۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹

۱۵۰ میلیارد تومان بدهی زنجانی به یک نفر

اگر بابک زنجانی متهم است و جرایم عدیده باعث صدور قرار بازداشت موقت شده و تا این حد در جامعه جنجال آفریده و ذهن مردم را مشوش کرده باید اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد. اگر ایشان با دوست آقای مرتضوی به دفتر این آقا رفته‌اند و در یک حراجی بزرگ چوب حراج به اموال کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی زده‌اند آیا نباید رسیدگی شود؟

ekhtelasمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)۵۰ روز از بازداشت بابک زنجانی می‌گذرد. با وجود آنکه زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال آزادی‌اش شنیده می‌شد اما این روزها نکات دیگری از پرونده او علنی می‌شود و به بیان دیگر پرونده است که روی پرونده‌اش می‌آید. فارغ از بدهی به وزارت نفت حالا بابک زنجانی متهم به حمل محموله‌های طلایی شده است که ادعای تقلبی بودن آن را داشته است. می‌گویند همین حرکت بابک زنجانی طلای ایران را وارد لیست تحریم‌ها کرد. بحث بر سر ۱۵۰۰کیلو طلاست که بابک زنجانی با ادعای تقلبی بودنش پول آن را پرداخت نکرده است. طلاهایی که از ترکیه به امارات رفته است و حالا یک شکایت دیگر از بابک زنجانی علنی شده است. شکایتی که ۱۰ ماه بعد از مطرح شدنش علنی شده و گویا به دلایل نامعلومی دادسرا و بازپرس مربوطه از روشن شدن ابعاد ماجرا جلوگیری کرده بودند. حالا بابک زنجانی در کنار بدهی ۹هزار میلیاردی‌اش به وزارت نفت، یک بدهی ۱۵۰میلیارد تومانی به یک نفر دارد.

بدهی ۱۵۰میلیارد تومانی به یک نفر

وکیل مدافع شاکی فروشنده طلاها به بابک زنجانی در همین مورد به ایسنا گفت: اردیبهشت امسال اینجانب شکایتی در یکی از دادسراهای تهران علیه آقای بابک زنجانی تحت عنوان کلاهبرداری مطرح کردم که مبنای این شکایت اعلام تقلبی بودن محموله ۱۵۰۰ کیلو طلای معروف توقیف شده در ترکیه بود که گفته می‌شود با پرداخت یک‌ونیم میلیون دلار به برخی مسوولان ترکیه از توقیف رها شده و به کشور امارات منتقل شده است، البته ماجرا از این جهت که باعث تحریم طلای ایران هم شد بیشتر حایز اهمیت است.

روح‌الله غلامی در ادامه یادآور شد: موکل من برای زنجانی طلا خریداری کرد ولی او به بهانه تقلبی بودن طلاها، به تعهداتش عمل نکرد. در حالی که ایشان تاکنون و در هیچ جایی ادعا یا اشاره‌یی درباره تقلبی بودن محموله نکرده و حتی به‌طور ضمنی در مصاحبه‌یی به اصل بودن محموله ۱۵۰۰ کیلو طلا اشاره کرده بود و از تعهداتش به موکلم به بهانه تقلبی بودن کالا بدون ارائه مستندات شانه خالی کرد.

وی یادآور شد: متاسفانه به دلایل نامعلومی طی این مدت دادسرا و بازپرس مربوطه از روشن شدن ابعاد ماجرا تا زمانی که زنجانی رسما دستگیر شد، جلوگیری کرده بودند که حالا امیدواریم با همت مجموعه دستگاه قضایی عاملان شناسایی شوند و مدارک لازم نیز برای رسوایی آنها موجود است. امید داریم دادسرای اخیر که پرونده به آنجا ارجاع شده با تکمیل تحقیقات باعث روشن شدن ماجرا و شناسایی همدستان وی شود. غلامی اما معتقد است که عده‌یی صراحتا در این پرونده از زنجانی حمایت می‌کردند.

«ح. م» کیست؟

نکته دیگری که از سوی وکیل مدافع دیگر شاکی بابک زنجانی مطرح شده نقش یک نفر به اسم «ح. م» است. غلامی در این مورد گفته است: البته نکته‌یی که تاکنون به دلیل انجام نشدن تحقیقات لازم از سوی دادسرای رسیدگی‌کننده مکتوم مانده نقش فردی معروف، به نام ح. م در محموله طلا و شراکت وی در این محموله است. به حکایت اسناد در اختیار، وی به همراه زنجانی ویزای غنا را دریافت کرده بودند اما به این سفر نرفت. اسناد نشان از حضور پررنگ ح. م در این معامله داشته به‌طوری که وی بعد از بازداشت زنجانی تمام توان خود را برای استفاده از ارتباطات و فشار بر کسانی که در این جریان بوده و می‌توانستند دست بابک زنجانی را رو کنند، مصروف ساخته‌ است. حقیقتا تا قبل از افشاگری رسانه‌ها این افراد با کمک همدستان و ارتباطات ناسالمی که داشته‌اند موفق بوده و اوراق پرونده موید ادعاهای فوق است.

وی افزود: چرا که می‌گویند او بدهکار است و اگر بدهی خود را پرداخت کند آزاد می‌شود. من می‌گویم این یک بدعت خطرناک است؛ چرا که اگر بابک زنجانی بدهکار است که برای یک بدهکار که ماشاءالله وضع بدی هم ندارد صدور دستور بازداشت موقت تاکنون مرسوم نبوده و صد البته قانونی و شرعی هم نیست. اگر بابک زنجانی متهم است و جرایم عدیده باعث صدور قرار بازداشت موقت شده و تا این حد در جامعه جنجال آفریده و ذهن مردم را مشوش کرده باید اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد. اگر ایشان با دوست آقای مرتضوی به دفتر این آقا رفته‌اند و در یک حراجی بزرگ چوب حراج به اموال کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی زده‌اند آیا نباید رسیدگی شود؟ اگر بحث تحریم طلا به جدیت و با این همه مدارک مطرح است آیا نباید رسیدگی شود؟ اگر شکات مختلف از ایشان شکایت دارند و تا به حال نتوانسته‌اند حتی این آقا را احضار کنند نباید رسیدگی شود؟ و حامیان نیز مجازات و به کیفر اعمال برسند؟ یعنی این آقا که در بازداشت موقت است اگر بدهی وزارت نفت را بدهد آزاد می‌شود؟

اما رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های این کمیسیون در مورد پرونده بابک زنجانی، گفت که فردی برای کمک در راستای وصول مطالبات شرکت نفت از بابک زنجانی معرفی شده است. به گزارش ایسنا، محمدعلی پورمختار اظهار کرد«کسی به ما معرفی شده که در راستای وصول مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی کمک کند و ما او را به دادستانی تهران معرفی خواهیم کرد.

همچنین دادستان تهران روز گذشته از پرونده بابک زنجانی به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارش داد. این روزها بیشتر از آنکه در انتظار آزادی و پایان پرونده بابک زنجانی بود باید منتظر سایر تحرکات وی بود. پرونده است که روی پرونده‌اش می‌آید و قطر شکایت‌ها از او زیادتر می‌شود. جایی هم نیست که نبوده باشد. از نفت تا طلا و از پوست گوسفند تا دلار ظاهرا او در هشت سال اخیر در همه جا بوده است اما نامش از جیب آنهایی که داعیه‌دار مبارزه با فساد بودند هیچ‌وقت بیرون نیامد.

خاطره رفیق‌دوست از گفت‌وگو با زنجانی

محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه در دولت اول و دوم میر‌حسین موسوی و رییس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان گفت: بی‌گمان ‌اشتباهاتی در دولت قبل شده است. من در مصاحبه‌یی ‌راجع به بابک زنجانی‌ گفتم او را باید دستگیر کرد. پس از آن، زنجانی به من زنگ زد و گفت: من را بیچاره کردی. به او گفتم: خدا تو را بیچاره کند. من در آن مصاحبه گفتم: چرا این فرد را نمی‌گیرید؟ چنین پدیده‌هایی در کشور عمومیت ندارد. حکم آقای روحانی مبنی بر مبارزه با ویژه‌خواری مربوط به بابک زنجانی بود! پس دیگر مبارزه تمام می‌شود، چرا که او را گرفتند و دیگر نباید با ویژه‌خواری مبارزه کنیم. در کشور به جای مبارزه با ویژه‌خواری، کسی را که می‌خواهد جنس خود را صادر کند، چند ماه کالای او را در گمرک معطل می‌کنند. (تابناک)

 

منبع: اعتماد

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =