۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹

مبارزه با فساد در نفت و گاز

با توجه به سیاست‌های پیش رو، صادرات نفت خام در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شده است و از این پس دلالان خیال‌شان راحت باشد که دیگر نفتی به آنها فروخته نمی‌شود سیاست تمرکز فروش نفت خام در شرکت ملی نفت ایران به نفع کشور است و با مشخص شدن متولی فروش نفت تکلیف همه مشخص است که از چه محلی نفت را خریداری کنند.

naftمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): روز گذشته برای نخستین‌بار رییس‌جمهور به صورت سرزده وارد وزارت نفت شد تا در جمع مدیران ارشد وزارت نفت بیشتر در خلال چند و چون اوضاع و احوال نفتی کشور قرار گیرد. این بازدید سرزده همانند همه بازدیدهای مقامات ارشد کشور با حاشیه‌هایی همراه شد که متاسفانه کمی این بازدید را متفاوت از سایر بازدید‌ها کرد. ظاهرا و بر اساس خبر تایید شده روابط عمومی وزارت نفت حین ورود رییس‌جمهور به وزارتخانه یکی از کارکنان بازنشسته وزارت نفت اقدام به خودسوزی در مقابل این وزارتخانه کرد. وی که فردی ۵۵ ساله و از کارکنان نفت جنوب است بنا به اعلام شاهدان و البته اطلاعیه وزارت نفت به دلایل مالی یا دلایلی که ذکر بیشتری از آنها نشده است اقدام به خودسوزی در مقابل وزارت نفت کرده که با اقدام همکاران وزارت نفت وی به بهداری وزارت نفت منتقل شده است. برخی مطلعان حال این فرد را مناسب اعلام می‌کنند اما اخبار سوختگی بیش از ۵۰ درصدی را برای وی تایید می‌کنند. بر این اساس روابط عمومی وزارت نفت با انتشار اعلامیه‌یی با تیتر «حادثه در وزارت نفت به خیر گذشت» این موضوع را خاتمه یافته تلقی کرد. با این حال حضور رییس‌جمهور در پولساز‌ترین وزارتخانه دولتی همزمان با نشست برخی مسوولان این وزارتخانه با انجمن و اتحادیه جایگاهداران و کارفرمایان بنزین برای آغاز توزیع بنزین ۷۰۰ و ۱۰۵۰ تومانی این شایبه را به وجود آورد که این حضور در جهت تعیین قیمت بنزین در سال آینده و فاز دوم هدفمندی است که البته این امر نیز با تاییدات زیادی مواجه نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار سرزده از بخش‌های مختلف وزارت نفت بازدید کرد و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و معاونان و مدیران وزارت نفت توضیحاتی درباره پروژه‌ها، برنامه‌ها و عملکرد اخیر این وزارتخانه به رییس‌جمهوری ارائه کردند. روحانی دلیل بازدید سرزده خود از این وزارتخانه را اجرای یکی از برنامه‌های اصلی خود خواند و گفت: یکی از برنامه‌های من از ابتدای دولت این بود که بدون برنامه‌ریزی قبلی برای بازدید به وزارتخانه‌ها بروم و از آنچه در آنجا می‌گذرد، آگاه شوم و مسوولان از نزدیک، پیشرفت‌ها را تشریح کنند و با مشکلات و چالش‌ها بهتر آشنا شویم، تا دولت بتواند آنها را اثربخش‌تر پیگیری کند. وی افزود: آغاز بازدیدها از وزارت نفت بود، به سبب اهمیت مساله نفت و انرژی، زیرا ایران بزرگ‌ترین منابع گاز و نفت جهان را در اختیار دارد و این مساله در قدرت ملی بسیار تاثیرگذار است، کشور در شرایطی است که باید قدرت ملی‌مان را روز به روز بالاتر ببریم، تا تعامل با جهان براساس منافع ملی و در چارچوب مصالح کشور باشد.

وی با بیان اینکه نفت و گاز در مجموع بسیار با اهمیت است، افزود: برای من خیلی مهم بود که در حضور همه مدیران تاکید کنم مساله منابع مشترک در نفت و گاز و استفاده از این منابع جزو اولویت‌های دولت یازدهم است و بر این موضوع تاکید کنیم.

رییس‌جمهوری گفت: مساله دیگر برنامه‌های آینده نفت و گاز بود که مرور شد؛ بر مسائل اصلی از جمله محیط زیست تاکید کردم، زیرا این مساله برای کشور حایز اهمیت است. بهینه‌سازی مصرف سوخت بخشی از وظایف وزارت نفت است که ان‌شاء‌الله دنبال خواهیم کرد و من نیز بر آن تاکید کردم. روحانی افزود: محور آخر، تشکر از وزارت نفت بود. این وزارتخانه در سرمای زمستان امسال که از حد معمول بیشتر بود، با تلاش فراوان و فعالیت شبانه‌روزی مسوولان و کارکنان، توانست سوخت را به مردم، به خصوص در مناطق شمال که گرفتار بارش شدید برف شده بودند، برساند. اگر این انتقال انجام نمی‌شد، مردم دچار زحمت زیادی می‌شدند. از این رو خواستم به همه کارکنان و مسوولان این وزارتخانه خداقوت بگویم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد به ویژه در حوزه نفت و گاز خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم هر کاری که در نفت و گاز کشور چه توسط بخش خصوصی و چه دولتی انجام می‌شود در چارچوب رقابت دقیق، کارآمدی و کارایی قرار دهیم و از رانت‌خواری و ویژه‌خواری جلوگیری کنیم. مردم از دولت انتظار دارند و ما باید واقعیت را برای آنها بازگو کنیم و مسیر را برای آینده پیش پای همه بگذاریم. رشد اقتصادی هرگز با فساد صورت نمی‌گیرد و باید تلاش شود تا اموال بیت‌المال که از خزانه رفته بازپس گرفته شود.

رییس‌جمهوری همچنین از مسوولان وزارت نفت خواست تا هر منطقه‌یی که قرار است در آن توسعه نفت و گاز صورت گیرد به نحوی در چارچوب قانون بهبود زندگی مردم آن منطقه نیز مورد نظر قرار گیرد تا خدای‌ناکرده دود توسعه به چشم مردم نرود.

ما باید تعامل با دنیا را تسهیل کنیم چرا که امروز فقط ایران تنها دارنده نفت و گاز در دنیا نیست و این تعامل در دنیا همواره بر اساس منافع مشترک است. ما باید کاری کنیم تا ضمن ایجاد جاذبه برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها حداکثر استفاده در راستای منافع ملی خود را به دست آوریم. روحانی با اشاره به دیدار با مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی در حاشیه اجلاس داووس گفت: بنا شد که ساختار و مدل جدیدی را طراحی و ارائه کنیم تا با این ساختار جدید بتوانیم رقابتی با دیگران داشته و نفت با راندمان بالا و صیانتی‌تر تولید کنیم. عدم استفاده از منابع مشترک به هیچ‌وجه قابل تحمل نیست چرا که این امانتی است متعلق به مردم که در اختیار ما قرار دارد و بسیار مهم است که بتوانیم امانتدار خوبی باشیم. مهم‌ترین مساله برای حفظ امانت کشور و مردم استفاده حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی است و در این مسیر نباید از هیچ تلاشی فروگذار کرد. رییس‌جمهوری با بیان اینکه باید به آینده کاملا امیدوار باشیم و هیچ دغدغه‌یی در مسیر تلاش مان وجود نداشته باشد، گفت: من امروز به آینده بیش از گذشته امیدوارم و تردید ندارم که مشکلات را حل خواهیم کرد.

بدهی ۲۴ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی نفت ایران

همچنین جوادی، معاون وزیر نفت افزود: در حال حاضر شرکت ملی نفت ایران نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان پرداخت روز (بدهی) دارد، جدای از آن بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ارزی و ریالی برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت در بین مردم منتشر شده که بخش زیادی از آنها سررسید شده است. وی با بیان اینکه بدهی‌ای که اکنون توسط دولت‌های گذشته برای صنعت نفت در قبال مردم و پیمانکاران به یادگار مانده است، در تاریخ این صنعت بی‌سابقه است، گفت: با توجه به مشکلات مالی کنونی هم‌اکنون اعتبار شرکت ملی نفت ایران نزد بانک مرکزی برای پرداخت سود اوراق مشارکت ارزی و ریالی یاد شده زیر سوال رفته است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به سهم ۵/۱۴ درصدی این شرکت از فروش نفت خام کشور گفت: در حال حاضر صادرات نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه است و در شرایط موجود درآمد این شرکت از سهم خود (۵/۱۴ درصد) حدود ۷ میلیارد دلار در سال است، این در حالی است که این شرکت بابت اجرای چهار هزار و ۸۰۰ پروژه مصوب شده سفرهای استانی دولت‌های قبل بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعهد مالی دارد. وی ادامه داد: اگر بخشی از هزینه‌های توسعه‌یی صنعت نفت از منابع خارجی تامین شود، باز هم این صنعت در شرایط فعلی برای تداوم فعالیت‌های خودبه حمایت‌های دولت و مجلس نیاز دارد. جوادی، افق درآمدهای ایران از فروش نفت خام را روشن ارزیابی کرد و گفت: برای افزایش تولید نفت خام و افزایش صادرات گاز به حمایت دولت نیاز داریم.

۲۰ میلیارد دلار پروژه و قرارداد صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به وجود دیوانسالاری پیچیده در سازمان‌ها و نهادهای دولتی گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار پروژه و قرارداد صنعت نفت در انتظار تصمیم شورای اقتصاد است و برای اجرایی شدن آنها به تدیبر و شجاعت در تصمیم‌گیری نیازمندیم. هم‌اکنون در داخل و خارج از صنعت نفت چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که برای حل آنها باید فرآیندهای تصمیم‌سازی و مدیریتی تغییر کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مشکلات کنونی در صنعت نفت دلایل مختلفی دارد که از جمله می‌توان به سوء مدیریت در گذشته و تحریم‌ها اشاره کرد، گفت: در دوران گذشته به دلیل محدودیت، صنعت نفت نتوانسته است ماموریت‌های خود را در بخش تعمیرات و پشتیبانی آنگونه که شایسته است، انجام دهد، ضمن آنکه این صنعت در هشت سال گذشته ناگزیر از خرید کالای بی‌کیفیت و گران شده که باید برای آن چاره‌یی اندیشید. پیشنهاد می‌کنیم تیمی شامل کارشناسان صنعت نفت و دولت برای رسیدگی به مشکلات و چالش‌های این صنعت در بخش مقررات دست و پا گیر و کاهش بروکراسی اداری تشکیل شود.

نفت به دلالان نمی‌دهیم

در جریان این بازدید بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت نیز با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه‌های اخیر گفت: صادرات نفت خام در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شده است و از این پس دلالان خیال‌شان راحت باشد که دیگر نفتی به آنها فروخته نمی‌شود.

وی که گزارشی از عملکرد شش ماه فعالیت‌های وزارت نفت ارائه می‌کرد، افزود: در این دوره زمانی صادرات نفت خام بالا رفته است. با توجه به سیاست‌های پیش رو، صادرات نفت خام در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شده است و از این پس دلالان خیال‌شان راحت باشد که دیگر نفتی به آنها فروخته نمی‌شود سیاست تمرکز فروش نفت خام در شرکت ملی نفت ایران به نفع کشور است و با مشخص شدن متولی فروش نفت تکلیف همه مشخص است که از چه محلی نفت را خریداری کنند.

زنگنه با بیان اینکه پیش از این حدود ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت سرگردان روی آب داشتیم، گفت: تا زمانی که یک بشکه نفت روی آب‌ها سرگردان باشد، اجازه نمی‌دهند نفت تولیدی به فروش برسد، زیرا منتظر می‌مانند با پایین‌ترین قیمت نفت روی آب فروخته شود و پس از آن به سراغ نفت دیگر می‌آیند.

وزیر نفت در خصوص روند تامین سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: امسال بدترین سال سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها از سال ۷۵ (زمانی که در وزارت نفت مشغول بودم) تاکنون بوده است، زیرا امسال ۲۹,۲۴ میلیارد لیتر سوخت مایع (نفت کوره و گازوییل) به نیروگاه‌ها تحویل داده شد و این در حالی است که این میزان در سال گذشته ۲۱ میلیارد لیتر بوده است. جابه‌جایی این میزان سوخت مایع در زمستان با توجه به شرایط یخبندان جاده‌ها شاهکار بوده است و در این مدت با تلاش شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش برای تامین سوخت نیروگاه‌ها، حتی یک ساعت قطع برق به این دلیل نداشتیم.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های شرکت‌های نفت و گاز پارس، نفت مرکزی، پالایش و پخش برای تامین سوخت زمستانی گفت: مدیران شرکت ملی گاز با تدبیر به موقع موفق شدند سوخت مورد نیاز کشور را تامین کنند، زیرا بدون حضور قوی‌ترین و با تجربه‌ترین مدیران کشور در این شرکت نمی‌توانستیم زمستان سرد امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم و در این مدت تنها تعداد کمی از خانوارها برای چند ساعت یا یک تا دو روز قطعی گاز داشتند که این مشکل نیز حل شد.

وزیر نفت با بیان اینکه در شش ماه گذشته توجهی ویژه به مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت شده است، افزود: مدیران صنعت نفت به ویژه در سطح مدیران عالی، معاونت‌ها و مدیران شرکت‌های اصلی از برجسته‌ترین نیروها هستند. مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی فراوان بوده است اما مذاکره‌های مفصلی با سازمان خصوصی‌سازی انجام شد.

وی افزود: درباره واگذاری برخی شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت از جمله باراندازهای نفتی و مخازن استراتژیک شرکت پایانه‌های نفتی با سازمان خصوصی‌سازی بحث و تبادل نظر شد و هم‌اکنون ۸۰ درصد از مشکلات واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت حل شده است.

 

منبع: اعتماد

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =