۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳

معاون وزیر علوم: تاکید داریم فضای دانشگاه امنیتی نشود

هاشمی با اشاره به تاکید وزیرعلوم و رییس جمهوری در ایجاد فضای نشاط و امید در دانشگاه گفت: دانشجو برای آنکه نشاط داشته باشد باید نسبت به آینده امیدوار باشد و نشاط به معنای هیجان کاذب نیست؛ بلکه به معنای امید، جلب انگیزه و مسوولیت پذیری است. یک جامعه پویا مدام نسبت به جامعه خود احساس مسوولیت می‌کند و در این میان دانشجو باید احساس کند که نقش موثری در این زمینه دارد و حرفش شنیده می‌شود.

di zia hashemiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر جلوگیری کردن از امنیتی شدن دانشگاه‌ها، گفت: معتقد نیستیم که اکنون دانشگاه‌ها در فضای امنیتی‌ هستند و تاکید داریم تا فضای دانشگاه امنیتی نشود.

سید ضیاء هاشمی در اجلاس معاونین فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور با تاکید بر اینکه دانشگاه بدون حراست نمی‌تواند اداره شود و به کمک آنها نیازمندیم، افزود: این امر به این معنا نیست که مدیریت را به دست آنها بسپاریم تا در زمینه مسائل فرهنگی احساس مسوولیت کنند، چرا که امنیتی شدن دانشگاه پیامدهای ناگواری همچون ناامنی و بروز فجایع اخلاقی را در بر خواهد داشت.

کار فرهنگی به معنای تبلیغات و نصب پلاکارد نیست
وی خطاب به معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها، گفت: معاونین فرهنگی بایستی به مفهوم فرهنگ توجه ویژه‌ای داشته باشند و کار فرهنگی به معنای تبلیغات و نصب پلاکارد نیست. این در حالیست که گاهی تکرار و برخورد شعارگونه در برابر آرمان‌ها نگرش افراد را منفی می‌کند و باید در این زمینه حفظ تعادل را مورد توجه قرار داد. بنابراین چنانچه در بخش‌های دیگر جامعه فعالیت‌های فرهنگی رنگ و بوی تظاهر دارند از دانشگاه توقع می‌رود هدفش را فراموش نکند و به نهادسازی رفتارها و اصلاح نگرش‌ها بپردازد.

معاونت فرهنگی دیده‌بان دانشگاه است
وی آغاز تغییر در هر جامعه‌ای را از دانشگاه دانست و افزود: معاونین فرهنگی باید در جریان تحولات و تغییرات فرهنگی جهان باشند، چرا که اولین کانون تغییرات در هر جامعه‌ای دانشگاه است و حال که در عصر تغییر و تحولات جهانی هستیم دانشگاه باید به خوبی رصد کننده این تغییرات باشد.

هاشمی معاونت فرهنگی را دیده‌بان دانشگاه نامید و عنوان کرد: معاونت فرهنگی همچون یک دیده بان باید بالاتر از سطح سایرین قرار بگیرد و انتظار می‌رود معاونین فرهنگی افرادی متخصص باشند و مرتب و مستمر نسبت به ارتقای دانش و فرهنگ خود اهتمام ورزند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه هر تغییری در جهان متوجه کشور ما هم خواهد شد، اظهار کرد: امروزه در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و هر تغییری در جهان در زندگی ما نیز موثر است و دانشجویان بیش از آنکه در دانشگاه باشند در فضای جهانی و مجازی حضور دارند. بنابراین مسوولین فرهنگی باید نسبت به این گونه مسائل شناخت کافی داشته باشند و اگر شناخت عمیق ایجاد نشود در مدیریت فرهنگی دچار تاخر می‌شویم و تاخر فرهنگی آسیب‌های بزرگ و کوچکی به همراه خواهد داشت.

جوانان جامعه شاید همه به رنگ ما نباشند اما همه مطلوب ما هستند
وی فعالیت فرهنگی را محدود به دانشگاه ندانست و افزود: معاونت فرهنگی باید متولی برنامه ریزی و سیاست گذاری در امور دانشگاه باشد و دانشگاه یک نهاد فرهنگی است. دانشگاه در کلیت خود در فرهنگ تاثیرگذار است و این امر به این معناست که معاونت فرهنگی در تمام حوزه‌های دانشگاه مسوولیت دارد.

هاشمی با تاکید بر پیوند دادن دانشگاه به نیازهای جامعه گفت: معاونت فرهنگی باید متناسب با نیازهای جامعه، دانشگاه را به تمام بخشهای دیگر پیوند زند و یکی از دغدغه‌های مهم تقویت هویت دینی و ملی است. ما در یک جامعه دینی زندگی می‌کنیم و اگر دانشجوی ما پس از خروج از دانشگاه عرق ملی و دینی نداشته باشد این به این معناست که عملکرد ما قابل قبول نبوده در این راه روشهای مختلفی همچون مشارکت، برگزاری اردوهای راهیان و ایرانگردی موثر است.

هاشمی با اشاره به تاکید وزیرعلوم و رییس جمهوری در ایجاد فضای نشاط و امید در دانشگاه گفت: دانشجو برای آنکه نشاط داشته باشد باید نسبت به آینده امیدوار باشد و نشاط به معنای هیجان کاذب نیست؛ بلکه به معنای امید، جلب انگیزه و مسوولیت پذیری است. یک جامعه پویا مدام نسبت به جامعه خود احساس مسوولیت می‌کند و در این میان دانشجو باید احساس کند که نقش موثری در این زمینه دارد و حرفش شنیده می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه جوانان جامعه شاید همه به رنگ ما نباشند اما همه مطلوب ما هستند، اظهار کرد: پس پذیرش این تنوع ضرورت دارد و دانشگاه باید پیگیر و شنونده نقدهای آنها باشد. این مسئله فقط در تعامل با دانشجو نیست؛ بلکه باید در برنامه ریزی و سیاست‌های کلان دانشگاه دیده شود. دانشجو باید احساس کند که می‌تواند در خدمت دانشگاه باشد.

نباید مسائل سیاسی را مقدم بر مسائل فرهنگی بدانیم

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه استبداد در رای هلاکت در پیش خواهد داشت گفت: در حوزه فرهنگ استبداد و خودرایی‌ در ابتدا هلاکت را در پی خواهد داشت و پس از آن صدمه‌های جبران ناپذیری به فرهنگ جامعه وارد می‌شود. مسئولین فرهنگی در دانشگاه‌ها با بهره گیری از افراد خبره و تشکیل شوراهای مشورتی در معاونت‌های فرهنگی باید کار را پیش ببرند.

وی سیاست زدگی در مسیر فرهنگ را مهلک خواند و افزود: باید جایگاه فرهنگ و شان آن را به خوبی بشناسیم و نباید مسائل سیاسی را مقدم بر مسائل فرهنگی بدانیم. فرهنگ مبدا حوزه‌های دیگر جامعه است و نباید تحت الشعاع سیاست و اقتصاد قرار بگیرد. معاون فرهنگی نباید با ایجاد تقابل میان فرهنگ و سیاست، خود و دانشگاه را سیاست زده کند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه کار فرهنگی بازخوردی بلند مدت دارد اظهار کرد: در این حوزه باید نگرش بلند مدت داشت. نگرش و رفتار افراد به سرعت تغییر نمی‌کند و نباید در حوزه مدیریت فرهنگی توقع بازخورد سریع داشته باشیم.

وی تنوع فرهنگی در جامعه را یک سرمایه تلقی کرد و افزود: تنوع فرهنگی در دانشگاه شکوفا می‌شود و نباید مسئولین از آن بهراسند بلکه با به رسمیت شناختن آن تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند همچنین نباید با نگاه منفی میان فرهنگ‌های مختلف تقابل ایجاد کنند .

دانشگاه باید فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک را به رسمیت بشناسد

وی یکی از مهمترین محل‌های تلاقی فرهنگ‌ها را فضای مجازی دانست و افزود: دانشگاه باید خود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک را به رسمیت بشناسد چرا که این ابزارها فرصت‌ها و راهکارهای خوبی را برای رساندن صدای ما به جهان فراهم کردند. عده‌ای می‌گویند برای حضور در فیسبوک چه راه حلی داریم مگر بحرانی وجود دارد که به دنبال راه حل می‌گردید. این مسئله مثل این است که بگوییم زندگی در شهر نسبت به روستا مخاطره آفرین است. درست است که شهر آسیب پذیرتر است اما امکانات بیشتری دارد. در نگاه به حوزه فضای مجازی نباید به عنوان یک معضل به آن نگاه کرد.

وی افزود: فضای مجازی بخشی از زندگی شده است که باید برای آن برنامه د اشته باشیم . عدم حضور در این حوزه به معنای باز کردن راه برای دیگران است.

۶۰درصد دانشجویان از وی‌چت و وایبر استفاده می‌کنند
معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به تحقیق دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: طبق تحقیقات ۶۰ درصد دانشجویان ما از ابزارهای ارتباطی همچون وی چت و وایبر استفاده می‌کنند و ما باید آنها را مخاطب خود قرار دهیم و نباید با درگیر شدن در دعواهای خود این ۶۰ درصد را فراموش کنیم.

مخفی کردن آسیب‌های اجتماعی کمکی نمی‌کند

هاشمی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که افراد با دیدن نیروهای امنیتی و حراست احساس آرامش کنند، اظهار کرد: دانشگاه بدون حضور حراست و نیروی امنیتی اداره نمی‌شود بلکه برخی مسائل پشت پرده وجود دارد که برای مدیریت و شناخت آن به آنها نیازمندیم. زمانی افراد احساس آرامش می‌ کنند که نگاه فرهنگی درستی ایجاد کنیم. دانشگاه به حراست نیازمند است اما نباید مدیریت را به دست آنها بسپاریم. آنها در زمینه مسائل فرهنگی نباید احساس مسئولیت کنند و خط مشی به ما نشان دهند.

وی پیامدهای امنیتی شدن دانشگاه را ناامنی و بروز فجایع اخلاقی عنوان کرد و افزود: محیط دانشگاه یک محیط فرهنگی است و مخفی کردن آسیب‌ها به حل آنها کمکی نمی‌کند. البته لازم نیست آنها را فریاد بکشیم اما باید نسبت به آنها احساس مسئولیت داشته باشیم. مدیریت آسیب‌های اجتماعی از وظایف معاونت فرهنگی است و اولین مرکزی که مشکلات را رصد می‌کند این معاونت می‌باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه رفتارهای غلط چه مشفقانه و چه غیرمشفقانه عوارض بر جای می‌گذارد گفت: باید از رفتارهای غلط در دانشگاه جلوگیری کنیم و از بخشهای دیگر برای اداره دانشگاه کمک بگیریم.

برگزاری کرسی‌ آزاد اندیشی تکنیک نیست، راهبرد است
وی با تاکید بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و بسط تفکر انتقادی مبتنی بر عقلانیت گفت: برخی افراد غیر متخصص گمان می‌کنند زمانی که صحبت از عقلانیت می‌شود به آنها توهین می‌کنیم این در حالی است که ممکن است آدمهای عاقل نیز رفتارهای خلاف عقلانیت انجام دهند. برگزاری کرسی‌ آزاد اندیشی یک تکنیک نیست بلکه یک راهبرد است. تاکید چندین باره مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی حاکی از این است که دانشگاهیان متوجه منظور ایشان نشده‌اند. کرسی آزاداندیشی باعث ایجاد رشد فکری،‌ ایجاد فضای آزاد در دانشگاه و رشد و گسترش علوم انسانی می‌شود و لازمه این مسئله حرکت در بستر منطقی، آرام و آزاد است.

هاشمی با بیان اینکه باید بستری ایجاد شود تا تمام عقاید بتوانند نظرات خود را بیان کنند اظهار کرد: در محیط دانشگاه هر تفکری در چهارچوب قانون حق ابراز عقیده دارد و این مخاطب است که خود انتخاب می‌کند. این مسئله مستلزم همکاری دانشگاه است و هیچ نهادی حق دخالت در این زمینه را ندارد. هرچند که در خیلی از کارها حق دخالت نداریم اما دخالت می‌کنیم. دانشجو و استاد باید احساس کنند که با ابراز عقیده دچار مخاطره نمی‌شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه در فعالیت‌های فرهنگی باید نگاه جهانی داشته باشیم گفت: معاونت فرهگی باید وارد فضاهای بین المللی شود و تعامل این معاونت با معاونت امور بین المللی باید توسعه پیدا کند از همین روست که توجه به فضای مجازی نیز مورد تاکید است. وی همچنین در تعامل معاونت فرهنگی با دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری تاکید کرد و افزود: همکاری با نهاد می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

در حوزه فرهنگی انحصار گرایی و تک صدایی باید به پایان برسد

هاشمی با تاکید بر اینکه مسئولین فرهنگی دانشگاه باید سعه صدر داشته باشند، گفت: تشکل‌های فعال و تشکل‌هایی که بناست بر فرایند قانونی در آینده ایجاد شوند باید در فضایی آرام و آزاد فعالیت کنند. آزاد بودن تشکل‌ها یک امر طبیعی است اما باید در چارچوب قانون باشد. اگر قانون مشکلی دارد باید معاونین فرهنگی از مسیرهای تغییر قانون این مسئله را پیگیری کنند اما تا زمانی که قانون پابرجاست باید به آن عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی انحصار گرایی و تک صدایی باید به پایان برسد گفت: در این زمینه نباید انحصارگرایانه عمل کنیم و تریبون‌ها را برای دیگران فعال کنیم. معاونت فرهنگی محدود به دانشجویان نیست و اساتید و کارمندان نیز باید فعالیت داشته باشند. وی افزود: باید از موازی کاری اجتناب کنیم و معاونت فرهنگی با دوری از تصدی گری به امر مدیریت بپردازد و برخی از امور را به دست تشکل‌ها بسپارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم در پایان با تاکید بر اینکه معاونین فرهنگی نمایندگان دولت تدبیرو امید هستند، اظهار کرد: معاونین فرهنگی باید در حمایت از سیاست‌های دولت گام بردارند و اگر فردی موافق این مسئله نیست می‌تواند کنار بکشد.

منبع: ایسنا
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

53 + = 60