۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۶

احمدی‌نژاد مجوز تاسیس دانشگاه گرفت

محمود احمدی‌نژاد با موافقت اصولی وزارت علوم و تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی ایرانیان را دریافت کرده است. این اقدام در حالی است که دو ماه پیش دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، هرگونه تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی جدید در تهران را ممنوع اعلام کرده بود و وزارت علوم نیز با صدور بخشنامه‌ای خواستار توقف صدور مجوز جدید برای مراکز غیرانتفاعی شده بود.

ahmadiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): محمود احمدی‌نژاد با موافقت اصولی وزارت علوم و تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی ایرانیان را دریافت کرده است. این اقدام در حالی است که دو ماه پیش دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، هرگونه تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی جدید در تهران را ممنوع اعلام کرده بود و وزارت علوم نیز با صدور بخشنامه‌ای خواستار توقف صدور مجوز جدید برای مراکز غیرانتفاعی شده بود. با وجود این تاکیدها، روز گذشته محمدحسین یادگاری، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی از موافقت این شورا با فعالیت علمی رییس‌جمهور برای تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی در قالب یک دانشگاه خبر داد.
او در گفت‌وگو با «مهر» درباره ارایه مجوز از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی برای راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان به دکتر احمدی‌نژاد گفت: من نام دانشگاه ایرانیان را نشنیدم اما دکتر محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد می‌خواهد یک فعالیت علمی در آینده داشته باشد و در زمینه تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی فعالیت کند. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: شورایعالی انقلاب فرهنگی هم نظر مثبت درباره فعالیت علمی برای تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی به رییس‌جمهور داد. همچنین یکی از معاونان شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز با تایید این خبر به «مهر» گفت: دکتر احمدی‌نژاد در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که موافقت اصولی راه‌اندازی دانشگاهی را از وزارت علوم دریافت کرده است. وی ادامه داد: از آنجا که شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد مبنی بر اینکه راه‌اندازی دانشگاه غیرانتفاعی در تهران ممنوع است به‌جز مواردی که مجوز آن را شورایعالی انقلاب فرهنگی داده باشد، وقتی این مساله نیز در شورا توسط دکتر احمدی‌نژاد مطرح شد برای مجوز دانشگاه مطرح نشد، برای این مطرح شد تا وی بتواند این دانشگاه را در شهر تهران راه‌اندازی کند.
وی افزود: ابلاغیه ای  که از سوی دکتر صادر شد نشان می‌داد که مجوز تاسیس آن را هم از شورایعالی انقلاب فرهنگی دریافت کرده بود. این اقدام از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی در شرایطی است که محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۸ اردیبهشت سال‌جاری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در شهر تهران به دلیل تراکم زیاد ممنوع است.»
بخشنامه صریح وزارت علوم درباره ممنوعیت اعطای مجوز
علاوه بر اظهارنظر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی این اقدام غیرقانونی در حالی است که غلامعلی نادری، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم خردادماه سال ۱۳۸۸ با ارسال بخشنامه‌ای تاکید کرد درخواست‌های جدید برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تهران و شهرستان‌های کشور بررسی نشود. او حتی در تاریخ ۳۱خرداد سال‌جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: به‌علت اشباع‌شدن تعداد موسسات غیردولتی در تمام استان‌های کشور، فعلا مجوز جدیدی صادر نمی‌شود و فقط مجوز راه‌اندازی موسسات غیرانتفاعی تک‌جنسیتی برای مراکز هر استان صادر خواهد شد. با این حال مشخص نیست چرا وزارت علوم پا روی حرف و بخشنامه‌های خود گذاشته است و با موافقت اصولی چراغ سبزی را به شورایعالی انقلاب فرهنگی برای اعطای مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی در تهران به محمود احمدی‌نژاد نشان داده است.
اعطای موافقت اصولی از سوی وزارت علوم و خالی‌کردن میدان
اعطای مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی در تهران به محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی در حالی است که طبق قانون تایید مجوز این مراکز تنها در تهران به‌عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی است و موافقت اصولی با تاسیس این دانشگاه که قدم اول تاسیس موسسه آموزش‌عالی محسوب می‌شود، به‌عهده وزارت علوم است. اما مسوولان وزارت علوم در گفت‌وگو با «شرق» اعطای مجوز غیرقانونی به محمود احمدی‌نژاد را اقدامی از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان می‌کنند و توپ را در زمین این شورا می‌اندازند.
۳۰۰ درخواست تاسیس در حال خاک خوردن و دریافت مجوز احمدی‌نژاد
هموار کردن راه تاسیس دانشگاهی غیرانتفاعی در تهران برای محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی در شرایطی است که اکنون صف طولانی برای دریافت مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در وزارت علوم تشکیل شده است؛ به‌گونه‌ای که از استاد دانشگاه تا فعال صنعتی و حتی نماینده مجلس هم خواستار افتتاح دانشگاه غیرانتفاعی هستند. در همین رابطه علی آهون‌منش، رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به «شرق» می‌گوید: اکنون بیش از ۳۰۰ درخواست برای افتتاح دانشگاه غیرانتفاعی وجود دارد که در وزارت علوم در حال خاک خوردن است.  آهون‌منش خاطرنشان می‌کند: در یک مقطع زمانی شاهد بودیم که وزارت علوم بدون توجه به تبعات احتمالی، مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیادی را صادر کرد و حالا هم اگر تعداد این دانشگاه‌ها زیاد است، این دیگر مشکل وزارت علوم است و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نباید از آن متضرر شوند.  رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی معتقد است که در زمینه صدور مجوز بین افراد مختلف تفاوت قایل می‌شوند و توضیح می‌دهد: سیاست شفافی در زمینه اعطای مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود ندارد و مثلا یکی از مدیران وزارت علوم در جلسه‌ای که با روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی داشت، با صراحت عنوان کرد که وقتی نماینده مجلسی از ما درخواست تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی را دارد، ما معمولا نمی‌توانیم به او جواب منفی بدهیم.
منبع: شرق
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

98 - = 97