۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۴

معرفی سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی علوم

دکتر نیلی علاوه بر فعالیت های علمی فوق، خدمات شایان توجه اجرایی نیز داشته اند. در ایام جنگ تحمیلی و نیاز ضروری کشور به فعالیت متخصصان داخلی، ایشان از سال 1358 وارد جهاد دانشگاهی شدند و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوستند. حاصل این پیوستن، حضور مستمر در مناطق عملیاتی جنوب کشور، نیاز سنجی مهندسی جنگ و کارهای ماندگار و مؤثر بود که از جمله می توان به ساخت «دستگاه شیلد» در واحد مهندسی سپاه پاسداران جهت ساخت تونل زیر رودخانه اشاره کرد

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رییس‌ جمهور چهارشنبه هفته گذشته طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری معرفی و امروز سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

 سوابق و برنامه‌های محمود نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:
محمود نیلی احمدآبادی، مهرماه ۱۳۳۴ در خانواده ای اصیل و مذهبی در اصفهان متولد شد. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در زادگاه خود گذراند و در سال ۱۳۵۳، وارد دانشگاه شد. پس از وقایع انقلاب اسلامی و به تبع آن انقلاب فرهنگی، در سال ۱۳۶۰ در رشته «مهندسی متالوژی و مواد» و در مقطع کارشناسی از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد. در بحبوحه انقلاب اسلامی و همزمان با ایام تحصیل، همانند همه دانشجویان انقلابی، در فعالیت های مختلف مربوط به انقلاب شرکت داشت و در سال ۱۳۶۲ نیز عازم جبهه های دفاع مقدس در جنوب کشور شد.
دکتر نیلی احمدآبادی، همزمان در سال ۱۳۶۳ درگرایش «مهندسی شناسایی و انتخاب مواد» که جزو نیازهای حساس کشور در رشته «متالوژی و ذوب فلزات» بود، به عنوان دانشجوی برتر وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در سال ۱۳۶۷ از این دانشگاه فارغ التحصیل گردید. به دلیل تحصیل موفق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه «توهوکو» ژاپن پذیرفته شد و با رتبه عالی در سال ۱۳۷۳ فارغ التحصیل گردید و به عنوان عضو هیأت علمی وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد؛ عضویتی که تا امروز ادامه دارد.
دکتر نیلی احمد آبادی، علاوه بر موفقیت‌های ارزنده علمی در تمام مقاطع، خدمات شایان توجهی نیز در عرصه‌های مختلف داشته است که برخی از آنها به شرح زیر است:
افتخارات علمی:
- انتشار بیش از ۸۰ مقاله در مجلات علمی بین المللی (ISI)
- انتشار حدود ۹۰ مقاله در کنفرانس های مختلف علمی داخلی و خارجی
- کسب رتبه دوم پژوهش های کاربردی در جشنواره بین المللی خوارزمی
- کسب رتبه «استاد نمونه» دانشگاه تهران
- مجری بیش از ۳۰ پروژه تحقیقاتی مهم ملی (کاربردی)
- دریافت جایزه بین المللی COMSTEC(Commission on Science and Technology for Sustainable Development in the South).
- مدیر پژوهشی نمونه دانشگاه تهران
- راهنمایی و مشاوره بیش از ۸۰ پایان نامه و رساله دکتری در دانشگاه تهران و دانشگاه های معتبر کشور
- استاد تمام، پایه ۲۹ دانشگاه تهران
- پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران و دریافت نشان پژوهش (۱۳۸۴)
- استاد برگزیده دانشگاه (۱۳۸۱)
سوابق و مسئولیت های اجرایی:
دکتر نیلی علاوه بر فعالیت های علمی فوق، خدمات شایان توجه اجرایی نیز داشته اند. در ایام جنگ تحمیلی و نیاز ضروری کشور به فعالیت متخصصان داخلی، ایشان از سال ۱۳۵۸ وارد جهاد دانشگاهی شدند و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوستند. حاصل این پیوستن، حضور مستمر در مناطق عملیاتی جنوب کشور، نیاز سنجی مهندسی جنگ و کارهای ماندگار و مؤثر بود که از جمله می توان به ساخت «دستگاه شیلد» در واحد مهندسی سپاه پاسداران جهت ساخت تونل زیر رودخانه اشاره کرد که از طرح های موفق مهندسی –عملیاتی سپاه به شمار می آید. ایشان هم چنین جزو پیشنهاددهندگان تأسیس و مؤسسان «معاونت فنی و پژوهشی نیروی هوایی سپاه پاسداران» بودند و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۷ نیز مسئولیت این معاونت را بر عهده داشتند.
گزیده ای از مسئولیت‌های اجرایی ایشان به شرح زیر است:
- مسئول بخش مهندسی جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز (۶۰-۱۳۵۸)
- مسئول صنایع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (۶۲-۱۳۶۰)
- حضور در مناطق عملیاتی جنوب کشور و اجرای پروژه مهندسی ساخت دستگاه شیلد در واحد مهندسی سپاه (۶۴-۱۳۶۲)
- مشارکت در تأسیس و معاون فنی و پژوهشی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (۶۷-۱۳۶۴)
- مسئول پژوهش، تعمیر و نگهداری سامانه ها و تجهیزات نیروی هوایی سپاه (۶۷-۱۳۶۴)
- معاون آموزشی گروه مهندسی متالوژی و مواد دانشگاه تهران (۷۵-۱۳۷۴)
- معاون پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران (۸۱-۱۳۷۵)
- رئیس پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران (۸۷-۱۳۸۱)
- مدیر قطب علمی مواد با کارایی بالا در دانشگاه تهران (۱۳۸۵- تاکنون)
- رئیس هیأت مدیره شرکت مشترک دانشگاهی دانشگاه تهران و ایمیدرو (۱۳۸۵- تاکنون)
- ریاست چندین آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرفته در دانشگاه تهران که در محدوده تحریم های کشورهای غربی هستند؛ مانند آزمایشگاه «دگرگونی فازهای پیشرفته» و «میکروسکوپ الکترونی و نمونه سازی»
- عضو کمیته تحصیلات تکمیلی دانشکده فنی دانشگاه تهران
- عضو شورای راه اندازی شعب بین المللی دانشگاه تهران (از سال ۸۳ تا ۱۳۸۷)
- رئیس کمیسیون تخصصی فنی مهندسی دانشگاه تهران (از سال ۸۶-۱۳۸۸)
- مدیر برگزیده قطب علمی نمونه کشور (برای قطب علمی مواد با کارایی بالا) در جشنواره فناوران و پژوهشگران برتر کشور (سال ۱۳۸۸)
- عضو هیأت اجرایی جذب دانشگاه تهران (از سال ۸۹ تا کنون)
- رئیس شورای بررسی موارد خاص دانشگاه های دولتی استان تهران (از سال ۱۳۹۲ تا کنون)
- سرپرست دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۳
دکتر محمود نیلی احمدآبادی علاوه بر سوابق و فعالیت های فوق، با ارایه دو کار بزرگ ملی، خدمات شایان توجهی به عرصه علمی کشور نمودند.
نخستین طرح، طرح «تدوین دانش فنی و فناوری در تولید فولاد ماراجینگ بدون کبالت» برای نخستین بار در کشور بود که به عنوان طرحی ملی، از سوی رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفت.
دومین طرح، اجرایی سازی دریافت وام ۳۶ میلیون دلاری از بانک توسعه اسلامی برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه تهران بود که تحقق این وام برای اولین بار در کشور پس از انقلاب رخ داد و کمک شایان توجهی به پیشرفت علمی کشور نمود. این طرح نیز به تصویب هیأت وزیران رسید.
همچنین دکتر نیلی احمدآبادی در نامه ای که پس از انتصاب به سرپرستی دانشگاه تهران خدمت مقام معظم رهبری(دام ظله) ارسال کردند، ضمن اعلام آمادگی برای اجرایی ساختن سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی معظم له آورده اند:
«توجه به سیاست های کلان که در شش محور اساسی ابلاغ گردیده، می تواند زمینه های پیشرفت فراگیر و توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورده و به نقطه عطفی در تاریخ علم و فناوری کشور منتهی گردد. مهمترین بخش سیاست های ابلاغی، نگرش جامع به همه عوامل مؤثر در پیشرفت مبتنی بر ارزش های اسلامی و سرمایه های انسانی و تاریخی ایران در حوزه علم و فناوری است که بدون این نگرش جامع نمی توان شاهد رشد و پیشرفت همه جانبه کشور بود. ضمانت اجرایی سیاست های ابلاغی مستلزم تبیین راهبردهای عملی، شاخص ها و معیارهایی مشخص با تکیه بر سیاست های مذکور است. اگر چه سیاست های کلان ابلاغی مرتبط با نظام آموزش عالی و همه دانشگاه های کشور است، اما ایجاد مرجعیت های خاص دانشگاهی برای پیگیری سیاست های ابلاغی می تواند زمینه نقش آفرینی مؤثر دانشگاه ها و به طور ویژه دانشگاه هایی بزرگ کشور را فراهم آورد.
با این نگاه فرصت را مغتنم شمرده، ضمن سپاسگزاری از تدابیر حکیمانه آن جناب، آمادگی همه جانبه دانشگاه تهران را برای پشتیبانی از اجرای سیاست های مزبور اعلام می‌دارد»
منبع: ایسنا
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

85 - = 78