۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳ حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی:

امام برداشتی روزآمد و مطابق با دنیای مدرن از اسلام ارائه کرد

ارادت ما به امام از باب ارادت به شخص یا خدای نخواسته استفاده از سفره امام نیست؛ اگر ارادتی به امام داریم، ارادت به آرمانها و اندیشه امام است و لذا در امثال برنامه های شما باید روی بخش اندیشه ای و آرمانی امام کار کنیم که مقبول مردم است. امام در وصیت نامه شان می گویند، برخی می گویند اسلام کهنه شده است؛ سوال ما این است که آیا مگر عدالتخواهی کهنه می شود؟ مگر آزادیخواهی کهنه می شود؟ این روح اسلام است و اسلام چیزی جز اینها نیست.

7_alikhomeniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سید علی خمینی گفت: ما معتقدیم که امام یک برداشت روزآمد و مطابق با دنیای مدرن از اسلام ارائه کرد که ایشان از آن با عنوان «اسلام ناب محمدی(ص)» یاد می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری جشنواره هنری «یار و یادگار» اظهار داشت: مسلما کار کردن برای امام، راه امام، اندیشه امام و همه کسانی که به این راه علاقه داشته و آن را راهی ممتاز در جهان امروز می دانند، کار واجبی است و این کار در اشکال مختلف مانند مراسم مذهبی، نمایشگاه، حضور در حرم و… می تواند انجام گیرد و انجام همه آنها ضروری است.

وی یادآور شد: یکبار دیگر هم گفته ام که ما با امام در دو حیطه رو به رو هستیم؛ یکی «شخص» امام است و دیگری «شخصیت» امام که کار کردن در هر دو حیطه ضروری است. شخص امام از دوران کودکی تا زمان مبارزه، تأسیس نظام، جنگ و… یک هویت مستقل دارد و معمولا نسبت به آن تأکید داشته ایم. به عنوان مثال در نمایشگاه عکس امام هم همین حیطه مورد توجه قرار گرفته بود؛ البته همه ما باید به شخص امام توجه کنیم، زیرا هر شخصیتی نمادی دارد و نماد امام هم شخص ایشان است که باید به عنوان الگوی  فردی مورد توجه قرار گیرد که از یک روستا برخاست و سپس درس خواند و در نهایت به بزرگترین مقام معنوی در کشورش و بالاترین مقام معنوی که تنها در توان عده ای از انسان های جهان است، رسید.  حتی اگر کسی افکار امام را قبول نداشته باشد، نمی تواند از کنار ایشان بگذرد. اما انسان نباید در نمادها بماند باید به شخصیت افراد هم توجه کرد؛ در واقع، ماندن در یک شخص دردسرهایی هم دارد. تا کی بگوییم امام فقیه بود؟ تا کی بگوییم از امام این عکس ها باقی مانده است؟ تا کی بگوییم امام در ۱۲ بهمن ۵۷ به ایران آمد و در سال ۶۸ از دنیا رفت؟

یادگار امام گفت: اما در کنار این شخص، شخصیت امام است و شخصیت امام یعنی آرمانهای امام؛ تمامی آرمانهای امام هم تبلور آرمانهای ملت مسلمان ایران بود. لذا هر جشنواره ای که مثلا در خصوص «استقلال» برگزار می شود، متعلق به امام هم هست و ما هم در کارها خودمان را محدود نمی کنیم که هر چیزی لزوما در مورد «شخص» امام باشد؛ هرچه که در مورد استقلال، آزادی، عدالت، اسلامیت و حضور اسلام در عرصه اجتماع باشد، در مورد شخصیت امام هم هست.

وی با بیان اینکه ما اگر به شخص امام توجه می کنیم، بیش از توجه به شخصیت ایشان به آرمانهایشان نگاه داریم و معتقدیم آن راه، چراغ راه آینده است، افزود: در مورد پیامبر(ص) و ائمه(ع) -که البته این قیاس مع الفارق است- هم همین نگاه وجود دارد؛ زیرا آن بزرگان هم در دوره محدودی زندگی کردند و از دنیا رفتند، اما چه می شود که پیامبر(ص) تمام نمی شود؟ زیرا پیروان ایشان معتقدند این راه می تواند خوشبختی دنیا و آخرت را فراهم کند. ما معتقدیم که امام یک برداشت روزآمد و مطابق با دنیای مدرن، از اسلام ارائه کرد که ایشان از آن با عنوان «اسلام ناب محمدی(ص)» یاد می کند.

سید علی خمینی یادآور شد: البته ما باید به شخص امام توجه کنیم، زیرا به عنوان یک نماد کاری لازم است، همانطور که در عزاداری های امام حسین(ع) هم پرچم هست و از این طریق پیروان متوجه می شوند که جایی برای عزادارای آن حضرت و سوگوارای ها وجود دارد که در آن اجتماع کنند.  بنابراین، ما هم معتقدیم دست گذاشتن روی خیلی از ویژگی های شخص امام می تواند یک پرچم باشد تا به معتقدان ایشان بگوییم اینجا بیایید و حرفتان را بزنید.

وی ادامه داد:  فایده این نوع جشنواره ها در همین نکته است و در واقع ارادت ما به امام از باب ارادت به شخص یا خدای نخواسته استفاده از سفره امام نیست؛ اگر ارادتی به امام داریم، ارادت به آرمانها و اندیشه امام است و لذا در امثال برنامه های شما باید روی بخش اندیشه ای و آرمانی امام کار کنیم که مقبول مردم است. امام در وصیت نامه شان می گویند، برخی می گویند اسلام کهنه شده است؛ سوال ما این است که آیا مگر عدالتخواهی کهنه می شود؟ مگر آزادیخواهی کهنه می شود؟ این روح اسلام است و اسلام چیزی جز اینها نیست.

نوه امام خمینی در پایان سخنان خود گفت: ما معتقدیم برداشت امام از اسلام مطابق با فطرت اسلامی و دنیای روز است. اگر این کار را انجام دهیم، ثمرات آن را می بینیم.

در ابتدای این دیدار مسئولان برگزاری جشنواره «یار و یادگار» که قرار است توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در خمین برگزار شود، گزارشی را از برنامه ها و جزییات آن ارائه کردند.

منبع: جماران

::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1