۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴

قیمت مسکن دستخوش تغییرات فراوان است

ورود بخش خصوصی به بخش مسکن و نظارت دولت روی آن می تواند تا حدودی به این بخش آرامش را تزریق کند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

فصل تابستان زمان مناسبی برای جابه‌جا شدن محل مسکونی ، خرید و فروش یا رهن و اجاره است. به دلیل اینکه مدرسه‌ها تعطیل است برخی خانواده‌ها این فرصت را غنیمت می‌شمارند و جابه‌جا می‌شوند. اما وضعیت در تابستان امسال کمی متفاوت است. به گزارش «جماران» کاهش معاملات مسکن در فصل تابستان را شاهد هستیم و مهمترین دلیل آن می‌تواند گران شدن قیمت اجاره‌بها و قیمت ملک و آپارتمان باشد. مصطفی قلی خسروی در این خصوص اعلام کرده که در سال گذشته در سامانه ثبت قرارداد‌های املاک ۴۰۰۰ قرارداد به ثبت رسیده بود که این مقدار به ۱۰۰۰ قرارداد تبدیل شده است. البته مشکلاتی هم می‌تواند وجود داشته باشد و املاک‌ها قراردادهای خود را ثبت ننمایند. قلی خسروی در این خصوص بیان کرد: تیم‌های نظارت اتحادیه املاک روی کار مشاورین املاک نظارت دارند. از زمانی هم که کد رهگیری به مشاورین املاک داده شد شاهد کاهش تخلفات در بخش مسکن بودیم. مشاورین تا زمانی که کد رهگیری دریافت نکنند نمی‌توانند قرارداد عقد نمایند در غیر این صورت عقد قرارداد تخلف محسوب شده و با فرد خاطی طبق قانون برخورد خواهد شد.

قیمت مسکن حبابی

 

برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که قیمت مسکن در گذشته یک حباب بزرگ را تشکیل داده بود که هنوز مقداری از آن برطرف نشده است. خسروی این عقیده کارشناسان را تایید کرد و گفت اکنون یه دنبال کاهش حباب مسکن هستیم و امید است که با بهبود شرایط سیاسی شرایط اقتصادی هم به ثبات برسد که با روی کار آمدن آقای روحانی به عنوان رییس جمهور این کار عملی خواهد شد.

 

افزایش آپارتمان

 

اینکه بیشتر خانه‌های شهرها شکل آپارتمان به خود گرفته‌اند را نمی‌توان انکار کرد و دیگر کم و بیش چشم به خانه‌های قدیمی می‌افتد. شاید این موضوع سودهای کلانی است که در این بخش نهفته است. اما از آنجایی که این کار مستلزم داشتن سرمایه‌ زیادی است ساخت و ساز به صورت شراکتی با مالک و سازنده ساخته می‌شود. در مناطق پر رفت و آمد شهر مانند مناطق ۷ و ۸ این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد. به دلیل اینکه برخی از فضاهای این مناطق فرسوده اعلام شدند و شهرداری برای صدور جواز مبلغ کمی را دریافت می‌کند. با توجه به این شرایط خانه‌ها آپارتمانی جای خانه‌های کلنگی را می‌گیرند. خانه‌ها قدیمی و لوکس بیشتر در مناطق ۱ تا ۴ تهران مشاهده می‌شود که به دلیل پرداخت چند میلیارد تومان، هر کسی توانایی خرید آن را ندارد.

 

وضعیت مسکن در دولت یازدهم

 

به نظر می‌رسد که برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از اولین سیاست‌های آقای روحانی در بخش مسکن باشد. ورود بخش خصوصی به این بخش و نظارت دولت روی آن می‌تواند تا حدودی به این بخش آرامش را تزریق کند. برخی کارشناسان بر این باورند که آقای روحانی باید به این بخش توجه زیادی داشته باشد. به این دلیل که مشکل اصلی جوانان برای ازدواج مشکل مسکن است و نیمی از درآمد خود را باید برای پرداخت اجاره‌بها هزینه کنند. از این رو شاهد کاهش ازدواج در بین جوانان هستیم. البته مشکلات اقتصادی دیگر هم مانند افزایش قیمت کالاهای اساسی هم بر این موضوع دامن زده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

45 - = 37