۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۵

گزارش شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما از ۳۳۰۰۰ تخلف

به تازگی شورای نظارت بر صداوسیما که چندی پیش تحلیلی را مبنی بر ضعف پرداختن به مقولات سبک زندگی در سریال‌های تلویزیونی در شش ماهه دوم سال 91 منتشر کرده بود، در گزارشی جدید، موارد تخلف را در تمامی برنامه‌های سیما اعلام و منتشر کرد. شورای نظارت بر تلویزیون از میان موارد تخلفات، 8503 مورد تخلف را به شبکه یک، 7650 مورد را به شبکه دو سیما، 8461 مورد را به شبکه سه سیما و 8624 مورد تخلف را به شبکه تهران در برنامه‌های شش ماهه دوم سال 91 اختصاص داد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): از دانشجویانی بود که در اشغال سفارت امریکا شرکت داشت و پیشنهاد اشغال سفارت شوروی را هم داد که با مخالفت مقامات وقت روبه رو شد. در دهه شصت با سپاه پاسداران و نیروی انتظامی همکاری کرد و همچنین معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد را در زمان علی لاریجانی و میرسلیم به عهده داشت. مهندس عمران از دانشگاه امیرکبیر است. سیدعزت‌الله ضرغامی از سوم خرداد سال ۱۳۸۳ تاکنون رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. از زمان ریاست او تا امروز نقدها و بحث‌های زیادی درباره مدیریت او بر صدا و سیما شنیده شده است. از تخلفات صدا و سیما تا تذکر حدادعادل و موضع‌گیری درباره مذاکرات ژنو از تازه‌ترین بحث‌های مدیریت ضرغامی بر صدا و سیماست.

به تازگی شورای نظارت بر صداوسیما که چندی پیش تحلیلی را مبنی بر ضعف پرداختن به مقولات سبک زندگی در سریال‌های تلویزیونی در شش ماهه دوم سال ۹۱ منتشر کرده بود، در گزارشی جدید، موارد تخلف را در تمامی برنامه‌های سیما اعلام و منتشر کرد. شورای نظارت بر تلویزیون از میان موارد تخلفات، ۸۵۰۳ مورد تخلف را به شبکه یک، ۷۶۵۰ مورد را به شبکه دو سیما، ۸۴۶۱ مورد را به شبکه سه سیما و ۸۶۲۴ مورد تخلف را به شبکه تهران در برنامه‌های شش ماهه دوم سال ۹۱ اختصاص داد. یکی از مهم‌ترین مبناهای بررسی عملکرد سازمان صداوسیما، میزان تقید خروجی‌های برنامه‌یی سازمان به رعایت ضوابط رسانه‌یی و هنجارهای محتوایی است. مبنای این بررسی دستورالعمل «سیاست‌ها و ضوابط تولید، تامین و پخش» است، که توسط سازمان صداوسیما تهیه و ابلاغ شده است. شاخص‌های سبک زندگی در این گزارش «پوشش و حجاب»، «آرایش»، «نحوه تعامل و روابط افراد نامحرم»، «ناسزاگویی و الفاظ نامناسب»، «موسیقی‌های نامناسب و رقص»، «استفاده از خط و زبان بیگانه» است. نایب‌رییس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما گزارش اخیر این شورا درباره تخلفات شبکه‌های تلویزیونی در نیمه دوم سال ۹۲ را حاصل نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های مردمی می‌داند. سید رمضان شجاعی‌کیاسری اعلام کرد، نظرات و دیدگاه‌های مردم شامل اشکالات و ایرادات یا تقدیر و تشکر درباره عملکرد صدا و سیماست که دبیرخانه شورای نظارت این نظرات را اجماع و آن را چاپ کرده است. شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در گزارش اخیر خود ۳۳۲۳۸ مورد تخلف در نحوه نمایش شبکه زندگی برای شبکه‌های یک، دو، سه و تهران برشمرده است که از این تعداد بیشترین موارد، شامل آرایش، بدحجابی و موسیقی نامناسب بوده است.

۸۵۰۳ مورد تخلف شبکه یک

در این راستا گزارش «بررسی روندی شاخص‌های سبک زندگی در شبکه یک سیما در شش‌ماهه دوم سال ۹۱» در شورای نظارت تهیه شده‌ است. ۳۲۷۷ مورد تخلف آرایش و ۲۵۸۵ مورد تخلف پوشش بیشتر سهم شبکه یک از تخلفات را دارند. همچنین در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تامین‌برنامه» و «سریال‌های تلویزیونی» درباره هر شش شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌اند. در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریبا در همه شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «خبر» بوده‌ است.

۷۶۵۰ مورد تخلف شبکه دو سیما

آرایش ۲۴۹۴، پوشش ۲۲۳۸، رقص ۱۴۱۸ مورد از تخلفات شبکه دو است. در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تامین‌برنامه» و «کودک و نوجوان» در هر شش شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌اند. در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریبا در همه شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «کودک و نوجوان» بوده است.

۸۴۶۱ مورد تخلف شبکه سه

آرایش ۲۹۲۶، پوشش ۲۸۹۵، نحوه تعامل با نامحرم ۲۱۰ مورد از تخلفات شبکه سه است. در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تامین‌برنامه» و «سریال‌های تلویزیونی» درخصوص پنج شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌اند. در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریبا در اکثر شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «ترکیبی» بوده است.

۸۶۲۴ مورد تخلف شبکه تهران

موارد تخلف شبکه تهران که از تمام شبکه‌های دیگر بیشتر است، آرایش ۲۹۲۶، پوشش ۲۸۹۵، زبان بیگانه ۸۰۱، ناسزا گویی ۷۹۳ و نحوه تعامل با نامحرم ۲۱۰ مورد گزارش شده است. در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تامین‌برنامه» و «کودک و نوجوان» درباره هر شش شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌اند. در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریبا در همه شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «کودک و نوجوان» بوده است.

تذکر فرهنگستان به ضرغامی

روز گذشته غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در نامه‌یی به ضرغامی نوشت: «همانگونه که مستحضر هستید رسانه ملی با استفاده از مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در زمینه واژه‌های فارسی و رسم‌الخط فارسی، می‌تواند نقش مهمی در آشنا کردن جامعه با واژه‌های فارسی و گسترش شیوه‌های درست‌نویسی داشته باشد. وجود اشکالات مشابه و مکرر در زیرنویس‌های شبکه‌های سیما، فرهنگستان را بر آن داشته است تا بنا بر وظیفه خود و با توجه به مفاد تفاهمنامه منعقدشده میان دو سازمان، نکاتی را متذکر شود. البته این مطالب به‌صورت دقیق و مفصل در کتابچه دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان که چندین بار برای شبکه‌های صدا و سیما فرستاده شده، موجوداست. ضمن ارسال نسخه‌یی از این کتابچه و فرهنگ املایی خط فارسی برای ملاحظه جنابعالی، خواهشمند است دستور فرمایید در این امر دقت لازم را مبذول دارند.»

مذاکرات ژنو و نقش صدا و سیما

روز آخر مذاکرات در حالی که وزرای خارجه قدرت‌های جهانی خود را به ژنو رسانده بودند و تمام شبکه‌های خبری جهان، به پوشش لحظه به لحظه آنچه در ژنو می‌گذشت، صدا و سیما به پخش برنامه‌های عادی خود پرداخته بود. تنها منبع مردم سایت‌های خبری و شبکه‌های خارجی و منابعی چون فیس‌بوک و تویتر بود در حالی که شنیده‌ها حاکی از این است که صدا و سیما یک تیم چند ده نفره برای پوشش خبری مذاکرات راهی ژنو کرده است. این در حالی بود که منابع خبری چون رویترز و ان‌بی‌سی، الجزیره و بی‌بی‌سی روند مذاکرات را برای ایران مثبت می‌دانستند. خیلی از مردم از بی‌خبری به سمت شبکه‌های ماهواره‌یی رفتند و گروهی هم که ماهواره نداشتند از دوستان خود مطلع شدند. شبکه‌های معتبر دنیا با پررنگ کردن نقش تیم دیپلماسی ایران، در پیش‌بینی‌های خود مذاکرات را در نهایت به نفع ایران می‌دانستند.

کما اینکه پس از پایان روز چهارم و به دست آمدن توافق نهایی بین ایران و ۱+۵، آن را پیروزی هیات ایرانی در به رسمیت شناختن حق جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تعبیر کردند. در همین حال روابط عمومی صدا و سیما در گزارشی از عملکرد این رسانه در جریان مذاکرات ژنو که ایسنا آن را منتشر کرده است می‌گوید، از زمان آغاز مذاکرات ژنو تاکنون ده‌ها ساعت از زمان برنامه‌های خود را به انتشار خبرهای مذاکرات هسته‌یی اختصاص داده است.

منبع: اعتماد

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

43 + = 49