۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱ ترک و فارس و کرد ملاک نیست، فقط شایسته سالاری

دکتر پزشکیان در دیدار با جمعی از هموطنان: جامعه توسعه‌یافته به اقلیت‌هایش احترام می‌گذارد

دکتر مسعود پزشکیان در دیدار با جمعی از هموطنان دعوت کننده از وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایران مال همه‌ی ملت است، ملت ایران یعنی کرد و فارس و ترک و عرب و بلوچ و غیره. فقط باید یک ملاک داشته باشیم؛ شایسته سالاری ولاغیر. طرح برخی مسایل حاشیه‌ای، به دلیل رعایت نشدن عدالت متناسب در همه‌ی مناطق است.

pezeshkian«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)دکتر مسعود پزشکیان در دیدار با جمعی از هموطنان دعوت کننده از وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایران مال همه‌ی ملت است، ملت ایران یعنی کرد و فارس و ترک و عرب و بلوچ و غیره. فقط باید یک ملاک داشته باشیم؛ شایسته سالاری ولاغیر. طرح برخی مسایل حاشیه‌ای، به دلیل رعایت نشدن عدالت متناسب در همه‌ی مناطق است. اگر عدالت رعایت شود این مسایل پیش نمی‌آید.هر مساله‌ای را به دست متخصصش بسپاریم.وزیر دولت اصلاحات و نماینده‌ی کنونی مردم تبریز در مجلس در این دیدار با بیان اینکه «هر کس وارد انتخابات می‌شود باید تیم کارشناسی در تمام بخش‌ها داشته باشد»، گفت: مشکل مملکت ما این است که مثلا نماینده‌ی مجلس تصور می‌کند باید در مورد تمام امور نظر بدهد. در مورد ریاست جمهوری هم اینطور است یعنی نباید تصور داشت کسی که بر سر کار آمد باید خودش به همه چیز علم داشته باشد؛ اتفاقا کسی که چنین ادعایی دارد مردم را گول زده است و مردمی هم که چنین توقعی دارند، خودشان زمینه‌ی گول خوردن را فراهم می‌کنند. ما باید یاد بگیریم که هر مساله‌ای را به دست متخصصش بسپاریم و اگر علمی نداریم، در آن دخالت نکنیم.با ۷۵۰ میلیارد دلار پول نفت کدام طرح زیربنایی به نتیجه رسید؟

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر جای آقای احمدی نژاد بودید، چه می‌کردید؟»، پاسخ داد: من اگر جای ایشان بودم به جای اینکه در این سالها هزار طرح داده شود که هیچ کدام به سرانجام نرسد، به زیرساخت‌ها توجه می‌کردم و مثلا دو مشکل آب و راه را حل می‌کردم. در زمینه‌ی آب واقعا کشور با مشکل موجه است ولی راهکار دارد. همینطور وقتی راه و وسایط نقلیه‌ی عمومی در سراسر کشور مشکلی نداشته باشد، دولت اگر بنزین را گران هم بکند مشکلی پیش نخواهد آمد، چون مردم می‌دانند با چه وسیله‌ای و با بهره‌وری بیشتر به راحتی به مقصد می‌رسند. باید به نحوی مدیریت صورت بگیرد که اگر از من مالیات اتوبان و راه بگیرند ناراضی نباشم و با کمال میل بدهم، چون بدانم برای سهولت کار خودم است. حالا شما ببینید با ۷۵۰ میلیارد دلار پول نفت چه کردند؟ کدام طرح زیربنایی به سرانجام رسید؟

باید جوانان را به خارج فرستاد تا علم بیاموزند

وی همچنین درباره‌ی اولویت جوانان نیز گفت: اگر من مسولیتی داشتم، بخشی از جوانان را به خارج کشور می‌فرستادم که علم بیاموزند؛ پول خرج آنها می‌کردم که باسواد شوند و علم جدید یاد بگیرند. بالاخره حداقل ۵۰ درصد این جوانان به کشور باز خواهند گشت و مفید خواهند بود، ببینید چین هم همین کار را کرد که الان به اینجا رسیده است. ما برای پیشرفت نیاز به علم داریم، کار غیر علمی جواب نمی‌دهد.

احترام به اقوام عین توسعه‌یافتگی است

پزشکیان همچنین در پاسخ به پرسشی گفت: وجود اقوام مختلف ایرانی در کشور ما یک واقعیت است. من در کردستان و بلوچستان و آذربایجان زندگی کرده‌ام، هر یک از این‌ها در کنار این که ایرانی هستند، فرهنگ و زبان خاصی هم دارند. ایران را همه‌ی اقوام تشکیل داده‌اند ولی در بررسی صلاحیت انجام کارها و تصدی مسوولیت‌ها، باید حق با کسی باشد که داناتر است. اگر شایسته سالاری نباشد، این کشور را به جان هم می‌اندازند.

وی افزود: احترام به زبان و فرهنگ و شخصیت اقوام، عین توسعه‌یافتگی است. اگر ما بخواهیم توسعه پیدا کنیم باید به این‌ها اهمیت دهیم. من زمانی به تایلند رفته بودم، در بیمارستان‌های تایلند به هفت زبان زنده سرویس می‌دادند. به قول خودشان می‌گفتند؛ راحت باشید، ما یک مترجم به زبان شما داریم که حرف‌هایتان را بزنید. ما در کشور خودمان هم باید با عدالت رفتار کنیم؛ حتی اعتقاد دارم اقوامی که در روستاهای مناطق مختلف کشور زندگی می‌کنند، باید بتوانند وقتی به شهر می آیند به زبان خود سرویس بگیرند.

جامعه توسعه‌یافته به اقلیت‌هایش احترام می‌گذارد

دکتر پزشکیان افزود: جامعه‌ی توسعه‌یافته به اقلیت‌هایش احترام می‌گذارد. ایران مال همه‌ی ملت است، ملت ایران یعنی کرد و فارس و ترک و عرب و بلوچ و غیره. قوم و قبیله، همه برای شناسایی خدا است و تنها ارزش، تقوا است. برتری قومی و زبانی مطرح و ملاک نیست، تنها کسانی ارزشمندترند که متقی‌تر هستند. فقط باید یک ملاک داشته باشیم، شایسته سالاری ولاغیر. طرح برخی مسایل حاشیه‌ای، به دلیل رعایت نشدن عدالت متناسب در همه‌ی مناطق است. اگر عدالت رعایت شود این مسایل پیش نمی‌آید.

منبع: انصاف نیوز (رسانه‌ی کمپین انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان)

۱ دیدگاه

  1. رضایی :

    درود بر نماینده شجاع مردم

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

25 + = 26