شود که این شامل افرادی می‌شود که اینجا مرتکب جرمی شدند و فرار کردند و همچنین افرادی در خارج از کشور علیه ایران مرتکب جرم شدند که هیچ فرقی ندارد و موضوع قابل تعقیب خواهد بود و این افراد در مظان اتهام هستند و قوه قضاییه قطعا به سراغ آنها می‌رود.

پرونده کروبی

انتقال مهدی کروبی از خانه امن وزارت اطلاعات به منزل شخصی‌اش به معنای رفع حصر نیست و هیچ تغییر سیاست و رویه‌یی در رسیدگی به پرونده او رخ نداده است. تغییر منزل کروبی از ابتدا تاکنون چندین‌بار اتفاق افتاده و موضوع جدیدی نیست. بنده دو، سه بار تاکید کردم که هرکس مرتکب جرمی شده باشد چه دستگیر شده باشد یا خیر، اگر توبه کرده و جبران کند از لحاظ شرعی و قانونی برخورد با او متفاوت خواهد بود حتی اگر دستگیر شده باشد. در سال ۸۸ فتنه عظیمی در کشور رخ داد و ظلم بزرگی به مردم و نظام شد و عده‌یی از افراد بی‌گناه کشته شدند و دشمن از این فتنه حمایت کرد و کسانی که مرتکب این مسائل شده‌اند باید تاوان خود را پس بدهند. مردم انتظار دارند با این افراد برخورد شود و نظام ارفاق بزرگی به آنها کرده است و رافت زیادی نسبت به سران ‌فتنه به‌خرج داده است. البته توبه و پشیمانی مجرم می‌تواند تغییر سیاستی را در بررسی پرونده به وجود آورد و از لحاظ قانونی و شرعی با او برخورد دیگری می‌شود. توبه یکی از نعمت‌های خداست و هر کسی موفق به توبه نمی‌شود، چه بسا اجل مهلت برای توبه را فراهم نکند. ان‌شاءالله ما در همه زمینه‌ها اگر خطایی کرده باشیم از این نعمت الهی برخوردار شویم.

پرونده بابک زنجانی

پرونده بابک زنجانی همچنان در حال پیگیری است. این فرد لیست اموال خود را نوشته و به وزارت نفت اعلام کرده است، هر اقدامی که در مقابل ادعای وزارت نفت لازم باشد انجام می‌دهد. در این راستا اگر احیانا جرمی صورت گرفته و قصور یا تقصیری شده باشد رسیدگی می‌شود. در چند سال اخیر پرونده‌های اختلاس، اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع داشتیم. به خصوص در پرونده سه هزار میلیاردی به این نتیجه رسیدیم که بعضی مراکز باید در بخشنامه‌ها، مصوبات و نظارت‌هایشان بازنگری داشته باشند.

سفر خاوری به امریکای لاتین

اینکه گفته می‌شود خاوری به امریکای لاتین عزیمت کرده است از آن بی‌اطلاع هستیم و هنوز از وزارت خارجه استعلامی نگرفته‌ایم. البته قوه قضاییه پیگیر این موضوع است. متاسفانه کشورهایی که مدعی هستند با مفاسد پولشویی مبارزه می‌کنند حاضر نشدند چنین فردی را که اتهام او فساد مالی است به ما تحویل دهند و در حال حاضر هم قوه قضاییه، ناجا و وزارت امور خارجه دنبال این موضوع هستند. همچنین تاکنون هیچ تغییری در احکام متهمان پرونده سه هزار میلیاردی به خصوص متهمانی که حکم‌شان اعدام بوده، اتفاق نیفتاده است، برخی از متهمان درخواست اعمال ماده ۱۸ کرده‌اند، ولی پذیرفته نشده و هیچ درخواستی برای عفو اعلام نشده است.

پرونده احمدی‌نژاد

شکل خاصی برای رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد به عنوان یکی از مقامات کشور پیش‌بینی شده است. اگر کسی رییس‌جمهور شد و در مظان اتهام قرار گرفت که جنبه تخلف از قانون را داشته باشد به دیوان عالی کشور می‌رود ولی اگر جرم عمومی باشد باید در دادگستری رسیدگی شود که مستقیما به دادگاه می‌رود. پرونده وی در مرحله تحقیقات است. اگر قاضی پرونده ضرورت بداند که باید وی در دادگاه حاضر شود این کار انجام می‌شود و اگر نیاز به استعلاماتی باشد از طریق مجلس، دستگاه‌های نظارتی این کار انجام خواهد شد.

پرونده مرتضوی

پرونده سعید مرتضوی درباره سازمان تامین اجتماعی به بازپرس ارجاع شده و در حال رسیدگی است، البته این‌گونه مسائل در مجتمع رسیدگی به جرایم کارکنان دولت انجام می‌شود و از قضات باتجربه در رسیدگی به این پرونده‌ها استفاده می‌شود. همچنین دیگر پرونده او که مربوط به قضاوت او می‌شود در حال پیگیری است چراکه زمانی بخشی از پرونده رسیدگی و حکم هم صادر شد که این حکم مورد اعتراض قرار گرفت و پرونده به دیوان عالی کشور رفت و هنوز مرحله نهایی طی نشده است. یک قسمت از پرونده مطرح است. ایشان آمده و رفته و از او تحقیق شده است. آن موقع گفته بود لایحه دفاعیه هم می‌دهد و من الان نمی‌دانم که لایحه داده است یا خیر. البته قاضی دفاع را گرفته و حالا چه او لایحه بدهد یا ندهد قاضی تصمیم نهایی خود را که قرار مجرمیت است صادر می‌کند.

جریان‌های تکفیری

جریان‌های تکفیری در کشورهای همسایه جنایت می‌کنند و ممکن است اگر هوشیار نباشیم برخی از این افراد مشکلاتی را ایجاد کنند. مردم و نیروی انتظامی مواظب هستند ولی در عین حال باید مراقب بود که از اقدامات تکفیری‌ها که اقدامات جنایت‌کارانه در داخل ایران انجام می‌دهند، جلوگیری کنیم. البته برخی از آنها دستگیر می‌شوند و حتی برخی از آنها نیز احتمال دارد در مقام سوء‌ظن باشند، ولی اگر مواردی وجود داشت که اقداماتی انجام داده‌اند باید به هر میزان با آنها برخورد شود.

حادثه آتش‌سوزی

پرونده حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری، از سوی سازمان بازرسی کل کشور، شهرداری و دولت در حال پیگیری است. افرادی توسط دادسرای تهران احضار شده و از آنها تحقیق به عمل آمده است که این افراد از آتش‌نشانان و افرادی که نخ‌ها در اختیارشان بوده هستند. من با نماینده شهرداری هم صحبت کردم و آنها هم به جد دنبال قضیه بودند که ببینند اشکال از کجاست و اگر قصور یا تقصیری وجود دارد بررسی کنند.

نطق مطهری

آقای مطهری مطالبی را مطرح کردند و دادستان تهران وارد شد. دو سوال مطرح شد که آیا چیزی که در مجلس گفته شده به خصوص با توجه به قانون جدید مجلس، جزو مواردی است که ابتدا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید آن را بررسی کند و اگر آن را جرم تشخیص داد به قوه قضاییه ارجاع دهد، یا خیر؟ نماینده مجلس می‌تواند در راستای وظیفه نمایندگی اظهارنظر کند، اما نمی‌تواند توهین کند یا فحش دهد. با توجه به قانون جدید، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا تشخیص جرم بودن به عهده مجلس است یا خیر؟ طبق اصول مسلم قانون اساسی، کار قضا را نمی‌توان به دستگاهی غیر از قوه قضاییه محول کرد. یک ماده در آیین‌نامه جدید مجلس دقیقا مانند قانون اساسی است اما تبصره‌هایی دارد که اختلاف ایجاد می‌کند. اخیرا از شورای نگهبان در این رابطه سوال شده و جواب هم داده شده است که در اینجا وقت بیان آن نیست.

گزارش احمد شهید

مستندات گزارش‌های احمد شهید صحبت‌های گروه‌های ضدانقلاب و کسانی است که علیه نظام ما اعلان جنگ مسلحانه کرده‌اند. این فرد نمی‌خواهد به واقعیت برسد. اگر می‌خواست به واقعیت برسد ارزیابی می‌کرد و از جمهوری اسلامی سوال می‌پرسید و تحقیق و تفحص می‌کرد. از اول انقلاب تاکنون از تحقیق توسط افراد بی‌طرف استقبال شده است اما افراد مغرض را هیچ‌وقت راه نمی‌دهیم؛ زیرا تا وقتی که این آقایان بی‌طرف نباشند راه دادن آنها به کشور هیچ سودی ندارد.

سایر مواضع

‌طبق قانون کار اعتراض کارگران به رسمیت شناخته شده است و تغییر رویه‌یی در این موضوع صورت نگرفته است، ولی اگر کسی تحت عنوان صنفی اقدامی خلاف قانون و مجرمانه انجام داد که خلاف نظم و امنیت عمومی بود، باید با آن برخورد شود. ‌ اینکه گفته می‌شود غربی‌ها اعلام کردند شرط مراودات‌شان با ایران، آزادی ایرانیان در حصر است؛ تاکنون سیاست جدیدی در این موضوع اتخاذ نشده و سیاست قبلی را مدنظر داریم. این مطالب، به عنوان دخالت در امور داخلی محسوب می‌شود و ما به هیچ کشوری اجازه چنین دخالتی را نمی‌دهیم.

‌هر نهادی که بخواهد از حقوق مردم دفاع کند حتما ما کمک می‌کنیم. حق‌الناس از مسائل بسیار مهم از نظر شرع و قوانین ما است، منتها در بعضی مواقع با این مساله به صورت سیاسی برخورد شده که این حقیقتا صحیح نیست ولی بحمدالله دولت دنبال این نیست بلکه به دنبال رعایت حقوق شهروندی است.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 3