۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم در مجلس

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

hemmat khahi (9 of 9)-2.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

جعفر میلی‌منفرد، در کسوت وزیر پیشنهادی حسن روحانی امروز در مجلس حاضر شد تا ضمن شنیدن سخنان کارخانه‌ای، بشیری، دهقان وفیاضی به عنوان مخالفان خود و مطهری و پزشکیان به عنوان موافقانش، از خود و برنامه‌هایش دفاع کند.

مشروح مذاکرات مجلس در بررسی صلاحیت میلی‌منفرد به شرح زیر است:

 

 

 

کارخانه‌ای:برنامه‌های میلی‌منفرد متن علمی-توصیفی است

 

یک نماینده مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه وزیر پیشنهادی بیشتر به یک متن علمی – توصیفی شبیه است تا یک برنامه برنامه پیشنهادی وزیر علوم یک برنامه کلی است.

 

ابراهیم کارخانه‌ای، خاطر نشان کرد: در رابطه با وزارتخانه‌ای صحبت می‌کنیم که نرم‌افزار نظام جمهوری اسلامی ایران است. اگر وزارتخانه راه، نفت و جهاد با آب و خاک و سرزمین سر و کار دارند، این وزارتخانه با قلب‌های تپنده و نخبه و بالنده هزاران جوان سر و کار دارد. این وزارتخانه، یک وزارتخانه مادر تخصصی است که نیروهای مورد نیاز همه وزارتخانه‌ها در آن تربیت می‌شوند.

 

او ادامه داد: به همین دلیل است که چشم دشمنان نظام بیش از همه متوجه این وزارتخانه است. علت مخالفت استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران نیز شتاب پر افتخار علمی کشور ماست که در دانشگاه‌ها پرچم اقتدار و عزت علمی جمهوری اسلامی به اهتزاز در می‌آید.

 

او تاکید کرد: در رابطه با این وزارتخانه کمال دقت و بصیرت صورت گیرد، اما اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به برنامه دکتر میلی منفرد داشته باشیم، می بینیم برنامه ایشان بیشتر به یک متن توصیفی – علمی شبیه است تا یک برنامه. متن پیشنهادی بسیار کلی و فاقد چارچوبهای راهبردی و عملیاتی است.

 

کارخانه‌ای، مثالی از صفحه هفت برنامه پیشنهاد وزیر علوم زد و گفت: این برنامه، یک برنامه عملیاتی نیست. من خط به خط آن را مطالعه کرده‌ام. برنامه باید دارای راهکارها و راهبردهای شفاف عملیاتی باشد و نقشه راه وزارتخانه علوم باشد. در صورتی که این طور نیست.

 

این نماینده مخالف، تصریح کرد: مساله دیگری که در این برنامه وجود دارد این است که علی‌رغم تاکیدات رهبری درباره جایگاه علوم انسانی و این که یک ماده از پنج ماده سیاست‌های کلی برنامه توسعه به تحول در علوم انسانی اختصاص داده شده است، هیچ اشاره قابل توجهی در برنامه ایشان به علوم انسانی نشده است.

 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در حالیکه هیچ بندی به علوم انسانی اختصاص داده نشده که مسائلی که ربطی به برنامه پنجم توسعه نداشته‌اند در این برنامه آمده است. مثلا در اولین بند به مدیریت دانشگاه‌ها اشاره شده است.

 

او ادامه داد: این برنامه نقاط ضعف بسیار زیادی دارد و عملیاتی نیست. به علاوه مسائل زیادی وجود دارد که در این برنامه به آنها اشاره نشده است. مثل ارتباط دانش و نوآوری، دانش و صنعت، ارتباط نیروی کار با دانشگاه‌ها و صدها موارد دیگر.

 

این نماینده مخالف وزیر علوم در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: در ابتدای این برنامه اشاره شده که آقای دکتر میلی منفرد دارای ۸۷ مقاله است، در حالی که در خلاصه آخر آن گفته شده است که ایشان ۱۵- مقاله دارد. کدام یک از آنها درست است؟ همچنین اشاره شده ایشان ۳۶ مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد دارد و بعد در جای دیگری این موارد یکصد مورد ذکر شده است و مشخص نیست که کدام یک درست است.

 

 

بشیری: میلی منفرد در انتخابات ۸۸ نقش محوری در تحصن دانشگاه داشت

یک نماینده اصولگرای مجلس اظهار کرد: میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم در انتخابات ۸۸ نقش محوری در تحصن دانشگاه داشت.

 

فرهاد بشیری نماینده پاکدشت که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری سخن می‌گفت،افزود: تدوین و توسعه ارتقای کیفی رشته‌های علوم انسانی، حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضامحور و تامین هزینه ثبت اختراعات برخی از مواردی است که در برنامه میلی منفرد به آن توجه نشده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر رتبه شانزدهم علمی دنیا را داریم، گفت: طی هشت سال آینده باید به رتبه چهارم دنیا برسیم و امروز نیازمند فردی کارآمد هستیم که بتواند تولیت و مدیریت عظیم علمی کشور را به پیش ببرد.

 

وی همچنین با انتقاد از عدم تحقق بیمه نوآوران علمی و خانواده‌هایشان گفت: با توجه به اینکه حماسه سیاسی را پشت سر گذاشتیم و مقام معظم رهبری نیز بر توسعه علمی و اقتصادی کشور تاکید دارند باید بگوییم که اقتصاد ما علم می‌خواهد و این علم نیازمند به دانشگا‌ه‌ها و مراکز علمی است.

 

این عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین بر توسعه کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد و افزود: متاسفانه برای بهره‌مندی از این پتانسیل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ای ارائه نکرده است.

 

بشیری افزود: اکنون مشاهده می‌کنیم که سرویس‌های جاسوسی فعال هستند و حتی مشاهده کردیم که ترکیه سالیان سال است که کاسه گدایی‌شان به سمت ناتو بوده که عضو شوند اما مورد پذیرش واقع نشدند و حتی نخست‌وزیر این کشور اعتراض هم کرده است اما ما نباید به آنها توجه کنیم.

 

نماینده مردم پاکدشت در مجلس با اشاره به برنامه میلی منفرد در مورد اهداف انجمن‌های سیاسی آزاد گفت: دانشگاه‌ها اتاق جذب نیستند، زمانی را به یاد داریم که دانشگاه تهران اتاق جنگ شده بود، جلوی دانشگاه چادر نصب کرده و کمک مالی جمع می‌کردند و به ضدانقلاب می‌رساندند و همان‌ها جوان‌های ما را سر می‌بریدند.

 

این نماینده اصولگرای مجلس به کارنامه شخصی میلی منفرد اشاره کرد و گفت: میلی‌منفرد در انتخابات ۸۸ برنامه‌ها و مسایلی دارد گرچه نسبت به فتنه آمریکایی اسرائیلی موضع گرفت اما وزیر پیشنهادی علوم در سال ۸۸ خود نقش محوری در تحصن دانشگاه داشته و از موافقان لغو امتحانات در دانشگاه امیرکبیر بوده و حتی در تحصن اساتید برای ایجاد التهاب در دانشگاه نقش داشت که فیلم آن هم موجود است.

 

بشیری خاطرنشان کرد: میلی منفرد در آن زمان بازداشت شده اما آقای مطهری می‌گوید بازداشت نشده، بنده عرض می‌کنم که میلی منفرد در زمان فتنه کوچکترین موضعی نگرفته و درزمان بازداشت نیز به وساطت محمدیان نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد شده است.

 

پس از اینکه بشیری به این بخش‌ از صحبت‌های خود رسید فایل‌ صوتی‌ای پخش شد که بر اساس آن گویا میلی‌منفرد در جریان مسائل سال ۸۸ اعلام می‌کرد “ساعت ۹ صبح همه مقابل دانشگاه تهران بوده و به دیگران هم اطلاع دهید”.

 

وی در ادامه اظهار کرد: باید به وزیری صالح رای داده شود که درکی از مدیریت آن مجموعه داشته باشد.

 

این نماینده اصولگرای مجلس در پایان با مورد خطاب قرار دادن مطهری به وی گفت: آقای مطهری شما درد یتیمی هنوز از چهره‌تان پاک نشده است، توطئه دشمن امثال مطهری‌ها را از ما گرفته، باید خیلی دقت کنیم.

 

مطهری: میلی منفرد نقشی در حوادث سال ۸۸ نداشته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: میلی منفرد نقشی در حوادث سال ۸۸ نداشته و او یک حزب‌اللهی معتدل و روشن‌بین است.

 

علی مطهری در نطق خود در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ بنده به عنوان موافق وزارت دکتر میلی منفرد می‌خواهم از نگاه مخالفان وزارت ایشان صحبت کنم؛ مخالفان ابتدا ایشان را یک اصلاح‌طلب تندرو فرض کرده و بعد از آن آثاری را بر این مطلب مرتبط کردند.

 

وی با بیان اینکه این حساسیت مخالفان را برای انتخاب وزیر علوم ارج می‌نهیم، تصریح کرد: به طور کلی اصولگرایان در ارتباط با دانشگاه‌ها معمولا دو نگرانی از ناحیه مدیریت اصلاح‌طلبان دارند، اول تبلیغ سکولاریسم و در نتیجه ایجاد تنش در دانشگاه‌ها و دوم تسامح و تساهل فرهنگی در دانشگاه‌ها است که هر دو نگرانی به جا و درست است چرا که سابقه اصلاحات این مطلب را نشان می‌دهد که برخی اصلاح‌طلبان تندرو در آن دوره این دو کار را انجام می‌دادند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: همانطور که اصلاح‌طلبان نیز دو نگرانی از سوی اصولگرایان در این زمینه دارند، یکی محدود شدن آزادی بیان و بی‌اعتنایی به حقوق شهروندی به نام دین و اسلام و دوم سختگیری‌های فرهنگی و محدود شدن آزادی‌های اجتماعی؛ بنابراین این نگرانی‌ها طرفینی است.

 

مطهری با اشاره به مساله تبلیغ سکولاریسم در دانشگاه‌ها که مخالفان نگران آن هستند، اظهار کرد: در دوران اصلاحات نیز مطرح می‌شد که حکومت دینی و دموکراسی با یکدیگر سازگار نیستند و این یک تناقض و پارادوکس است و یا مناقشه در اصل ولایت فقیه که با دموکراسی سازگار نیست و از این قبیل مباحث که در آن دوران توسط برخی تندروها مطرح می‌شد.

 

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: مساله تسامح و تساهل فرهنگی نیز به معنای بی‌توجهی به فضای اخلاقی دانشگاه‌ها و به طور مثال برگزاری اردوهای مختلف دانشجویی است که گاهی توجه لازم به این مسائل نمی‌شد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با شناختی که بنده از آقای دکتر میلی منفرد دارم، هیچیک از این دو نگرانی درباره ایشان موجه نیست.

 

مطهری با اشاره به تماس تلفنی خود با حجت‌الاسلام محسن قمی نماینده وقت ولایت فقیه در دانشگاه‌ها در دورانی که میلی منفرد معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم بود، گفت: من از ایشان سوال کردم که نظر شما درباره آقای منفرد چیست؟ چون ما می‌خواهیم به ایشان رای دهیم و می‌خواهیم حجت بر ما تمام شود که ایشان گفتند دکتر منفرد شخصیتی مودب، منضبط، پرکار و متدین با خانواده‌ای متدین هستند که در این دوران هیچ مشکلی با ایشان نداشتیم.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از روسای فعلی دانشگاه‌ها که از هواداران دولت دهم و از نظر گرایشی سیاسی نیز نزدیک به جبهه پایداری است پیامکی برای من فرستاد که در آن آمده: بنده در سه نوبت دوره‌های آمادگی و تقویتی کارشناسی ارشد در تیم اجرایی دکتر منفرد بودم و نامبرده متدین، بسیار علاقمند به انقلاب اسلامی و مددکار ارتقای ایثارگران و دانشجویان رزمنده بود و تلاش فراوانی برای حضور قانونمند این عزیزان بعمل آورد؛ خانواده‌ای متدین دارد و در بورس نمودن تعداد زیادی از رزمندگان در دوره مسوولیت خود نقش اول داشته و فارغ از اشرافی‌گری و آرام و خونسرد می‌باشد و در عین قاطعیت مدیریت می‌کند، اهل تحرک و سفر برای پیگیری امور است.

 

مطهری با بیان اینکه تصویری که عده‌ای از آقای دکتر منفرد ترسیم کردند تصویر درستی نیست، افزود: برخی می‌گویند اگر ایشان وزیر شود تنش‌های سیاسی و ابتذال فرهنگی در دانشگاه‌ها رواج پیدا می‌کند، در حالی که از نظر بنده دکتر منفرد یک حزب‌اللهی معتدل و روشن‌بین است.

 

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند ایشان در دوران مسوولیت خود برخی اصلاح‌طلبان تندرو را بورسیه کرده در حالی که ما تحقیق کردیم و فهمیدیم که در آن دوران بسیاری از افراد متدین و حزب‌اللهی و اصولگرا بورسیه شدند که یکی از آنها آقای دکتر توکلی و همچنین رییس بسیج اساتید فعلی هستند و این حرف که می‌زنند درست نیست.

 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برخی به تندرو بودن و نقش ایشان در وقایع ۱۸ تیر سال ۷۸ اشاره می‌کنند و می‌گویند دکتر منفرد در میان دانشجویان معترض رفت و آمد داشته است؛ اما باید بگویم بدیهی است که این کار به اقتضای سمت ایشان بوده، اگر امروز نیز اعتراض و شورشی در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی صورت بگیرد معاون دانشجویی وزارت علوم باید به آنجا مراجعه کرده، با دانشجویان صحبت کند و موضوع را مدیریت کند.

 

مطهری ادامه داد: گزارش شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های امنیتی حاکی از نقش موثر ایشان در حل و فصل آن وقایع است، شبیه کاری که آقای محمد علی نجفی کرده و باید از آنها تشکر کنیم؛ در حالی که این‌ها را نقطه منفی می‌دانیم.

 

وی با بیان اینکه باید کاری کرد آسیب‌دیدگان جذب مخالفان انقلاب، سلطنت‌طلبان و منافقین نشوند، گفت: اینطور نیست که بگوییم در نظام اسلامی خطایی انجام نمی‌شود چون در دوران پیامبر اکرم نیز خطاهایی انجام می‌گرفت اما مهم نوع برخوردی است که با این مسائل می‌شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: در خصوص نقش ایشان در حوادث سال ۸۸ نیز باید بگویم که ایشان هیچ نقشی در آن حوادث نداشتند چرا که محل نزاع این است که اگر کسی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان و یا بعد از خطبه رهبر انقلاب همچنان بر اعتراض‌های خیابانی پافشاری کرده باشد قطعا ما او را فتنه‌گر می‌دانیم، این حرف درست است اما ما بیش از این را قبول نداریم که بگوییم کسی به نتیجه انتخابات اعتراضی داشته و یا از جلوی ستاد آقای موسوی رد شده فتنه‌گر است و به این معنی نه تنهای آقای منفرد بلکه هیچ یک از وزرای پیشنهادی هیچ نقش منفی در حوادث سال ۸۸ نداشتند.

 

مطهری با اشاره به بازداشت میلی منفرد در سال ۸۸ گفت: آقای دکتر نجف‌قلی حبیبی که رییس انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و همکار ما در دانشگاه تهران هستند همان زمان این موضوع را برای ما توضیح دادند و گفتند که طبق معمول جلساتی داشتند، جلسه در آن فضای هیجانی برگزار شد و آمدند و حدود ۶۰، ۷۰ نفر ما را یکجا بازداشت کردند و بردند بعد از آن هم از ما عذرخواهی کره و شما دادند. بنابراین مساله‌ای نبوده که شخص آقای منفرد بازداشت شده و اتهامی داشته باشد.

 

این نماینده اصولگرای مجلس به برخی اقدامات ویژه و خصوصیات دکتر میلی منفرد اشاره کرد و گفت: پله پله بالا آمدن مساله بسیار مهمی است که در کشور ما در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود اما دکتر منفرد این ویژگی‌ را دارا هستند.

 

مطهری در پایان یادآور شد: برنامه پیشنهادی ایشان نیز براساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از ۸۸ بند تکالیف وزارت علوم در برنامه پنجساله پنجم، بیش از ۹۰ درصد در برنامه‌های ارایه شده دکتر منفرد پیش‌بینی شده است و یکی از برنامه‌هایی است که انطباق فوق‌العاده‌ای با اسناد بالادستی دارد.

 

دهقان: سوابق مدیریتی میلی منفرد التهاب و آشوب در فضای دانشگاه را نشان می‌دهد

یک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: سوابق مدیریتی آقای میلی‌منفرد التهاب‌آفرینی در فضای دانشگاه را نشان می‌دهد؛ آشوب و درگیری‌های دانشجویی و فضای ناآرام نمی‌تواند زمینه پیشرفت علمی ما را فراهم کند.

 

محمد دهقان پیش از مطرح کردن دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی علوم در مقدمه‌ای خاطرنشان کرد: ما باید در سال ۱۴۰۴ به رتبه اول علمی در منطقه دست پیدا کنیم که این امر رویکرد علمی متولیان علوم و ایجادآرامش در دانشگاه‌ها است.

 

او ادامه داد: ما این دغدغه را داریم که محیط‌های دانشجویی که جوانان در آن به سر می‌برند از تند‌روی‌های سیاسی و التهاب‌های اجتماعی دور شوند ما در شرایط حساسی به سر می‌بریم و در منطقه هم اتفاقات مختلفی می‌افتاد، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی از مسائلی است که جامعه ما با آنها درگیر است اگر این مسائل با التهابات سیاسی آمیخته شود این خطر وجود دارد که ما هم دچار اتفاقاتی شویم که موجب تاسف است.ما مسائل مصر را هم دیده‌ایم که باید تجربه و عبرت باشد.

 

این نماینده مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم گفت: من سالها است که آقای میلی منفرد را از نزدیک می‌شناسم، شخصیت ایشان از نظر علمی متین و باوقار است و نقطه ضعف شخصی از ایشان سراغ نداریم.

 

دهقانی اضافه کرد: ایشان سیاسی‌ترین معاونت وزارت علوم را برعهده داشت ولی در آن زمان اتفاقاتی افتاد. قبل از میلی منفرد دفتر تحکیم وحدت از مدافعین نظام و انقلاب بود اما به تدریج عناصر افراطی و بی‌اعتقاد به نظام به درون آن نفوذ داده شدند و نیروهای معتدل و مذهبی به مرور اخراج شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: انجمن آن زمان که تندروترین آن انجمن دانشگاه امیرکبیر بود مورد حمایت آقای میلی منفرد بود. علی افشاری دبیر آن انجمن بود، آنها و عناصر تندرو آن زمان مورد حمایت میلی منفرد بودند بعضی از آنها ۹ ترم مشروطی داشتند اما از دانشگاه‌ها اخراج نمی‌شدند برخی هم در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما ایشان این حکم دانشگاه را لغو کرد.

 

این نماینده مخالف تاکید کرد: جریان سیاسی که در آن زمان حاکم بود با برنامه و تئوری از این جریان‌های افراطی حمایت می‌کرد. تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا که در ۱۸ تیر سال ۷۸ شاهد آن بودیم. وزیر علوم آن زمان که باید منشا آرامش بود، استعفا داد و بنزین بر آتش التهابات ریخت البته خیلی‌ها در این زمینه مقصر هستند و تنها ایشان مقصر نیست.

 

دهقانی ادامه داد: عناصر زیرمجموعه‌ای معاونت دانشجویی آن زمان چه نقشی ایفا کردند؟ پنج روز التهاب کشور، آشوب‌های خیابانی و سوء استفاده‌های منافقین حاصل این جریان بود. اما عناصر وزارت علوم نه تنها کمک نکرده بلکه به این التهابات افزود، تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا به کار آمد و این تئوری در آن زمان شکل گرفت. البته تئوری فتح سنگر به سنگر نیز تئوری دیگری بود که آن را محقق کردند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به میلی منفرد عنوان کرد: شما می‌توانستید علی افشاری و افراد دیگری مثل اورا به گونه‌ای مدیریت کنید که در این کشور بمانند و در فضای وطن تنفس کنند نه اینکه خودشان را وابسته به لجن‌زار سرویس‌های سیاسی و رسانه‌ای بیگانه کنند. کاش شما آنها را نگه می‌داشتید که دچار افراط نشوند و سرنوشت‌شان به زندان‌ها نیفتد.

 

این نماینده اضافه کرد: بعد از اتفاقات سال ۸۸هم از شما انتظاراتی می‌رفت اما شما در تحصن‌ها شرکت کردید و فیلم آن هم موجود است. ۱۵۰ دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال ۸۸ برگزار نشود. آنها تحصن کردند و شما در جمع آنها حضور پیدا کردید. اسناد رسمی هم نشان می‌دهد شما از برگزار نشدن امتحانات حمایت کردید .

 

او در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: سوابق مدیریتی ایشان التهاب‌آفرینی توسط مدیران ایشان است. آشوب و درگیری‌های دانشجویی در این فضای ناآرام نمی‌تواند زمینه پیشرفت علمی ما را فراهم کند.

 

فیاضی: دغدغه‌های دینی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم گنجانده نشده است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌هایی برای توسعه آموزش عالی ارائه کرده اظهار کرد: اما دغدغه‌های دینی و ارزشهای الهی کمترین سهم را در برنامه وی دارد.

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتقاد بنده نسبت به برنامه‌هایی است که میلی منفرد ارائه کرده است. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: از ۵۲ بند برنامه‌ای که ارائه شده برای توسعه آموزش عالی متاسفانه دغدغه‌های دینی و ارزشهای الهی و معنویت کمترین سهم را در برنامه وزیر علوم داشته است.

 

وی با بیان اینکه وزیر جمهوری اسلامی ایران باید در فضای یک مملکت دینی برنامه بنویسد، گفت: بنده با برخی از حرف‌های مطهری هم موافقم، گفتند گمان، گمان درستی است.

 

فیاضی ادامه داد: همانطور که می‌دانید دانشگاه مبدا تحولات است و همین نکته مهمی است که در برنامه و سیاست‌گذاری‌های وزیر پیشنهادی علوم باید گنجانده شود.

 

وی ادامه داد: مدیریت دانشگاه و گزینش مدیریت دانشگاه باید با معیارها و هنجارهای حرفه‌ای صورت گیرد و مبانی ارزشی مردم نیز در نظر گرفته شود.

 

پزشکیان: زنده کردن اختلافات جز آب به آسیاب دشمن ریختن نتیجه دیگری ندارد

 

چهارمین روز جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور

مسعود پزشکیان گفت: زنده کردن اختلافات گذشته جز آب به آسیاب دشمن نتیجه دیگری ندارد و این رفتار با مشی ائمه پیامبر و امام و رهبری مغایر است.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در عصاره زندگی خود یعنی وصیتش به فرزندانش توصیه کرد که تقوا و نظم و اصلاح ذات‌البین را از هرچیز دیگری اولاتر بداند و همه را بر وحدت و احترام توصیه کرده است و من از برخی از دوستانم سوال می‌کنم آیا رفتارهای آنان با این آموزه‌ها همسان است؟

 

وی افزود: ما که مدعی هستیم در سال ۸۸ به نام فتنه یا هرچیز دیگری که آن را اسم می‌نهیم، اتفاقات ناگواری افتاده است، آیا متصوریم که همه اشکالات برای یک دسته و یا یک گروه بوده است و طرف مقابل هیچ اشکال و هیچ خطا و هیچ تقصیری نداشته است؟ اینطور نیست و باید شجاعت پذیرفتن اشتباه را داشته باشیم، چراکه همه ما اشتباه کرده‌ایم.

 

پزشکیان ادامه داد: امروز و در شرایط فعلی کشور وقت آن است که دست به دست هم بدهیم و در هنگامه‌ای که بیگانگان کمر همت بر تضعیف نظام ما بسته‌اند، به آنها نشان دهیم که همه با هم متحدیم و برای رسیدن به اهداف بلند نظام، تلاش می‌کنیم نه آنکه با زنده کردن اختلافات گذشته، به دنبال اتهام‌زنی به یکدیگر باشیم.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشی و منش پیامبر پس از فتح مکه گفت: پیامبر سال‌ها پس از شکست در جنگ احد و فجایعی که کفار مکه در آن جنگ برسر عموی پیامبر و اصحابش رقم زدند، مکه را فتح کرد و همه در تاریخ دیدند که چگونه با آن کفار رفتار کرد و به معنای واقعی کلمه رحمته اللعالمین را به منصه ظهور رساند و آنان را بخشید؛ پس چرا که ما مدعی دین هستیم، اینگونه رفتار می‌کنیم؟ قطعا نبش قبر اختلافات گذشته مغایر با منش پیامبر است، پس بیاییم از این رفتارها دست برداریم.

 

وی تاکید کرد: باید به جای دامن زدن به اختلافات به فکر کمک به کشور باشیم و مسائل کشور را با همدلی و اتحاد و اخلاق حل کنیم و قطعا اگر بخواهیم بی‌توجه به اخلاق باشیم و دائم بر طبل اختلاف بکوبیم، نمی‌توانیم کشور را بسازیم.

 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه هرکسی مدیریت و ساختار را می‌شناسد، می‌داند امکان ندارد یک معاون وزیر بتواند با حرف زدن جو دانشگاه را عوض کند، خاطرنشان کرد: مگر یک مقام می‌تواند به این حد در جو و منش دانشجویان تاثیرگذار باشد که ما آقای میلی‌منفرد را به اختلاف‌افکنی متهم می‌کنیم. ۱۰ معاون وزیر نمی‌تواند با حرف چیزی را در دانشگاه تغییر دهد و اگر نظریات علمی را نیز قبول داریم، باز این نکته در نظرات علمی نیز قابل تایید است.

 

پزشکیان تصریح کرد: آیا هر اتفاقی که در دور افتاده‌ترین مناطق کشور می‌افتد، تقصیر مدیریت جامعه است و آیا مدیر می‌تواند همه نقاط را متاثر از مدیریت خود قرار دهد؟ قطعا اینطور نیست و ما باید از اتهام‌زنی به افراد و مسوولان ارشد برای این نوع صحبت‌ها پرهیز کنیم و به جای اتهام‌زنی به آدم‌ها با وحدت و التزام به توصیه‌های رهبری جامعه را هدایت کنیم.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع نخبگان و اساتید گفت: رهبری در آنجا تاکید داشتند که تا جایی می‌توانید بر روی اتحاد و انسجام تکیه کنید و از تفرقه و اتهام‌زنی پرهیز کنید و وظیفه نخبگان این است که از طریق نفاق و دودلی به جامعه پرهیز کنند، پس اگر به راستی و نه به ادعا متعقد به سخنان رهبری هستیم، وظیفه داریم که مقابل اختلاف‌افکنی بایستیم و ریشه تفرقه را بزنیم.

 

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی خود را ملتزم به ولایت فقیه و انقلاب اسلامی می‌داند و ما به زور می‌گوییم نه اینطور نیست و تو این حرف‌ها را قبول نداری و این خود اتهام‌زنی است و مغایر مشی امامان و پیامبر. ایران کشور همگان و سرزمین همه ملت است و باید دست بر دست هم دهیم و کشور را در پیشبرد اهداف خود یاری کنیم.

 

پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: حزب و دسته و گروه و جناح و دیدگاه همه و همه بت‌هایی است که ما برای خودمان ساختیم و امروز وقت آن رسیده است که بعد از حماسه‌ای که مردم خلق کرده‌اند، ما حماسه دیگری از همدلی و اتحاد خلق کنیم و این حماسه با اتهام‌زنی و اختلاف‌افکنی و عمیق کردن مشکلات گذشته حاصل نمی‌شود.

 

میلی‌منفرد: آمده‌ام تا ظرفیت دانشگاه را در خدمت نظام قرار دهم

وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم از عملکرد سالهای گذشته خود در دانشگاه دفاع کرد.

 

میلی منفرد گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم در ابتدای اظهارات خود در مورد برنامه‌هایی که برای وزارت دارد، گفت: هدف اصلی در برنامه‌های من حرکت پرشتاب و همه‌جانبه برای تولید علم در محیطی بانشاط، باثبات، آرام، بدون تنش و حاشیه‌های غیرعلمی است.

 

میلی منفرد ادامه داد: ضرورت در خدمت به توسعه و گفتمان اعتدال است. تسریع روند توسعه علمی که ضرورت توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور است تلاش وزارت در برطرف کردن چالش‌های دستیابی دانشگاه به پیشرفت پیش از پیش علم و فناوری و ایفای سهم خود برای موفقیت دولت در انجام مسئولیت‌هایش است.

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد برنامه خود برای وزارت علوم ادامه داد: برنامه من با تکیه به رهنمون‌های رهبری در پایه هشت سند بالادستی از جمله قانون اساسی، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴،سیاست‌های کلی رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی، سیاست‌های کلی رشد و توسعه فناوری، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون وزارت، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی است که امیدوارم با قدرت آنها را پیش ببریم.

 

میلی منفرد با بیان اینکه هم‌اکنون در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم، ادامه داد: تولیدات دانش‌محور شده، صنعت و کشاورزی در پرتو دانش بازسازی شده ، بازرگانی و تجارت جهانی شده و پژوهش مبنای مدیریت علم و دانش قرار می‌گیرد. ما در چنین شرایطی با شمار دانشجویان چهارمیلیون و ۴۰۰ هزار نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۴۰۰هزارنفر و ۴۵ هزار نفر دانشجوی دکترای تخصصی به دنبال ارتقای کیفیت و بهبود وضعیت در دانشگاه‌ها هستیم.

 

وی با اشاره به سابقه خودش در توجه به مناطق محروم گفت: در زمان مسئولین من ۲۰دانشگاه در شهرستان‌ها ساخته شد. زیرساخت‌های بسیار زیادی شکل گرفت که تا همین الان هم مورد استفاده است.

 

میلی منفرد در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ۳۱ پارک علم و فناوری و ۱۱۵ مرکز رشد در ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که باید این تعداد به حدود ۲۰ هزار واحد برسد تا راه حلی برای اشتغال دانشگاهیان فراهم شود.

 

گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم با اشاره به رشد تعداد مقالات در سالهای اخیر گفت: همان‌طور که رهبری هم اشاره کردند زیرساخت‌های این رشد علمی از ۱۲ سال قبل آغاز شده و تا جایی رسید که در هفتمین ماه سال ۲۰۱۲ ایران به رتبه شانزدهم جهان دست پیدا کرد. برنامه ما در جهت افزایش کیفی مقالات و جهت‌دهی آنها برای حل مشکلات داخلی است.

 

وی با اشاره به آمار تعداد دانشگاه‌ها گفت که همکاری بین دانشگاه‌ها و هدایت آنها از برنامه‌های جدی‌اش در وزارت علوم است و ادامه داد: لازم است اتحاد دانشگاه و صنعت را پیش ببریم.علم در خدمت فناوری می‌تواند به قدرت منجر شود به همین دلیل توسعه علمی فناوری و سرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

میلی منفرد با بیان اینکه اعتدال امروز ترجمه رای مردم است، گفت: گزینش اعتدال و عقلانیت با بالا بردن مشارکت دانشگاهیان از اهداف اساسی من است، من به دنبال اعتدال و توازن بین علم و عمل، بین همکاری و ثبات،بین ثبات و تغییر واستقلال و وابستگی هستم. بر اساس این شرایط و اهداف است که در این وضعیت قبول مسئولیت کردم چرا که می‌بینم لازم است همکاری کرد، دغدغه‌های مردم و اساتید را در خودم می‌بینم و معتقدم که توسعه علمی در خدمت اقتدار ملی از طریق دانشگاه آرام و بانشاط میسر می‌شود. مسیر جهاد علمی را هموار می‌کنیم.

 

گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم با اشاره به برخی مسائلی که مخالفانش در صحن علنی مجلس مطرح کردند، گفت: مخالفان به این مساله اشاره می‌کنند که من از کدام فضا در دانشگاه حمایت می‌کنم، از فضای علم‌پرور و دارای نظم علمی با منطق عقلانی، استقلال علمی با ثبات قانونمند و آرام، اختلاف سلیقه را در فضای گفت‌وگو کم می‌کند و وفاق را افزایش می‌دهد. دانشگاه محل اعمال سلیقه و محدودیت سیاسی نیست. دانشگاه جامعه دانشمندان است و نمی‌توان آن را به زور سیاسی یا غیرسیاسی کرد. دانشگاه دارالتأدیب نیست. باید بگذاریم که با زبان علمی خودش پیش برود و با منطق خودش کار کند.

 

میلی منفرد با تاکید بر اینکه دانشگاه خطی جناحی و ناآرام نیست، گفت: مولفه‌های علمی در اندیشه های امام(ره) و رهبری مشخص است و به باور من باید این مولفه‌ها معیار باشد. تحقیر دانشگاهیان، تحقیر مقام علم است و نگرانی از هر نوعی که باشد سبب ناتوانی علمی و ناکارآمدی آن خواهد شد. دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.

 

وی درباره اشاراتی که به تفکر و سابقه سیاسی او توسط منتقدانش مطرح شد، گفت: من فرزند این انقلاب هستم از سال ۶۳تا ۶۸ که معاون جنگ دانشگاه بودم به عنوان برترین معاون جنگ در کل کشور انتخاب شدم. بالاترین خدمات را به خانواده‌های شهدا و ایثارگران عرضه کرده‌ام و بدون شعار به دنبال تحقق اندیشه‌های رهبری در دانشگاه بوده‌ام، با این حال هیچ‌وقت عین اسلام و انقلاب ندانستم، هیچ‌وقت در هیچ حزبی عضو نبوده‌ام و هرچند که معتقدم عضویت در حزب عیب نیست اما به شما می‌گویم ظرفیت آن انقلابی که ما کردیم و آن نظامی که از آن انقلاب درآمد اینقدر کوچک و تنگ نبود که برخی امروز می‌خواهند.

 

میلی منفرد در ادامه با نام بردن برخی از اساتید شهید حوزه‌های دانشگاه گفت: وقتی به این شهیدان نگاه می‌کنم از محدود کردن اسلام و انقلاب به سلیقه‌های خاص تعجب می‌کنم. آیا اینکه شابلون بگذارید و هر کسی که با ما متفاوت بود را غیر مسلمان بدانیم سازگاری با آن اندیشه‌ها است؟

 

گزینه پیشنهادی وزارت علوم در ادامه با تاکید بر اینکه ۲۸ سال سابقه خدمت در دانشگاه و ۱۶سال کار در وزارت علوم بدون یک برگ اخطار یا تذکر از مراجع قضایی و امنیتی را پشت سر گذاشته است، گفت: من هر کجا که بودم با همه کار کردم هم مدیران چپ و هم مدیران راست داشته‌ام با قدیمی‌ها فراوان کار کرده‌ام و به جوان‌ترها هم بر اساس معیار تخصص و جامع‌نگری مسئولیت داده‌ام.

 

وی با اشاره به اینکه دکتر مجید شهریاری از شهدای هسته‌یی کشور در دوران مسئولیت او مسئول کمیته انضباطی دانشگاه بوده است، گفت: بیش از آنکه من سیاسی عمل کرده باشم مخالفان من به مسائل سیاسی اشاره می‌کنند و کار سیاسی می‌کنند. فضایی را قبل از انتخاب من و معرفی‌ام به عنوان وزیر پیشنهادی ایجاد کردند که انگار می‌خواهند کسی که همسو با رای مردم و دانشگاهی‌هاست، در این سمت قرار نگیرد. با این حال من امیدوارم که با رای قاطع شما که همان رای ملت در ۲۴ خرداد است همراهی صادق، پیگیر، آرام و باحوصله برای رئیس دولت باشم.

 

میلی منفرد با اشاره به فیلمی که یکی از مخالفان او علیه وی در صحن علنی مجلس پخش کرد، گفت: این فیلم متعلق به سه روز بعد از انتخابات است که ما نگران این بودیم که حوادث ۱۸ تیر و حمله به دانشگاه تکرار شود به همین دلیل به دانشگاه رفتیم و جلسه‌ای در این مورد تشکیل دادیم اما من نه سخنرانی کردم، نه حرفی زده‌ام، نه موضعی گرفته‌ام. جرم من نشستن در آن جمع بود که باید بگویم در جلسه مسجد دانشگاه بالاتر از همه رئیس دانشگاه تهران نشسته بود. آیا این جرم است که کسی به مسجد برود، مگر من حرفی زده‌ام. اگر باقی مسائل هم مثل این فیلم باشد که اوضاع مشخص است.

 

وی در بخش دیگری از توضیحات خود تاکید کرد که در طول دوران فعالیتش هیچ کلاس و امتحانی را بعد از انقلاب تعطیل نکرده است، گفت: زمانی که تهران زیر موشک‌باران بود ما فعالیت دانشگاه را در زیرزمین دانشگاه ادامه دادیم و من هیچ کلاس و امتحانی را تعطیل نکردم. در دانشگاه گفتند که دانشجویان دچار التهاب هستند شما می‌توانید امتحانات را در تیر یا شهریور برگزار کنید. اما من اصرار کردم که همه امتحانات در تیر برگزار شود و همین هم شد. من منظم‌ترین فرد در دانشگاه هستم و با همین نظم در برگزاری امتحان حساس هستم. در طول فعالیتم حتی یک کلاس را هم تعطیل نکرده‌ام.

 

وی با اشاره به جلسات بسیاری که در حاشیه حوادث ۱۸ تیر ۸۷ تشکیل شد، گفت: ما تلاشهای بسیاری برای خاموش کردن آن غائله انجام دادیم که این اتفاقا نقطه قوت من است. شما می‌توانید بروید پیگیری کنید و یک مدرک پیدا کنید که من در آن گفته باشم که حرفی زدم، چنین مدرکی وجود ندارد. من عضو هیچ حزبی نیستم البته عضویت در احزاب را جرم نمی‌دانم در هیچ ستادی هم نبوده‌ام و درگیر هیچ مساله‌ای نشدم.

 

میلی منفرد با اشاره به مقاومت دانشجویی‌اش در وزارت علوم گفت: تمام فعالیت‌های من بر مبنای قانون بوده است، هیچ‌وقت بازرسی هیچ پرونده‌ای را که مربوط به کار من باشد مورد سوال قرار نداده است. همه سابقه من در پرتال دانشگاه قابل دسترسی و مشاهده است . من معتقد هستم که پرتوان‌ترین رهنمودهای توسعه در بیان رهبری است و آمده‌ام که همین را محقق کنم. در این شرایط دانشگاه‌های آرام را در خدمت دولت و نظام قرار دهم و ذهن آقای روحانی را در مورد دانشگاه آرام کنم و تمام ظرفیت‌های دانشگاه را با کمک دانشگاهیان در خدمت دولت و نظام قرار دهم.

 

گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با تاکید بر اینکه شرایط کشور بسیار حساس است، گفت: باید با تمام توان به روند توسعه علمی کشور جانی دوباره ببخشیم و از ظرفیت‌ها در مسیر جهاد علمی استفاده کنیم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

52 + = 58