۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ حجت الاسلام محمدرضا زائری:

ماه مبارک رمضان ، فرصتی برای زندگی در شب

در سال های اخیر برگزاری نمایشگاه قرآن کریم از سویی و گسترش و فراگیرشدن جلسات دعا و سخنرانی نیمه شب ها – که پیشتر به شکل محدود برگزار می شد – از سوی دیگر باعث شده تا شب های رمضانی رنگ و بوی تازه ای پیدا کنند و اکنون گاه در برخی مناطق کشور یا به طور خاص برخی محله های تهران در ساعات نیمه شب یک زندگی جدی را با حضور خانواده ها و خصوصا جوانان می توان مشاهده کرد.

zaerii«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – محمدرضا زائری: یکی از تفاوت های سبک زندگی غربی با سبک زندگی ما خصوصیت گذراندن ساعات شب است و گرچه برخی از عادات و شرایط زندگی غربی – با توجه به تأثیر بعضی شبکه های ماهواره ای – گاه تا حد زیادی به زندگی برخی از ما وارد شده ، اما در مجموع شب در فرهنگ ما زمان استراحت و خواب و به تعبیر قرآن کریم “لباس” آرامش تلقی می شود ولی در فرهنگ و سبک زندگی غربی عنوان “زندگی شبانه” یک عنوان ثابت و متعارف است .

ماه مبارک رمضان در میان ماه های سال اما این ویژگی را دارد که فرصت عبادت و مناجات و تعلیم و تعلم و فراگیری معرفت است و این جشن عبادی و معنوی گاه در برخی از کشورهای اسلامی با شکوه و شادی و رنگ و لعاب فراوان برگزار می گردد و فضایی پر شور و متفاوت از زندگی را فراهم می سازد.

در سال های اخیر برگزاری نمایشگاه قرآن کریم از سویی و گسترش و فراگیرشدن جلسات دعا و سخنرانی نیمه شب ها – که پیشتر به شکل محدود برگزار می شد – از سوی دیگر باعث شده تا شب های رمضانی رنگ و بوی تازه ای پیدا کنند و اکنون گاه در برخی مناطق کشور یا به طور خاص برخی محله های تهران در ساعات نیمه شب یک زندگی جدی را با حضور خانواده ها و خصوصا جوانان می توان مشاهده کرد.

اگر کسی بتواند شرایط چنین تجربه ای را برای خود و خانواده اش فراهم سازد، همین زندگی متفاوت و حال و هوای تازه می تواند فرصتی باشد تا بیشتر با مسجد انس بگیرد ، به دیدار و گفتگوی دوستان و نزدیکان بنشیند ، به عبادت و مناجات بپردازد، معارف دینی و علمی را بیاموزد و از برنامه های مختلفی مانند نمایشگاههای کتاب استفاده کند و وقت بیشتری را با خانواده و فرزندان خود در محیط های عمومی مانند بوستان ها بگذراند.

شاید این امکان به دلیل شرایط شغلی برای هرکسی فراهم نباشد و اجبار صنوف مختلف اجتماعی برای اشتغال در ساعات روز مانع تحقق چنین هدفی است . اما اگر این فرصت فراهم شود که افراد مختلف شبهای ماه مبارک رمضان بیدار باشند، بخورند و بیاشامند، بگویند و بخندند، بیاموزند و بخوانند، عبادت کنند و به نماز بایستند و شب های نورانی این ماه را خوش بگذرانند و در ساعات آغازین روز بخوابند و استراحت کنند فرصت تجربه جدیدی برای شهروندان فراهم می شود که برکات و ثمرات زیادی دارد.

جدا از همه آنچه گفتیم و از همه مهمتر این نوع زندگی در ماه مبارک رمضان روزه داری را برای همه مخصوصا دخترهای نوجوان آسان تر می کند که اکنون مجبورند در گرمای طاقت فرسای تابستان بیدار و مشغول به کار باشند، در حالی که شبها با هوای خنک تر و دور از گرمای روز می توانند به همان کارها بپردازند.

تغییر ساعات کار و تدبیر هماهنگی های لازم در نهادهای مختلف برای تحقق این هدف از آنچه در نگاه اول به نظر می رسد ساده تر است و اتفاق خاصی هم با چنین تغییر ساده ای رخ نخواهد داد. تنها چند ساعت جابجایی برنامه های عمومی و تنظیم مقررات لازم می تواند فرصت شرکت در چنین جشن با شکوهی را برای همگان فراهم سازد و ماه مبارک رمضان را به خاطره ای شاد و شیرین تبدیل کند.

همه ما می دانیم که در وضعیت فعلی اگر کسی بخواهد روزه بگیرد کارآیی کمتری دارد و با گرمای هوا و مشکلات تردد شهری، شاید بسیاری امکان روزه گرفتن را از دست بدهند یا دچار مشکلاتی باشند و در عوض اگر بتوانند از فرصت شبها استفاده کنند چه بسا مجالی برای بهره گرفتن بیشتر از ضیافت الهی بیابند. شاید این ایده و فکر در نگاه اول چندان جدی به نظر نرسد یا از اولویت های اجتماعی ما به شمار نیاید، اما هر کسی اگر با قدری جدیت و تأمل بدان بیندیشد در خواهد یافت که آثار مثبت و فواید آن از آثار منفی و مضارّ آن بیشتر و نتایج آن از وضعیت فعلی پربار تر است.

چه بسا برنامه ریزی دقیق برای تحقق چنین هدفی به حل برخی مشکلات پراکنده فرهنگی و اجتماعی دیگر نیز منجر شود، به شرط آن که نهادهای مختلف با هماهنگی کامل و تدبیر صحیح به میدان وارد شوند و از نظام آموزشی تا مدیریت شهری و از نهادهای انتظامی و امنیتی تا رسانه ملی همه برای تحقق این اهداف متعالی بکوشند.

منبع: انتخاب

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + 4 =