۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵

یاد شهید چمران و باکری در استانبول زنده شد

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):
کنسرت راجر واترز این‌روزها نه تنها برای اهالی کشور همسایه ما تبدیل به بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی شده است، بلکه اهالی استانبول این شادی را با‌ هزاران‌هزار ایرانی که با همین هدف راهی این شهر شده‌اند شریک شدند. تعداد ایرانیان حاضر در این کنسرت این‌بار آن‌قدر زیاد بود که حتی روزنامه «حریت» هم نتوانست نادیده بگیرد و در گزارش‌های مربوط به این کنسرت به حضور پرشمار ایرانیان جوانی که برای حضور در کنسرت اسطوره موسیقی انگلیس حاضر شده‌اند، اشاره کرده است، بلیت‌های این کنسرت از ۸۶ دلار آغاز می‌شد و تا ۵۰۰ دلار برای ردیف‌های اول فروخته شده است.
راجر واترز ستاره گروه موسیقی پینک فلوید یکشنبه شب در استادیوم ‌ای.تی.یو روی صحنه رفت. تور کنسرت‌های واترز هفت سال پیش با نام «نیمه تاریک» در این شهر برگزار شده بود و بیش از ۱۸‌هزار نفر برای تماشای آن آمدند.
این‌بار هم در کنار جذابیت‌های صدا و اجرای راجر واترز روی دیوارهای سنی که او در آن می‌خواند اتفاق‌های مهمی رخ داد. راجر واترز یکی از اصلی‌ترین چهره‌های موسیقی جهان است که به مسائل حقوق‌بشری حساسیت‌های زیادی دارد، او گفته است تا زمانی که مردم غزه و فلسطین در چنین شرایط سختی زندگی می‌کنند هرگز حاضر نیست برای ساکنان یهودی اورشلیم کنسرتی برگزار کند. او بارها در گفت‌وگوهایش به اسراییل تاخته است و از مردم جهان خواسته که اسراییل را تحریم کنند و محصولات تولیدشده در این کشور را نخرند. حالا او نیمه شب یکشنبه چهارم اوت با تصاویری که در طول کنسرت به نمایش گذاشت چشم‌های بسیاری از حاضران در سالن را اشک‌آلود کرد. راجر واترز نه تنها عکس تک‌تک قربانیان شلوغی‌های این‌روزهای میدان تقسیم را به نمایش گذاشت، بلکه کنسرتش را به قربانیان خشونت در ترکیه تقدیم کرد. از چند روز پیش از برگزاری کنسرت هم بیلبوردهایی با عکس هرانت دینک روزنامه‌نگار ارمنی که در ترکیه ترور شد جلوی سالن اجرای کنسرت نصب شده بود. او روی صحنه اعلام کرد که این کنسرت را تقدیم می‌کند به«همه آن‌هایی که جانشان را بر اثر خشونت و جنگ از دست داده‌اند.» راجر واترز این روزها در میانه برگزاری بیست و پنجمین کنسرت دور اروپای خود است، کنسرتی که بعد از استانبول در پراگ، فرانکفورت، کپنهاک و… برگزار و دست آخر در پاریس ختم خواهد شد.
اما راجر واترز در کنسرت امسال به نظر از پیش می‌دانست که تعداد ایرانیان حاضر در این کنسرت تا چه اندازه زیاد است، زیرا بخش اعظمی از تصاویر به نمایش درآمده در این کنسرت مربوط به ایرانیانی بود که کشته و شهید شده‌اند. راجر واترز در بخش اعظمی از پرفورمنس‌های این کنسرت تصاویری از شهید چمران، شهید باکری، شهید حسین فهمیده و داریوش فروهر و حوادث سال‌های اخیر ایران را به نمایش گذاشت. او همچنین از کاوه گلستان به عنوان یکی از قربانیان خشونت نیز عکسی به نمایش گذاشت. همچنین تصاویری از آلبوم «دیوار» پینک فلوید در سال ۱۹۸۲ منتشر شد و با تاثیرات اجتماعی و سیاسی که برجای گذاشت، به یکی از مهم‌ترین آلبوم‌های دوران خود تبدیل شد. «دیوار» پس از انتشار، ۲۳ لوح تقدیر دریافت کرد و ترانه‌های آن تا مدت‌ها در صدر فهرست پرفروش‌ترین آهنگ‌های موسیقی جهان جا‌خوش کرد. در کنفرانس بین‌المللی موسیقی که سال ۲۰۱۲ برگزار شد، «دیوار» بهترین تور موسیقی سال لقب گرفت.
راجر واترز خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز انگلیسی است که به عنوان هسته اصلی گروه پینک فلوید از وی یاد می‌شود. خلاقیت واترز در خلق سبک خاصی از موسیقی «سایکدلیک راک» موج جدیدی را در جامعه موسیقی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به راه انداخت.
او بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۵ عضوی از گروه پینک‌فلوید بود و به عنوان نوازنده گیتار بیس و خواننده فعالیت می‌کرد. پس از رفتن «سید برت»، وی به عنوان ترانه‌سرا و مفهوم‌دهنده اصلی آلبوم‌های پینک فلوید نقش عمده‌ای ایفا کرد و همراه با پینک فلوید توانست در دهه ۷۰ میلادی به موفقیت‌هایی با آلبوم‌های مفهومی «نیمه تاریک ماه»، «کاش اینجا بودی»، «حیوانات» و «دیوار» برسد.
وی به دلیل اختلاف با سایر اعضای پینک فلوید، گروه را در سال ۱۹۸۵ ترک کرد و به یک نبرد حقوقی با سایر اعضا بر سر نام و آهنگ‌های پینک فلوید پرداخت. آن‌ها در ۱۹۸۷ خارج از دادگاه به حل و فصل این موضوع پرداختند و تا سال ۲۰۰۵ اجرایی با هم نداشتند.
کنسرت‌های راجر واترز تا سال ۲۰۱۲ مبلغ ۱۵۸‌میلیون دلار در سراسر دنیا فروش داشته و به این ترتیب تور «The Wall Live» او به عنوان پردرآمدترین تور سال گذشته انتخاب شد.
راجر واترز گفته است لابی صهیونیسم در این سال‌ها سعی کرده است شرایط کار کردن برای او را دشوار کند و گاهی وقت‌ها سالن‌های مهم شهرهای آمریکایی برای اجرا در اختیار او قرار نگرفته است. با این حال او همچنان در طول جلسات مطبوعاتی پیش از برگزاری تور جدیدش بر این موضوع پافشاری کرده است.
راجر واترز ۶۸ ساله در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده بود که به جنبش
دی.بی اس پیوسته است؛ جنبشی که پیشتاز تلاش‌ها در سراسر جهان، برای گسترش «تحریم همه‌جانبه علیه اسراییل» است.
جنبش دی.بی.اس می‌گوید، تا زمانی که اسراییل اصول اساسی حقوق فلسطینی‌ها را رعایت نکند، این نهاد بین‌المللی نیز انکار، بایکوت و تحریم علیه اسراییل را هماهنگی و نمایندگی می‌کند.
واترز در مصاحبه اخیر خود با الجزیره گفت: «دیگر جان به لب شده‌ایم. باید کارهای عملی کرد» و از همه هنرمندان جهانی نیز خواست که دیگر در اسراییل برنامه اجرا نکنند تا روزی که «اشغالگری» از سوی اسراییل علیه فلسطینی‌ها پایان یابد.

منبع: روزنامه بهار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

25 - 22 =