۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰ در آستانه معرفی سه وزیر تازه به مجلس اعلام شد

احتمال تغییر نحوه رأی اعتماد

اگر اتفاق غیرمنظره‌ای در روند تایید صلاحیت وزرا رخ ندهد، کابینه دولت تا هفته آینده تکمیل می‌شود؛ این خبری است که حسین سبحانی‌نیا می‌گوید. آن‌گونه که مجلس برنامه‌ریزی کرده است هفته آینده برای نمایندگان با بررسی سه وزیر جامانده از کابینه آغاز خواهد شد.

MAJLESمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): اگر اتفاق غیرمنظره‌ای در روند تایید صلاحیت وزرا رخ ندهد، کابینه دولت تا هفته آینده تکمیل می‌شود؛ این خبری است که حسین سبحانی‌نیا می‌گوید. آن‌گونه که مجلس برنامه‌ریزی کرده است هفته آینده برای نمایندگان با بررسی سه وزیر جامانده از کابینه آغاز خواهد شد.

عضو هیات‌رییسه مجلس درباره نحوه بررسی سه وزیر باقیمانده به «خانه ملت» می‌گوید: «به‌احتمال زیاد دولت سه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس در هفته آینده معرفی می‌کند و در این صورت دو هفته آینده موضوع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم، به‌نظر من معرفی وزرای پیشنهادی این سه وزارتخانه بسیار ضروری است. احتمال شروع بررسی تایید صلاحیت سه وزیر باقیمانده از کابینه در حالی است که رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس به «ایلنا» می‌گوید احتمال دارد برای سه وزیر باقیمانده روند تایید صلاحیت تغییر کند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا درباره تغییرات احتمالی طبق آیین‌نامه مجلس این‌گونه توضیح می‌دهد: «طرح اصلاح ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس که به نحوه بررسی رای اعتماد به وزرای کابینه مربوط است، از پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم مطرح بود، اما کمیسیون عجله‌ای برای تصویب فوری آن در صحن علنی نداشت و صبر کرد بررسی کابینه در مجلس انجام شود. با توجه به این‌که هفته گذشته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در صحن مجلس انجام شد، بنابراین این طرح به‌صورت فوری به صحن علنی می‌آید تا از این پس وزرایی که معرفی می‌شوند یا مورد استیضاح قرار می‌گیرند، شامل این شروط شوند.»البته رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس توضیح می‌دهد که« این طرح مسکوت نمانده است و هفته آینده به‌صورت فوری در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت و در هفته‌های آینده به‌صورت فوری در دستور قرار می‌گیرند و حدودا تا یک ماه آینده به قانون تبدیل می‌شوند و به‌احتمال زیاد برای سه وزیر باقیمانده کابینه یازدهم این موضوع اعمال می‌شود.» یوسفیان‌ملا در پایان می‌گوید: «اگر رییس‌جمهوری بخواهد این سه ماه سرپرستی را برای وزارتخانه‌های باقیمانده رعایت کند، این طرح به سه وزیر باقیمانده می‌رسد و مجلس در بررسی صلاحیت‌ آن‌ها شرط مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و داشتن ۱۰سال سابقه کار اجرایی مرتبط را در نظر می‌گیرد.»یوسفیان‌ملا علت این تغییر را برای سه وزیر باقیمانده این‌گونه توضیح می‌دهد: «پیش از این کمیسیون‌ها تنها به شنیدن برنامه‌های وزرا آن هم به دلخواه می‌پرداختند و صلاحیت وزرا به صورت دقیق مورد بررسی قرار نمی‌گرفت. با توجه به این‌که در بعضی موارد شاهد حضور و استیضاح وزرای ناکارآمد یا با مدارک جعلی تحصیلی هستیم قرار است تا با اصلاح ماده ۲۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس این مشکل را حل کنیم. در قانون جدید نمایندگان موظف هستند تا پیشینه وزیر پیشنهادی را بررسی و گزارش خود را در جلسه علنی قرائت کنند. براین‌اساس دیگر یک وزیر از این‌که در یک کمیسیون برنامه خود را ارائه کرده است و در دیگری خیر، گله‌مند نخواهد شد.»تعیین این شروط از سوی مجلس برای سه وزیر پیشنهادی در‌حالی‌است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سه سرپرست تعیین‌شده برای سه وزارتخانه به‌احتمال زیاد گزینه‌های اصلی این وزارتخانه‌ها خواهند بود؛ گزینه‌هایی که به‌دلیل سوابق اجرایی خود در حد وزیر و مدیر سطح بالا می‌توانند هفت‌خوان مجلس را به‌راحتی پشت‌سر بگذارند. هفت‌خوانی که دیگر طبق آیین‌نامه جدید به بحث‌های حاشیه‌ای منتهی نمی‌شود و تنها کارآمدی و تخصص وزرا مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد. شاید به‌همین دلیل است که اکبر ترکان از مشاوران ویژه حسن روحانی نیز با خیالی آسوده در این‌باره صحبت می‌کند و می‌گوید بابت رای اعتماد به سه وزیر باقیمانده دغدغه‌ای نخواهد داشت.

ترکان: بدنه مجلس با روحانی است

ترکان به«خانه ملت» درباره تکرار بعضی مخالفت‌های تند در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش‌وپرورش، علوم و ورزش و جوانان می‌گوید: «بابت مخالفت‌های سازمانی با سه وزیر پیشنهادی نگرانی نداریم.»ترکان درباره توزیع شبنامه‌هایی در مجلس از طرف بعضی از جریان‌های سیاسی در جلسات روزهای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم می‌گوید: «درباره توزیع شبنامه‌ها به‌نظر می‌رسد همان‌گونه که ریاست محترم مجلس اعلام کردند این دست از رفتارها تخلف بوده است و این نوع از بی‌اخلاقی‌ها نباید باشد. اکثریت مجلس به‌خوبی در روند رای‌گیری‌ها شرکت می‌کنند و درباره وضعیت بررسی رای اعتماد بعد از معرفی سه وزیر دیگر کابینه نگرانی از اشخاص خاص در مجلس و مخالفت سازمانی نداریم. اکثریت مجلس با دولت و روحانی همراه است و ما در این‌باره نگرانی نداریم.»ترکان همچنین از جعفر توفیقی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم نام می‌برد و به «سلام نو» می‌گوید: «توفیقی انسان توانایی هستند و این تخریب‌ها روی عملکرد ایشان اثر منفی نخواهد داشت. ان‌شاءالله ایشان به‌زودی در مجلس به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم صحبت خواهند کرد و ما از سخنان ایشان در مجلس استفاده خواهیم کرد. ایشان در سخنرانی و برقراری ارتباط با نمایندگان توانایی کافی را دارند و پاسخ تخریب‌ها را هم خواهند داد.»

ترکان با اشاره به دستورکار جانبی که برای وزرا وجود دارد می‌گوید: «مساله مهم دیگری که در حال حاضر وجود دارد این است که وزرای مستقرشده بتوانند، اعمال دولت قبلی در ۴۵روز گذشته را استخراج کنند و به‌عنوان یک پرونده در اختیار مردم قرار دهند. دولت احمدی‌نژاد در ۴۵روز ۲۴خرداد تا ۱۲مرداد خیلی از شرکت‌ها را جابه‌جا و منتقل کرد. همچنین استخدام‌هایی انجام شد که برخلاف قانون مدیریت کشور بود. انتقال دارایی‌ها و تغییر مدیران هم از جمله اقدامات خلافی بود که انجام شد. وزرا اسناد موجود را دقیق‌تر بررسی کنند و به مردم ارائه دهند. باید جابه‌جایی‌هایی که در اموال انجام شده است به مردم اعلام شوند که در تاریخ ثبت شود تا بعدا کسان دیگری به اشتباه مقصر شناخته نشوند.»

خیال آسوده ترکان و همراهی بدنه مجلس در‌حالی است که حتی غلامعلی حداد عادل، رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، درباره سه وزیر باقیمانده می‌گوید: «هیچ دلیل و انگیزه‌ای برای مخالفت با دولت نداریم» به‌گزارش «مهر»، رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری مجلس با دولت در راستای حل مشکلات و اجرای حماسه اقتصادی می‌گوید: «حق مردم در تعیین سرنوشت خود و انتقال نرم قدرت نشانگر شکوه و اقتدار ماست و سبب استمرار تجربه‌ها می‌شود و با هر تحولی همه ارکان جامعه از همه فرونمی‌پاشد. این انتقال نرم قدرت را در انتخابات خرداد جاری و حضور مردم در پای صندوق‌های رای شاهد بودیم و از نزدیک مشاهده کردیم که این انتخابات بدون این‌که اعتراضی به شمارش آرا صورت بگیرد انجام شد و این دستاورد از همه دستاوردها و داشته‌های علمی و صنعتی ما مهم‌تر است. همه باید تلاش کنیم تا کشور دوباره به سال‌های پرتنش ۷۸ و ۸۸ بازنگردد و در این راستا اگر نمایندگان مجلس در دادن رای اعتماد به وزرا بحث و نقدی انجام می‌دهند با انگیزه مخالفت با مجموعه دولت نیست؛ زیرا ما هیچ دلیل و انگیزه‌ای برای مخالفت با دولت نداریم.»

سلیمانی: رییس‌جمهوری برای سه وزیر جدید با مجلس «رایزنی» کند

تاکید رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس بر همراهی با دولت و تایید ترکان بر بودن بدنه مجلس با دولت هم در حالی است که محمد سلیمانی، از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری، همراهی با دولت را به رایزنی با مجلسی‌ها منوط می‌داند. چه‌بسا که درباره آن به«فارس» می‌گوید: «سه وزارتخانه علوم، ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش نقش اساسی در کشور دارند که با جوانان، فرهنگ و علم و پیشرفت کشور در ارتباط است. بنابراین بهتر است رییس‌جمهوری پیش از معرفی سه وزیر پیشنهادی با مجلس رایزنی کند تا برای بار دوم ما شاهد عدم رای اعتماد مجلس به بعضی وزرای پیشنهادی نباشیم. نماینده تهران تاکید می‌کند که «اگر وزرای پیشنهادی این سه وزارتخانه شاخص‌های مدنظر مجلس را داشته باشند ممکن است مانند بعضی وزرا بیش از ۲۷۰رای بیاورند، نه این‌که با رای ضعیف یا عدم اعتماد مواجه شوند.» البته سلیمانی به توان مدیریتی و اجرایی وزرا اشاره‌ای نمی‌کند و می‌گوید سلیقه او و همفکرانش در مجلس تنها حول‌وحوش مرز‌بندی با اتفاقات سال ۸۸ می‌شود. آن‌گونه که مجلس نشان داده است اکثریت نمایندگان علاقه به همکاری دولت را دارند. دولت هم نشان داده به آنچه می‌گوید پایبند است و می‌خواهد از هر روز خود به بهترین شکل استفاده کند. پیشنهاد افرادی با سوابق مدیریتی و اجرایی در سطح بالا برای سرپرستی سه وزارتخانه باقیمانده و احتمال معرفی آنان به‌عنوان وزیر به مجلس نشان می‌دهد که دولت همان‌طور که گفته زمانی برای آزمون و خطا ندارد. حال باید منتظر ماند و دید هفته آینده با بازشدن درهای بهارستان چه کسانی برای وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی خواهند شد و عکس‌العمل مجلس در قبال وزرا چه خواهد بود.

منبع: بهار

:::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

48 - = 42