۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲ چند روایت رضوی از امام خمینی:

آستان قدس رضوی، محل توجه ملائکة اللَّه

مأمون حضرت رضا (ع) را با آن همه تزویر و سالوس و گفتن «یا ابن عم» و «یا ابن رسول اللَّه» تحت نظر نگه مى ‏دارد! که مبادا روزى قیام کند و اساس سلطنت را درهم بریزد. چون پسر پیغمبر (ص) است و در حق او وصیت شده، و نمى‏ شود او را در مدینه آزاد گذاشت. حکام جائر سلطنت مى‏ خواستند، و همه چیز را فداى این سلطنت و امارت مى‏ کردند؛ نه اینکه دشمنى خصوصى با کسى داشته باشند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): قول مشهور در مورد ولادت حضرت امام رضا(ع) سال ۱۴۸ هجری قمری و در خصوص وفات ایشان سال ۲۰۳ هجری قمری است. با پذیرش چنین اقوالی طول عمر با برکت امام رضا (ع) پنجاه و پنج سال می‌شود. دوران امامت حضرت ثامن‌الائمه(ع) با حکومت پنج ساله هارون الرشید، سه ساله خلافت محمد امین و ۱۳ ساله زمامداری عبدالله مامون همزمان است.

حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) دوران امامت خود را از سال ۱۸۳ هجری قمری در اوج خفقان سیاسی دنیای اسلام و اقتدار حکومت عباسیان آغاز کرد. این مرحله از دوران زندگی ایشان از تاثیرگذارترین مراحل تاریخ تشیع است، عزیمت اجباری امام به خراسان بنا بر اصرار مامون و پذیرفتن تقاضای سیاسی خلیفه عباسی مبنی بر در دست گرفتن زمامداری مسلمین و پذیرش منصب ولایتعهدی به اجبار و اکراه از وقایع مشهور تاریخ اسلام است.

هجرت تاریخی امام از مدینه به مرو، استقبال گستره شیعیان و هواداران اهل بیت در مسیر حرکت کاروان آن حضرت و انتشار حدیث سلسلة الذهب و اقدام به برگزاری نماز عید فطر و برگزاری جلسات مناظره با علمای اهل کتاب از این دوره زندگی امام در تاریخ به یادگار مانده است.

عاقبت با توجه به اوج‌گیری احساسات مذهبی به نفع امام رضا (ع) و بروز اختلافات خانوادگی در خاندان عباسی، آن امام بزرگوار با دسیسه چینی مامون خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در حوالی طوس به خاک سپرده شد و اکنون بعد از گذشت سالیان سال این مزار مورد استقبال اهل ولایت از سراسر جهان است.

به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) گزیده ای کوتاه از کلام رهبر کبیر انقلاب اسلامی را درباره این بزرگوار، گرد آوردی کرده ایم که در ادامه می خوانید:

حضرت رضا، علیه السلام، به حضرت جواد، سلام اللّه علیه مرقوم فرمود: «شنیدم غلامان تو وقتى سوار مى‏ شوى، تو را خارج مى‏ کنند از در کوچک، آنها بخل مى‏ کنند و مى‏ خواهند تو به کسى چیزى ندهى. به حق من بر تو که بیرون رفتن و داخل شدنت نباشد مگر از در بزرگ. و وقتى سوار شدى همراه خود طلا و نقره بردار و هیچ کس از تو سؤالى نکند مگر آنکه به او عطا نمایى. و از عموهاى تو هر کس از تو سؤالى کرد، کمتر از پنجاه دینار به او مده، و اگر بیشتر خواستى بدهى، اختیار با تو است. و من اراده کردم به این امر اینکه خداوند مقام تو را رفیع فرماید، پس انفاق کن و ترس مکن که خداوند بر تو سختگیرى فرماید.» (شرح چهل حدیث، ص: ۴۹۳)

همچنین، مأمون حضرت رضا (ع) را با آن همه تزویر و سالوس و گفتن «یا ابن عم» و  «یا ابن رسول اللَّه» تحت نظر نگه مى ‏دارد! که مبادا روزى قیام کند و اساس سلطنت را درهم بریزد. چون پسر پیغمبر (ص) است و در حق او وصیت شده، و نمى‏ شود او را در مدینه آزاد گذاشت. حکام جائر سلطنت مى‏ خواستند، و همه چیز را فداى این سلطنت و امارت مى‏ کردند؛ نه اینکه دشمنى خصوصى با کسى داشته باشند. چنانکه اگرامام (ع)، نعوذ باللَّه، دربارى مى‏ شد، کمال عزت و احترام را به او مى‏ گذاشتند، و دستش را هم مى‏ بوسیدند. (ولایت فقیه”حکومت اسلامى”، متن، ص: ۱۵۱ و ۱۵۲)

حضرت رضا- سلام اللَّه علیه- در آن ابتلائاتى که داشت و در آن مصیبت هاى معنوى که برایش وارد مى‏ شد، بدون اینکه یک اختلافى ایجاد کند، با آرامش، راه خودش را به پیش مى ‏برد. مقید بود به اینکه آرامش ملت را حفظ کند. (صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۴۲۷)

حضرت امام خمینی”س” در یک سخنرانی خطاب به اهالی مشهد می گویند:

من از شما آقایان که از راه دور و از مرکز ولایت و از محل قدس ملکوتى آمدید تشکر مى‏ کنم. چه سعادتى دارید که چشم هاى شما به آن بارگاه عظیم ملکوتى باز مى‏ شود و در آن حرم شریف؛ مرکز علم و مرکز ملائکة اللَّه مى ‏روید و ما حسرت آن را داریم. (صحیفه امام، ج‏۱۲، ص: ۱۰۶)

شما مهمان هاى عزیزى هستید که از محل تجلّى نور، از محل توجّه ملائکة اللَّه، از آستان قدس رضوى آمدید و خوش آمدید. خداوند شماها را حفظ کند، و اسلام را به جدیت هاى شما و همه ملت به پیش ببرد. و من امیدوارم که با دعاى شما در آستان قدس رضوى موفق بشوم به پایبوس آن حضرت. (صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۴۲۶)

منبع: جماران

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 83 = 84