۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵

وزیر بهداشت: بیمارستان‌های دولتی را خصوصی کنیم تا فعالیتشان اقتصادی شود

هاشمی در عین حال بالاتر بودن تورم بخش سلامت نسبت به تورم بخش عمومی را تایید کرده است. برخی اقتصاددانان، سیاست‌های دولت روحانی را نئولیبرالیستی توصیف کرده و نسبت به عواقب خطرناک در پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی، از جمله در بخش سلامت و درمان،هشدار داده‌اند. انتقادها به پولی شدن مناسبات عرصه پزشکی به خصوص پس از آن بالا گرفت که اخباری در خصوص کشیدن بخیه صورت یک کودک در اصفهان به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه بیمارستان منتشر شد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

وزیر بهداشت دولت روحانی گفته است «سیاست وزارت بهداشت این است که مدیریت اکثر بیمارستان‌های دولتی به بخش غیردولتی واگذار شود و این بیمارستان‌ها با مدیریت غیردولتی و تعرفه‌های واقعی بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارائه کنند». حسن هاشمی با اعلام اینکه هنوز دو سوم راه برای واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی طی شده، افزوده «علاقه‌مندیم که یک توجه دیگر در دولت و شورای عالی بیمه به تعرفه‌های پزشکی بشود. اگر دولت یک گام دیگر را برای واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی بردارد، همه بیمارستان‌های دولتی تراز مالی مثبت پیدا می‌کنند».

این سخنان در حالی بیان می شود که تاکنون نیز اعتراضات فراوانی به طرح تحول سلامت صورت گرفته است؛ چندی پیش دبیر شورای عالی نظام پرستاری طرح تحول سلامت را موجب افزایش چندصد برابریِ شکاف در کارانه پرداختی به پزشکان و پرستاران دانسته و گفته بود «طرح تحول سلامت باعث شد تا شکاف پرداختی کارانه‌ها عمیق‌تر از قبل شود. به‌طوری که اگر کارانه پرستاران از ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته، در مقابل کارانه پزشک از ۲۰ میلیون به حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون رسیده است».

احمد توکلی نماینده مجلس نیز ضمن انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت گفته بود «به وزیر محترم گفتم معاون محترم شما یک روز در هفته در بیمارستان مشغول خدمت هستند و ماهانه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان درآمد دارند. مگر ایشان چقدر در تولید ناخالص ملی نقش دارند که تصمیم دارید این حقوق را به ۲۰۰ میلیون تومان در ماه برسانید». مسعود پزشکیان دیگر نماینده مجلس هم عملکرد وزارت بهداشت را باعث افزایش شکاف طبقاتی در جامعه معرفی کرده واعلام کرده بود که اجرای طرح تحول سلامت در عوض رساندن منابع به مناطق آسیب دیده، به «دستگاهها و پزشکانی خاص داده‌ شده که درآمدشان چندبرابر شود».

وزیر بهداشت گام بعدی دولت پس از «واقعی شدن تعرفه‌ها» را واگذاری بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی دانسته است. هاشمی گفته «اگر تعرفه‌های پزشکی واقعی شود و مدیریت بیمارستان‌ها به بخش غیردولتی واگذار شود، آنها خیلی بهتر از دولت و وزارت بهداشت می‌توانند، مدیریت کنند و بهره‌وری بیمارستان را افزایش دهند و (در اینصورت) فعالیت بسیاری از بیمارستان‌ها اقتصادی می‌شود». هاشمی در عین حال بالاتر بودن تورم بخش سلامت نسبت به تورم بخش عمومی را تایید کرده است. برخی اقتصاددانان، سیاست‌های دولت روحانی را نئولیبرالیستی توصیف کرده و نسبت به عواقب خطرناک در پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی، از جمله در بخش سلامت و درمان،هشدار داده‌اند. انتقادها به پولی شدن مناسبات عرصه پزشکی به خصوص پس از آن بالا گرفت که اخباری در خصوص کشیدن بخیه صورت یک کودک در اصفهان به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه بیمارستان منتشر شد.

هاشمی از میزان رشد احتمالی تعرفه‌های پزشکی سخنی به میان نیاورده است. پس از اجرای فاز سوم طرح تحول سلامت در سال ۹۳، به‌طور متوسط تعرفه‌های خدمات پزشکی حدود ۱۲۰درصد افزایش یافت. یکی از اصول قانون اساسی، برخورداری از حق بهداشت رایگان است.

منبع:میدان

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

19 + = 24