۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹ تأکید صاحبنظران درباره الزامات مراسم سوگواری ایام محرم:

مجالس دینی نباید جناحی شود

امروز نیز برخی که شناخت و معرفت کاملی به اسلام و امام حسین(ع) ندارند، نه تنها دین را ابزار سیاسی خود کرده‌اند، بلکه با استفاده از مفاهیم دینی، تعابیر تندی نسبت به جناح مقابل به کار می‌برند. رویدادی که اخیراً هشدار آیت‌الله وحید خراسانی را به دنبال داشته و ایشان تأکید کرده‌اند نباید سوگواری برای امام حسین(ع) ابزار مقاصد سیاسی قرار گیرد. چرا که نخستین آسیب از استفاده از مفاهیم متعالی برای مقاصد سیاسی، به خود دین و سپس بر کشور وارد می‌شود.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):
محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین
ظلم مضاعف به امام حسین(ع)
استفاده ابزاری از دین، موضوع تازه‌ای نیست و در تاریخ، حتی صدر اسلام نیز می‌توان نمونه‌هایی ازآن را سراغ گرفت. چنان که از امام علی(ع) نقل شده است که: «دین اسیر دست اشرارشده است.» به تأکید پیشوای نخست شیعیان، در آن دوره عده‌ای از دین برای تأمین دنیا طلبی خود استفاده می‌کردند. این رویکرد کمابیش در طول تاریخ اسلام جریان داشته و در دوره صفویه ما شاهد رواج این موضوع هستیم. مع‌الاسف امروز نیز برخی که شناخت و معرفت کاملی به اسلام و امام حسین(ع) ندارند، نه تنها دین را ابزار سیاسی خود کرده‌اند، بلکه با استفاده از مفاهیم دینی، تعابیر تندی نسبت به جناح مقابل به کار می‌برند. رویدادی که اخیراً هشدار آیت‌الله وحید خراسانی را به دنبال داشته و ایشان تأکید کرده‌اند نباید سوگواری برای امام حسین(ع) ابزار مقاصد سیاسی قرار گیرد. چرا که نخستین آسیب از استفاده از مفاهیم متعالی برای مقاصد سیاسی، به خود دین و سپس بر کشور وارد می‌شود. زیرا اگر به نام دین اختلاف درست کرده و تلاش کنیم رقیب را از میدان به در کنیم، طرف مقابل نیز درصدد برخواهد آمد تا با استفاده از این ابزار، ما را از میدان به در کند. در این صورت، مردم و جوانان این پرسش را طرح خواهند کرد که این، چگونه دینی است که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌توانند مطابق با رویکردهای خود، مفاهیمی از آن انتخاب کرده و حرف خود را بر کرسی بنشانند. قائلان به این رویکردها، به این واقعیت توجه ندارند که امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت است و نه یک جریان خاص یا حتی اسلام و تشیع. زیرا امام سوم شیعیان، نماد تام و تمام مبارزه عدل با ظلم است؛ هم ظلم فرهنگی که از ناحیه امویان اعمال می‌شد تا مردم با اسلام واقعی آشنا نشوند و هم ظلم اقتصادی یعنی مبارزه با ثروت اندوزی‌های نامشروع، به قیمت زیرپا گذاشتن اصول. از این رو، حرکت در مسیر امام حسین(ع) نیز باید دارای این دو جهت‌گیری باشد؛ یعنی از یک سو باید با ثروت اندوزی به نام دین مبارزه کرد و از سوی دیگر، مردم را به آگاهی و دانش رهنمون شد. اما اگر هدف خود از برپایی مراسم سوگواری را تنها گرفتن اشک از مردم قرار بدهیم و در پی آگاهی مردم نباشیم، این خود، ظلم مضاعفی بر امام حسین(ع) خواهد بود.

هر سال با فرا رسیدن ایام محرم و برپایی مراسم سوگواری، بحث‌ها درباره الزامات این رویداد مذهبی و ملی نیز آغاز می‌شود، بحث‌هایی که ناظر بر چگونگی افزایش غنای آن و کاستن از زمینه‌های روزمره سیاسی است. زیرا در گذشته، کم و بیش مواردی بوده است که برخی سخنوران و مداحان، در مراسمی که با هدف پاسداشت واقعه عاشورا برگزار شده است، از دغدغه‌های سیاسی خود سخن گفته و فرصت حضور عاشقان اهل بیت(ع) را برای طرح دیدگاه‌های جناحی خود غنیمت شمرده‌اند. از این روست که صاحبنظران در گفت‌وگو با «ایران» تأکید دارند که سخنرانان و مداحان، تنها باید به مبانی پرداخته و تعیین مصادیق را به وجدان‌های آگاه جامعه واگذار کنند.
***
ابراهیمی: جناح‌بندی‌ها را مبنایی نکنیم
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران معتقد است که سخنرانان یا مداحان، باید در مراسم سوگواری، مواضع امام حسین(ع) را بیان کنند، مواضعی که هم سیاست و هم دیانت در آن وجود دارد، اما باید بگذاریم که مردم خود، مصادیق حق و باطل را پیدا کنند.
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی با اشاره به این کلام امام حسین(ع) که «آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و باطل جامعه را فرا گرفته است»، اضافه کرد: اگر ما همین بیانات امام(ع) را بیان کنیم، ضمیر مرجع خود را پیدا می‌کند، از این رو نیازی نیست که ما خود، وارد تعیین مصادیق شویم.
وی با بیان اینکه حسینی کسی است که به امام حسین(ع) اقتدای عملی کرده باشد و یزیدی کسانی هستند که اقتدای عملی به یزید داشته باشند، ادامه داد: در این مراسم نباید وارد مسیری شویم که در روز قیامت، از ما سؤال بپرسند به چه دلیل کسانی که به حسین ارادت داشته و راه آن امام را دوست دارند، اما چون با سلایق شما همخوان نبودند را یزیدی خواندید؟ اگر ملاک‌ها و شاخص‌ها بیان شود، قطعاً امروز اعمالی که آل سعود انجام می‌دهد یزیدی است و تردیدی نداریم که از آل ابوسفیان هستند یا امریکایی‌ها که به خون مردم تشنه هستند.
وی با اشاره به اینکه قطعاً باید به اشکالات تذکر داد، این تذکر را مصداق امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: ما نباید جناح‌بندی‌ها را وارد مسائل مبنایی کنیم، مسائل سیاسی روز، مسائل مبنایی نیست و باید مراقب باشیم تا در مسیر مقابله با تحرکات یزیدی، خود در مسیر یزید قرار نگیریم.
***
غرویان: مطالب خلاف وجدان و انصاف بیان نشود
استاد حوزه و دانشگاه نیز از مداحان و سخنوران مراسم سوگواری محرم خواست مطالبی را بیان کنند که وجدان مردم را جذب کند، زیرا اگر مطالبی خلاف وجدان و انصاف بیان کنند، نه تنها موجب افت موقعیت خود آن مداح و سخنران می‌شود، بلکه نشانه دور شدن از سیره امام حسین(ع) نیز هست.
حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با «ایران» با تأکید بر اینکه ورود به مسائلی که خلاف انصاف، عدالت و وجدان باشد، با هدف عاشورا و امام حسین(ع) سازگاری ندارد، یکی از اهداف امام حسین(ع) را بیدار کردن وجدان‌ها و فطرت دانست و افزود: هدف امام حسین(ع) از اینکه حضرت علی اصغر(ع) را به میدان برد و او را در برابر لشکر شمر و عمر سعد بلند کرد، بیدار کردن وجدان لشکر مقابل بود.
وی با بیان اینکه ما نیز در مداحی‌ها و سخنرانی‌ها باید حرف‌هایی را بزنیم که مقتضای وجدان و فطرت باشد، خاطرنشان کرد: اما می‌بینیم که برخی مداحان حرف‌هایی خلاف اخلاق و عدالت می‌زنند، هرچند این حرف‌ها تأثیری در مردم نخواهد داشت، زیرا با فلسفه عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) سازگاری ندارد.
به باور غرویان، وجدان تنها محکمه‌ای است که احتیاج به قاضی ندارد و هیچ گاه نابود نمی‌شود. از این رو، هرگاه حرف‌ها از روی صفا و اخلاص باشد، مردم آن را استشمام می کنند، اما اگر سخنان غرض‌ورزانه، یکسویه و یکطرفه باشد، مردم این را درک می‌کنند. وی با بیان اینکه سخنرانان نباید به مشکلاتی در دولت یازدهم اشاره کنند که در دولت گذشته هم بوده، اما نسبت به آن سکوت کرده بودند، ادامه داد: این رویکرد، نشان دهنده بی انصافی است. گوینده مداح باشد یا سخنران، فرقی نمی‌کند، مردم این رفتارهای دوگانه را درمی‌یابند. از این رو بهتر است که همگان به فهم، شعور، رأی و انتخاب مردم احترام بگذارند.
***
شکوری: جناحی کردن مراسم، ظلم به امام حسین(ع) است
یک استاد دانشگاه نیز جناحی کردن مراسم عزاداری عاشورا و آلوده کردن آن به خرافات را بزرگ‌ترین ظلم به امام حسین(ع) دانست و با اشاره به کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری به «ایسنا» گفت: امام حسین (ع) به دنبال احیای اسلام اصیل، عدالت و آزادگی انسان‌ها بود. ‌بسیای از بزرگان شیعه هشدار داده‌اند که نباید نهضت کربلا به خرافات آلوده شود. رهبر انقلاب و بسیاری از علما نیز اقداماتی از قبیل قمه‌زنی، خون ریختن و لخت شدن را حرام اعلام کرده‌اند.
حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری با بیان اینکه نباید از مراسم‌ عزاداری امام حسین(ع) استفاده جناحی شود، تصریح کرد:‌ نباید اجازه داد مداحان وارد سیاست شوند. بزرگ‌ترین ظلم به امام حسین(ع) این است که منبر عزاداری امام حسین(ع) به یک منبر جناحی تبدیل شود. متأسفانه در سال‌های اخیر برخی مداحان افراطی وارد حوزه سیاست شده‌اند و کسی هم جلوی آنها را نگرفته است.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: نباید در این مراسم‌، مداحی جای سخنرانی علما را بگیرد. مداحی‌های غلوآمیز؛ موجب می‌شود که دشمن تبلیغ کند که حادثه عاشورا با خرافات درهم آمیخته است و این گونه سوء استفاده کند. وی تأکید کرد:‌ علمای اسلام و وزارت ارشاد باید حقایق عاشورا را بیان کنند تا این میراث بزرگ از آفات و خرافات مصون بماند.
منبع : روزنامه ایران
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

22 - = 15