۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۵ نوشتاری از رسول منتجب نیا

رسول منتجب‌نیا: دولت پذیرای نقد باشد

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

montajabniaمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): رفتار دولت آقای احمدی‌نژاد را به دو دولت اول و دوم تفکیک می‌کنم؛ در دولت اول ایشان با صدور مجوز و طی مراحل قانونی، ممانعت و مخالفتی برای تشکیل حزب اعتماد ملی صورت نگرفت،‌گر چه مرامنامه را چندباری برای اصلاح پس فرستادند، اما در کل مشکلی برای تاسیس حزب ایجاد نشد.

 اما به‌طور کلی در زمان دولت اول آقای احمدی‌نژاد با احزاب، مخالفت لفظی و عملی صورت می‌گرفت، بارها شخص آقای احمدی‌نژاد، وزیرارشاد و برخی دیگر از اعضای کابینه درخصوص احزاب صحبت‌هایی کرده بودند که نشان می‌داد آنها احزاب و گروه‌های سیاسی را به رسمیت نمی‌شناسند، گاهی می‌گفتند ما با داشتن مساجد و روحانیون هیات‌های مذهبی نیازی به حزب نداریم، طوری وانمود می‌کردند که احزاب که جایگاه والایی در قانون اساسی دارند، ستون پنجم هستند، در حالی که دولت باید زمینه‌ساز فراهم‌شدن هر چه بیشتر فعالیت گروه‌ها و احزاب سیاسی باشد. در دولت اصلاحات بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی پروانه گرفتند و شروع به فعالیت کردند، حتی جلساتی با حضور وزیرکشور و نمایندگان احزاب برگزار می‌شد و نقطه‌نظرات را از احزاب می‌گرفتند و تعاملی مثبت و سازنده با احزاب صورت می‌گرفت. در دولت دوم هم همین‌طور بود، ما شاهد این بودیم احزابی که منتقد دولت بودند چگونه مورد هجمه قرار گرفتند، دو حزب مهم و بزرگ اصلاح‌طلبان با حکم قضایی منحل اعلام شدند و از فعالیتشان جلوگیری کردند و وقتی بهانه‌ای برای انحلال حزب اعتمادملی نداشتند، به دفتر حزب آمدند و مدارک را بردند. برخورد دولت با گروه‌هایی مثل مجمع روحانیون، همبستگی، مردمسالاری و به‌طور کلی احزابی که منتقد دولت بودند برخورد خوبی نبود. به‌طور کلی احزاب در دوره آقای احمدی‌نژاد مورد بی‌مهری قرار داشتند و این بی‌مهری نسبت به احزاب اصلاح‌طلب در دولت دوم ایشان به اوج رسید.
ما در دولت اصلاحات شاهد بودیم که وزارت کشور، برای اینکه احزاب نیازی به فعالیت اقتصادی نداشته باشند، به گروه‌های سیاسی کمک‌های نقدی و یارانه احزاب را پرداخت می‌کرد، آیین‌نامه‌ای تصویب شد و طبق آن به احزابی که جلسات و فعالیت‌های بیشتری دارند یارانه نقدی بیشتری داده می‌شد، خاطرم است که در همان دوران برخی گروه‌های سیاسی اصولگرا، از مجمع روحانیون مبارز یارانه بیشتری دریافت می‌کردند، وقتی اعتراض کردیم گفتند که شما هم فعالیت‌تان را زیاد کنید یارانه بیشتری بگیرید، اما همین یارانه در دولت احمدی‌نژاد یکباره قطع شد.
از آنجا که احزاب، نماینده افکار عمومی هستند هم باید فضایی مهیا شود تا آنها بتوانند آزادانه در جامعه فعالیت کنند، هم باید برای تاسیس احزاب تسهیلات مناسب را فراهم کنند به نظر من گزینش‌ها باید برگردد به فرمان هشت‌ماده‌ای حضرت امام، اگر حزبی می‌خواهد تشکیل شود که به نظام و قانون‌اساسی اعتقاد دارد نباید مورد گزینش و تحقیق قرار گیرد.
رفتار دولت با همه احزاب باید یکسان باشد، نه اینکه یک حزب نورچشمی باشد و بقیه احزاب مطرود، همه احزاب باید مورد حمایت نظام و دولت قرار گیرند و دولت موظف است برای آنها تسهیلاتی را فراهم کند و کمک‌های مادی و معنوی را برای آنها فراهم کند.
کمک‌های مادی مثل همان یارانه‌هایی که در دولت اصلاحات پرداخت می‌شد و کمک‌های معنوی هم از این قبیل که برای احزاب، نشست‌ها، جلسات و سمینارهایی برگزار کند. مهم‌تر از همه به نظر من این است که دولت خودش را آماده کند تا احزاب و گروه‌ها و مطبوعات او را نقد کنند، انتقاد دلسوزانه و ناصحانه را به جان بخرد و مورد عمل قرار دهد.
درباره حزب اعتمادملی هم باید بگویم این حزب مجوز فعالیت رسمی دارد- اما از زمان تعطیل تاکنون هیچ جلسه رسمی نداشته و هیچ تصمیمی حزبی اتخاذ نکرده است و ما از سرگیری فعالیت‌های حزب اعتمادملی و منوط به تعیین تکلیف دبیرکل محترم این حزب کرده‌ایم و منتظریم که انشاء‌الله … این موضوع در شرایط کنونی که فضا تغییر کرده است، حل شود.
منبع: روزنامه شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

11 - = 7