۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶

توفیقی: مهم‌ترین خواسته دانشگاهیان از بین رفتن فضای امنیتی دانشگاه‌هاست

وزیر علوم دولت اصلاحات می گوید طبق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، دانشگاه ها باید به صورت هیئت امنایی اداره شوند.در حالی که این اختیارات ظرف سال های گذشته از خود دانشگاهیان سلب شده و باید این مسئولیت به خودآنها بازگردانده شود.

مهم‌ترین خواسته دانشگاهیان از بین رفتن فضای امنیتی دانشگاه‌هاست

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):به گزارش مبارزه به نقل از امید ، در فاصله یک ماهه تا آغاز به کار دولت یازدهم، بازار گمانه زنی ها درخصوص اعضای کابینه دولت حسن روحانی داغ شده است. جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات نیز از جمله افرادی است که از او به عنوان یکی از گزینه‌های پست وزارت علوم دولت یازدهم نام برده می شود. توفیقی در گفتگو با نامه، از برنامه های خود برای وزارت علوم در صورت وزیر شدن و تحولات در حوزه وزارت علوم و دانشگاه های طی ۸ سال اخیر گفت. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

آقای توفیقی! در صورتی که به عنوان وزیر علوم در دولت یازدهم انتخاب شوید، چه برنامه ها و راهکارهایی برای این سازمان خواهید داشت؟

مستقل از اینکه چه کسی به عنوان وزیر وزارت علوم انتخاب شود، دانشگاهیان مطالبات جدی دارند که آقای دکتر روحانی هم در صحبت های دوران انتخابات اعلام کردند که به این مطالبات پاسخ خواهند داد. مهم ترین این مطالبات از بین رفتن فضای امنیتی است. دانشگاه ها باید محل آزادی بیان و گفت‌و‌گو و بحث و تبادل نظرشود و اساسا به سوالات دانشگاه ها در زمینه اندیشه ورزی،نواندیشی، ترویج علم، توسعه آزادی بیان و تبادل آرا و افکار پاسخگو باشد. براین اساس به نظر من مهم ترین مطالبات دانشجویان همین بازشدن فضای دانشگاه هاست.

مطالبه جدی دیگر میدان دادن به تشکل های دانشجویی و حمایت از فعالیتهای علمی، سیاسی و صنفی دانشجویان است. در واقع تبدیل فضای دانشگاه ها به محیطی که در عرصه حضور داشته ونسبت به آینده امیدوار و پرشور و نشاط باشند.

موضوع دیگربحث حفظ اختیارات واستقلال دانشگاه هاست. طبق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، دانشگاه ها باید به صورت هیئت امنایی اداره شوند.در حالی که این اختیارات ظرف سال های گذشته از خود دانشگاهیان سلب شده و باید این مسئولیت به خودآنها بازگردانده شود. دانشگاهیان باید در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها مشارکت کنند. هم چنین یکی دیگراز مطالبات جدی دانشگاهیان این است که درانتخاب روسای دانشگاه ها مشارکت داشته باشند و این اتفاق ازطریق نهادهای خارج از وزارت علوم صورت نگیرد. هم چنین تمرکز زدایی در موضوع جذب هیئت علمی، پذیرش دانشجویان دکترا و آیین نامه ها و مقررات، از دیگر خواسته های جدی دانشگاهیان است که محدودیت ها وانتخاب های سلیقه ای و رابطه ای در این زمینه ها،آسیب های زیادی به بدنه وزارت در سال های اخیر وارد کرده است. بحث همکاری های بین المللی یکی دیگر از بخش هایی است که متاسفانه در این زمینه ما جایگاه خوبی به لحاظ ارتباط با دانشگاه های معتبردنیا و حضور پر رنگ در مجامع بین المللی نداریم که این جایگاه باید ترمیم شود. متاسفانه اصطکاک هایی بین وزارت علوم و سایر نهادهایی که درحوزه علم و فناوری مسئولیت هایی دارند وجود دارد که باید برطرف شده و تبدیل به همکاری شود.مسائل مربوط به سیاست زدگی در دانشگاه ها و پرهیز از مدیریت های سیاست زده و توجه به مدیریت کارشناسی وعلمی نیزازمهم ترین خواسته های دانشگاهیان،چه دانشجو و چه اساتید است که به نظرمی رسد دولت آقای دکتر روحانی می توانند به این دسته ازمطالبات پاسخ دهند.

یکی از مباحث در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اعضای این شورا طیف های مشابه فکری هستند وچندان طیف های متفاوتی از افکار مختلف را تحت پوشش قرار نمی دهند و ممکن است با وزیرعلوم آینده هم زاویه دیدگاه در مواردی داشته باشند. این زاویه نگاه چه میزان در محقق کردن مطالبات و فعالیت های وزیرعلوم، تاثیرگذارخواهد بود و در واقع اختیارات وزیرعلوم برای به کرسی نشاندن همه این خواسته ها چقدر است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد مهمی است که نقش با اهمیتی در سیاست گذاری این حوزه دارد. به نظرمی رسد در صورتی که همه مباحث این حوزه به صورت کارشناسی بررسی و استدلال شودو مرز بین مسئولیت ها و اختیارات وزارت علوم تبیین شود، مشکل خاصی در زمینه فعالیت های وزیرعلوم ایجاد نخواهد شد. افرادی که در این شورا حضور دارند،اکثرا دانشگاهی هستند و با این حقوق آشنایند و به دنبال تعالی دانشگاه و دانشجویان هستند. من در این زمینه خوش بینم و معتقدم اگر همین فضای بررسی کارشناسانه در همه زمینه ها با عقلانیت ایجاد شود،می توان همکاری خوبی را بین وزارت علوم و این شورا شاهد و پاسخگوی مطالبات بود.اما درغیراین صورت و به کارگرفتن سیاست های یک جانبه این همکاری را با دشواری روبه رو می کند.

مسئله دیگر درخصوص ریاست دانشگاه های بزرگ کشور است. به خصوص دانشگاه علامه طباطبایی که در طی ۸سال اخیر آسیب هایی را درزمینه های مختلف متحمل شده است. از جمله بازنشستگی اجباری و اخراج اساتید معتبر و مجرب رشته های مختلف، محرومیت از تحصیل و احکام انضباطی برای برخی دانشجویان، محدودیدت در پذیرش مقطع دکترا در برخی رشته ها ومسائل حاشیه ای دیگر. یکی ازگمانه ها و خواسته های جدی که ازهمین حالا در فضاهای مختلفی توسط دانشجویان این دانشگاه ایجاد شده، تغییرریاست این دانشگاه است وهمه منتظرند تا وزیرعلوم دولت آینده به مجلس معرفی شود و بتوانند درخواست خود را در این زمینه به صورت رسمی اعلام کنند. با توجه به اینکه وزارت علوم در تغییرریاست دانشگاه ها به صورت مستقیم نقش دارد، می توانید عنوان کنید درصورت رسیدن به وزارت چه تدبیری دراین زمینه خواهید اندیشید؟

به صورت کلی باید گفت انتخابات ریاست جمهوری پیام بسیارمهمی داشت و پیام آن دراین خصوص بود که مردم از ادامه وضع فعلی راضی نیستند.چه در دانشگاه، چه در حوزه اقتصاد و چه درحوزه فرهنگ و…براین اساس یکی از وظایف دولت حتما باید ایجاد تحول و تغییرات درخط مشی ها و دیدگاه هایی که در۸سال گذشته بر حوزه های مهم کشوربه خصوص بر دانشگاه ها جریان داشته و اجرایی شده است،باشد.دیدگاه هایی که مشکلات و محدودیت های زیادی ایجاد کرده است. با توجه به مطالبات دانشگاهیان حتما لازم است که در حوزه دانشگاه های مختلف تغییر و تحولاتی ایجاد شود.

به صورت مشخص درمورد دانشگاه علامه طباطبایی و تغییر رویه موجود در این دانشگاه نظری ندارید؟

به هرحال تغییرو تحولات این حوزه دراختیارات وزارت علوم است و ازآنجا که هنوزهیچ چیزدرخصوص وزیرآینده صد درصد نشده شاید نتوانم به درستی در این زمینه اظهارنظرکنم. اما درکل استنباط من این است که تغییر و تحول لازم وضروری است.

یکی دیگر ازموضوعات مهم در خصوص دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره داریا دانشجویانی است که به دلایل مختلف انضباطی و دیدگاه های سیاسی از ادامه تحصیل بازمانده اند. آیا ساز وکارقانونی وجود دارد که بتوان با تدبیراتی این دانشجویان که اکثرا نخبگان جامعه هستند را به فضای دانشگاه ها بازگرداند و به آنها اجازه تحصیل داد؟

یقینا این موضوع قابل بررسی است و می توان برنامه ها و سازوکارهایی در این زمینه ایجادکرد. هیچ دانشجویی به خاطر سلیقه سیاسی و اعتقادی نباید محروم ازتحصیل شود.در مواردی که حقوق این دانشجویان ضایع شده حتما باید تجدیدنظرهایی صورت بگیرد وبتوانند ادامه تحصیل دهند.

با توجه به اینکه پیش از این هم در این فضا حضور داشته و با همه این مطالبات و درخواست ها آشنایی دارید و از به خطر افتادن بخش عظیمی از آنها در طی سال های اخیرهم باخبرید، در صورتی که شما وزیر علوم دولت یازدهم شوید، برای محقق کردن این مطالبات وعده و یا قولی می دهید؟

بالاخره هرمسئولی باید نهایت تلاش خود را بکند. اینها حداقل مطالبات و حقوق از دست رفته دانشجویان واساتید است. امتیازی نیست که وزیر بخواهد به دانشگاهیان بدهد. براین اساس این محورهایی که عنوان شد،کف مطالبات دانشگاهیان است و انشالله وزیرعلوم با حمایت رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند پاسخگوی این مطالبات باشد

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 2