۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷

حضور سازمان‌های دفاعی در پنجمین دوره رقابت‌های جایزه جهانی MAKE

رییس شورای عالی راهبردی جایزه جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) در ایران از حضور چشمگیر سازمان‌های دفاعی در رقابت‌های پنجمین دوره این جایزه خبر داد و گفت: در این مراسم سه سازمان دانشی برتر کشور برای رقابت در MAKE آسیا معرفی خواهند شد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-سرویس دانشگاه:

به گزارش  ایسنا، دکتر سعید سهراب‌پور در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه ایران دارای منابع طبیعی غنی و نیروهای انسانی توانمند و با استعداد است، اظهار کرد: مساله مدیریت یکی از مسائل بسیار مهم و استراتژیک است، از این رو دانشگاه صنعتی شریف به عنوان اولین دانشگاه مهندسی در حوزه مدیریت و اقتصاد فعالیت خود را آغاز کرد که باعث شد تعداد زیادی از نخبگان کشور به این رشته‌ها علاقه‌مند شوند و در این رشته‌ها به ادامه تحصیل بپردازند.

وی مدیریت دانش و نوآوری و سرمایه فکری را از موضوعات مهم در مدیریت دانست و اظهار کرد: کشورهای پیشرفته جهان سال‌هاست که به این مقوله می‌پردازند و متاسفانه ما از آنها عقب افتاده‌ایم که لازم است از تجربیات مثبت آنها استفاده کنیم.

سهراب‌پور ادامه داد: در این راستا دانشگاه شریف برای تسهیل در این امر نمایندگی جایزه جهانی MAKE را در ایران برعهده گرفت و امسال پنجمین سال برگزاری این جایزه در ایران است.

رییس شورای عالی راهبردی جایزه جهانی MAKE در ایران اضافه کرد: تمام سازمان‌های شرکت‌کننده در سال جاری بر اساس ۱۵۰ شاخص جهانی MAKE در حوزه مدیریت دانش و نوآوری و سرمایه فکری مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه در این مراسم سه سازمان دانشی برتر که قرار است در رقابت‌های MAKE آسیایی شرکت کنند، معرفی خواهند شد، ادامه داد: ارزیابی‌های MAKE از سال ۱۹۹۸ به عنوان بزرگترین و معتبرترین ارزیابی جهانی در حوزه مدیریت دانش‌محور سازمانی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه رویکرد ارزش‌آفرینی دانش‌محور در سازمان‌ها دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: در این میان MAKE بزرگترین و معتبرترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان‌های دنیا در ارزش‌آفرینی دانش‌محور است.

سهراب‌پور با تاکید بر اینکه MAKE تمام ارکان مدیریت سازمان را با نگاهی دانشی مورد ارزیابی قرار می‌دهد، یادآور شد: جایزه MAKE امسال در چهار قاره و سه سطح ملی، قاره‌ای و جهانی برگزار شد.

وی با اشاره به برترین‌های این جایزه جهانی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۵ شرکت گوگل برای سومین بار در تاریخ برگزاری این جایزه جهانی عنوان برترین سازمان دانشی دنیا را کسب کرد. در سطح آسیا نیز در سال جاری ارتش سنگاپور همانند سال گذشته و برای سومین بار در تاریخ برگزاری این جایزه در آسیا برترین سازمان دانشی این قاره شد.

وی با اشاره به حضور چشمگیر سازمان‌های دفاعی ایران در این جایزه این امر را نشان‌دهنده عزم جدی همه ارکان کشور برای حرکت هرچه سریعتر در مسیر ارتقای دانش‌محور سازمانی دانست.

سهراب‌پور با اشاره به برترین‌های قاره اروپا یادآور شد: در قاره اروپا شرکت نفتی زیمنس برای ششمین بار برترین سازمان دانشی اروپا شد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه MAKE نگاه بی‌واسطه به سازمان‌ها دارد، ابراز امیدواری کرد که سازمان‌ها از اینکه مرجعی تخصصی و بی طرف به ارزیابی دقیق آنها براساس ۱۵۰ شاخص معتبر بین‌المللی در حوزه ارزش‌آفرینی دانش‌محور می‌پردازند، استقبال کنند.

سهراب‌پور همچنین ادامه داد: نتایج ارزیابی‌های MAKE در ایران نشان می‌دهد سازمان‌هایی که طی پنج سال اخیر به طور مستمر در MAKE حضور دارند، توانسته‌اند رشد قابل توجهی در وضعیت دانشی خود نشان دهند که کاملا مشابه با روند سازمان‌هایی است که در سطح دنیا هر ساله به طور مستمر در MAKE شرکت می‌کنند.

به گفته سهراب‌پور، در سال جاری رقابت نزدیک‌تری میان سازمان‌های شرکت‌کننده در جایزه MAKE ایران ایجاد شده که نشان از حضور جدی‌تر ادبیات مدیریت دانش‌محور در فعالیت‌های سازمانی دارد.

رییس شورای عالی راهبردی جایزه MAKE ایران افزود: در سالی که گذشت، در عرصه بین‌المللی شاهد حضور شایسته سه سازمان برنده جایزه MAKE ایران در مراسم جایزه آسیایی در هنگ‌کنگ بودیم. در کنار آن نیز شاهد افتخارآفرینی سازمان حائز رتبه اول سال گذشته جایزه MAKE ایران و قرارگیری آن در جمع ۲۵ سازمان برتر آسیایی و در کنار سازمان‌های پیش‌رو قاره آسیا مانند تویوتا، تاتا و سامسونگ بودیم که در مجموع سال خوب و امیدبخشی برای آینده مدیریت دانش‌محور در ایران را نوید می‌دهد.

وی با اشاره به برخی باورهای نادرست در حوزه مدیریت دانشی تاکید کرد: متاسفانه ورود باورهای نادرست، اشتباهات بارها تجربه‌شده و نگاه‌های کوتاه‌مدت، مدیریت دانش‌محور را در تعداد قابل توجهی از سازمان‌های کشور با تهدید مواجه کرده است.

سهراب‌پور، لازمه پرهیز از این تهدید را اعتقاد راسخ به رویکرد دانش‌محور در اداره کسب و کار ذکر و تصریح کرد: با حضور مستمر در این ارزیابی و بهره‌گیری از گزارشات تحلیلی که به سازمان‌های شرکت‌کننده ارائه می‌شود و نیز آموزش و نظارت موثر بر اقدامات مدیریت دانش‌محور مطابق تجربیات روز جهانی می‌توان طی چند سال به سطح بین‌المللی دست یافت.

به گفته رییس شورای عالی راهبری جایزه جهانی MAKE در ایران نمره بالای ارزیابی MAKE به معنای بالاتر بودن دانش انجام امور به طور نظام‌مند در سازمان و نیز قدرت بالاتر سازمان در مواجهه با پیچیدگی‌های کسب و کار است.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

17 + = 18