۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳ امیررضا خادم:

مشکلات دولت احمدی نژاد تکرار نخواهد شد

استفاده از جوانان توانمند در کنار مدیران باتجربه و سالخورده ترکیب ایده آلی را ایجاد خواهد کرد و باعث خواهد شد تا مقدمات تربیت مدیران برای نسل های آتی فراهم گردد.

مشکلات دولت احمدی نژاد تکرار نخواهد شدمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

پویا صیامی نمین نوشت:

امیررضا خادم چهره ای نام آشنا برای مردم است. یکی از قهرمانان بنام عرصه ورزش که تحصیلات عالیه اش هم دکترای مدیریت است و تلاقی این دو او را در برهه ای به راس مدیریت فدراسیون کشتی رساند . البته دستی هم در سیاست دارد و در برهه ای نیز نمایندگی مردم در پارلمان را بر عهده داشت. هر چه هست او ارتباطی وثیق و تنگاتنگ با حوزه جوانان داشته و  ضمن آنکه با حضور چندساله در جایگاه رکینی چون مجلس اشراف کافی را به وی در این حوزه بخشیده و ازطرف دیگر او خود از مدیران جوانی است که درعنفوان جوانی به حلقه های مدیریتی راه یافت و با همه این اوصاف فرد صاحب نظری در خصوص آسیب شناسی حوزه مدیرتی و عدم حضور جوانان در این جایگاه است. باتوجه به اینکه استفاده از جوانان یکی از شعارهایی دکتر روحانی در ایام  تبلیغات انتخاباتی بود و ایشان همیشه از آن یاد می­کردند و  انتظار جامعه جوان کشور میدان دهی به نسل تازه در عرصه مدیریت میانی کشور است این موضوع را با امیررضا خادم استاد دانشگاه شهید بهشتی به گفتگو نشستیم که البته با توجه به حوزه تخصصی وی  در ورزش و علاقمندی اش به این موضوع بیشترین بخش گفتگو به حوزه وزارت ورزش کشیده شد و خادم با اعلام این مطلب که آقای دکتر صالحی فردی شایسته برای وزارت ورزش است بر توانایی های صالحی تاکید ویژه ورزید. متن این گفتگو در پی می آید.

در رابطه با مسئله منصوب کردن جوانان در مناصب بالای مدیریتی، انتظار این بود که توجه بیشتری به این قشر اعمال شود و استفاده بیشتری از ظرفیتها و پتانسیل­های آنان در جایگاه­های مدیریتی انجام شود

چنین انتظاری وجود داشت و انتظار جدی هم هست و به نظر من انتظاری منطقی هم به شمار می­رود. باتوجه به اینکه جامعه ایران، جامعه­ای جوان است و دارای استعدادهای قابل اتکا و قابل توجهی هم هست، انتظار این بود چنین رویکردی وجود داشته باشد. اما به هر ترتیب این اتفاق محقق نشده است. البته نمی­توان گفت متاسفانه، چون افرادی که انتخاب شدند، افراد صاحب­نام، توانا و با کارنامه روشنی هستند و می­توان امیدوار بود عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند، به ویژه اینکه سابقه آنها موید این امر است. اما حالا فارغ از اینکه در سطح اول و بدنه کابینه این رویکرد اتفاق نیافتاد، اما در سطوح بعدی این انتظار وجود دارد. هرچند به ویژه در برخی از وزارتخانه­ها این امکان وجود داشت که نگاه به بحث جوانان با اعتماد بیشتری و با مهربانی فزونتری باشد اما این اتفاق به هر شکل نیفتاد. به عبارت دیگر در همین کابینه هم این امکان وجود داشت که حداقل در چند وزارتخانه از جوانان استفاده شود که به هر ترتیب این شرایط پیش نیامد. حال به هر ترتیب و بنا به هر دلیلی که اتفاق نیفتاده است، در رده دوم، یعنی قائم مقام­ها و معاونین انتظار بر این است که این اتفاق بیفتد و از جوانان توانمند در زمینه­هایی که توانایی لازم را در آن حوزه دارند، استفاده شود، چراکه قطعا نسبت به نیروهای سالخورده توان و شادابی بیشتری دارند. در عین اینکه از نظر تجربه کمبودهایی خواهند داشت، اما مکمل شدن جوانان با تجربه مدیران با سابقه می­تواند ترکیب ایده­الی برای هر سازمان و نهادی باشد و از حیث تخصصی و کاری­ می­توانند یاری رسان دولت باشند و برآورنده بسیاری از انتظارت باشند. در عین حال این نیروهای توانمند و درجه اول که عمدتا هم سالخورده هستند می­توانند تجارب خود را به این جوانان منتقل کنند تا مدیریت کلان کشور در فردا و فرداها مشکلی از این حیث نداشته باشد و ما مدیرانی برای آینده کشور هم تربیت کرده باشیم. فکر می­کنم در سطح دوم و سطح معاونین وزرا، حتما از این نیروها به شکل بسیار جدی استفاده بشود، چراکه اگر نشود قطعا یک کم­لطفی و کم­توجهی به این قشر عظیم جامعه است و طبیعتا تبعات فراوانی هم در دراز مدت با خود به همراه خواهد داشت.

بحث دیگری که همواره اختلاف نظرهای فراوانی را به همراه دارد، داستان انتخاب فردی ورزشی برای مدیریت ورزش یا مدیری غیر ورزشی اما متخصص برای این عرصه است، نظر شما در این زمینه چیست؟ شما قائل به این تقسیم­بندی هستید؟

هر دوی این موارد با یکدیگر شدنی است و لزوما منافاتی با یکدیگر ندارند، اصولا در مبانی علم مدیریت، مبحثی که همواره مورد توجه قرار می­گیرد اینست که یک مدیر موفق و متخصص، باید نظام ارزشی حاکم بر محیطی که می­خواهد در آن مدیریت کند را بشناسد. بر این اساس امکان دارد یک مدیر در جایی موفق باشد و در جای دیگری نتواند این موفقیت را تکرار نماید چون نظام ارزشی آن با روحیات و تخصصش همخوانی نداشته باشد و منجر به ناکامی وی در آن عرصه جدید شود. به هر حال در هر شرایط و هر سازمانی که تخصص داشته باشد و بدنه آن سازمان را بشناسد، حتما نسبت به سایر مدیران اولویت خواهد داشت. شاید تا یک دهه پیش از این، کمتر می­شد چنین مدیرانی را پیدا کرد، اما امروزه به نظر می­رسد چنین توان و پتانسیلی وجود دارد تا مدیرانی از داخل همین حوزه برای عرصه­های مختلف ورزشی بکار گرفته شوند و کار مدیریت کلان ورزش  و جوانان را عهده­دار شوند.

 

وزارت ورزش همواره با مشکل بودجه مواجه بوده­است و تامین آن یکی از دغدغه­های اساسی اهالی این خانواده بوده است، به نظر شما نزدیکی وزیر ورزش با رئیس دولت می­تواند در حل این مشکل و بهبود اوضاع این وزارتخانه موثر باشد؟

حتما چنین است و این اتفاق به باور من رخداد خجسته و مبارکی تفسیر می­شود. اما از سوی دیگر به نظر من آقای دکتر صالحی از دو دیدگاه مختلف فردی شایسته برای وزارت ورزش و جوانان هستند. نکته اول این است که با توجه به مقاربت و رابطه نزدیکی که با شخص رئیس جمهور داشته­اند می­تواند اتفاق خوبی برای ورزش باشد و باتوجه به مشکلات متفاوتی که امروزه ورزش با آن روبه رو است و از طرفی دولت به دلایل مختلف با تنگناهای شدید مالی مواجه است، طبیعتا نزدیکی با رئیس دولت می­تواند، یک نکته مثبت و اتفاقی نیک به شمار می­رود که آقای دکتر صالحی این مولفه مثبت را دارند. نکته دوم اینست که با توجه جلساتی که من با شخص ایشان داشتم، توان اجرایی و تخصصی ایشان با حوزه فرهنگ همیار و هماهنگ است و فردی کاملا فرهنگی است و سابقه کاری و عملکردش در حوزه فرهنگ بوده است و این مسلما امتیازی مثبت برای ایشان محسوب می­شود و در عین حال آقای دکتر صالحی تاکید ویژه­ای بر استفاده از افراد توانمند و خوشنام ورزشی داشتند. به نظر من باید استفاده از نیروهای ورزشی و نخبه در سطوح بالای مدیریتی و در مقام­های دوم مد نظر قرار گیرند تا بتوان از تجربیات و توانایی­های آنها نهایت استفاده برده شود. من فکر می­کنم آقای صالحی همین روال را در پیش خواهند گرفت.

آقای احمدی­نژاد استفاده از مدیران جوان را در دستور کار خود قرار دادند، اما این استفاده بدون در نظر گرفتن تخصص و کارایی لازم مورد توجه قرار گرفت و بیشتر رابطه مورد توجه قرار گرفت. این باعث شد نتایجی نامطلوبی به بار آید، باید چه کرد تا این مشکل به وجود نیاید، ضمن اینکه از جوانان هم استفاده شود

 

اصل مطلب اینست که از متخصصین خود آن حوزه در هرجا استفاده شود و این قابل کتمان نیست. در مرحله بعدی اینست که چنین ذهنیت و چنین نگرانی در مورد دولت دکتر روحانی چندان مشاهده نمی­شود و با نوع انتخابی که ایشان در کابینه داشتند این مسئله تقریبا کم­رنگ شده است. ضمن اینکه ایشان در استفاده از اعضای کابینه از جریان­های مختلف سیاسی استفاده کردند و این نشان می­دهد که نگرانی از بروز و ظهور شرایطی که در دولت پیش به میان آمد وجود نخواهد داشت. به باور من با توجه به نگاه متفاوت و رویکرد منطقی که در این دولت تا اینجای کار به ویژه در معرفی کابینه مشاهده شده است ما مشکلات دولت قبلی را شاهد نخواهیم بود.

منبع: خرداد نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 6 =